Strömkontakten 12VHPWR utdömd – ersätts med "12V-2x6"

Permalänk
Melding Plague

Strömkontakten 12VHPWR utdömd – ersätts med "12V-2x6"

Efter höstens problem med brända strömkontakter reviderar PCI-SIG standarden med nytt namn och flera förändringar i kontaktens inre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Återkallas de nätagg som har denna kontakt också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bosteed:

Återkallas de nätagg som har denna kontakt också?

Svårt att veta. Vi får nog se hur det landar i media över tid här.

Men det skulle jag inte tro kommer ske i någon större utsträckning.
Så länge nätaggstillverkarna byggt grejerna enligt rådande standarder så har de väl gjort vad de kunnat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte varför man håller på med sådana där tunna stift fortfarande. Påminner om den radiostyrda hobbyn på 80-talet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Förstår verkligen inte varför man håller på med sådana där tunna stift fortfarande. Påminner om den radiostyrda hobbyn på 80-talet.

Det var det första jag sa när jag såg dom att det här kommer bli problem. Små marginaler och människor som inte vet vad dom håller på med är ingen bra kombination. I slutändan har jag ju kontakten själv på ett 4090 och är försiktig men inte rädd att den skall brinna då jag är noga. Är man det inte kan det gå åt skogen.

Nu är ju frågan, vad händer med dessa när dom legat på en vind i fem år och fått lite oxidation på kontakterna. Återigen måste man vara noga, se till att få bort det. Det är stolligt att man skall dra 40A genom denna, och tro att det fungerar varje gång. Ge oss feta kablar som är gjorda för det dubbla säger jag.

Permalänk
Medlem

Kanske vågar köpa ett 4090 efter den här ändringen...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Tycker att det är dags att flytta kontakten. Att ha den rakt ut mot chassie-sidan är hål i huvudet när korten är så tjocka och kablaget inte ska böjas. Alternativt att skicka med adaptrar med 90-graders vinkel med riktigt feta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Tycker att det är dags att flytta kontakten. Att ha den rakt ut mot chassie-sidan är hål i huvudet när korten är så tjocka och kablaget inte ska böjas. Alternativt att skicka med adaptrar med 90-graders vinkel med riktigt feta kort.

Det här med adaptrar gör det nog bara värre tror jag. Det blir bara mer motstånd i systemet vilket kommer tvinga upp strömmen ännu mer för att behålla 12V, med värme och mer smälta kontakter som följd. Jag skulle aldrig sätta en adapter där kan jag säga, spelar ingen roll vad Cablemod säger.

Permalänk
Medlem

Den här ändringen gäller kontakten på grafikkorten så nej ATX 3.0 nätaggen kommer inte se någon skillnad. Handlar mer om att idiot-säkra kontakten för de som inte klarar att ansluta en kabel i en kontakt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

Det var det första jag sa när jag såg dom att det här kommer bli problem. Små marginaler och människor som inte vet vad dom håller på med är ingen bra kombination. I slutändan har jag ju kontakten själv på ett 4090 och är försiktig men inte rädd att den skall brinna då jag är noga. Är man det inte kan det gå åt skogen.

Nu är ju frågan, vad händer med dessa när dom legat på en vind i fem år och fått lite oxidation på kontakterna. Återigen måste man vara noga, se till att få bort det. Det är stolligt att man skall dra 40A genom denna, och tro att det fungerar varje gång. Ge oss feta kablar som är gjorda för det dubbla säger jag.

Ska man göra om standarden så tycker nog jag det låter mer intressant att dubbla spänningen i så fall.
Låt ändarna kommunicera om det är rätt att använda 12V eller 24V.

Det är väl lite så man tänkt kring exempelvis usb-c som klarar ordentligt med effektöverföring - och många i/utkopplnigar av kontakter med små stift och ganska tunna kablar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Förstår verkligen inte varför man håller på med sådana där tunna stift fortfarande. Påminner om den radiostyrda hobbyn på 80-talet.

