Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag rekommenderar en OLED i antingen 77” eller 83”. Du betalar väldigt mycket extra för att få de extra 6” men känner du dig bekväm med att spendera mer är det ju värt det.

A90J 83”
Den har nyss varit nere och vänt verkar det som men då den är så pass gammal (2021 modell) så kan den säkert reas ut igen innan den försvinner helt. Låt inte åldern på modellen skrämma dig för detta är en av de bästa TV apparaterna fortfarande. Och Sony är ju alltid Sony, perfekt för film och serier. Sony A80L är också ett alternativ men jag hade hellre tagit A90J tack vare dess heatsink.

LG C2 77/83”
Mer av en mainstream modell med bättre gaming förutsättningar. Snäppet under A90J med precisionen i bilden men fortfarande en mycket kompetent OLED.
Finns nog större chans till att spara en slant här (speciellt 77” då den reas ut mer).

Vad den är gör, köp inte LG G3 83” om du inte är helt såld på designen. Den har nämligen inte MLA panel som övriga G3 modeller. Den presterar alltså som en C3a fast att den är mycket dyrare.

Att vänta till hösten är nog ditt bästa val. Sommaren är nog den sämsta tiden att handla på då 2022 reorna börjar försvinna och 2023 kostar fortfarande skjortan.
Lycka till!

Ah, missade att 83" G3 inte får MLA, tack för rättning!

Permalänk

Jag stod i vintras i en likadan situation där jag ville ha en 80-100” till vårt nya allrum/biorum och hade en 55” plasma sedan tidigare. Valde att på BF köpa en C2 77” för 23 000kr och ha den tillsvidare tills 95-100” gått ner rejält i pris (20-30k). När det sker flyttar jag upp 77”:an till vårt TV-rum och slänger ut plasman.

77” från 2,7m är rätt stort, även om det krävs ännu större skärm för att film skall bli perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

2010 köpte jag en trevlig 50" Samsung plasma, PS50B855, för 20 lax.
Den har jag kört till nu, och aldrig riktigt känt att det var läge, men mest för att det är så galet svårt att välja, och VillHöver-kraven aldrig riktigt stämde med ekonomin. Det är inget som helst fel på den, så den hamnar i något av barnens rum.

Jag vill upp i storlek (80+) och har ekonomi för att denna gång hosta upp även på "fel" sida 50k.
Men, jag vill inte heller lura mig själv och bara gå på dyrare=bättre.

Även om det också ska köpas till en Xbox Series X så småningom (mestadels Forza och Tombraider typ av spel, FPS spelar jag på PC) så är det 95% film och TV-serier som konsumeras på TV:n. Hör kanske till saken att i princip all media körs från mediaspelaren på bänken, genom en Sony STR DN1040 för 7.1 surround-ljud, så TV:ns eget ljud är rätt irrelevant.

Poängen är att likt förra gången skaffa en schysst TV och sen inte behöva byta igen på ett decennium eller två.

Vad fasen ska jag köpa?

Skrivet av Clasito:

Jag rekommenderar en OLED i antingen 77” eller 83”. Du betalar väldigt mycket extra för att få de extra 6” men känner du dig bekväm med att spendera mer är det ju värt det.

A90J 83”
Den har nyss varit nere och vänt verkar det som men då den är så pass gammal (2021 modell) så kan den säkert reas ut igen innan den försvinner helt. Låt inte åldern på modellen skrämma dig för detta är en av de bästa TV apparaterna fortfarande. Och Sony är ju alltid Sony, perfekt för film och serier. Sony A80L är också ett alternativ men jag hade hellre tagit A90J tack vare dess heatsink.

Att vänta till hösten är nog ditt bästa val. Sommaren är nog den sämsta tiden att handla på då 2022 reorna börjar försvinna och 2023 kostar fortfarande skjortan.
Lycka till!

