W11 - installationen är en bedrövlig upplevelse! Really!

Permalänk
Hedersmedlem

W11 - installationen är en bedrövlig upplevelse! Really!

Herre min skapare!
Jag måste få skriva av mig här!

Microsoft verkar ju ha tappat omdömet helt vad gäller användargränssnittet för windowsinstallationer. Phew!

Jag tänkte byta disk - och uppgradera till windows 11 pro på min laptop här hemma.
Men det var minsann så svårt att jag misslyckades första kvällen. Jag har aldrig upplevt windowsinstallationer problematiska innan - om än lite omständiga ibland.
Men det här alltså!

Jag hämtar hem mjukvaran från MS för att preppa en USBsticka med W11 på en annan dator. Här görs inga versionsval mer än för windows 11. Det finns inga val helt enkelt. Det kommer väl senare i installationen tänker jag.

Jag kör in USBstickan med w11 i laptopen och sätter igång installation. Kommer till ett ställe som säger att uppkoppling krävs för att komma vidare. Fine! Vi lever i en uppkopplad tid. Jag får väl skriva in wifi här då.
Tänkte jag...
Men!
Här får jag inte upp några val. Wifilistan är tom. Jag får inte upp några nätverk, jag får inte forsätta installtionen heller. Och jag får inget alternativ att installera drivrutiner till nätverk.

Det här är faktiskt det dummaste jag sett i installationsväg någonsin. Hur är tanken att jag ska komma vidare här?

Ja men ut på nätet och sök. Och ja - många andra har råkat ut för samma sak tydligen. Det går att trycka Shift + F10 för att få upp ett kommandofönster. Navigera till D: och kör setup.exe därifrån så kan man tydligen fortsätta installationen den vägen.
Katastrofalt dåligt UI för att sköta en installation. Det kan ju inte vara vägen fram. Men jo - tydligen...

Ok. Fortsätt med installationen. Efter att ha klickat OK 2-3 gånger så säger datorn att du har valt windows 11 home och nu kan du fortsätta.
Eeeee - NEJ. Jag har aldrig valt windows 11 home. Jag ska installera Windows 11 pro. Men jag har inte fått det valet någonstans!

Ut på nätet igen. Jahaaa - du måste själv skriva en configfil och lägga i installationsmappen på USBstickan om du vill få upp valet för W11 pro.
Det är väl inte en orimlig manöver egentligen. Men det är orimligt att det här inte står beskrivet i något steg när man sätter upp windows-stickan. Varken under installationen eller på hemsidan där man laddar ner installern.

Men OK. Jag uppdaterar USBstickan med en configfil som ger mig valet att välja vilken version av Windows 11 jag ska få installera och sätter tillbaka den i laptopen.

Men det är klart att det är mer problem.
Nu har ju MS redan laddat in en förinstallationsdel på disken för att förenkla fortsatt installation så jag kan inte börja från början igen. Startar jag datorn så börjar jag i ett skede som redan valt windows 11 home till mig. Så nu kan jag inte välja w11 pro ens vid omstart.
Jag måste först formatera diskarna - men den inställningen visas ju inte heller för windows hoppar direkt vidare till nästa steg i installationen. Tack ännu en gång MS...

Alltså ärligt talat.
Vafan?
Jag har installerat diverse olika OS i ett helt gäng årtionden. Även alternativa OS på konsoler.
Aldrig någonsin har jag upplevt så mycket som förhindrar mig att få installera ett OS.

Ja där fick jag ta kväll igår - och avbryta försöket. Får sätta mig med det ikväll igen.
(Det där sista steget går säkert att lösa snabbt med ändrad boot order så man bootar från USB först)

Men man undrar ju hur flera av delarna kan ha utformats så bedrövligt alltså! Det är flera grejer där som inte är OK!

Edit:
Det är den här laptopen som windows inte kan ge wifi-drivrutiner till vid installation. Lite mer än ett år grammal.
https://www.inet.se/produkt/1966847/lenovo-yoga-slim-7-pro-ol...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det var Windows 10, men så här såg min bärbara ut direkt efter installation: #19940116

Inget av nätverkskort fungerade. Mycket bra ihop med krav på uppkoppling vid installation som Windows 11...

Tillägg: N.b. att det var ett WiFi-kort och ett vanligt Ethernet (direkt på datorn utan lösa adaptrar e dyl).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ok. Fortsätt med installationen. Efter att ha klickat OK 2-3 gånger så säger datorn att du har valt windows 11 home och nu kan du fortsätta.
Eeeee - NEJ. Jag har aldrig valt windows 11 home. Jag ska installera Windows 11 pro. Men jag har inte fått det valet någonstans!