Agreed, upptäckte med hjälp av 3090 två st pcie kablar som blivit dåliga i antingen kontakt eller längs kabeln någonstans och blev kokheta under belastning. Och det var bra corsair kablar. Det fungerade ju dock- upptäckte det bara för att jag lekte med IR-kameran på jobbtelefon och såg där att en hel kabel var uppe i typ 85C eller något. Hade kunnat bli dyrt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Varför fixa något som inte var trasigt? Fortfarande mer fel på placeringen av kontakten på kortet än själva kontakten. Kontakten ska vara riktad ’nedåt’, mot moderkortet (gärna på den del som hänger utanför moderkortet)

8-pin har ju fingerar felfritt (mer eller mindre) i flera årtionden, att driva mer ampere på tunnare stift är bara dömt att misslyckas

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför fixa något som inte var trasigt? Fortfarande mer fel på placeringen av kontakten på kortet än själva kontakten. Kontakten ska vara riktad ’nedåt’, mot moderkortet (gärna på den del som hänger utanför moderkortet)

8-pin har ju fingerar felfritt (mer eller mindre) i flera årtionden, att driva mer ampere på tunnare stift är bara dömt att misslyckas

Tycker du verkligen den gamla är bra? Kontakter i datorn har är generellt dåliga. Hur många gånger har man inte kämpat med dåliga kontakter till moderkortet tex där du får trycka så moderkortet sviktar och liknande. Denna nya var definitivt ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Återkallas de nätagg som har denna kontakt också?

Det är väl det logiska. Annars kommer folk med de nätaggen bara köpa 12VHPWR till 12V-2x6 adaptrar som tar eld...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lussarn:

Det här med adaptrar gör det nog bara värre tror jag. Det blir bara mer motstånd i systemet vilket kommer tvinga upp strömmen ännu mer för att behålla 12V, med värme och mer smälta kontakter som följd. Jag skulle aldrig sätta en adapter där kan jag säga, spelar ingen roll vad Cablemod säger.

Det där stämmer inte mot elläran, Kirchhoff och Ohms lagar.
Om resistansen ökar går det inte att tvinga upp strömmen för att hålla spänningen men du kan öka spänningen för att hålla strömmen konstant.

Det är väl snart dags att helt göra om strömförsörjningen om man fortsätter med så höga effekter på en del ställen tex använda 48V i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ska man göra om standarden så tycker nog jag det låter mer intressant att dubbla spänningen i så fall.
Låt ändarna kommunicera om det är rätt att använda 12V eller 24V.

Det är väl lite så man tänkt kring exempelvis usb-c som klarar ordentligt med effektöverföring - och många i/utkopplnigar av kontakter med små stift och ganska tunna kablar.

Jo, det vore bra. Men aggregaten skulle ju behöva vara betydligt mer avancerade, samt att dom inte kan vara single rail. Men det är en bra lösning. Tyvärr kostar det väl för mycket.

Permalänk
Medlem

Grafikkortsidan i all ära men jag hade nyss problem med en bränd kontakt på PSU-sidan då Cooler Master kände det var en rimlig lösning att låta en 6pin på PSU gå till dubbla 8pin PCIE. Horribel design att inte dimensionera båda sidor om kabel till samma kapacitet.

Önskar en genomtänkt standardisering på modulära PSUers kontakter.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Återkallas de nätagg som har denna kontakt också?

Tveksamt, då skulle även alla grafikkort med dessa kontakter återkallas vilket inte kommer ske.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där stämmer inte mot elläran, Kirchhoff och Ohms lagar.
Om resistansen ökar går det inte att tvinga upp strömmen för att hålla spänningen men du kan öka spänningen för att hålla strömmen konstant.

Det är väl snart dags att helt göra om strömförsörjningen om man fortsätter med så höga effekter på en del ställen tex använda 48V i stället.

Det är riktigt det du säger, var lite snabb där. Jag skulle ändå inte sätta en adapter just där problemet med värme redan finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ska man göra om standarden så tycker nog jag det låter mer intressant att dubbla spänningen i så fall.
Låt ändarna kommunicera om det är rätt att använda 12V eller 24V.

Kommer inte att ske. Vi har gått igenom detta tidigare, men det finns säkerhetsregler som gör att allt över 15V är svårt att genomföra.

Nej, min lösning är enkel: sätt en 19V cylinderkontakt - som man har på bärbara datorer om de inte har USB-C - på baksidan av GPUn och så får GPU-tillverkarna skicka med en nätenhet till den. Ja det suger med en extra kloss på golvet, men det vanliga nätagget i datorn kan bli mindre. Eller så drar vi det hela vägen och matar moderkortet från grafikkortet istället. Räcker med en vanlig 8-pin i alla normala fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man inte sätter två "snäpp-lås", ett par vardera kortsida istället för ett i mitten som går att vicka fram och tillbaka i sidled.

Permalänk
Medlem

Undrar vad som kommer hända med alla osålda nätagg hos återförsäljarna. Kommer de försöka rea ut dem eller bara sluta sälja dem?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Kommer inte att ske. Vi har gått igenom detta tidigare, men det finns säkerhetsregler som gör att allt över 15V är svårt att genomföra.

Nej, min lösning är enkel: sätt en 19V cylinderkontakt - som man har på bärbara datorer om de inte har USB-C - på baksidan av GPUn och så får GPU-tillverkarna skicka med en nätenhet till den. Ja det suger med en extra kloss på golvet, men det vanliga nätagget i datorn kan bli mindre. Eller så drar vi det hela vägen och matar moderkortet från grafikkortet istället. Räcker med en vanlig 8-pin i alla normala fall.

För mig är det här nytt - så jag känner inte till vad som begränsar riktigt ;).
Min tanke var bara att man kan ha 20 volt i usb-c och då bör man kanske kunna göra nå liknande här. Behöver inte vara just 24v.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Undrar vad som kommer hända med alla osålda nätagg hos återförsäljarna. Kommer de försöka rea ut dem eller bara sluta sälja dem?

Ja, det är ju ett knepigt läge.

Finns väl inte så mycket de kan göra just nu dock, men man kan väl t.ex. tänka sig tillverkare som erbjuder typ "du kan beställa hem en ny PCIe-kabel gratis när den nya standarden är klar" eller liknande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tror detta mer eller mindre är fake news. Blir alltför hög kostnad att byta igen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För mig är det här nytt - så jag känner inte till vad som begränsar riktigt ;).
Min tanke var bara att man kan ha 20 volt i usb-c och då bör man kanske kunna göra nå liknande här. Behöver inte vara just 24v.

Från minnet handlar det om att man måste petskydda allt om spänningen går över 15V. Moderna datorer är inte petskyddade - prova att skriva i moderkortet utan distanser för ett tydligt exempel - och ingen vill göra det med grejer som kontaktblecken på PCIe-kort. Således ”måste” det vara 12V för allt som går på sådana ställen. Skall man köra något högre så måste det vara isolerade kablar direkt till VRMerna, och det blir pilligt.

Jag inser naturligtvis att problemet dyker upp med 19V-kontakten också, men jag tänker mig att den kan gå direkt in i VRMerna längs bak på GPUn.

Att det är 19V på bärbara är förövrigt för att man inte får ha batterier på mer än 20V som carry-on på flygplan, så de kör batterier med 19V, och då är det bäst att ladda med samma spänning. Det är samma skäl till USB-C.

Finns det någon stationär dator som levererar 20V över USB-C? Har inte sett någon.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Förstår inte varför man inte sätter två "snäpp-lås", ett par vardera kortsida istället för ett i mitten som går att vicka fram och tillbaka i sidled.

De på PCI-SIG kanske också är människor och hatar dessa lås som alla andra

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Gör kontakten större med lite grövre pins samt en bättre låsfunktion/hake. Varför göra kontakten mindre än 2x8 pins när grafikkorten blir fetare och fetare?

Nåja... denna blir förhoppningsvis bättre än "v1".

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag tror detta mer eller mindre är fake news. Blir alltför hög kostnad att byta igen.

Fake News? Är väll ändå igor som fått detta direkt från PCI Sig och en draft för version 3.1 av standarden, finns inte direkt mycket möjlighet till "fejk news" det kostsamma skulle snarare vara att behålla nuvarande kontakten som är dåligt designad till å börja med, den medför mer arbete för alla och är nog betyderligt billigare att byta ut den än att behålla den.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Återkallas de nätagg som har denna kontakt också?

Det är ju samma kontakt. Bara en mindre revidering för att minska risken för hög strömöverföring då kontakten inte sitter i ordentligt.

Sen passar de på att byta namn på den för att komma bort från den dåliga PR som omger standarden.

Så agg eller kort som är enligt den gamla standarden kommer fungera tillsammans med kort eller agg som uppfyller den nya standarden.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...