Köpte en 55 tums Sony A90J i höstas. Då min Panasonic G20 Plasma tv slutade att fungera. Hade tur med priset då och gav 13990kr för den efter ha följt listan som Laxpudding gjort. Kan instämma till Clasito att det är en mycket bra tv. Lätt att hantera, bra menyer och vi tittar mest via streaming tjänster eller Spotify via Stereon utan problem. Måste ändå säga att tv-ljudet i säg är inte dåligt för att vara en tv men kan absolut inte jämföras med en riktigt mediaspelare eller stereo. Har inte testat xbox eller playstation på tv:en så det kan jag inte uttala mig om.
Bildmässigt en mycket bra bild. Först när vi fick den så gick det inte att titta på den då den var alldeles för stark i både färger och kontrast. Gjorde ont i ögonen. Följde instruktionerna på kalibreringen som medföljde tv (vilket jag inte hade betalat för) och jäklar vad bilden blev mycket bättre. Det negativa som jag kan påpeka är att den blir inte bra när det är för mycket solljus ute. Är det då mörka delar i en film eller serie så blir det svårt att urskilja vad som händer på bilden. Det skall man ha med sig.

Hoppas du hittar en bra tv som du är nöjd med, NoSubstitute

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Köpte en 55 tums Sony A90J i höstas. Då min Panasonic G20 Plasma tv slutade att fungera. Hade tur med priset då och gav 13990kr för den efter ha följt listan som Laxpudding gjort. Kan instämma till Clasito att det är en mycket bra tv. Lätt att hantera, bra menyer och vi tittar mest via streaming tjänster eller Spotify via Stereon utan problem. Måste ändå säga att tv-ljudet i säg är inte dåligt för att vara en tv men kan absolut inte jämföras med en riktigt mediaspelare eller stereo. Har inte testat xbox eller playstation på tv:en så det kan jag inte uttala mig om.
Bildmässigt en mycket bra bild. Först när vi fick den så gick det inte att titta på den då den var alldeles för stark i både färger och kontrast. Gjorde ont i ögonen. Följde instruktionerna på kalibreringen som medföljde tv (vilket jag inte hade betalat för) och jäklar vad bilden blev mycket bättre. Det negativa som jag kan påpeka är att den blir inte bra när det är för mycket solljus ute. Är det då mörka delar i en film eller serie så blir det svårt att urskilja vad som händer på bilden. Det skall man ha med sig.

Hoppas du hittar en bra tv som du är nöjd med, NoSubstitute

För att kolla black level finns det ganska enkla test:
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NightFred:

Köpte en 55 tums Sony A90J i höstas. Då min Panasonic G20 Plasma tv slutade att fungera. Hade tur med priset då och gav 13990kr för den efter ha följt listan som Laxpudding gjort. Kan instämma till Clasito att det är en mycket bra tv. Lätt att hantera, bra menyer och vi tittar mest via streaming tjänster eller Spotify via Stereon utan problem. Måste ändå säga att tv-ljudet i säg är inte dåligt för att vara en tv men kan absolut inte jämföras med en riktigt mediaspelare eller stereo. Har inte testat xbox eller playstation på tv:en så det kan jag inte uttala mig om.
Bildmässigt en mycket bra bild. Först när vi fick den så gick det inte att titta på den då den var alldeles för stark i både färger och kontrast. Gjorde ont i ögonen. Följde instruktionerna på kalibreringen som medföljde tv (vilket jag inte hade betalat för) och jäklar vad bilden blev mycket bättre. Det negativa som jag kan påpeka är att den blir inte bra när det är för mycket solljus ute. Är det då mörka delar i en film eller serie så blir det svårt att urskilja vad som händer på bilden. Det skall man ha med sig.

Hoppas du hittar en bra tv som du är nöjd med, NoSubstitute

Ifall den var kalibrerad är det typiskt inställningar för att sikta på 120 nits vilket passar rum med dämpad belysning. Vid ljust rum måste du anpassa panelens ljusstyrka och tonaliteten (EOTF/gamma) efter att din pupill drar ihop sig. Den inbyggda ljussensorn fungerar rätt bra och har automatik-lägen för just detta. Testa att aktivera dessa och de kan eventuellt läggas in som snabbval i snabbmenyn över inställningar.

