Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kan du byta DNS i ditt OS?

Ja, men det bryr sig inte routern om.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Ja, men det bryr sig inte routern om.

OS DNS-inställningar > routerns DNS-inställningar. Om du orkar pilla lite så kan du lätt byta till till exempel Google's DNS, 8.8.8.8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Testat med VPN?

Ja, testade precis med Mullvad VPN och samma problem med alla svenska servrar jag provade.

Men bara för att testa så bytte jag server till madrid i spanien, och då fungerade det. Servrar i london fungerade dock inte, men de i manchester gjorde det. Knasigt. Inte Tele2 specifikt då antar jag.

Edit: En server i köpenhamn fungerade, så det får duga så länge. Kanske någon enstaka svensk server fungerar också, men tar väl en stund att gå igenom alla.

Skrivet av underd0g76:

OS DNS-inställningar > routerns DNS-inställningar. Om du orkar pilla lite så kan du lätt byta till till exempel Google's DNS, 8.8.8.8.

Som sagt, ingen skillnad. Jag hade 1.1.1.1 till idag när jag började experimentera med andra, inkl. googles.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Ja, testade precis med Mullvad VPN och samma problem med alla svenska servrar jag provade.

Men bara för att testa så bytte jag server till madrid i spanien, och då fungerade det. Servrar i london fungerade dock inte, men de i manchester gjorde det. Knasigt. Inte Tele2 specifikt då antar jag.

Edit: En server i köpenhamn fungerade, så det får duga så länge. Kanske någon enstaka svensk server fungerar också, men tar väl en stund att gå igenom alla.

Som sagt, ingen skillnad. Jag hade 1.1.1.1 till idag när jag började experimentera med andra, inkl. googles.

Knepigt. Kan vara imgur.com som blockerar trafik från vissa IP ranges kanske. Om du inte får timeouts, vad pekar imgur.com på om du pingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Knepigt. Kan vara imgur.com som blockerar trafik från vissa IP ranges kanske. Om du inte får timeouts, vad pekar imgur.com på om du pingar?

Pingande påtalar inga konstigheter. Bortsett från att bilder inte visas så funkar hemsidan.

(som jag precis laddade upp på imgur.)

Men ja, kanske inget tele2-problem, så nog fel tråd ifall en massa andra inte är drabbade.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Knepigt. Kan vara imgur.com som blockerar trafik från vissa IP ranges kanske. Om du inte får timeouts, vad pekar imgur.com på om du pingar?

Det skulle inte förvåna mig on imgur blockerar kända VPN-utgångar.

De använder IP för geolocation och det styr den reklam som visas, så om du kommer ut på en i Spanien så kommer spansk reklam att visas i större utsträckning och dessutom så kvaddar det reklamstatistiken. (huga vad hemskt att vi kan förstöra för reklammakarna)

Permalänk
Medlem

Kan bara fylla på att även jag på mitt Tele2-nät inte kommer åt imgur men det funkar prima via både ett Telia-nät och ett Telenor-nät ( samma lina men olika operatörer ). Så är ganska säker på att det är specifikt Tele2.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk

Skulle gåt hit direkt...
Jösses vad med tid jag spenderade på att få imgur att fungera och så visar det sig vara tele2 som är i farten igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Pingande påtalar inga konstigheter. Bortsett från att bilder inte visas så funkar hemsidan.

https://i.imgur.com/573RCpE.png (som jag precis laddade upp på imgur.)

Men ja, kanske inget tele2-problem, så nog fel tråd ifall en massa andra inte är drabbade.

Ja nu ser jag ingen bild jag heller.

Permalänk
Medlem

Imgur fungerar inte för mig om jag har pihole och 1blocker (Adblock till MacOS och iOS) aktivt.

Med dem inaktiverade fungerar det över mitt Tele2-nät i Helsingborg både fasta bredbandet och mobila.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Imgur fungerar inte för mig om jag har pihole och 1blocker (Adblock till MacOS och iOS) aktivt.

Med dem inaktiverade fungerar det över mitt Tele2-nät i Helsingborg både fasta bredbandet och mobila.

Har endast haft ublock origin aktivt genom chrome, och ingen skillnad med det av.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Kan kanske vara något de kört igång på imgur som misstar Tele2's IP range som tillhörande VPN? Verkar även drabba ett par redditörer där utan VPN, så det kan vara något annat.

https://www.reddit.com/r/imguralternatives/comments/1357t3l/i...

