Strömkontakten 12VHPWR utdömd – ersätts med "12V-2x6"

Permalänk
Medlem

Det är inte så att nätaggregat bara kan få en ny (modulär) kabel för denna standard? Dvs använda samma utgång från PSU?

Medan det blir värre för grafikkorten som är utrustade med "fel" (gammal) port?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alundstroem:

Det är inte så att nätaggregat bara kan få en ny (modulär) kabel för denna standard? Dvs använda samma utgång från PSU?

Medan det blir värre för grafikkorten som är utrustade med "fel" (gammal) port?

Jag vet inte. Men som jag tolkar nyheten så går det kanske inte att rätta till så lätt.

Från artikeln:
"Därtill görs en ändring som innebär att det inte sker någon strömförsörjning alls om sense-pinnarna inte är fullt anslutna"

Förstår jag det rätt så hänger det på nätagget att bevilja strömmatning först när sensorpinnarna är anslutna. Det innebär att nätagget måste ha stöd för den funktionaliteten - vilket inte ingår i nuvarande standard.

Så frågan är om inte nätaggen också behöver uppdateras för att klara av den nya standarden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Flyttas låsningen så den blir tightare också?
Såg jay2cent hade ish 2mm kontakten kunde dras ut och fortfarande vara inklickad så att kabeln kan förlora den marginalen den har hjälper inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tycker du verkligen den gamla är bra? Kontakter i datorn har är generellt dåliga. Hur många gånger har man inte kämpat med dåliga kontakter till moderkortet tex där du får trycka så moderkortet sviktar och liknande. Denna nya var definitivt ett steg i rätt riktning.

Jämfört med detta hade det mesta varit bättre. Hade nya kontakten varit 48V så hade den inte behövt samma strömstyrka till exempel

Permalänk
Medlem

Entusiast sidan av pc-hobbyn, går verkligen från klarhet till klarhet.

Permalänk
Medlem

Och det är nu jag plötsligt blev ännu mer nöjd med mitt val av att gå till AMD för denna generationen...

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Hedersmedlem

"Därtill görs en ändring som innebär att det inte sker någon strömförsörjning alls om sense-pinnarna inte är fullt anslutna."

Gamla nätagg kan inte längre anslutas med en adapter till de nya grafikkorten?
Låter som en ganska stor ändring på den fronten i så fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

"Därtill görs en ändring som innebär att det inte sker någon strömförsörjning alls om sense-pinnarna inte är fullt anslutna."

Gamla nätagg kan inte längre anslutas med en adapter till de nya grafikkorten?
Låter som en ganska stor ändring på den fronten i så fall.

Nej det gör det bara lite mer komplicerat och dyrt att göra en adapter men det är inte tekniskt omöjligt att lösa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Version 1.0 var beta som vanligt alltså. 😅

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det gör det bara lite mer komplicerat och dyrt att göra en adapter men det är inte tekniskt omöjligt att lösa det.

Ahaa!
Tänkte att det där måste ju skötas av nätagget - men de saknar ju stöd för det.

Men man kan såklart sätta ett chip för det där i adaptern ja! Såklart!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte. Men som jag tolkar nyheten så går det kanske inte att rätta till så lätt.

Från artikeln:
"Därtill görs en ändring som innebär att det inte sker någon strömförsörjning alls om sense-pinnarna inte är fullt anslutna"

Förstår jag det rätt så hänger det på nätagget att bevilja strömmatning först när sensorpinnarna är anslutna. Det innebär att nätagget måste ha stöd för den funktionaliteten - vilket inte ingår i nuvarande standard.

Så frågan är om inte nätaggen också behöver uppdateras för att klara av den nya standarden.

Skrivet av Söderbäck:

Ahaa!
Tänkte att det där måste ju skötas av nätagget - men de saknar ju stöd för det.

Men man kan såklart sätta ett chip för det där i adaptern ja! Såklart!

