Söker program: Klistra in färdig text från högerklicksmenyn

Permalänk
Medlem

Söker program: Klistra in färdig text från högerklicksmenyn

Hej.

Söker ett program för att klistra in text som man fördefinierat innan, från högerklicksmenyn.
Dvs, text som man använder ofta som man bara kan "klistra in".

Låt oss säga att jag ofta behöver klistra in texten "Hej, mitt namn är Outbox...", då vill jag enkelt kunna klistra in den texten via högerklickmenyn i windows, oavsett vilket program jag använder: Word, Anteckningar, Webbläsare etc.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@outbox Inte riktigt vad du efterfrågar, men om du kör windows 10 eller senare kan du aktivera Clipboard history (Urklipps historik på svenska?) under inställningar och sedan använda Win+V för att komma åt sparade urklipp och kunna välja vad du vill klistra in.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Funktionen finns i princip i Windows redan både i 10 och 11:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/clipboard-in-wind...

Red: Dubbelt...

Permalänk
Medlem

Det finns ett riktigt bra program som är open-source som jag kört innan jag började använda autohotkey.
Det heter beeftext och där kan man lägga in massor med olika texter i förväg. perfekt vid t.ex programmering
Den har även hotkey för att få upp en meny där man kan välja vilket man vill klistra in.

Om du vill få ut texten Hej, mitt namn är Outbox
Så kan du lägga in att om du skriver §Hej så skriver han ut det du lagt in.
Att använda sig av § är riktigt bra för den används oftast inte men är tillgänglig. t.ex §hej, §mvh, m.m.

Autohotkey har samma funktioner, men kan göra så mycket mer. har t.ex nu att caps lock öppnar clipboard history, framåtknappen på musen är samma som home-knappen.

Högerknappsmenyn är jag osäker på, där kanske det går att kombinera ett sådant program och beeftext eller autohotkey för att få till just högerklick-meny.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Inte lättare att köra AutoHotKey och något kortkommando du sällan använder?
Typ, Ctrl + 2

^2::
SendInput, Hej, mitt namn är Outbox
return

Går ju även att använda bokstavskombinationer för att få ett resultat, t.ex. hmno ska bli "Hej, mitt namn är Outbox"

::hmno::Hej, mitt namn är Outbox
::bbb::Var det någon som sade en liten öl?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Det finns ett riktigt bra program som är open-source som jag kört innan jag började använda autohotkey.
Det heter beeftext och där kan man lägga in massor med olika texter i förväg. perfekt vid t.ex programmering
Den har även hotkey för att få upp en meny där man kan välja vilket man vill klistra in.

Om du vill få ut texten Hej, mitt namn är Outbox
Så kan du lägga in att om du skriver §Hej så skriver han ut det du lagt in.
Att använda sig av § är riktigt bra för den används oftast inte men är tillgänglig. t.ex §hej, §mvh, m.m.

Autohotkey har samma funktioner, men kan göra så mycket mer. har t.ex nu att caps lock öppnar clipboard history, framåtknappen på musen är samma som home-knappen.

Högerknappsmenyn är jag osäker på, där kanske det går att kombinera ett sådant program och beeftext eller autohotkey för att få till just högerklick-meny.

Åh fan, fungerar Beeftext även i VSCode? Av någon anledning så vägrar AutoHotKey skicka `Send(Input)` inuti VSCode men det hade varit gött om jag äntligen kunde använda massa snabbkod för att få ut riktig kod i VSCode!

I AutoHotKey använder jag också § för att köra `::writeThisAndEndWithParagraphSign::`-delar i program som stödjer `Send(Input)`.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Åh fan, fungerar Beeftext även i VSCode? Av någon anledning så vägrar AutoHotKey skicka `Send(Input)` inuti VSCode men det hade varit gött om jag äntligen kunde använda massa snabbkod för att få ut riktig kod i VSCode!

I AutoHotKey använder jag också § för att köra `::writeThisAndEndWithParagraphSign::`-delar i program som stödjer `Send(Input)`.

Mvh,
WKL.

Börja använda snippets så blir det mycket trevligare att koda Kan göra dina egna eller installera tredjeparts från marketplace.
https://code.visualstudio.com/docs/editor/userdefinedsnippets

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Börja använda snippets så blir det mycket trevligare att koda Kan göra dina egna eller installera tredjeparts från marketplace.
https://code.visualstudio.com/docs/editor/userdefinedsnippets

Tack för tipset!

Går det att konfigurera snippets med variabler som skrivs in i IntelliSense då?

T.ex. jag skriver: `mg10px` ger då "margin: 10px;" och skriver jag `mg15px` får jag istället "margin: 15px;" och så vidare?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Tack för tipset!

