Trög start för BankID:s digitala ID – fungerar inte hos Postnord

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Jag gissar att detta INTE ersätter ett körkort? Enda anledningen jag tar med plånboken numera är för att körkortet finns där, om nu nån vill stanna och titta på det räcker inte ett pass så vitt jag vet. Om dem inte har tålamod att slå in nå personnummer i ett system kanske

Som sagt: #20103857

Bestämmelserna ifråga är körkortslagens 3 kap 15 § och 9 kap 2 §. Stämningen torde dock bli mer fördelaktig om man har med sig körkortet.

Permalänk
Medlem

Om det går att styrka din identitet genast på annat sätt ska böter därmed inte utgå (9 kap. 2 § 2 stycket körkortslagen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag tycker att det är totalt slöseri med pengar att behöva skaffa ett nationellt ID/Pass när man har körkort bara för att bankerna nu inte längre godkänner det som en ID-handling för att det kommer från Transportstyrelsen och inte kommer från Polisen.
Märkligt då att Polisen godkänner det som en ID-handling när man är ute och kör och de vill kolla körkortet...

Allt för att det ska vara "säkrare", Men mest troligt för att myndigheterna behöver mer pengar.

Varför kan det inte räcka med EN ID-handling som gör allt?

Bankerna accepterar körkortet, däremot SAKNAR körkortet funktionen NFC vilket är det som pass/nationellt-id kort och det är därför du inte kan använda körkortet i telefonen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har !

Var och skulle lämna blod på blodbanken och tänkte ”ahh nu skall jag vara modern och legitimera mig digitalt som man annars gör med körkortet…”

…. Gick inte alls. Datorn som de scannade qr-koden i fick tuppjuck och halvt halvt kraschade så qr-koden på ett körkort innehåller väldigt lite data jämfört med ett digitalt bank-id kort.

Så idén är god, men samhället är inte redo ännu.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag tycker att det är totalt slöseri med pengar att behöva skaffa ett nationellt ID/Pass när man har körkort bara för att bankerna nu inte längre godkänner det som en ID-handling för att det kommer från Transportstyrelsen och inte kommer från Polisen.
Märkligt då att Polisen godkänner det som en ID-handling när man är ute och kör och de vill kolla körkortet...

Allt för att det ska vara "säkrare", Men mest troligt för att myndigheterna behöver mer pengar.

Varför kan det inte räcka med EN ID-handling som gör allt?

Problemet med körkort är inte att de kommer från Transportstyrelsen utan att de saknar NFC och därmed inte går att kontrollera digitalt. NFC (Nationellt Forensiskt Forum, en del av polisen) vill t.o.m. avskaffa körkort som ID-handling eftersom de anses för lätta att förfalska, vilket känns lite bakvänt. Men jag vet inte om det finns något slags hinder mot att lägga till NFC även på körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Hjälpte farsan med en ny mobil, då kom ju detta upp direkt vid installation av bankid.

Någon som vet om det går att ominstallera bankid numer utan giltigt pass? Körkort räcker ju inte som id-handling tydligen.

Olika från bank till bank (gissar jag) men på Nordea går det fortfarande ett tag till att förnya utan pass eller Nationellt ID. Bara en tidsfråga dom tar bort det.
Men om det gäller installation av BankID i en helt ny mobil så är det troligt att det är så, att pass/NI är ett krav.
Det tar ca 5-10 vardagar just nu att få ett Nationellt ID i Stockholm i alla fall så värt fixa ett så är dom närmsta fem åren klara.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit skanna in mitt id kort än men ska.

Enda stället jag tror jag kan ha användning av det är just när man ska hämta ut paket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av omdull:

Fast om du kan identifiera dig så behöver du inte ha körkort när du kör bil. Så om de får detta att fungera är det väl jättebra alternativ!

Ja om det framöver kommer fungera överallt, i alla tänkbara scenarios så kommer jag införskaffa det. Då kan jag äntligen skippa "plånboksskal" till telefonen. Har dock kunnat gå ner från ett där man måste ha flera till att nu senast skaffat ett smalt skal som bara har ett fack (för körkortet). Initialt funkade inte Google Pay överallt, så var ändå tvungen att ha med bankkortet överallt, men det kunde man till slut lämna hemma...