Gissar att datorn levererades med home, windows 10 gjorde väl på samma sätt?
bara ange en pro nyckel efter installationen så får du pro annars om du vill slippa mecka innan.

Permalänk
Medlem

Installerade också Windows 11 igår. Hittade varken inbyggda eller usb wifi kortet. 90min jävlas innan jag fick up komando prompt och kunde köra komando för installation utan internet.

Tips är att det krävs shift + Fn + F10 på vissa laptops. Nämns inte någonstans.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Haha håller med. Det var bättre på XP tiden när man kunde använda FCKGW-RHQQ2-YXRKT-8TG6W-2B7Q8

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Win11 många gånger (på stationära) och har inte haft dom här problemen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brandx:

Jag har installerat Win11 många gånger (på stationära) och har inte haft dom här problemen.

Ja nä för de som inte stöter på problemen blir det såklart inge problem.
Tänker mig att det mer sällan blir problem just här för trådade nätverkskort ;). Jag tror ju att jag också hade haft en enkel upplevelse om jag valt w11 home - med en enhet som var nätverkskopplad med kabel.

Det jag undrar mest över är varför i hela friden de väljer en så urusel lösning för användarna i de fall windowsinstallationen inte klarar av att lösa drivrutiner för nätverk själv.
Där någonstans har ju något gått ordentligt fel från MS håll.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kravet på att man *måste* ha nätverksanslutning för att ens installera Windows är verkligen idiotiskt och förhoppningsvis något de tar bort snart. Kommer bara bli värre i.o.m. att nyare NICs släpps som Windows 11 saknar inbyggda drivrutiner för.

Man borde åtminstone kunna installera Windows och sen ha typ 30 dagar på sig eller nåt att fixa nätverksdrivrutiner och koppla upp sig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

*Din dator har en MSDM-nyckel i UEFI, därför får du inte välja OS vid installation. Du kan skapa en tom ei.cfg och placera den i ".\Sources" som du verkar ha gjort redan. Man ska inte installera annan version än den man har nyckel för, så tänker MS.
*Du kommer förbi MS-kontot genom att öppna CMD och skriva in "OOBE\BypassNRO"
*Du ska ha en ruta/lista som visar diskar/partitioner, så enkelt är det, annars är det nåt annat fel.

MS verkar vilja bråka med en till och från genom att göra saker onödigt krångligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kravet på att man *måste* ha nätverksanslutning för att ens installera Windows är verkligen idiotiskt och förhoppningsvis något de tar bort snart. Kommer bara bli värre i.o.m. att nyare NICs släpps som Windows 11 saknar inbyggda drivrutiner för.

Man borde åtminstone kunna installera Windows och sen ha typ 30 dagar på sig eller nåt att fixa nätverksdrivrutiner och koppla upp sig.

Men du ska väl ändå inte ominstallera Windows lokalt så länge till utan ha allt uppe i molnet...

https://www.sweclockers.com/nyhet/36679-microsoft-vill-stromm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä för de som inte stöter på problemen blir det såklart inge problem.
Tänker mig att det mer sällan blir problem just här för trådade nätverkskort ;). Jag tror ju att jag också hade haft en enkel upplevelse om jag valt w11 home - med en enhet som var nätverkskopplad med kabel.

Det jag undrar mest över är varför i hela friden de väljer en så urusel lösning för användarna i de fall windowsinstallationen inte klarar av att lösa drivrutiner för nätverk själv.
Där någonstans har ju något gått ordentligt fel från MS håll.

Min känsla säger att hela tänket för "OOBE"-steget fokuserat fullständigt på dels då att högsta prioritet är att alla ska ha MS-konton, men även att det enda som verkligen är viktigt är att det fungerar i OEM-världen.
Om man försöker installera Windows själv får man antingen själv se till att ladda in alla drivrutiner på förhand eller söka fram hur man kan runda hela den där processen genom en lätt magisk tangentkombination (shift-f10) som poppar fram ett CMD-fönster där man kan skriva likaledes magiska kommandon som t.ex. "OOBE\BYPASSNRO".

I OEM-fallet däremot så har väl säkert Dell, HP, Lenovo, Asus, Acer, etc etc (vem det nu må vara) sett till att alla drivrutiner är med, så där "fungerar" det väl antar jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En sak som bidrar till det här strulet är att laptopsen inte har ethernet by default längre som dom hade förr.
En liten minoritet av laptopsen som säljs nuförtiden har en ethernet port.
Personligen så tycker jag att det är ganska synd.