Blir intressant att se hur (vart) det "landar" ivf... tänker att man kanske inte bör göra något just nu utan sitta lugnt i båten med sina 2-3000 series kort tills vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Blir intressant att se hur (vart) det "landar" ivf... tänker att man kanske inte bör göra något just nu utan sitta lugnt i båten med sina 2-3000 series kort tills vidare...

Jo, fast kollar du på den uppdaterade standarden ser den bara till att kontakten skall sitta i ordentligt. Det är inte så att den på något sätt är fetare, klarar av mer ström eller så.

Mao, är den uppdaterade standarden till för att utesluta fler användarfel, vilket är bra men det är inte så att nuvarande inte fungerar om den används korrekt.

Permalänk
Medlem

Ja men bra att de tar till sig feedback och förbättrar situationen.
Återstår att se hur bra den nya kontakten/standarden blir.
För det låter som det skulle behöva bli en ny standard också.
ATX 3.1 eller 3.5 eller vad de nu skulle kalla den för.

Skrivet av 925a:

Kanske vågar köpa ett 4090 efter den här ändringen...

5090
4090 korten är redan lanserade innan den här uppdateringen.
Möjligt att det kommer på vissa partnermodeller ändå.
Men dröjer nog tills nästa grafikkortsgeneration innan det slår igenom på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Finns det någon stationär dator som levererar 20V över USB-C? Har inte sett någon.

Huruvida det finns någon stationär dator som levererar mer eller om det bara är strömadaptrar eller vad...

Men...

USB Type-C Cable and Connector Specification
Rev 2.1 was published 2021-05-25 (USB PD - Extended Power Range - 48 V - 5 A - 240 W)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jo, fast kollar du på den uppdaterade standarden ser den bara till att kontakten skall sitta i ordentligt. Det är inte så att den på något sätt är fetare, klarar av mer ström eller så.

Mao, är den uppdaterade standarden till för att utesluta fler användarfel, vilket är bra men det är inte så att nuvarande inte fungerar om den används korrekt.

Ja, och jag är hellre på rätt sida av problemet (: än att köpa något som är lättare att misslyckas med

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Huruvida det finns någon stationär dator som levererar mer eller om det bara är strömadaptrar eller vad...

Men...

USB Type-C Cable and Connector Specification
Rev 2.1 was published 2021-05-25 (USB PD - Extended Power Range - 48 V - 5 A - 240 W)

Jo det vet jag, kört med USB-C-laddare med 20V sen 2016. Att jag frågade berodde på det där med petskyddet inne i en dator. Jag undrar hur en stationär dator som levererar USB-C 20V ut ser ut internt. Det GÅR ju att få ut -12V ur en ATX-PSU och på så sätt få 24V mellan pinnarna, men de flesta nätenheter levererar mycket lite ström på den railen. Jag var bara nyfiken om det ens fanns.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Förstår verkligen inte varför man håller på med sådana där tunna stift fortfarande. Påminner om den radiostyrda hobbyn på 80-talet.

För människan är oftast reaktionär. Det man överväger inte produkters fulla problem förrän ens hus står i brand.

Skrivet av marcusOCZ:

Jag tror detta mer eller mindre är fake news. Blir alltför hög kostnad att byta igen.

Ja.. alternativet är ju bara att kontakter smälter och företag tvingas antingen byta ut produkten eller ha en massa sura kunder? Verkligen en låg kostnad gentemot att försöka fixa problemet med en ny standard.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

"Därtill görs en ändring som innebär att det inte sker någon strömförsörjning alls om sense-pinnarna inte är fullt anslutna."

Gamla nätagg kan inte längre anslutas med en adapter till de nya grafikkorten?
Låter som en ganska stor ändring på den fronten i så fall.

Om jag förstår det rätt så får ett modernt grafikkort inte dra mer än 150W (och måste klara sig på 100W) om den inte får kontakt med sense-pinnarna.