Manuellt är det reglagen Ljusstyrka, Högsta värde för luminans samt att du med Gamma på 0 eller +1 anpassar tonaliteten efter ljusare nivåer. Men då blir det förstås fel för mörka rum så du kan behöva hålla två bildminnen aktivt, ett för ljust rum och ett för mörkt rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall den var kalibrerad är det typiskt inställningar för att sikta på 120 nits vilket passar rum med dämpad belysning. Vid just rum måste du anpassa panelens ljusstyrka och tonaliteten (EOTF/gamma) efter att din pupill drar ihop sig. Den inbyggda ljussensorn fungerar rätt bra och har automatik-lägen för just detta. Testa att aktivera dessa och de kan eventuellt läggas in som snabbval i snabbmenyn över inställningar.

Manuellt är det reglagen Ljusstyrka, Högsta värde för luminans samt att du med Gamma på 0 eller +1 anpassar tonaliteten efter ljusare nivåer. Men då blir det förstås fel för mörka rum så du kan behöva hålla två bildminnen aktivt, ett för ljust rum och ett för mörkt rum.

Tack för tipset. Skall titta på det. Är mest märkbart om man sitter på eftermiddagen och tittar när solen kommer in genom fönsterna bakom tv:en. Tänkte inte så mycket på det under våren. Men det är ju betydligt ljusare nu under sommarperioden.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag brukar titta på B&H hemsidan (i New York) ibland för att de har det mesta som går att köpa inom digitalfoto.
Map bildskärmar så har de nu 8K-skärmar men inte större än 75 tum.
För att se 8K måsta man då sitta extremt nära!
Däremot har de inga 5K eller 6K skärmar.
Det borde vara alternativet om 4K har för lite detaljer....
https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

Nu råkade jag hamna en bit bak i tråden, men måste ändå kommentera på det här eftersom dessa grafer helt enkelt inte stämmer. Den påstår att vid 55" behöver jag sitta på 1.14m för att urskilja några pixlar, men vid det avståndet så är pixlarna _väldigt_ klara o tydliga o redan på över 1.5m från min 55" så ser jag grynigheten ifrån pixlarna o att Windows (o precis alla spel etc) har på tok för klent med AA o att jag med fördel redan där har använding av 8K. Filmer däremot tenderar att ha bättre o kraftigare AA-filter vilket gör att pixlarna inte går att urskilja, däremot så tappar man ju skärpa o alltså även där har fördel av 8K. Jag ser tillomed viss skillnad i skärpa mellan 1080p o 4K vid 3m soffavstånd vilket den där grafen påstår att jag inte alls gör.
Med andra ord, har du bra syn så ta alla dom där graferna med en stor nypa salt.

Tror dock största problemet med dom är att dom helt enkelt glömmer bort Nyquist, alltså att om du ska representera en punkt i verkligheten så behöver du göra det med _minst_ två punkter på skärmen (har dock renderat tester där det i värsta fall kan krävas upp till fyra pixlar för en punkt för att inte kunna uppfatta nån aliasing). Så jag antar att siffrorna på graferna helt enkelt bara behöver dubblas upp för att bli mer korrekt.
Plus så behöver vi ett AA-filter på skärmen för att sudda ut pixelstrukturen helt o på så vis få en faktiskt o sexig "analog" representation av verkligheten utan nå som helst ful aliasing

Permalänk
Bildexpert 📺

De där graferna om tittavstånd och pixlar är helt off. Det brukar baseras på simpel matematik som inte kan översättas enkelt till mänskligt seende. Särskilt inte när man väger in komplexiteten hos vad en pixel egentligen består av på en TV.

Vänder man matematiken är det något i stil med att en person med "mänskligt perfekt" 20/20-syn uppfattar att en hand på 25 meters avstånd motsvarar 10–15 pixlar bred eller något sådant. Den tesen är ju enkelt att testa i verkligheten.

Permalänk

Småler och läser denna artikel på min Samsung QN95B 55" som jag knep för 5990:- (benify). Det enda negativa är att jag nu vill se allt i 4K HDR :). Antar att det är ett i-lands problem. Eftersom jag kör den 100% med dator som monitor, så tycker jag det var det bästa valet idag jämfört med OLED (Inbränning). Oroade mig lite att svärtan inte skulle leva upp till OLED nivåer, till min förvåning så uppfattar mina gubbögon svärtan nästan helt svart (ca 90%). I SDR läge med 12% brightness tar den endast 79W vilket moder jord tackar mig för :). Kill-gissar att min nästa Tv blir en Micro-LED om ca 7 år.