Testade den länkade bilden här i tråden i Edge och fick HTTP ERROR 429 vilket verkar betyda 'Too many requests'. Någon form av blockering verkar det vara i vilket fall som helst.

Vilket fall, det är väl ingen större förlust att inte komma åt Imgur, hade varit värre om det varit något viktigare?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var en sjuk timing men efter jag kopplade upp mig till London via mullvad och sedan kopplade ifrån igen (stängt av programmet helt på datorn) så funkar imgur finfint på min Mac, testade samma på min "main" dator och telefon, där funkar det fortfarande inte oavsett vad jag gör.

Innan någon säger att Mullvad antagligen ligger igång i bakgrunden eller något liknande, jag kör inte deras klient och jag provade att starta om Macen helt för att va säker att VPN anslutningen verkligen är av, funkar ändå skumt nog.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Hedersmedlem

@icogniito Det var nog bara sjuk timing. Det verkar som Tele2-nätverket inte längre är blockat av imgur. Funkar för mig nu iaf.

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att imgur funkar för mig nu också.

Visa signatur

Nada.

Permalänk

Hej! Skulle vilja se om någon har koll på huruvida man kan få ett modem för fiberkoax bara, och sen koppla in en egen router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamebiscuit:

Hej! Skulle vilja se om någon har koll på huruvida man kan få ett modem för fiberkoax bara, och sen koppla in en egen router?

Tyvärr inte men du kan bryggkoppla den router som skickas ut och sedan koppla in din egen.

Permalänk

Funderar på att lämna Bredband2 på grund av hur de behandlar mig med hela CG-NAT saken, det skulle vara Telia eller Tele2, lite förvånad över att det finns erbjudanden på varje hastighet utom 1Gbit, erbjuder de en affär om du ger dem ett samtal? Undrar också med gratis mobilt internet om det är möjligt att få mer än en sim att använda i andra enheter? Ger de dig också en fast IP för fibern eller använder de också CG-NAT?

Tack på förhand!

Permalänk
Tele2
Skrivet av Placebo_obecalP:

Funderar på att lämna Bredband2 på grund av hur de behandlar mig med hela CG-NAT saken, det skulle vara Telia eller Tele2, lite förvånad över att det finns erbjudanden på varje hastighet utom 1Gbit, erbjuder de en affär om du ger dem ett samtal? Undrar också med gratis mobilt internet om det är möjligt att få mer än en sim att använda i andra enheter? Ger de dig också en fast IP för fibern eller använder de också CG-NAT?

Tack på förhand!

Hej,

Jag kollade på några slumpmässiga adresser och på de adresserna presenterade vi erbjudanden även på Bredband 1000 och Bredband 1200, det kan så klart ändå vara så att på just den adressen som du anger har vi inget erbjudande på de tjänsterna. Men för att vara på den säkra sida vad vi faktiskt kan erbjuda så rekommenderar jag att du kontaktar vår kundservice på 90 222.

Om du väljer en bredbandstjänst där det ingår ett mobilt bredband så går ingår det endast ett SIM-kort, det går inte att beställa eller lägga till flera.

Vi erbjuder inte fasta IP-adresser utan du tilldelas en dynamisk publik IP-adress. Vi använder oss inte heller av CG-NAT.

Med vänlig hälsning
Fredrik

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Jag kollade på några slumpmässiga adresser och på de adresserna presenterade vi erbjudanden även på Bredband 1000 och Bredband 1200, det kan så klart ändå vara så att på just den adressen som du anger har vi inget erbjudande på de tjänsterna. Men för att vara på den säkra sida vad vi faktiskt kan erbjuda så rekommenderar jag att du kontaktar vår kundservice på 90 222.

Om du väljer en bredbandstjänst där det ingår ett mobilt bredband så går ingår det endast ett SIM-kort, det går inte att beställa eller lägga till flera.

Vi erbjuder inte fasta IP-adresser utan du tilldelas en dynamisk publik IP-adress. Vi använder oss inte heller av CG-NAT.

Med vänlig hälsning
Fredrik

Hej Frederick!

Tack för svaret, kanske kan jag PM dig min adress och du kan ta en titt om det verkligen inte finns några erbjudanden? Bredband 1200? Har inte hört talas om det, låter spännande!