Permalänk
Medlem

Sitter Bankid direktörerna å bölar nu tro. "varför vill ingen använda vårt skit system". Tänker aldrig använda 1:a regeringens (bankerna) skit id. Vad blir nästa idiot påhitt, Skit/piss id för gå på dass?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Sötast

Tråkiga med bankid är att kostnaden antagligen hamnar på oss i slutändan...

Ex:
Jag skulle mer än gärna använda mobilt id för t.ex självscanning.
Men då måste maskinen som släpper loss scanners först och främst anslutas till internet, den (förhoppnignsvis) måste konfigureras med korrekta brandväggar, sedan skall den kunna prata med bankid tjänster och sist men inte minst så tar ju bankid ut en avgift vid varje identifiering, gäller alla sidor online, vilket jag kan förstå. Men för att plocka ut scanners?

Om inte mina kunder hade krävt det så hade jag fortsatt med plastkort, om kunderna hade krävt det så hade jag bakat in priset i brödet.

QR-koden kunde väl lika gärna haft samma funktion som på ditt körkort? keep it offline...

Permalänk

Skaffat och använt.
Använder sällan ID-kort ändå. Men tullen tog emot detta. Om än med lite skeptisk blick.

Permalänk
Medlem

Tycker alla ställen som behöver legitimation redan löst det med bank-id. Även postutlämning sker ju med bank-id. Varför ska man då behöva det här?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är fortfarande att det kräver utrustning/integration från BankID.
När väljer man att lämna sitt vanliga ID hemma? När man tror att 50% av alla ställen man behöver ID på har detta? 90%? Kan man någonsin lita på att det kommer funka 100%?

Jag gillar konceptet men jag ser ett stort problem i att få detta att fungera på bred front.
Kan man inte med 100% säkerhet alltid lämna sin fysiska legitimation hemma så faller ju (nästan) hela syftet.

Dock vore det nice om det bekräftas från polisens sida, för då skulle man iaf slippa släpa med sig körkortet när man gör kortare resor bil.

Min plånbok var nyss borta i över en månad. De enda ställen jag (eventuellt) kan behöva visa legitimation spontant är posten och systemet. Så bara de fixas så är plånboken hemma på heltid. Urskönt att om telefonen försvinner så kan jag spinna upp en ny med allt jag behöver på under timmen. Inte vänta dagar på nytt kort på posten.

Permalänk
Medlem

Skaffat men inte använt. Enda gångerna jag använt ID-kort senaste decenniet är när jag ska skaffa nytt ID-kort.

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men kan man inte redan idag verifiera sig med bank id när man hämtar ut paket hos PostNords utlämningsställen? Borde ju redan vara implementerat för stöd av digitalt ID kort kan man tycka, lär väl knappast vara så att PN fick vetskap om denna funktion samma dag det släpptes live för allmänheten.

Permalänk
Medlem

Tills det kommer fungera överallt är det inte lönt skaffa tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Jag vill ha jobbet från dom som hittar på sånt här.
Komma på dumma ideer, skattepengarna tar ju aldrig slut, håva in lön utan att behöva göra någonting. Fakturera några miljoner här och där.

Vad är så dumt med idén att ha ett digitalt ID-kort?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av talonmas:

Tycker alla ställen som behöver legitimation redan löst det med bank-id. Även postutlämning sker ju med bank-id. Varför ska man då behöva det här?

Skrivet av Northbane:

Rätta mig om jag har fel, men kan man inte redan idag verifiera sig med bank id när man hämtar ut paket hos PostNords utlämningsställen? Borde ju redan vara implementerat för stöd av digitalt ID kort kan man tycka, lär väl knappast vara så att PN fick vetskap om denna funktion samma dag det släpptes live för allmänheten.

Det beror på vilken typ av försändelse det är, visst kan vanliga paket hämtas ut med en QR-kod men den kan du dela med en polare eller släkting t.ex. och fungerar inte för försändelser som kräver legitimering. Detsamma gäller andra sammanhang där du ska legitimeras, där förhoppningsvis den här lösningen (eller någon liknande) en vacker dag täpper till luckorna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har !

Var och skulle lämna blod på blodbanken och tänkte ”ahh nu skall jag vara modern och legitimera mig digitalt som man annars gör med körkortet…”

…. Gick inte alls. Datorn som de scannade qr-koden i fick tuppjuck och halvt halvt kraschade så qr-koden på ett körkort innehåller väldigt lite data jämfört med ett digitalt bank-id kort.

