Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Är ju bara för dig att anmäla till ARN

Jag håller på att stångas lite med Samsung as we speak. De skulle skicka vidare frågan uppåt.
Annars så tänker jag definitivt att det blir en ARN-anmälan. Någon måtta får det ändå vara!

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Jag håller på att stångas lite med Samsung as we speak. De skulle skicka vidare frågan uppåt.
Annars så tänker jag definitivt att det blir en ARN-anmälan. Någon måtta får det ändå vara!

Återkoppla gärna vad Samsung svarar

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Återkoppla gärna vad Samsung svarar

Will do! De stod att de återkopplar inom 3-5 arbetsdagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Will do! De stod att de återkopplar inom 3-5 arbetsdagar.

Jag hoppas du får ett mer possitivt svar än vad jag fick.

"Jag beklagar verkligen att vi inte denna gången kunde erbjuda en 70% rabattkod som kompensation, men det finns dessvärre ingenting mer jag kan göra åt detta. Jag beklagar det"

Permalänk
Skrivet av Henrico:

För min del var one Connect den stora anledningen att köpa tvn.. Suveränt med bara en kabel som dessutom är monterat nedåt om man ska sätta tvn på väggen.

Sedan tror jag det är större risk att något elektroniskt i boxen går sönder än att det blir glapp. En tv rör sig ju knappast.

Ah, ja, för väggmontering är det säkert vara en fördel. 👍 Angående krångel med boxen läste jag om det i ett amerikanskt forum. Andelen boxar som krånglar kan ju dock fortfarande vara försvinnande liten.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den 10% rabatt kuppong som Samsung erbjöd även fungerar på Benify sidan? Man verkar vara tvungen att svara på deras mail innan man får kuppongen och jag har inte gjort det än. Funderar på om 77" QN90B är värd 15300:-, vilket den bör hamna på om rabatten även gäller via Benify https://www.samsung.com/se/multistore/benifyse/offers_epp/summer-deals-tv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Någon som vet om den 10% rabatt kuppong som Samsung erbjöd även fungerar på Benify sidan? Man verkar vara tvungen att svara på deras mail innan man får kuppongen och jag har inte gjort det än. Funderar på om 77" QN90B är värd 15300:-, vilket den bör hamna på om rabatten även gäller via Benify https://www.samsung.com/se/multistore/benifyse/offers_epp/summer-deals-tv/

Rabatten verkar endast gälla på ordinarie priser så 75” som du refererar till (den som är slut i lager?) kommer den inte fungera på. Annars är det ett vettigt pris!

Permalänk
Medlem

"Kära kund,
Vi behöver tyvärr meddela att din order kommer att cancelleras på grund av att vi inte längre har varan i lager och inte kommer få tillbaka den.

Vi ber om ursäkt för besväret och vill erbjuda dig en rabattkod på 10% som du kan använda vid ditt nästa köp.

Rabattkod: 10%

*Din rabattkod är giltig under 2023 och ger en 10% rabatt på en produkt. Koden gäller enbart på Samsung.se. För att använda koden behöver du lägga in den i kassan. Koden kan enbart användas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Om du accepterar vouchern, vänligen svara på detta email.

Med vänliga hälsningar / With kind regards
Samsung Support"

Tycker det är märkligt uttryckt, "om du accepterar vouchern". Är det för att man ska kunna friskriva sig ansvar för alla som begär en rabattkod? Jag svarade att jag inte accepterade det eftersom kompensationen är för dålig. Har inga större förhoppningar dock..

Permalänk
Medlem

Har försökt med både supporten och säljarna, men dom kunde inte göra mer än 10% rabatt på valfri vara och/eller 20% rabatt på TV tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Har försökt med både supporten och säljarna, men dom kunde inte göra mer än 10% rabatt på valfri vara och/eller 20% rabatt på TV tillbehör.

Riktigt dåligt. Såg att qn90B 75” är slut i lager också, hade det som back-up till min släkting. Får leverera dom dåliga nyheterna nu…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Har försökt med både supporten och säljarna, men dom kunde inte göra mer än 10% rabatt på valfri vara och/eller 20% rabatt på TV tillbehör.

Jag blev erbjuden 20 % på valfri orabatterad TV... Hjälper föga när alla redan är nersatta 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Återkoppla gärna vad Samsung svarar

Nu har jag fått svar från Samsung. Dessvärre så står de fast vid att de enligt sina köpevillkor anser sig ha rätten att häva avtalet utan vidare konsekvens än att betalningen går åter.

De hänvisar då till detta från deras villkor:

Citat:

”Vid tillfälliga kampanjer eller erbjudanden frånsäger Samsung sig ansvar för att produkten säljer slut och för eventuella tryckfel.”

Jag anser dock inte att det är ett giltigt villkor, då kontentan av ovan sagda villkor är att Samsung i så fall menar att konsumentköplagens 3:e kapitel om "Näringsidkarens dröjsmål" inte kan appliceras på dem, då de "avtalat bort det", trots att KKL är indispositiv (alltså är tvingande, och inte kan avtalas bort). Så jag tänker låta ARN pröva frågan för att få klarhet i vad som gäller.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Nu har jag fått svar från Samsung. Dessvärre så står de fast vid att de enligt sina köpevillkor anser sig ha rätten att häva avtalet utan vidare konsekvens än att betalningen går åter.

De hänvisar då till detta från deras villkor:
Jag anser dock inte att det är ett giltigt villkor, då kontentan av ovan sagda villkor är att Samsung i så fall menar att konsumentköplagens 3:e kapitel om "Näringsidkarens dröjsmål" inte kan appliceras på dem, då de "avtalat bort det", trots att KKL är indispositiv (alltså är tvingande, och inte kan avtalas bort). Så jag tänker låta ARN pröva frågan för att få klarhet i vad som gäller.

👍
Kanske så många som möjligt borde anmäla till ARN så att Samsung fattar att de måste följa svensk lagstiftning.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

👍
Kanske så många som möjligt borde anmäla till ARN så att Samsung fattar att de måste följa svensk lagstiftning.

Ja, det är i vart fall min tolkning av lagstiftningen. Så man tycker ju att det borde vara ett relativt straight forward case. Men det kanske finns någon aspekt av detta som jag missar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu har jag fått svar från Samsung. Dessvärre så står de fast vid att de enligt sina köpevillkor anser sig ha rätten att häva avtalet utan vidare konsekvens än att betalningen går åter.

De hänvisar då till detta från deras villkor:
Jag anser dock inte att det är ett giltigt villkor, då kontentan av ovan sagda villkor är att Samsung i så fall menar att konsumentköplagens 3:e kapitel om "Näringsidkarens dröjsmål" inte kan appliceras på dem, då de "avtalat bort det", trots att KKL är indispositiv (alltså är tvingande, och inte kan avtalas bort). Så jag tänker låta ARN pröva frågan för att få klarhet i vad som gäller.

Kan ha fel, men det borde stått i orderbekräftelse om det ska gälla. Vilket det inte gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darxon:

Kan ha fel, men det borde stått i orderbekräftelse om det ska gälla. Vilket det inte gjorde

Ja, de bifogar ju ett dokument med sina villkor i orderbekräftelsen.

Jag har varit med om att e-handlare skriver att den första orderbekräftelsen man erhåller inte är att anse en accept (och således inte ett ingått avtal), utan bara en bekräftelse på att de mottagit en order (anbud). Sedan kommer ett nytt mail när de faktiskt ger en accept och ingår avtal (typiskt sett i de fallen när man skickar ut ordern). Men om så är fallet så ska det enligt ARN framgå väldigt tydligt att det första mailet inte är en accept.

I Samsungs fall så är det lite tvärtom, i deras villkor så framgår det tydligt att mailet är att anse som en accept och att ett avtal har ingåtts. Men de menar att de sedan har rätt att häva avtalet på eget initiativ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu har jag fått svar från Samsung. Dessvärre så står de fast vid att de enligt sina köpevillkor anser sig ha rätten att häva avtalet utan vidare konsekvens än att betalningen går åter.

De hänvisar då till detta från deras villkor:
Jag anser dock inte att det är ett giltigt villkor, då kontentan av ovan sagda villkor är att Samsung i så fall menar att konsumentköplagens 3:e kapitel om "Näringsidkarens dröjsmål" inte kan appliceras på dem, då de "avtalat bort det", trots att KKL är indispositiv (alltså är tvingande, och inte kan avtalas bort). Så jag tänker låta ARN pröva frågan för att få klarhet i vad som gäller.

Önskar dig lycka till, det krävdes bara en envis person som inte gav sig för att radio/tv avgiften för datorer avskaffades

Permalänk

Nu fick jag plötsligt mail om att tvn skickats ändå 🤔
Trots mail om att de inte kan leverera den och erbjudande om 10% rabattkod.
Skumt

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nu fick jag plötsligt mail om att tvn skickats ändå 🤔
Trots mail om att de inte kan leverera den och erbjudande om 10% rabattkod.
Skumt

När beställde du? Fick du ett makuleringsmail?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nu fick jag plötsligt mail om att tvn skickats ändå 🤔
Trots mail om att de inte kan leverera den och erbjudande

Grattis!