Tack för bekräftelse på IP, dynamisk offentlig IP innebär att jag kommer att behålla samma IP i veckor / månader om ingenting är avstängt eller hur? Och det är en enda extern IP från routern och online? Det är bra

Permalänk
Tele2
Skrivet av Placebo_obecalP:

Hej Frederick!

Tack för svaret, kanske kan jag PM dig min adress och du kan ta en titt om det verkligen inte finns några erbjudanden? Bredband 1200? Har inte hört talas om det, låter spännande!

Tack för bekräftelse på IP, dynamisk offentlig IP innebär att jag kommer att behålla samma IP i veckor / månader om ingenting är avstängt eller hur? Och det är en enda extern IP från routern och online? Det är bra

Jag kan inte hjälpa till via PM så måste be dig kontakta vår kundservice så hjälper vi dig. Bredband 1200 är en tjänst som vi erbjuder via vårt FiberKoax-nät, tjänsten finns inte tillgänglig via FiberLAN.

Exakt hur länge du behåller en IP-adress kan jag inte svara på, men ja du kan rent teoretiskt behålla den flera veckor, men det finns igen garanti. Personligen skulle jag rekommendera att använda någon DynDNS-tjänst (finns i de flesta routrar) för att inte behöva hålla koll på om din IP-adress ändras.

Med vänlig hälsning
Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Någon som har koll på hur Tele2:s hastighetsgaranti fungerar när det gäller coax-anslutning?

Jag uppgraderade nyligen från 300/50 till 1200/100, med tidigare abonnemang var det aldrig några problem med att komma upp i utlovad hastighet 150/30Mbps, men med mitt nya abonnemang där utlovad hastighet är 600/50Mbps så är det lite si och så med hastigheten.

Jag har kört speedtest varje halvtimme senaste dagarna och snitthastigheterna är 454.5/83.5Mbps, så nerladdningshastigheten är ju lite låg, medan Uppladdningshastigheten är helt ok, och ligger på 83.5Mbps.

Är det någon idé att gnälla över detta tro?

Nerladdning
https://i.imgur.com/EDeRhZf.png

Uppladdning
https://i.imgur.com/t6qQsJ4.png

Jag har märkt att jåg fått bra mycket bätttre nerladdningshastighet senare tid, även om det fortfarande finns dippar.
Såhär ser senaste mätningarna ut:

Även uppladdningshastigheten upplever jag som lite bättre:

Permalänk
Tele2
Skrivet av No_Jah:

Jag har märkt att jåg fått bra mycket bätttre nerladdningshastighet senare tid, även om det fortfarande finns dippar.
Såhär ser senaste mätningarna ut:

https://i.imgur.com/w982NpN.png

Även uppladdningshastigheten upplever jag som lite bättre:

https://i.imgur.com/B7oPSbe.png

Hej,

Kul att höra att du upplever att du fått bra mycket bättre hastighet generellt. Nu vet jag ju inte exakt hur du har gjort dina mätningar, men jag själv kör 1000/1000 hemma och vet av egen erfarenhet att hastigheten som jag får ut när jag gör mätningar via webbläsaren mot t ex Speedtest eller Bredbandskollen kan variera en aning, det är heller inte helt ovanligt att om jag gör en mätning och får ett "dåligt" resultat och sedan gör jag en mätning direkt efter så visar den ett bra resultat. Det är alltså bra att köra 2-3 mätningar efter varandra för att se hur resultaten ser ut. Anledningar till varierande resultat på höga bredbandstjänster kan (förutom att leveransen inte fungerar som den ska) vara saker som sker i datorn samtidigt, saker som sker i webbläsaren, hur pass belastad är mätservern vid tillfället etc. För att säkerställa att mätresultatet är så korrekt som möjligt så bör du köra flera mätningar efter varandra. Testa mot olika mätservrar (jag själv har haft problem med att jag ofta fick dåligt resultat med Bredbandskollen mot den server som låg mig närmast och som Bredbandskollen automatiskt valde, valde jag själv en annan av deras servrar så fick jag bra resultat), om det finns en app att köra istället för via webbläsaren så är min personliga rekommendation att köra mätningen via appen istället (och se till att andra appar är stängda). Och sen så klart koppla bort övrig utrustning och ha bara en dator kopplad mot routern med kabel för att säkerställa att det inte är något annat i ditt nätverk hemma som gör att du inte får ut rätt hastighet.