Grejen är alltså att sense-pinnarna sitter lite inskjutna så att de pinnarna som levererar strömmen kommer att ha god kontakt innan sense-pinnarna ens får kontakt. Säg att du har ett gammalt nätagg och ett nytt grafikkort med inskjutna sense-pinnar, och du kontakterar det slarvigt. Då kommer sense-pinnarna att vara i läge "Open", vilket enligt nuvarande standard verkar betyda att GPUn får dra max 100W vid start och max 150W "after software configuration"

https://edc.intel.com/content/www/us/en/design/products-and-s...

150W är ju vad gamla 8-pinnars klarar av, så det borde inte bli någon brandfara i det läget.

Om du får full kontakt med sense-pinnarna så skall det fungera som idag, att PSUn signalerar hur mycket ström kortet kan dra och så får kortet dra så mycket det vill ha upp till den gränsen.

Om du istället har en PSU utan 12VHPWR alls och kör med adapter från 8-pinnars, så är det ADAPTERN som måste ha logiken. PSUn begriper ju ingenting, men denna adapter får då se till att bryta spänningen om den inte får kontakt med GPUn över sense-pinnarna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jo det vet jag, kört med USB-C-laddare med 20V sen 2016. Att jag frågade berodde på det där med petskyddet inne i en dator. Jag undrar hur en stationär dator som levererar USB-C 20V ut ser ut internt. Det GÅR ju att få ut -12V ur en ATX-PSU och på så sätt få 24V mellan pinnarna, men de flesta nätenheter levererar mycket lite ström på den railen. Jag var bara nyfiken om det ens fanns.

Jag vet inte,
men
Borde väl i så fall vara de delar som har högre spänning som får skärmas med någon kåpa eller dyl.
Behöver ju inte vara hela moderkortet.
Om man kan transformera upp spänningen nära porten.

Exempelvis om man har en USB PD port långt upp i bakkant på moderkortet så behöver man inte sätta strömförsörjning längst ner i framkant.
Man behöver inte designa för längsta möjliga ledningsbanor.

Permalänk
Medlem

Kommer ATX 3.0-standarden bestå på PSU-sidan? Jag har nämligen precis ett dött PSU och tänkte köpa något framtidssäkert.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag vet inte,
men
Borde väl i så fall vara de delar som har högre spänning som får skärmas med någon kåpa eller dyl.
Behöver ju inte vara hela moderkortet.
Om man kan transformera upp spänningen nära porten.

Exempelvis om man har en USB PD port långt upp i bakkant på moderkortet så behöver man inte sätta strömförsörjning längst ner i framkant.
Man behöver inte designa för längsta möjliga ledningsbanor.

Japp, du kan ha en bur över den biten (precis som nätagget i sig är en bur) men jag är intresserad av hur de gör det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Kommer ATX 3.0-standarden bestå på PSU-sidan? Jag har nämligen precis ett dött PSU och tänkte köpa något framtidssäkert.

Jag trodde jag köpte "framtidssäker" när jag biffa till det med en Corsair ax1600i i samband med 3090-köpet. Om nu detta stämmer så måste PSU-tillverkarna uppdatera kontakten framöver också? Eller? Varför kan dom bara inte gå tillbaka till 8 pinnars... Skulle spara alla huvudvärk. (inte de som bygger fluffiga stilrena datorer men alla andra...)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där stämmer inte mot elläran, Kirchhoff och Ohms lagar.
Om resistansen ökar går det inte att tvinga upp strömmen för att hålla spänningen men du kan öka spänningen för att hålla strömmen konstant.

Det är väl snart dags att helt göra om strömförsörjningen om man fortsätter med så höga effekter på en del ställen tex använda 48V i stället.