My 2 Cents

Edit: Tackar för alla skarpa ögon och hjärnor. Självklart ska det vara QN95B. :/

Brainfart
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av roberto99:

Småler och läser denna artikel på min Samsung S95B 55" som jag knep för 5990:- (benify). Det enda negativa är att jag nu vill se allt i 4K HDR :). Antar att det är ett i-lands problem. Eftersom jag kör den 100% med dator som monitor, så tycker jag det var det bästa valet idag jämfört med OLED (Inbränning). Oroade mig lite att svärtan inte skulle leva upp till OLED nivåer, till min förvåning så uppfattar mina gubbögon svärtan nästan helt svart (ca 90%). I SDR läge med 12% brightness tar den endast 79W vilket moder jord tackar mig för :). Kill-gissar att min nästa Tv blir en Micro-LED om ca 7 år.

My 2 Cents

Bara för att reda ut begreppen lite då - S95B är en OLED-TV, precis lika mycket som LG- eller Sony-modellerna etc. Skillnaden är i paneltyp, QD-OLED mot WOLED. Det är fortfarande självlysande pixlar och OLED-paneler, med "samma" risk för inbränning och perfekt svärta. Om något har väl QD-OLED aningen högre risk för inbränning ställt mot WOLED från samma generation, eller är det en modern myt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bara för att reda ut begreppen lite då - S95B är en OLED-TV, precis lika mycket som LG- eller Sony-modellerna etc. Skillnaden är i paneltyp, QD-OLED mot WOLED. Det är fortfarande självlysande pixlar och OLED-paneler, med "samma" risk för inbränning och perfekt svärta. Om något har väl QD-OLED aningen högre risk för inbränning ställt mot WOLED från samma generation, eller är det en modern myt?

Nej, QD-OLED har samma fina inbränningsprestanda som första generationens WOLED så lär inte hålla särskilt länge.

Från rtings burnin test av OLED:

"After two months, the two QD-OLED displays on this test (Samsung S95B OLED and the Sony A95K) are both showing signs of possible permanent image retention (burn-in), but the LG WOLED TVs like the LG C2 OLED and the LG G2 OLED are clean. These results bring up a few interesting questions. The LG C7s in our real-life burn-in test didn't show any burn-in this early in the test"

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Småler och läser denna artikel på min Samsung S95B 55" som jag knep för 5990:- (benify). Det enda negativa är att jag nu vill se allt i 4K HDR :). Antar att det är ett i-lands problem. Eftersom jag kör den 100% med dator som monitor, så tycker jag det var det bästa valet idag jämfört med OLED (Inbränning). Oroade mig lite att svärtan inte skulle leva upp till OLED nivåer, till min förvåning så uppfattar mina gubbögon svärtan nästan helt svart (ca 90%). I SDR läge med 12% brightness tar den endast 79W vilket moder jord tackar mig för :). Kill-gissar att min nästa Tv blir en Micro-LED om ca 7 år.

My 2 Cents

Syftar du på QN95B kanske? S95B är nämligen en OLED.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Syftar du på QN95B kanske? S95B är nämligen en OLED.

Absolut... Tack!!!

Permalänk

Ska köpa en ny tv i 10000-prisklassen (helst under) och undrar vad som är bra val för runt 55"-klassen. Har kikat på Elgigantens rea, där jag hittade samsung-58-cu7175 för 5990 kr. (https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...).

Vad tror ni om den eller om ni har bättre tips uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Ska köpa en ny tv i 10000-prisklassen (helst under) och undrar vad som är bra val för runt 55"-klassen. Har kikat på Elgigantens rea, där jag hittade samsung-58-cu7175 för 5990 kr. (https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...).

Vad tror ni om den eller om ni har bättre tips uppskattas!