Permalänk
Medlem

Köpte ny dator för några veckor sedan. Den har en Lan-drivare som inte win 11 har stöd för (Intel I225/I226 LAN Driver), utan man måste installera drivaren i samband med installationen. Det kan man tydligen göra i menyn där man ska välja vilken partition som win 11 ska hamna på. I rutan längst ner så står det "ladda in drivrutin" eller liknande.

Där kan man alltså lägga in lan-drivaren. Det enklaste är ju naturligtvis att ha drivaren på samma usb sticka som man har win11. Detta steg gjorde jag dock aldrig själv. Då jag i stället använde Rufus. Skapade en bootbar usb, där man kan välja lokalt konto osv. Så när jag kom till steget att konfa wifi/nätverk, så var det bara att hoppa över det.

Tur var väl det. för jag hade ingen aning om detta innan. Så det hade nog blivit strul och svordomar från min sida annars.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Linus:

Gissar att datorn levererades med home, windows 10 gjorde väl på samma sätt?
bara ange en pro nyckel efter installationen så får du pro annars om du vill slippa mecka innan.

Korrekt - kom med w11 home.

Jag ska ta och slutföra installationen och så får vi se om jag får ändra då istället. I så fall är jag redan på rätt spår så jag slipper fiffla mer. Den testar vi - tackar!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att med Rufus USB Tool kan man göra en startbar sticka och avbocka flera av Microsoft's idiotiska påhitt som du beskriver, såsom krav på Online osv.

Har inte testat själv då jag anser att W11 än så länge är ganska ofärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kör in USBstickan med w11 i laptopen och sätter igång installation. Kommer till ett ställe som säger att uppkoppling krävs för att komma vidare. Fine! Vi lever i en uppkopplad tid. Jag får väl skriva in wifi här då.
Tänkte jag...
Men!
Här får jag inte upp några val. Wifilistan är tom. Jag får inte upp några nätverk, jag får inte forsätta installtionen heller. Och jag får inget alternativ att installera drivrutiner till nätverk.

Skrivet av Pepsin:

Kravet på att man *måste* ha nätverksanslutning för att ens installera Windows är verkligen idiotiskt och förhoppningsvis något de tar bort snart. Kommer bara bli värre i.o.m. att nyare NICs släpps som Windows 11 saknar inbyggda drivrutiner för.

Man borde åtminstone kunna installera Windows och sen ha typ 30 dagar på sig eller nåt att fixa nätverksdrivrutiner och koppla upp sig.

Tyvärr kommer de aldrig någonsin att ta bort det alternativet. Främst inte nu när de vill göra Windows-systemet 100% molnbaserat (inklusive Windows 11).

Att Windows 11-installationen skulle kräva en internetanslutning + ett Microsoft-konto för både Home- och Pro-versionerna, har varit välkänt ända sedan Windows 11 var nytt.
https://www.theverge.com/2021/6/24/22548480/windows-11-home-i...
https://www.pcmag.com/news/installing-windows-11-pro-to-requi...

Anledning 1 av många till varför jag älskar Linux: systemet kräver noll internet! Varken före, under, eller efter installationen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Jag har för mig att med Rufus USB Tool kan man göra en startbar sticka och avbocka flera av Microsoft's idiotiska påhitt som du beskriver, såsom krav på Online osv.

Har inte testat själv då jag anser att W11 än så länge är ganska ofärdigt.

Ja Rufus löser väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

det där med att wifi listan är tom.
jag råkade ut för samma sak en gång när jag skulle installera windows.
jag kommer ihåg att något måste uppdateras.. jag vet inte vad.
det KAN ha varit bioset

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Att Windows 11-installationen skulle kräva en internetanslutning + ett Microsoft-konto för både Home- och Pro-versionerna, har varit välkänt ända sedan Windows 11 var nytt.
https://www.theverge.com/2021/6/24/22548480/windows-11-home-i...
https://www.pcmag.com/news/installing-windows-11-pro-to-requi...

Jo alltså att det kräver internetanslutning är ju en sak, men att det fysiskt inte går att installera om det saknas inbyggda drivrutiner för nätverkskortet är ju en helt annan femma och det känns som något Microsoft helt enkelt inte har tänkt på. Ett sådant system funkar på Mac, men inte på PC med alla kombinationer av hårdvara som finns.

Man kan inte förvänta sig att vanliga användare ska ha koll på massa deployment tools och slipstreama drivrutiner. Det kan de ju lösa med en grace-period då man får installera de drivrutiner som behövs, sedan konverteras det lokala kontot till ett Microsoft-konto vid första anslutning.