Dock blir det så för en last som ett grafikkort (inom rimliga gränser). Grafikkortet reglerar aktivt ner spänningen till Vcore (eller RAM) på korten, och kommer att styra sin reglerloop för att kompensera för en något lägre inspänning genom att förbruka mer ström. Så har du 100 istället för 50mOhm i kablarna kommer du absolut få högre förluster (och ström). Ditt kort kommer dra i sig lite mer effekt från nätagget för att kompensera kablageförlusten. Gränsen för hur mycket spänningstapp du kan ta i kablarna går där

1. Tillverkaren valt att sätta input undervoltageskyddet
eller
2. Där kontrollen inte längre kan hålla Vcore inom toleranser vid GPUns last och trippar underspänningsskydden på utgången (eller i GPUn, om sådant finns).

Håller med om din sista punkt, att höja systemspänningen hade varit en bra ide att göra någon gång om effekterna skall fortsätta stiga. Det blir en rejäl ändring, mycket komponenter som måste designas om, men skulle göra högeffektskomponenter mycket vettigare, och nätaggen billigare. Jag tror inte det skulle vara legal problem heller, gränsen till nästa nivå går vid 60V vad jag känner till

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Varför kan dom bara inte gå tillbaka till 8 pinnars... Skulle spara alla huvudvärk. (inte de som bygger fluffiga stilrena datorer men alla andra...)

Jag tror inte Nvidia tillåter 8 pinnars kontakter för 4070 Ti och uppåt.

Men 4070 och neråt finns med 8 pinnars kontakt från partnertillverkare.

Skrivet av 925a:

Om nu detta stämmer så måste PSU-tillverkarna uppdatera kontakten framöver också?

Jag tror det.
Men som jag tolkade det så verkar inte allt vara klart ännu, så vi får väl se var det landar.

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig brukar det ju heta men tycker nog det är för sent när det börjar brinna hos folk.

Plus att detta bara visar än en gång att kontakten var framstressad. Att det skall vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel borde liksom vara högsta prioritet när "göra fel" kan innebära fara för liv hälsa och egendom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bättre sent än aldrig brukar det ju heta men tycker nog det är för sent när det börjar brinna hos folk.

Plus att detta bara visar än en gång att kontakten var framstressad. Att det skall vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel borde liksom vara högsta prioritet när "göra fel" kan innebära fara för liv hälsa och egendom.

Känns som ett typiskt fall av att man vill vara först med något nytt och sedan spelar det ingen roll om det blir bra eller ej.
Det är ju ingens enskilda fel i sådana här fall, eller iallafall kan man argumentera så. Då kan man ju vinna på "first!" faktorn utan att nödvändigtvis förlora något på "oopsie haha" faktorn.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Känns som ett typiskt fall av att man vill vara först med något nytt och sedan spelar det ingen roll om det blir bra eller ej.
Det är ju ingens enskilda fel i sådana här fall, eller iallafall kan man argumentera så. Då kan man ju vinna på "first!" faktorn utan att nödvändigtvis förlora något på "oopsie haha" faktorn.

Det finns dock ingen konkurrens här, PCI-SIG är enda alternativet? Alla de stora tillverkarna är del av det och tar fram specarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Känns som ett typiskt fall av att man vill vara först med något nytt och sedan spelar det ingen roll om det blir bra eller ej.
Det är ju ingens enskilda fel i sådana här fall, eller iallafall kan man argumentera så. Då kan man ju vinna på "first!" faktorn utan att nödvändigtvis förlora något på "oopsie haha" faktorn.

Känns som en lösning som letar efter ett problem som egentligen inte finns. Och tydligen är det värt att bränna upp folks datorer för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nya nätaggregat som säljs just nu och har en 12VHPWR strömkontakt, kommer dessa bli kompatibla med den nya 12V-2x6 standarden eller blir vi tvungna att köpa helt nya agg ännu en gång det är en intressant fråga.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Nya nätaggregat som säljs just nu och har en 12VHPWR strömkontakt, kommer dessa bli kompatibla med den nya 12V-2x6 standarden eller blir vi tvungna att köpa helt nya agg ännu en gång det är en intressant fråga.

+1