Nvidia skruvar upp priset på Geforce RTX 4000-serien i Sverige

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

är det bara sverige som har inflation eller?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

Förlåt, det var tjänstehandelsnettot jag tänkte på. Det är - 20,5 miljarder

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

är det bara sverige som har inflation eller?

Verkar ju så. I USA går GPU priserna ner.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av SectionX2:

är det bara sverige som har inflation eller?

Vi har en ganska trist situation i Sverige med hög inflation, svag valuta och nu höjd kemikalieskatt. Alla importvaror blir dyrare och särskilt hemelektronik.

Inflationen är dock på väg ner, men de höga priserna kommer att bestå.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Den största anledningen här är ju ändå den svenska kronans störtdykning förra ett par månader sen. Jag som jobbar i Danmark märker mycket av den försvagade svenska kronan, eftersom den danska kronan har en fast växelkurs mot euron.

Förra lönen hade kursen gått från 1,46 sek per dkk, till 1,56. Och igår låg den på 1,59. Den omedelbara känslan är ju såklart yes, mer lön. Men i realiteten kommer de svenska priserna komma ikapp snabbt.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Första gången någonsin som jag lyckas tajma in ett köp precis när ett stort prisfall råder. Fick dessutom 300 kr tillbaka från Refunder. Rena kapet i maj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Växelkursen kan ju ha nått att göra med det också. Dollarn ligger runt 11 kr, Euron runt 12 kr. Deprimerande. Blir nog fler räntehöjningar från riksbanken bara så ni vet.

RB har ju visat med all önskvärd tydlighet att de skiter fullständigt i växelkursen så det skulle jag inte vara så övertygad om.

Permalänk
Medlem

HUB säger att det är en ny prissättningsstrategi som är till för att det inte ska finnas ett relativt bra prissatt kort utan meningen är att man ska uppmuntras att köpa en modell högre.

Vidare talade de om att premiumpriserna som tidigare låg på toppmodellerna numera är fördelade på alla kort.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Första gången någonsin som jag lyckas tajma in ett köp precis när ett stort prisfall råder. Fick dessutom 300 kr tillbaka från Refunder. Rena kapet i maj...
<Uppladdad bildlänk>

Då ska du få höra om mitt kap för ca 6 månader sedan. Fick ett RTX 4090 för 15000kr från elgiganten som hade det inne som demo ex. Fanns bara 1. Allt var med, kartongen såg ny ut och inga konstigheter med kortet Årets kap.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Vi har en ganska trist situation i Sverige med hög inflation, svag valuta och nu höjd kemikalieskatt. Alla importvaror blir dyrare och särskilt hemelektronik.

Inflationen är dock på väg ner, men de höga priserna kommer att bestå.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Kan bli ändring på det om kronan stärks. Vi kommer förmodligen aldrig se 6 kr mot 1 usd igen men väl lägre än vad vi har nu.