En av Samsung basmodeller, dvs enklaste modell. Den kommer visa bild och göra det OK, inte så mycket mer.
Det är en 2023-modell men sannolikt väldigt lika BU-serien från 2022. Läs mer längst ner i guiden här:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Har du en budget på runt 10.000 så skulle jag satsa på en OLED-panel, antingen C2 eller CS. Det är snarlika TVs men där CS är 1000kr billigare i dagsläget och hamnar precis <10k.

Båda kommer springa åttor runt ovan Samsung-modell.

CS 55":
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

C2 55":
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Skrivet av edson:

En av Samsung basmodeller, dvs enklaste modell. Den kommer visa bild och göra det OK, inte så mycket mer.
Det är en 2023-modell men sannolikt väldigt lika BU-serien från 2022. Läs mer längst ner i guiden här:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Har du en budget på runt 10.000 så skulle jag satsa på en OLED-panel, antingen C2 eller CS. Det är snarlika TVs men där CS är 1000kr billigare i dagsläget och hamnar precis <10k.

Båda kommer springa åttor runt ovan Samsung-modell.

CS 55":
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

C2 55":
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Tack för svar! Blev nyfiken på CS och C2, men hittar inte riktigt vad skillnaden är på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Tack för svar! Blev nyfiken på CS och C2, men hittar inte riktigt vad skillnaden är på dessa?

Står i guiden under LG-segmentet:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

"OLED CS är en variant av OLED C2 i 55 och 65 tum utan Evo-panel som är något mer slimmad i utförandet och påstått tunnare ram. Dock svårt att se skillnad på bilder. Stativet är bredare och placerar panelen lägre ned och närmare bänken."

Modellerna är snarlika. Med C2 får du en överlag en lite lättare TV (i vikt), smalare fot, sannolik EVO-panel etc. Om det är värt +1000kr kan du nog bara avgöra själv. Om du skulle göra ett blindtest av själva bilden skulle du nog inte se någon skillnad men är du inte helt styrd av budget, kör på C2!

Permalänk
Skrivet av edson:

Står i guiden under LG-segmentet:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

"OLED CS är en variant av OLED C2 i 55 och 65 tum utan Evo-panel som är något mer slimmad i utförandet och påstått tunnare ram. Dock svårt att se skillnad på bilder. Stativet är bredare och placerar panelen lägre ned och närmare bänken."

Modellerna är snarlika. Med C2 får du en överlag en lite lättare TV (i vikt), smalare fot, sannolik EVO-panel etc. Om det är värt +1000kr kan du nog bara avgöra själv. Om du skulle göra ett blindtest av själva bilden skulle du nog inte se någon skillnad men är du inte helt styrd av budget, kör på C2!

Oj missade det, får skylla på lite sömn.
Tack för hjälpen, efter lite mer research beställde jag en C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Oj missade det, får skylla på lite sömn.
Tack för hjälpen, efter lite mer research beställde jag en C2

Ett mycket bra val, du kommer bli toknöjd! 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är den amerikanska beteckningen.

Motsvarande modell med Mini-LED och 144 Hz torde vara den befintliga, dvs C835 och nyaste 2023-modellen C845, i upp till 85 tum i Europa. Den specas till 2000 nits och 896 zoner på 85-tummaren. C935-modellen finns kvar om du vill ha dubbelt så många zoner och extra tunn design.

Vet du vad TCL QM850G 98" modellen kommer heta i Sverige? Om det nu kommer och när det kan tänkas komma och eventuell pris på det? Hittar inget info om lansering av den i Sverige eller ens i Europa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Vet du vad TCL QM850G 98" modellen kommer heta i Sverige? Om det nu kommer och när det kan tänkas komma och eventuell pris på det? Hittar inget info om lansering av den i Sverige eller ens i Europa.

TCL QM850G är en amerikansk modell. Den kommer inte till Europa. Dess närmaste motsvarighet är C845 eller C935 beroende på vilka specar du vill jämföra.

Edit: ifall du är specifikt ute efter 98 tum är det den mycket enklare 2022-C735-modellen som fortfarande gäller. Även om Samsung och Sony kommer i år med sina (betydligt dyrare) varianter genom 98 tums Q80C och X90L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TCL QM850G är en amerikansk modell. Den kommer inte till Europa. Dess närmaste motsvarighet är C845 eller C935 beroende på vilka specar du vill jämföra.