Tycker generellt deras lagersystem och koppling till webbshop och kundtjänst verkar extremt undermåligt.....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nu fick jag plötsligt mail om att tvn skickats ändå 🤔
Trots mail om att de inte kan leverera den och erbjudande om 10% rabattkod.
Skumt

Oerhört skumt!
Hur många mail fick du om annullering? Jag fick ett "massutskick" där det inte står något personligt alls (inte namn, ordernummer, etc.) där de meddelar att ordern kommer att cancelleras och med ett erbjudande om 10%.
En knapp timma senare fick jag ett annat mail om att min order (då med ordernummer och allt) de facto hade blivit makulerad.

Fick du bara det första kanske du av misstag hamnade med i utskicket, men hade turen att det fanns en apparat kvar till dig!

Permalänk
Skrivet av pallish:

När beställde du? Fick du ett makuleringsmail?

Kl 23 27:e juni om jag ser rätt. Fick inget makuleringsmail som förra gången ser jag men fick ett mail att min order kommer att cancelleras. Antar att ordern låg kvar av någon anledning ändå då.
Tvn kommer nog gå i retur dock då familjemedlemmen som skulle ha den slog till på en OLED istället.

Skrivet av Henrico:

Grattis!

Tycker generellt deras lagersystem och koppling till webbshop och kundtjänst verkar extremt undermåligt.....

Håller helt med.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Oerhört skumt!
Hur många mail fick du om annullering? Jag fick ett "massutskick" där det inte står något personligt alls (inte namn, ordernummer, etc.) där de meddelar att ordern kommer att cancelleras och med ett erbjudande om 10%.
En knapp timma senare fick jag ett annat mail om att min order (då med ordernummer och allt) de facto hade blivit makulerad.

Fick du bara det första kanske du av misstag hamnade med i utskicket, men hade turen att det fanns en apparat kvar till dig!

Precis fick bara det första mailet om att ordern kommer cancelleras. La två orders och på order #2 fick jag mail nr två om att ordern var makulerad. Missade att det inte var två mail för båda ordrarna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kl 23 27:e juni om jag ser rätt.

Jag lade min order den 26:e men som för alla andra blev ordern makulerad och de vill absolut inte ge någon annan större rabatt. Om det nu visar sig att några apparater visst finns i lager men att Samsung inte skickar i turordning utan väljer ut kunder på andra sätt känns det väldigt orättvist. Detta var min enda chans att ha råd med något liknande (långtidssjukskriven) så ni kan ju förstå hur lycklig jag blev när jag lyckades få en orderbekräftelse och hur jävligt besviken och förbannad jag är nu... </kränkt>

Permalänk
Skrivet av nebuli:

Jag lade min order den 26:e men som för alla andra blev ordern makulerad och de vill absolut inte ge någon annan större rabatt. Om det nu visar sig att några apparater visst finns i lager men att Samsung inte skickar i turordning utan väljer ut kunder på andra sätt känns det väldigt orättvist. Detta var min enda chans att ha råd med något liknande (långtidssjukskriven) så ni kan ju förstå hur lycklig jag blev när jag lyckades få en orderbekräftelse och hur jävligt besviken och förbannad jag är nu... </kränkt>

Jag är lika chockad som du är 🫣😵‍💫

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

På temat vad som egentligen skiljer olika Samsung-modeller åt och regionala skillnader osv

https://www.tomsguide.com/news/samsung-and-best-buy-hit-with-...

Permalänk
Medlem

Skiter i Samsung helt nu, beställde en TCL C835 istället och kör med min Pixel 6a l istället för min galaxy s20 🤣

Permalänk

Är sugen på en Samsung S95b. Det står att vid första köpet får man 10% men i kassan står det inget om det.
Jag hittade också här att man kunde få 10% men det verkar inte heller fungera.
https://www.samsung.com/se/newsletter/
Någon som lyckats?

Permalänk
Skrivet av moyozuz539:

Är sugen på en Samsung S95b. Det står att vid första köpet får man 10% men i kassan står det inget om det.
Jag hittade också här att man kunde få 10% men det verkar inte heller fungera.
https://www.samsung.com/se/newsletter/
Någon som lyckats?

Skulle gissa att de inte går att kombinera
"*Koden gäller på ett helt köp på Samsung.com och kan bara användas en gång, samt kan ej kombineras med andra erbjudanden."

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Skulle gissa att de inte går att kombinera
"*Koden gäller på ett helt köp på Samsung.com och kan bara användas en gång, samt kan ej kombineras med andra erbjudanden."

Ah trist.
Hur blir man medlem på benify, går man bara in här och betalar 149kr?
https://www.benifydealsprivat.se/