Går det att konfigurera snippets med variabler som skrivs in i IntelliSense då?

T.ex. jag skriver: `mg10px` ger då "margin: 10px;" och skriver jag `mg15px` får jag istället "margin: 15px;" och så vidare?

Mvh,
WKL.

Njae, men du kan skriva:
mg [TAB] 10 om du har en snippet för det.

margin: [INPUT]px;

{ "Margin X px": { "scope": "css", "prefix": ["mg"], "body": ["margin: ${0:pixels}px;"], "description": "some text" } }

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Åh fan, fungerar Beeftext även i VSCode? Av någon anledning så vägrar AutoHotKey skicka `Send(Input)` inuti VSCode men det hade varit gött om jag äntligen kunde använda massa snabbkod för att få ut riktig kod i VSCode!

I AutoHotKey använder jag också § för att köra `::writeThisAndEndWithParagraphSign::`-delar i program som stödjer `Send(Input)`.

Mvh,
WKL.

För några år sedan fungerade det iaf, ladda ner portabla versionen och testa vet jag. Men kolla gärna på snippets också om det är mest till vscode, båda är bra att kolla upp för en bättre vardag

Edit: Autohotkey(v2)s Send-kommando fungerar för mig i vscode

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Beeftext är väl det närmaste man kommer till det jag söker, men har inte högerklick.

Clipboard har väl bara historik? Det är inte det jag letar efter.
Jag vill ha färdigställda "mallar" i urklipp.

Hittade ett addon i Chrome som fungerar just i Chrome:
https://chrome.google.com/webstore/detail/paste-from-context-...

Men jag söker något som fungerar globalt, i hela operativsystemet.

Vill helst ha en högerklicksmeny, upplever det enklare, än att ha kommandon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tack för svaren.

Beeftext är väl det närmaste man kommer till det jag söker, men har inte högerklick.

Clipboard har väl bara historik? Det är inte det jag letar efter.
Jag vill ha färdigställda "mallar" i urklipp.

Hittade ett addon i Chrome som fungerar just i Chrome:
https://chrome.google.com/webstore/detail/paste-from-context-...

Men jag söker något som fungerar globalt, i hela operativsystemet.

Vill helst ha en högerklicksmeny, upplever det enklare, än att ha kommandon.

Du kan "pinna" urklipp i Windows-varianten, men sedan beror det förstås på hur många varianter du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du kan "pinna" urklipp i Windows-varianten, men sedan beror det förstås på hur många varianter du vill ha.

Tack! Det får nog duga då

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tack för svaren.

Beeftext är väl det närmaste man kommer till det jag söker, men har inte högerklick.

Clipboard har väl bara historik? Det är inte det jag letar efter.
Jag vill ha färdigställda "mallar" i urklipp.

Hittade ett addon i Chrome som fungerar just i Chrome:
https://chrome.google.com/webstore/detail/paste-from-context-...

Men jag söker något som fungerar globalt, i hela operativsystemet.

Vill helst ha en högerklicksmeny, upplever det enklare, än att ha kommandon.

Eftersom Beeftext har en hotkey för att få upp en popup-ruta där man kan välja vad man ska skriva ut. Så kan man med enkla medel kombinera Autohotkey och beeftext så att den t.ex öppnar Beeftext med Ctrl och Mittenknappen på musen.
Då får man enkelheten med att konfigurera olika texter men att man kan använda musen till för att få upp en ruta med val.
Det enda man behöver göra är att installera autohotkey v.2 och lägga in denna kodsnutt i ett nytt skript:

#Requires AutoHotkey v2.0 ^Mbutton::^+!Enter

Vilket betyder : När du håller ner Ctrl och Mittenknappen skickar han key-kombinationen Ctrl+Shift+Alt+Enter som är defaulthotkey för Beeftext popupruta. Du kan också ändra Mbutton till LButton, WheelDown, WheelUp eller RButton.
Om du vill kan du byta ut hela ^Mbutton till bara till § så öppnar han beeftext popupruta med bara en knapptryckning. (finns ju även massa andra kombinationer att välja mellan.)

Tyvärr är det ju inte exakt att kunna ha en meny som läggs till i högerknappen, vet inte ens om det finns program som kan lägga sig i alla andras programs högerknappsmenyer. De är ju helt olika kodade.

Du kan även öppna Windows Clipboard historieruta med samma metod genom autohotkey: Caps-lock = öppna Clipboard historieruta. Supersmidigt när man har vant sig.

#Requires AutoHotkey v2.0 CapsLock::#v

Eller denna enkla:

#Requires AutoHotkey v2.0 §::#v

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Har du ett tangentbord eller mus som stödjer makro? om det bara är en eller ett par texter du vill kunna slänga iväg så borde det fungera bra.