Så idén är god, men samhället är inte redo ännu.

Det är bara personnummer som står på körkortet, så inte konstigt att den slog bakut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vad är så dumt med idén att ha ett digitalt ID-kort?

Vad är det som är så bra, som vi inte redan har?

Permalänk
Medlem

Har skaffat men inte använt. Vore fint att slippa ha körkortet med sig så kan man skippa plånbok eller mobilfodral med kortfack helt och hållet.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är 100% säkert att det kan används överallt är det värdelöst

Inte ens 99,9% är okej

Permalänk
Medlem

Att ha digitalt id kort på en kinesisk/koreansk telefon, som kan bli övertagen och hackad närsomhelst om tillverkaren vill så.
Eller ett litet fysiskt körkort tillsammans med 4-5 andra kort, som du inte ens märker av att du har i fickan.
Jag förstår verkligen inte vitsen, eller har jag missat nått?

Permalänk
Medlem

Kommer inte använda detta fören det faktiskt går att använda överallt för identifiera sig.
Och även om det rent tekniskt sätt går att identifiera sig med ID kort istället för körkort så är det inget som är så "enkelt" och kan även leda till böter i värsta fall.

Så fören alla instanser osv faktiskt godkänner det och enkelt kan använda det som en ID-handling istället för körkort så lär jag inte använda det en enda gång typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är fortfarande att det kräver utrustning/integration från BankID.
När väljer man att lämna sitt vanliga ID hemma? När man tror att 50% av alla ställen man behöver ID på har detta? 90%? Kan man någonsin lita på att det kommer funka 100%?

Jag gillar konceptet men jag ser ett stort problem i att få detta att fungera på bred front.
Kan man inte med 100% säkerhet alltid lämna sin fysiska legitimation hemma så faller ju (nästan) hela syftet.

Dock vore det nice om det bekräftas från polisens sida, för då skulle man iaf slippa släpa med sig körkortet när man gör kortare resor bil.

Troligtvis ungefär vid samma punkt som vi började lämna kontanterna hemma (och numer även bankkortet). Om Polisen, bolaget, matbutiken och posten accepterar börjar det ju bli onödigt att släpa med sig.

Skrivet av perost:

Problemet med körkort är inte att de kommer från Transportstyrelsen utan att de saknar NFC och därmed inte går att kontrollera digitalt. NFC (Nationellt Forensiskt Forum, en del av polisen) vill t.o.m. avskaffa körkort som ID-handling eftersom de anses för lätta att förfalska, vilket känns lite bakvänt. Men jag vet inte om det finns något slags hinder mot att lägga till NFC även på körkort.

Skulle tro att det eventuellt kommer att hända inom tid. Det är bara en tidsfråga innan det blir EU standardiserat. Det är i princip bara Norden som använder körkortet som ett ID. Frikopplar man det skulle man till och med kunna ha som Tyska körkort, att de gäller i 20 år eller på livstid (hillarious med svärföräldrarna) men kräver ID kort för giltighet. Just nu lever vi ju i det sämsta av de värdarna med att vi har ett körkort som inte är giltig superlänge, men inte är giltigt som ID utanför Norden. Ett nationellt ID blir nästan ett krav ändå om man inte vill släpa runt ett gigantiskt pass inom EU

Skrivet av Allexz:

QR-koden kunde väl lika gärna haft samma funktion som på ditt körkort? keep it offline...

Fast QR koden behöver ju ha någon form av koppling. Den på körkortet är ju mer en "läs in datan snabbt" grej. Kortet i sig är fortfarande det som skall granskas om det är OK eller falskt. En QR kod är ganska lätt att kopiera så den säger i princip inget alls om vem du är. Finns det ställen som använder bara QR som ID för något?

Själv kommer jag nog skaffa, men inte lita på. Jag håller fortfarande mitt bankkort, busskort, nycklar och ID separat från mobilen. Mest för att undvika att jag blir av med

  • Kommunikation

  • Pengar

  • Transportmedel

  • Möjlighet att låsa upp

Samtidigt om telefonen blir snodd/går sönder/laddas ur. Jag kan acceptera att något drygt händer, men att bli av med allt i ett svep känns för riskabelt

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig skaffa detta, En ID handling som kan dras in/stängas av när staten/myndighet/utvecklare känner för det ?.