Sen är det givetvis idiotiskt att Pro versionen avsedd för företag också kräver Microsoft-konto. Många företag sitter ju fortfarande med lokala AD:n. Tyvärr är Linux inte något alternativ då många företag sitter med Windowsbaserade system. Linux är ej heller något alternativ för de som sysslar med t.ex. musikproduktion, bild- och videoredigering o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Anledning 1 av många till varför jag älskar Linux: systemet kräver noll internet! Varken före, under, eller efter installationen.

Lite komiskt att både sök-funktionen och start-menyn i Windows 10/11 är delvis beroende av Internet:
https://www.neowin.net/news/microsoft-we-havent-yet-been-able...

Jag tror att Edge WebView2 snart blir vårt nya "Adobe Flash" som växer okontrollerat i OS:et. Av gammal vana släpper Microsoft buggiga versioner av WebView2-ramverket, vilket tvingar utvecklare att använda äldre versioner (vilka aldrig uppdateras).

https://learn.microsoft.com/da-dk/microsoft-edge/webview2/con...

"You need to manage the WebView2 Runtime yourself. The WebView2 Runtime isn't automatically updated on clients, so to use the latest WebView2 APIs, you must periodically update your app together with the updated WebView2 Runtime. More disk space is required on the client, if there are multiple WebView2 apps installed."

I slutändan blir det som att köra större antal versioner av Microsoft Edge på en och samma dator Tack Microsoft!

Känns nästan lite tråkigt att köra Ubuntu LTS eller macOS där allt bara fungerar hela tiden. Försöker just nu få ordning på en installation av Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021, men känns smått hopplöst att få det lika streamlinad som Windows 10 Enterprise LTSC 2019. En av anledningarna är just att Edge samt WebView2 numera är en påtvingat, medan LTSC 2019 var helt befriad ifrån Edge.

Permalänk
Avstängd

Är väl inte win11s fel att usbn inte hittas

Uppkoppling var heller inget krav någongång som jag installerat win11.

Permalänk
Medlem

Det är för att drivrutinen inte ingår i ISO filen du använda att göra USB-pinnen bootbar med.

Skaffa en dedikerad pinne och följ dom här instruktionerna. Tyvärr finns det nog inte möjlighet att få med varenda drivrutin som gjorts. Jag har själv råkat ut för det med en laptop jag köpte.

https://w365.dk/index.php/2022/03/19/how-to-add-drivers-to-wi...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Är väl inte win11s fel att usbn inte hittas

Uppkoppling var heller inget krav någongång som jag installerat win11.

USBstickan hittades.
Det är därför installationen drar igång. ä

Det riktiga problemet ligger snarare i att windows tvingar på uppkoppling i ett läge där installationen samtidigt saknar drivrutiner för att kunna använda nätverkshårdvaran.
Moment 22 för många användare. Du måste utföra steg x - vilket inte fungerar.
Och dessutom inte ger ett grafiskt gränssnitt för att kunna lösa det med att antingen få installera drivrutinen - eller få gå vidare till nästa steg så att man kan få installera drivrutinen när windows är installerat.

Det är riktigt risig design. Sure som året var 1997. Men 2023 är det här inte bra nog.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Jag löste det förresten tidigare i veckan genom att

1. Lägga till configfilen i sourcemappen på USBminnet.
2. Lägga till en mapp på USBstickan med drivrutiner. Dessa gick att installera om man tog fram kommandotolken under nätverkssteget och själv körde in drivrutinen den vägen.

Allt gick att lösa. Men vilken bedrövlig mess det var till installation. Det är ganska otroligt hur dåligt de fått till upplägget här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Till er jag nämner i det här inlägget, detta är mitt sista i denna tråd. Jag kommer kontakta er via PM om ni skickar något som är av svarsmaterial. Anledningen är att inte gå för mycket off-topic.

Skrivet av Pepsin:

Jo alltså att det kräver internetanslutning är ju en sak, men att det fysiskt inte går att installera om det saknas inbyggda drivrutiner för nätverkskortet är ju en helt annan femma och det känns som något Microsoft helt enkelt inte har tänkt på. Ett sådant system funkar på Mac, men inte på PC med alla kombinationer av hårdvara som finns.

Man kan inte förvänta sig att vanliga användare ska ha koll på massa deployment tools och slipstreama drivrutiner. Det kan de ju lösa med en grace-period då man får installera de drivrutiner som behövs, sedan konverteras det lokala kontot till ett Microsoft-konto vid första anslutning.