När det kommer till vår hastighetsgaranti för Bredband 1200 så ska du få ut en hastighet mellan 600 och 1200Mbit/s ner och 50-100Mbit/s upp, om du vid en enstaka mätning går under dessa hastigheter så beror det troligt på något tillfälligt som jag beskrev ovan. Om du kontinuerligt ligger på hastigheter under hastighetsgarantin (detta gäller så klart även om du har bra hastighet över dygnet men t ex på kvällstid får du alltid låg hastighet) så är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice för felavhjälpning.

Med vänlig hälsning
Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Kul att höra att du upplever att du fått bra mycket bättre hastighet generellt. Nu vet jag ju inte exakt hur du har gjort dina mätningar, men jag själv kör 1000/1000 hemma och vet av egen erfarenhet att hastigheten som jag får ut när jag gör mätningar via webbläsaren mot t ex Speedtest eller Bredbandskollen kan variera en aning, det är heller inte helt ovanligt att om jag gör en mätning och får ett "dåligt" resultat och sedan gör jag en mätning direkt efter så visar den ett bra resultat. Det är alltså bra att köra 2-3 mätningar efter varandra för att se hur resultaten ser ut. Anledningar till varierande resultat på höga bredbandstjänster kan (förutom att leveransen inte fungerar som den ska) vara saker som sker i datorn samtidigt, saker som sker i webbläsaren, hur pass belastad är mätservern vid tillfället etc. För att säkerställa att mätresultatet är så korrekt som möjligt så bör du köra flera mätningar efter varandra. Testa mot olika mätservrar (jag själv har haft problem med att jag ofta fick dåligt resultat med Bredbandskollen mot den server som låg mig närmast och som Bredbandskollen automatiskt valde, valde jag själv en annan av deras servrar så fick jag bra resultat), om det finns en app att köra istället för via webbläsaren så är min personliga rekommendation att köra mätningen via appen istället (och se till att andra appar är stängda). Och sen så klart koppla bort övrig utrustning och ha bara en dator kopplad mot routern med kabel för att säkerställa att det inte är något annat i ditt nätverk hemma som gör att du inte får ut rätt hastighet.

När det kommer till vår hastighetsgaranti för Bredband 1200 så ska du få ut en hastighet mellan 600 och 1200Mbit/s ner och 50-100Mbit/s upp, om du vid en enstaka mätning går under dessa hastigheter så beror det troligt på något tillfälligt som jag beskrev ovan. Om du kontinuerligt ligger på hastigheter under hastighetsgarantin (detta gäller så klart även om du har bra hastighet över dygnet men t ex på kvällstid får du alltid låg hastighet) så är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice för felavhjälpning.

Med vänlig hälsning
Fredrik

Jag har gjort mätningarna genom att schemalägg berdbandskollen-CLI, och sen importeraqt datan till en vanlig Google spreadsheet.

Och tidigare hade jag ju sådär 450-500Mbps i medelnerladdningshastighet.
Såvitt jag vet som gjordes för en tid sedan någon uppgradering av nätet i vår BRF:s fastighet, så det är troligtvis därför hastigheten nu är generellt högre och framförallt stabilare än tidigare. Nu ligger nerladdningshastigheten på ca. 850Mbps.

Permalänk
Medlem

Jag upplever lagg av och till, och andra laggar när jag hostar i vermintide 2.

Överlag stabilt men rejäla spikes då och då.

Kör en C2 i bryggat läge till en AC86U med merlin, prövat lite olika former av qos men det har inte påverkat spikesen. Någon som har några idéer eller tips vad man kan pröva?

Kan möjligen vara något problem med dhcp? Verkar som att min desktop gör ny dhcp-request typ var 5 sekund istället för 1 dag som inställt. Ser ut såhär konstant. Får kanske pröva att installera om windows.

Jun 27 12:20:59 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba
Jun 27 12:20:59 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPACK(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba DESKTOP-UO1LA9G
Jun 27 12:21:00 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba
Jun 27 12:21:00 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPACK(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba DESKTOP-UO1LA9G
Jun 27 12:21:04 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba
Jun 27 12:21:04 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPACK(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba DESKTOP-UO1LA9G
Jun 27 12:21:05 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba
Jun 27 12:21:05 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPACK(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba DESKTOP-UO1LA9G
Jun 27 12:21:10 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba
Jun 27 12:21:10 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPACK(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba DESKTOP-UO1LA9G

Lagt in routerlogg
Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

<Uppladdad bildlänk>

Jag upplever lagg av och till, och andra laggar när jag hostar i vermintide 2.

Överlag stabilt men rejäla spikes då och då.

Kör en C2 i bryggat läge till en AC86U med merlin, prövat lite olika former av qos men det har inte påverkat spikesen. Någon som har några idéer eller tips vad man kan pröva?

Kan möjligen vara något problem med dhcp? Verkar som att min desktop gör ny dhcp-request typ var 5 sekund istället för 1 dag som inställt. Ser ut såhär konstant. Får kanske pröva att installera om windows.

Jun 27 12:20:59 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba
Jun 27 12:20:59 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPACK(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba DESKTOP-UO1LA9G
Jun 27 12:21:00 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba
Jun 27 12:21:00 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPACK(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba DESKTOP-UO1LA9G
Jun 27 12:21:04 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba
Jun 27 12:21:04 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPACK(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba DESKTOP-UO1LA9G
Jun 27 12:21:05 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba
Jun 27 12:21:05 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPACK(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba DESKTOP-UO1LA9G
Jun 27 12:21:10 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba
Jun 27 12:21:10 dnsmasq-dhcp[7191]: DHCPACK(br0) 192.168.1.136 00:d8:61:bc:a0:ba DESKTOP-UO1LA9G

Haft samma problem med c2 och c3 bryggde. Enda lösningen är att köra deras skräp router som enda router.. Iaf löste jag de så.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Haft samma problem med c2 och c3 bryggde. Enda lösningen är att köra deras skräp router som enda router.. Iaf löste jag de så.

Knappast den enda tänkbara lösningen. Om en desktop-klient gör upprepade DHCPv4-förfrågningar till sin router bör det ha precis ingenting att göra med vad som finns på WAN-sidan av routern. I ert scenario så skulle jag i så fall säga att C2 och C3 fungerar, medan Asus, eller vad det nu är ni har, inte fungerar. Vill man lösa mysteriet får man nog dra upp Wireshark och titta på exakt hur DHCP-trafiken uppför sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Knappast den enda tänkbara lösningen. Om en desktop-klient gör upprepade DHCPv4-förfrågningar till sin router bör det ha precis ingenting att göra med vad som finns på WAN-sidan av routern. I ert scenario så skulle jag i så fall säga att C2 och C3 fungerar, medan Asus, eller vad det nu är ni har, inte fungerar. Vill man lösa mysteriet får man nog dra upp Wireshark och titta på exakt hur DHCP-trafiken uppför sig.

I mitt fall handlade det om att C2 / C3 tappar paket när den är i bryggat läge. Spelade ingen roll vad man hade för brandvägg efter. Har loggat med Wireshark i timmar för att få fram data och pratat med Tele2, dock ger de 0 support om man bryggar deras utrustning. Så fort jag slutade köra bryggat så slutade den tappa paket. Så har absolut med deras router att göra. Dock hade det inte med DHCP att göra utan att just routern är bryggad.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

I mitt fall handlade det om att C2 / C3 tappar paket när den är i bryggat läge. Spelade ingen roll vad man hade för brandvägg efter. Har loggat med Wireshark i timmar för att få fram data och pratat med Tele2, dock ger de 0 support om man bryggar deras utrustning. Så fort jag slutade köra bryggat så slutade den tappa paket. Så har absolut med deras router att göra. Dock hade det inte med DHCP att göra utan att just routern är bryggad.

Detta är helt otroligt. Senaste dagarna har jag upplevt problem och läser ditt inlägg.

Mycket riktigt. Slutar man brygga kabelmodem så fungerar det.
Jag har dessutom inte C2 eller C3 utan äldre modell Compal CH7284E.

Det kvittar verkligen vad man kopplar in.

Unifi UXG
Unifi Dream Machine
Unifi USG
Inteno VG50
Linksys WRT54GL

Alla visar samma problem.

Tack för tipset @Ahlen

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Mitt problem verkade hänga mest ihop med Windows-installationen. Jag gjorde en ren ominstallation och därefter har det fungerat.

Då hade jag först återställt och uppdaterat routern utan effekt, men det var säkert bra att få gjort också.