Edit: ifall du är specifikt ute efter 98 tum är det den mycket enklare 2022-C735-modellen som fortfarande gäller. Även om Samsung och Sony kommer i år med sina (betydligt dyrare) varianter genom 98 tums Q80C och X90L

Ok. C935 och C835 finns inte i 98". C735 verkar inte vara Mini LED. Läst på andra forum att TCL kommer visa upp X95 98" (läst att Europa versionen kommer heta X945) på IFA i Berlin. Tror du den kommer att komma till Sverige?

Källa till X95/X945

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Ok. C935 och C835 finns inte i 98". C735 verkar inte vara Mini LED. Läst på andra forum att TCL kommer visa upp X95 98" (läst att Europa versionen kommer heta X945) på IFA i Berlin. Tror du den kommer att komma till Sverige?

Källa till X95/X945

De amerikanska och de europeiska TCL-modellerna ligger ofta omlott. TCL something-something-945 är det logiska namnet på en uppföljare till C935-modellen och någon sådan har ännu inte visats upp. Så fullt möjligt att det blir något på IFA. De euro-centriska tillverkarna brukar ofta spara någon godbit till den mässan.

C735 är definitivt ingen Mini-LED, ingen FALD etc. Utan bara en väldigt stor TV i gränslandet bas/enkel mellanklass. Men den kostar ju hälften av vad Samsungs 98-tums Q80C gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De amerikanska och de europeiska TCL-modellerna ligger ofta omlott. TCL something-something-945 är det logiska namnet på en uppföljare till C935-modellen och någon sådan har ännu inte visats upp. Så fullt möjligt att det blir något på IFA. De euro-centriska tillverkarna brukar ofta spara någon godbit till den mässan.

C735 är definitivt ingen Mini-LED, ingen FALD etc. Utan bara en väldigt stor TV i gränslandet bas/enkel mellanklass. Men den kostar ju hälften av vad Samsungs 98-tums Q80C gör.

I kina ska 98" instegsmodellen ha FALD sägs det. Och hur mycket man än viftar med rasistkortet så händer ingenting?! 😭

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har TV, Soundbar och mobil från Samsung. Jag är väldigt nöjd med dessa produkter. Kommer köpa en ny TV i framtiden och tänkte först en TV från Samsung men Samsung erbjuder inte Dolby Vision på deras TV och verkar som de aldrig kommer erbjuda det heller. Har läst bra saker om TCL high-end TV:n och de erbjuder både Dolby Vision och HDR10/+. Kollat på TCL mest för att de har 98" till mycket lägre priser än Samsung kan erbjuda. Jag tänker vänta ett par år innan jag köper en ny TV för jag är nöjd med den jag har nu (Samsung Q90R från 2019). Frågan är om storleken på TCL är värt istället för mindre storlek (85") från Samsung? Jag får både Dolby Vision och HDR10 med TCL. Hur mycket HDR10 eller Dolby Vision innehåll kommer komma och vem kommer vinna kriget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Hur mycket HDR10 eller Dolby Vision innehåll kommer komma och vem kommer vinna kriget?

Allt material som har Dolby Vision har även HDR10 och faller tillbaka på HDR10 om enheten inte har stöd för Dolby Vision.

När det kommer till HDR10+ så är Dolby Vision en klar vinnare framför allt i mängden material. Streamingtjänster stödjer normalt sett Dolby Vision. Amazon Prime Video och Apple TV+ är två tjänster som har stöd för HDR10+. Amazon Prime Video har blandat stöd medan Apple TV+ har allt material i både Dolby Vision och HDR10+.

Annars är mitt tips att vänta några år innan du bestämmer dig för vilken tillverkare du kommer välja eftersom du själv säger att du kommer vänta några år med att köpa TV. Marknaden och modellerna kommer se helt annorlunda ut då.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Allt material som har Dolby Vision har även HDR10 och faller tillbaka på HDR10 om enheten inte har stöd för Dolby Vision.

När det kommer till HDR10+ så är Dolby Vision en klar vinnare framför allt i mängden material. Streamingtjänster stödjer normalt sett Dolby Vision. Amazon Prime Video och Apple TV+ är två tjänster som har stöd för HDR10+. Amazon Prime Video har blandat stöd medan Apple TV+ har allt material i både Dolby Vision och HDR10+.

Annars är mitt tips att vänta några år innan du bestämmer dig för vilken tillverkare du kommer välja eftersom du själv säger att du kommer vänta några år med att köpa TV. Marknaden och modellerna kommer se helt annorlunda ut då.

Ok tack för upplysningen. Är HDR10/+ 10bit? Visst är Dolby Vision 12bit? Finns det nån TV tillverkare som har 12bit panel? Om inte kan det komma TV med 12bit paneler och från vilka tillverkare? Tror nån det finns nån chans att Samsung hoppar på Dolby Vision tåget eller är det meningslöst att vänta på Samsung?

Kommer avvakta några år och se vad som finns innan man köper något. Är ingen brådska.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Ok tack för upplysningen. Är HDR10/+ 10bit? Visst är Dolby Vision 12bit? Finns det nån TV tillverkare som har 12bit panel? Om inte kan det komma TV med 12bit paneler och från vilka tillverkare? Tror nån det finns nån chans att Samsung hoppar på Dolby Vision tåget eller är det meningslöst att vänta på Samsung?

Kommer avvakta några år och se vad som finns innan man köper något. Är ingen brådska.

HDR10 är basen. HDR10+ adderar ovanpå detta med dynamisk metadata som kan berätta för TV:n vilka ljusnivåer som används i en scen, snarare än en enda nivå för hela filmen.

Dolby Vision bygger ovanpå HDR10 och adderar dynamisk metadata samt andra funktioner som bättre kontroll över tonemapping baserat på TV:ns färgomfång och ljusnivåer. Detta leder till en större konsekvens och mindre fel och godtycke för hur ljus- och färger återges.

Både DV och HDR10+ är "bakåtkompatibla" eftersom det är HDR10 + extra tjottafräs. Finns inte teknisk kapacitet för detta extra tjottafräs faller det tillbaka till vanligt HDR10

"10" i HDR10 står för 10 bitar.

Dolby Vision kan vara 12 bitars, men det måste inte vara det.

"12 bitars panel" etc. är bara en fråga om definitioner. Finns gott om paneler som logiskt kan adressera 12 eller fler bitar, ofta 14 eller 16 bitar. Men om de faktiskt kan reproducera 10 eller 12 bitar med distinkta luminansnivåer som följer den matematiska formeln är en väldigt, väldigt öppen fråga. Det är en kombination av panelkvalitet och halvtonsalgoritmer som avgör vad det blir i praktiken. Pratar vi enklare apparater är det fortfarande många som har problem att konsekvent reproducera 8 bitar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Har TV, Soundbar och mobil från Samsung. Jag är väldigt nöjd med dessa produkter. Kommer köpa en ny TV i framtiden och tänkte först en TV från Samsung men Samsung erbjuder inte Dolby Vision på deras TV och verkar som de aldrig kommer erbjuda det heller. Har läst bra saker om TCL high-end TV:n och de erbjuder både Dolby Vision och HDR10/+. Kollat på TCL mest för att de har 98" till mycket lägre priser än Samsung kan erbjuda. Jag tänker vänta ett par år innan jag köper en ny TV för jag är nöjd med den jag har nu (Samsung Q90R från 2019). Frågan är om storleken på TCL är värt istället för mindre storlek (85") från Samsung? Jag får både Dolby Vision och HDR10 med TCL. Hur mycket HDR10 eller Dolby Vision innehåll kommer komma och vem kommer vinna kriget?

Är det så extremt viktigt med varumärken att du bara kan tänka dig endast Samsung eller TCL?

Jag tror att både HDR10 och Dolby Vision kommer finnas på marknaden. Kanske att Dolby Vision har ett marknadsövertag (och vissa tekniska fördelar i praktiken).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Samsung QN95B är ju 2022 års modell. Vilken är motsvarande 2023 års modell? Hittar ingen sådan.