Sen är det givetvis idiotiskt att Pro versionen avsedd för företag också kräver Microsoft-konto. Många företag sitter ju fortfarande med lokala AD:n. Tyvärr är Linux inte något alternativ då många företag sitter med Windowsbaserade system. Linux är ej heller något alternativ för de som sysslar med t.ex. musikproduktion, bild- och videoredigering o.s.v.

Drivrutiner? Aha, just ja. Hade glömt bort att Windows måste ha drivrutiner för att fungera korrekt tillsammans med exempelvis skannrar xD Är för mycket i Linux-världen där allt bara funkar Plugga in och använd, that's it.

Och nej, jag var inte sarkastisk eller något annat i andra, liknande kategorier. Hade helt ärligt glömt bort att Windows kräver drivrutiner till mycket.

Skrivet av walkir:

Lite komiskt att både sök-funktionen och start-menyn i Windows 10/11 är delvis beroende av Internet:
https://www.neowin.net/news/microsoft-we-havent-yet-been-able...

Jag tror att Edge WebView2 snart blir vårt nya "Adobe Flash" som växer okontrollerat i OS:et. Av gammal vana släpper Microsoft buggiga versioner av WebView2-ramverket, vilket tvingar utvecklare att använda äldre versioner (vilka aldrig uppdateras).

https://learn.microsoft.com/da-dk/microsoft-edge/webview2/con...

"You need to manage the WebView2 Runtime yourself. The WebView2 Runtime isn't automatically updated on clients, so to use the latest WebView2 APIs, you must periodically update your app together with the updated WebView2 Runtime. More disk space is required on the client, if there are multiple WebView2 apps installed."

I slutändan blir det som att köra större antal versioner av Microsoft Edge på en och samma dator Tack Microsoft!

Känns nästan lite tråkigt att köra Ubuntu LTS eller macOS där allt bara fungerar hela tiden. Försöker just nu få ordning på en installation av Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021, men känns smått hopplöst att få det lika streamlinad som Windows 10 Enterprise LTSC 2019. En av anledningarna är just att Edge samt WebView2 numera är en påtvingat, medan LTSC 2019 var helt befriad ifrån Edge.

Skrämmande :/ Har tyvärr ingen aning om vad mer specifikt Windows 10 IoT Enterprise är för något. Har läst på lite om det och jag får det som att systemet är för en server? Om jag har tolkat det helt rätt, varför kör du då inte till exempel Debian?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

USBstickan hittades.
Det är därför installationen drar igång. ä

Det riktiga problemet ligger snarare i att windows tvingar på uppkoppling i ett läge där installationen samtidigt saknar drivrutiner för att kunna använda nätverkshårdvaran.
Moment 22 för många användare. Du måste utföra steg x - vilket inte fungerar.
Och dessutom inte ger ett grafiskt gränssnitt för att kunna lösa det med att antingen få installera drivrutinen - eller få gå vidare till nästa steg så att man kan få installera drivrutinen när windows är installerat.

Det är riktigt risig design. Sure som året var 1997. Men 2023 är det här inte bra nog.

Har aldrig haft problem att installera Win11 som sagt. Har aldrig krävts uppkoppling heller för den delen för mig iallafall. Men den hittar iallafall drivrutiner vid installation automatiskt för nätverk. Har du nåt föråldrat moderkort kanske?

Frågan är hur TS fixade USB iso. Använde du Media Creation Tool eller drog du bara ner en iso?
https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Har aldrig haft problem att installera Win11 som sagt. Har aldrig krävts uppkoppling heller för den delen för mig iallafall.

Ja det är möjligt att de erbjudit alternativ för W11 tidigare utan den här återvändsgränden.
Problemet här är att microsoft uppenbarligen har det upplägget - eftersom att jag stött på det.

Skrivet av Nozomi:

Men den hittar iallafall drivrutiner vid installation automatiskt för nätverk. Har du nåt föråldrat moderkort kanske?

Nä det är inte en gammal dator. Står i första inlägget vilken dator det är.
Lenovo Yoga Slim 7 Pro OLED
https://www.inet.se/produkt/1966847/lenovo-yoga-slim-7-pro-ol...

Skrivet av Nozomi:

Frågan är hur TS fixade USB iso. Använde du Media Creation Tool eller drog du bara ner en iso?
https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Jag använde media creation tool.

Det kan givetvis hända att drivrutinsstödet inte är komplett från MS håll. Det är helt förståeligt! Det märkliga är att MS saknar gränssnitt i den vanliga installationen för att hantera situationen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled