Överföra äldre filmrulle till DVD. Svart/vit

Permalänk

Överföra äldre filmrulle till DVD. Svart/vit

Hej
Jag har en gammal 30mm film och undrar om den går att överföra till en DVD-skiva?

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kodakdisc:

Hej
Jag har en gammal 30mm film och undrar om den går att överföra till en DVD-skiva?

Ja.
Men vad är egentligen en 30mm film, det är ett väldigt udda format på spelfilm eller menar du 135-36 (det vanligaste formatet för kemiska stillbilder) svart-vita negativ för stillbilder? Typ >

Hur som helst går det att scanna och överföra till dvd men beroende på exakt vad du menar med "film" så skiljer det i vilken hårdvara som krävs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av kodakdisc:

<Uppladdad bildlänk>

Den där är 35mm, helt vanlig film.
Finns företag som överför från rulle till valfritt medie, eller så gör du det själv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kodakdisc:

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som 135 film. du kan göra det själv om du skaffar en filmskanner eller en flatbäddskanner med genomlysning, det går också att fotografera av filmen med en digitalkamera med makrooptik och en filmhållare typ >
https://www.scandinavianphoto.se/nikon/es-2-film-digitizer-ki...
vad man väljer för utrustning beror på krav och mängden bilder

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan jag få tips om företag som överför från rulle till t.ex. DVD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kodakdisc:

Kan jag få tips om företag som överför från rulle till t.ex. DVD

https://crimson.se/produkter/skanning
De skannar i vart fall professionellt och sedan kan du själv bränna en dvd med bilderna om det är så du vill ha dem, möjligen kan de lämna på dvd om du frågar dem, normalt sett får du numera filerna på ett usbminne.

Det finns säkert nån lokal fotograf eller fotoklubb som också kan hjälpa dig med det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

tack .jag ska kontakta dem.