Väldigt skumt fel, behöver hjälp från sakkunniga gällande ljud/minne/nätverk.

Permalänk

Väldigt skumt fel, behöver hjälp från sakkunniga gällande ljud/minne/nätverk.

Hej,

Har sedan ett bra tag nu lidit utav ett fel med burken som når min gräns.
När det är hög belastning på nätverkskortet dvs nära maxnerladdning så kan burken få ett flertal symtom.

  • Ljudet sprakar (ofta med flera ljudkällor igång, t.ex youtube och twitch

  • Datorn momentant hänger sig också då ofta kopplat till när ljud spelas upp

  • Realtek och Soundblaster room config GUIn poppar upp och påstår att jag kopplat ut enheter, oftas mikrofonen.

  • Skärmarna släcks och tänds igen varpå youtube videos etc. oftast blir gröna i sitt fönster, refresh visar videos korrekt igen.

  • Detta gäller även när vissa websidor laddas under nerladdning etc. att webbläsaren fryser tillfälligt, vilket i sin tur kan trigga random av ovanstående symptom.

Ett rimligt antagande är väl att det är minnesrelaterat, eller någon komponent på moderkortet sjungit sista versen.
Formatering har inte löst problemet heller vilket skulle indikera hårdvarufel.

Men det kanske ändå är dags för en uppgradering ny dator då burken närmar sig sitt 9:e levnadsår.
Men om någon har ide om rimlig orsak eller bara bekräfta att ja det är minnet som gett upp.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominusCruor:

Hej,

Har sedan ett bra tag nu lidit utav ett fel med burken som når min gräns.
När det är hög belastning på nätverkskortet dvs nära maxnerladdning så kan burken få ett flertal symtom.

  • Ljudet sprakar (ofta med flera ljudkällor igång, t.ex youtube och twitch

  • Datorn momentant hänger sig också då ofta kopplat till när ljud spelas upp

  • Realtek och Soundblaster room config GUIn poppar upp och påstår att jag kopplat ut enheter, oftas mikrofonen.

  • Skärmarna släcks och tänds igen varpå youtube videos etc. oftast blir gröna i sitt fönster, refresh visar videos korrekt igen.

  • Detta gäller även när vissa websidor laddas under nerladdning etc. att webbläsaren fryser tillfälligt, vilket i sin tur kan trigga random av ovanstående symptom.

Ett rimligt antagande är väl att det är minnesrelaterat, eller någon komponent på moderkortet sjungit sista versen.
Formatering har inte löst problemet heller vilket skulle indikera hårdvarufel.

Men det kanske ändå är dags för en uppgradering ny dator då burken närmar sig sitt 9:e levnadsår.
Men om någon har ide om rimlig orsak eller bara bekräfta att ja det är minnet som gett upp.

Tack på förhand!

Du kan testa minnena med Memtest.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är minnesrelaterat. Vad skulle tyda på det?
Kanske ljudkontrollern börjar ge upp om datorn är 9 år gammal. Alternativt drivrutinerna som buggar.
"Realtek och Soundblaster room..." Vad har du, realtek eller soundblaster? eller båda?
Kör du på det inbyggda ljudkortet på moderkortet? De har aldrig vart nån höjdare, är möjligt bättre nuförtiden på lite dyrare moderkort men annars är det stor risk att det är nåt Realtek AC'97 eller HD Audio...
Finns det bra drivrutiner till Windows 10/11 till dem? Antar iofs att du kör win 10 på en 9 år gammal rigg.
Testat drivrutiner från moderkortstillverkaren/ljudkortstillverkaren eller kör du bara på det som installeras med en windowsinstallation?
En ganska billig uppgradering som kanske löser dina problem skulle ju vara att köpa ett dedikerat ljudkort och kopplar in i en PCI-E slot.
Nu har ju det dött ut rejält de senaste 10-15 åren men finns säkert några på marknaden för inte alltför dyra pengar. Det är definitivt bättre än moderkortets inbyggda (reserverar mig för dyra toppmodeller på modertkort som faktiskt kan ha helt ok ljudchip).

Skriv vad du har för setup och vad du kör för OS så blir det säkert lättare för alla här att hjälpa dig

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det är värt prova med ett annat nätagg du vet fungerar som du tar från en dator som inte har dessa problem.

Eller så får man testa minnen i datorn, dock brukar minnesfel inte ljudet sprakar etc utan datorn brukar bara frysa och ge dig blåskärm. Det kan vara grafikkortet (om du har ett sådant) där minnena blivit dåliga. Men det brukar bara påverka grafiken.

I värsta fall är det moderkortet som blivit knasig om det inte hjälpte med att testa de andra sakerna.

Lycka till.