Permalänk
Medlem

Råd om vilken skärm

Hej skulle vilja ha lite hjälp att välja skärm
Vill ha en 1440p 120hz+ skärm som ska användas främst till gaming och en del jobb med gärna så bra färger som möjligt och hyffsad betraktningsvinkel då jag kommer köra två skärmar.
Budget helst under 4.5k.

Jag använder nvidia kort idag men planerar att uppgradera senare har ej bestämt mig för nvidia eller amd, blir nog det som är mest prisvärt

De skärmar jag tittat på hittills länkar jag nedan men nån kanske har något annat att rekommendera än det jag tittat på.

LG UltraGear 27GP850P-B 27" Gaming QHD IPS
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5729459

LG 27GN800P-B 27" Gaming QHD IPS
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5630573

MSI Optix MAG274QRF-QD 27" Gaming QHD IPS
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5655313

Blir två skärmar så större än 27" tro jag inte att jag får plats med där jag har datorn.

Permalänk
Medlem

Hej

Inte läst något om MSI-skärmen då den inte var aktuell i mitt fall.
Men läst lite om båda LG-skärmarna och även ägt föregångaren till 27gp850.
Enligt tyckare och folk som vill rättfärdiga sina köp så verkar gp850 ha en bättre bild.
Dessutom så la proshop upp den på rea för 3990 riksdaler.
Jag beställde en, och röstade också på gp850 över gn800, för att rättfärdiga mitt köp. 😁

Skämt åsido, med min positiva erfarenhet från modellen innan gp850, åsikter bland folk som testat båda och för mig personligen, den lilla prisskillnaden mellan de två LG skärmarna idag så hade jag alla dagar i veckan gått på gp850.
Sedan att inte handla från CDON är värt en peng det med, Proshop har seglat upp som en av mina favoritbutiker online, prismässigt och snabb frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Hej

Inte läst något om MSI-skärmen då den inte var aktuell i mitt fall.
Men läst lite om båda LG-skärmarna och även ägt föregångaren till 27gp850.
Enligt tyckare och folk som vill rättfärdiga sina köp så verkar gp850 ha en bättre bild.
Dessutom så la proshop upp den på rea för 3990 riksdaler.
Jag beställde en, och röstade också på gp850 över gn800, för att rättfärdiga mitt köp. 😁

Skämt åsido, med min positiva erfarenhet från modellen innan gp850, åsikter bland folk som testat båda och för mig personligen, den lilla prisskillnaden mellan de två LG skärmarna idag så hade jag alla dagar i veckan gått på gp850.
Sedan att inte handla från CDON är värt en peng det med, Proshop har seglat upp som en av mina favoritbutiker online, prismässigt och snabb frakt.

Efter att försökt läsa fler reviews så lutar jag åt gp850 p.g.a bättre bild och aningen bättre "stativ" även om de klagar på den på gp850 med.

msi verkar bra den med så länge man kalibrera skärmen.

Just nu så ligger de på samma pris så det hjälper ju inte i valet

Permalänk
Medlem

En skillnad till om man nu skulle använda det är det inbyggda "crosshair". På LG kan man ha ett liten punkt eller ett fint kors. Msi har på de två skärmar jag testat väldigt grova crosshair. I de flesta fps täcker de alldeles för mycket, i apex som jag lirar försvinner fienden bakom crosshair helt på lite avstånd. 😂

Stativ har jag ingen åsikt om, har kört arm väldigt länge, mycket trevlig uppgradering om man har råd. 👍

Permalänk
Medlem

Kan varmt voucha för GP850. Visst, lite IPS-glow kommer man inte ifrån i och med tekniken men i övrigt en toppenskärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kan varmt voucha för GP850. Visst, lite IPS-glow kommer man inte ifrån i och med tekniken men i övrigt en toppenskärm!

Råkar du veta om det är det även ett problem med IPS-glow med quantom dot som msi har?

Permalänk
Medlem

De två verkar väldigt likvärdiga enligt RTINGS, det som talar mycket för LG är högre Hz och bättre färger okalibrerad ur box. Annars kommer du bli nöjd med vilken som av dem. 😀👍
Slog mig också när jag kikade på MSI skärmen på Inet, en kommentar, "djup vesainfästning". Inget jätteproblem, men på den monitorarmen jag har så skruvar man ett löst vesafäste i skärmen som man klickar i, och "slajdar skärmen nedåt" i fäste i armen. Och då måste jag använda brickor/spacers, för att få ut vesafästet en bit från monitorn, annars blir det för trångt.

https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/msi-optix-mag274...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

De två verkar väldigt likvärdiga enligt RTINGS, det som talar mycket för LG är högre Hz och bättre färger okalibrerad ur box. Annars kommer du bli nöjd med vilken som av dem. 😀👍
Slog mig också när jag kikade på MSI skärmen på Inet, en kommentar, "djup vesainfästning". Inget jätteproblem, men på den monitorarmen jag har så skruvar man ett löst vesafäste i skärmen som man klickar i, och "slajdar skärmen nedåt" i fäste i armen. Och då måste jag använda brickor/spacers, för att få ut vesafästet en bit från monitorn, annars blir det för trångt.

https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/msi-optix-mag274...

Jag känner inte att jag behöver mer hz än 120 så 144 borde räcka för mig.
I dags läget så har jag ingen arm men kanske ändras i framtiden det talar för LG då antar jag.
Medans om jag tar rtings eller hardware unboxed inställningar så låter det som jag får bättre färg på MSI än LG.
Såååån besluts ångest

Permalänk
Medlem

Släpp ångesten, finns ingen mening med det. 😁
Köp en och jag lovar du kommer bli skitnöjd, de är bra båda två, typ nästan exakt lika bra, och det lilla som skiljer skulle du inte märka om de två så stod kalibrerade bredvid varandra.
Då tror jag tom att skillnaden mellan två av samma modell kan vara större, vissa har mer blb än andra från exakt samma modell osv, panel-lotteri. 😂
Gå på "MAG"känslan!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AvantiJ:

Råkar du veta om det är det även ett problem med IPS-glow med quantom dot som msi har?

IPS glow brukar beskrivas som ett resultat av (in)effektiviteten hos polariseringsfilter och hur dessa släpper igenom mer ljus i vinkel. Nivån av IPS glow är därför direkt relaterat till vinkeln, typiskt som en jämn och uniform hinna som glider in och täcker mer och mer av ytan ju mer åt sidan du går. Dess synlighet baseras på tillverkningen och olika tillverkare har olika effekt beroende på hur ljus blöder igenom i vinkel. Effekten är i alla fall snarlik för paneler från samma tillverkning.

BLB, backlight bleeeding, är mer en ojämnhet i filtren där de inte är helt plana över ytan. Typiskt som mest synlig mot hörn och kanter men också som en generell "clouding". Effekten är en godtycklig ojämnhet. Oftast från light guide-filtret som samlar upp ljuset från lysdioderna och sprider det över ytan men kan också skapas av ojämnheter i andra filter. Detta är mycket mer en exemplarvariation än IPS glow och kan också variera med sådant som hur chassit är ihopskruvat. BLB syns från alla vinklar och blandar sig med IPS gow i vinkel.

IPS glow och BLB är i grunden baserat på noggrannhet och materialval i paneltillverkningen, till exempel kvaliteten på filtren som används. Det går att bygga bort mycket av problemen med ojämnheter och variationer, men det kostar också.

Quantum dot, betyder att det finns kvantprickar i någon form och det handlar om renheten i färgerna, spektrumfördelningen av våglängder från blått till rött ljus. Olika typer av lysdioder har olika energifördelning och idealiskt ska ljus i oönskade våglängder – likt överflödigt gult ljus – filtreras bort eftersom det ljuset blandar sig med det ljus vi vill använda för att alstra färger. Quantum dot ger mer ljus av det vi vill ha, vilket relativt minskar det överflödiga ljus som läcker igenom i vinkel. Men det är ingen lösning i sig själv, mest en gradvis förbättring. "Quantum dot" säger i själv inte hur mycket förbättring det blir.

Som flera påpekat: de skärmar du tittar på är Volvo, villa, vovve-skärmar. De är på ungefär samma nivå och exemplarvariationen är ofta större än produktskillnaderna. Huruvida ett test anser den ena vara lite bättre och ett annat test säger att den andra istället är lite bättre är mer en fråga om vilka exemplar som testats och hur den som testar viktar sin observationer. Så länge flera tester pekar åt samma håll är modellerna i grund och botten på jämlik nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

IPS glow brukar beskrivas som ett resultat av (in)effektiviteten hos polariseringsfilter och hur dessa släpper igenom mer ljus i vinkel. Nivån av IPS glow är därför direkt relaterat till vinkeln, typiskt som en jämn och uniform hinna som glider in och täcker mer och mer av ytan ju mer åt sidan du går. Dess synlighet baseras på tillverkningen och olika tillverkare har olika effekt beroende på hur ljus blöder igenom i vinkel. Effekten är i alla fall snarlik för paneler från samma tillverkning.

BLB, backlight bleeeding, är mer en ojämnhet i filtren där de inte är helt plana över ytan. Typiskt som mest synlig mot hörn och kanter men också som en generell "clouding". Effekten är en godtycklig ojämnhet. Oftast från light guide-filtret som samlar upp ljuset från lysdioderna och sprider det över ytan men kan också skapas av ojämnheter i andra filter. Detta är mycket mer en exemplarvariation än IPS glow och kan också variera med sådant som hur chassit är ihopskruvat. BLB syns från alla vinklar och blandar sig med IPS gow i vinkel.

IPS glow och BLB är i grunden baserat på noggrannhet och materialval i paneltillverkningen, till exempel kvaliteten på filtren som används. Det går att bygga bort mycket av problemen med ojämnheter och variationer, men det kostar också.

Quantum dot, betyder att det finns kvantprickar i någon form och det handlar om renheten i färgerna, spektrumfördelningen av våglängder från blått till rött ljus. Olika typer av lysdioder har olika energifördelning och idealiskt ska ljus i oönskade våglängder – likt överflödigt gult ljus – filtreras bort eftersom det ljuset blandar sig med det ljus vi vill använda för att alstra färger. Quantum dot ger mer ljus av det vi vill ha, vilket relativt minskar det överflödiga ljus som läcker igenom i vinkel. Men det är ingen lösning i sig själv, mest en gradvis förbättring. "Quantum dot" säger i själv inte hur mycket förbättring det blir.

Som flera påpekat: de skärmar du tittar på är Volvo, villa, vovve-skärmar. De är på ungefär samma nivå och exemplarvariationen är ofta större än produktskillnaderna. Huruvida ett test anser den ena vara lite bättre och ett annat test säger att den andra istället är lite bättre är mer en fråga om vilka exemplar som testats och hur den som testar viktar sin observationer. Så länge flera tester pekar åt samma håll är modellerna i grund och botten på jämlik nivå.

Tack för utbildningen, tycker om att lära mig om sånt här nu fick jag allt på samma ställe dessutom

Permalänk
Medlem

På tal om skärmar kan jag rekommendera en som stödjer DisplayHDR. Jag har tvekat länge men jag slog nyligen till på en och vilken skillnad! Färgerna blir mycket mer levande. Fast då räcker nog inte budgeten om man inte hittar någon fyndvara, de är oftast betydligt dyrare än icke DisplayHDR-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

På tal om skärmar kan jag rekommendera en som stödjer DisplayHDR. Jag har tvekat länge men jag slog nyligen till på en och vilken skillnad! Färgerna blir mycket mer levande. Fast då räcker nog inte budgeten om man inte hittar någon fyndvara, de är oftast betydligt dyrare än icke DisplayHDR-skärmar.

har förstått det som att hdr400 är "inget att ha" så man behöver gå på bättre för att det ska vara bra och verkar då ligga rätt många tusen över min budget för de som har exempelvis hdr1000

Permalänk
Medlem

De som förresten har röstat på någon helt annan inom 4.5 k budget vore vänligt om ni skrev vilken ni tycker eller varför ingen av de andra alternativen, hjälper inte så mycket att bara rösta på det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem

Över min budget samt vill jag ha två skärmar av samma modell.