Nope. Bank ID är gränsen.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Helt perfekt ju. Ännu ett plastkort man slipper bära omkring på. Kört både Samsung Pay och Google Wallet från första dagen det lanserades till min bank. Att identifiera sig med Bank-ID för att hämta ut paket är ännu ett bra exempel. Men som vanligt har vi ett gäng bakåtsträvare som påpekar säkerhet hela tiden....

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Kommer aldrig skaffa detta, En ID handling som kan dras in/stängas av när staten/myndighet/utvecklare känner för det ?.

Nope. Bank ID är gränsen.

Din ilska är felriktad, det är inte staten eller myndigheterna som skulle stänga av dig eftersom de inte har något med tjänsten att göra. Det är det som är det stora problemet här att man godtyckligt kan bli blockerad/avstängd och helt förlora sin identitet och åtkomst till alla pengar för att ett privat företag tycker att det ska vara så.

Det är just staten vi vill ska tillhandahålla tjänsten så att du inte över en natt kan bli papperslös och satt i personlig konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Vill inte att privata banker äger min identitet så absolut nej. Kommer köra gammalt hederligt kort fram till staten fixar ett eget digitalt. Synd att man gav upp E-kronan och inte såg problemet i att hela svenska befolkningen sitter i knät på vinstdrivande privata banker.

Så du loggar in på din bank med hederlig dosa med sifferkoder etc? Intressant att leva kvar i det Eller du kanske betalar räkningarna hos banken mot avgift?

Skrivet av SuperSverker:

Problemet är ju att man behöver använda BankIDs system .

Förstatliga skiten och lägg det på samma nivå som ett vanligt nationellt ID-kort så är problemet löst

Ett ID-kort digitalt eller analogt är inte ett körkort.
Digitala körkort är väl "på gång" på EU-nivå men det verkar som att Digitaliserings Sverige skjutit sig i foten, benet och torson så det lär dröja innan det kommer hit.

BankID kan aldrig och kommer aldrig ersätta ditt körkort om man får en grinig konstapel

Räcker med att du kan identifera dig när du kör bil. Resten kan dom se via sin dator i bilen, vem du är, vilka körkorts-behörigheter du besitter, vilka ingår i din familj (med bilder och mer info om dom) samt om du är efterlyst, straffad och annat smått och gott. Du behöver inte ha körkortet svart och vitt, det underlättar bara. Däremot har du nog rätt i att Digitalt ID via BankID kan göra en konstapel lite sur och vilja ge böter då jag inte vet om polisen godtar den som ID ännu officiellt. Men kan du identifiera dig som sagt, så är det grönt, oavsett hur grinig eller liten snopp konstapeln har.

Skrivet av seville57:

Sitter Bankid direktörerna å bölar nu tro. "varför vill ingen använda vårt skit system". Tänker aldrig använda 1:a regeringens (bankerna) skit id. Vad blir nästa idiot påhitt, Skit/piss id för gå på dass?

Oj, tror du fick för dig att du satt på Flashback när du skrev detta. Vad snackar du om? Varför målar du fan på väggen? Varför skulle det införas skit eller piss id för att gå på dass? Vad har det med detta att göra? Varför skulle en stat någonsin införa någon form av ID-kort för att gå på toa? Hur tänker du nu? Släpp sargen och kom in i matchen där vi vuxna spelar. Vill du Flashbacka kan du väl göra det på Flashback där såna där låga inlägg tolereras.

Skrivet av Dussan89:

Kommer aldrig skaffa detta, En ID handling som kan dras in/stängas av när staten/myndighet/utvecklare känner för det ?.

Nope. Bank ID är gränsen.

Nyfiken fråga; varför accepterar du BankID men inte DigitaltID från samma leverantör? Båda två kan ju lika gärna "dras in/stängas när staten/myndigheten/utvecklare känner för det". Fyi, så fungerar det så inte i Sverige, att någon på den nivån bara för något för att den känner för det. Som att säga att "jag vill inte gå förbi slottet för Kungen kan ju skjuta en bara för han känner för det för han kan ju inte straffas". Det är en lika obefäng tanke.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Det vore mer intressant om Sweclockers tog reda på vad som faktiskt krävs för att ”ta emot”/variefiera BankIds nya legitimation.