AMD avtäcker Ryzen 5 5600X3D – sex kärnor och staplad cache för AM4

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker Ryzen 5 5600X3D – sex kärnor och staplad cache för AM4

AMD återupplivar Zen 3 och sockel AM4 med en ny spelinriktad budgetprocessor berikad med extra cacheminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Toppvalet för snikgamingbuilden, fint!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Vore fin propp i en HTPC

Permalänk
Medlem

För sent AMD, ni har tjuvhållit för länge på denna, den borde ha släppts 2021. Nu vore en 7600X3D mer lämplig att släppa.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Synd den blir så exklusiv! Hade mer än gärna haft en X3D propp men då får man ju i stället punga ut en slant till för 5800X3D..

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

trist med överpriser från AMD i Sverige
5800x3d känns som ett bättre köp om vi kunde få samma priser som i USA. och inte +50% extra moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Vore fin propp i en HTPC

Nej, totalt onödig i en HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nej, totalt onödig i en HTPC.

Vad bygger du det på?

Permalänk
Medlem

Medborgarna i imperiets metropol får köpa lite prisvärda 5600X3D-cpuer som en belöning.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

trist med överpriser från AMD i Sverige
5800x3d känns som ett bättre köp om vi kunde få samma priser som i USA. och inte +50% extra moms?

What? den verkar gå för 289$, ~3 100 SEK, som lägst i USA och kostar 3 600 på svenska Amazon. Bara 16% högre så utan moms ligger den till och med lägre än i USA.

Permalänk
Medlem

Ehhhh...
Hur tänkte AMD nu?
Är det verkligen så smart att förlänga försäljningen av förra generationsns CPUer?
Vore det inte bättre att ta bredda sortimentet av den senaste generationens CPUer, och släppa en 7600X3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ehhhh...
Hur tänkte AMD nu?
Är det verkligen så smart att förlänga försäljningen av förra generationsns CPUer?
Vore det inte bättre att ta bredda sortimentet av den senaste generationens CPUer, och släppa en 7600X3D?

Vad ska dom göra då? Slänga massa 5800x3d som inte klarar av att hålla vad dom är tänkt att göra?
Är väl bättre att dom faktiskt använder sakerna istället för att slänga dom och låta kunderna välja om dom vill uppgradera lite eller på en helt ny plattform.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ehhhh...
Hur tänkte AMD nu?
Är det verkligen så smart att förlänga försäljningen av förra generationsns CPUer?
Vore det inte bättre att ta bredda sortimentet av den senaste generationens CPUer, och släppa en 7600X3D?

De tänkte så att de hade ett restlager av defekta kretsar från 5000-serien. De går inte att binna om till något som passar i den befintliga produktportföljen - och det var för få processorer för att släppa dem globalt som en ny produkt.

Här kan de då slänga högen med defekta chipp.
Eller så kan de göra en specialvariant i begränsad skala som säljs av en återförsäljare i USA.

Ur miljösynpunkt är det väl bättre att inte slänga kretsar som kan bli något. Och så kan de få in en slant för det också.

Det jag undrar lite över är väl i vilken utsträckning det kommer göras drivrutiner för moderkorten så att de känner igen den här processorn...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

För sent AMD, ni har tjuvhållit för länge på denna, den borde ha släppts 2021. Nu vore en 7600X3D mer lämplig att släppa.

Håller med till fullo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Vad bygger du det på?

Oftast så vill man att en HTPC är liten, strömsnål, tyst och helst billig då HTPC oftast är en extra dator.

5600X3D är också bara bättre för spel och man behöver ett ganska kraftfullt grafikkort för att CPU ska vara en flaskhals vid 4K.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Vad ska dom göra då? Slänga massa 5800x3d som inte klarar av att hålla vad dom är tänkt att göra?
Är väl bättre att dom faktiskt använder sakerna istället för att slänga dom och låta kunderna välja om dom vill uppgradera lite eller på en helt ny plattform.

Inte helt säker jag förstår vad du menar:
1. Defekta 5800X3D byggs om till 5600X3D
Om jag förstått rätt lägger man på en X3D cache ovanpå en 8 kärniga CCX och slipar ner den.
Tror inte särskilt många av dessa blir defekta på ett sätt att delar av dem går att använda.

2. Använd defekta 5800 chiplets och gör 5600X3D
Till att börja med vet jag inte om det ens finns defekta 8 kärniga CCXer. Tror att man testar en CCX för att se hur mycket i den som funkar och klassar dem därefter. De som har 6 fungerande kärnor använda för 5600 osv

Jag tror att det är per design att man tar en 6 kärning CCX och lägger dit en X3D cache på den.

Och det är här jag menar, varför göra sig omaket att ta fram något i förra generationens CPUer?
Bättre sälja dem som 5600/5900 och istället ta fram en 7600X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Vad bygger du det på?

Ska du ha ett dedikerat grafikkort i din HTPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Oftast så vill man att en HTPC är liten, strömsnål, tyst och helst billig då HTPC oftast är en extra dator.

5600X3D är också bara bättre för spel och man behöver ett ganska kraftfullt grafikkort för att CPU ska vara en flaskhals vid 4K.

När jag bygger nytt blir min gamla maskin HTPC, och lite uppgraderad...
3070 i min i ett 7700K drivet SUGO 10 chassi.

typo
Permalänk
Medlem

105 W, varför inte 65 W ???

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av ysr1:

Ska du ha ett dedikerat grafikkort i din HTPC?

En hel del använder det uttrycket för en speldator i vardagsrummet. Jag har en sådan själv för spel som lämpar sig bättre i soffan. Den dubblerar även som HTPC.

Permalänk
Medlem

De kan fortfarande justera pris till 2490,- SEK för behålla avstånd till 5800X3D. Om vi bara kunde få 7600X3D samtidigt...

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ehhhh...
Hur tänkte AMD nu?
Är det verkligen så smart att förlänga försäljningen av förra generationsns CPUer?
Vore det inte bättre att ta bredda sortimentet av den senaste generationens CPUer, och släppa en 7600X3D?

Två skäl:

1) Det finns en massa entusiaster med en AM4-bräda, och nu har AMD en prisvärd uppgradering till dem.
2) 5600 är på 7nm, medan 7600 är på 5nm. AMD sparar de wafers de kan få på 5nm för saker som ger bättre marginal än en 5600X3D.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Marcsod:

105 W, varför inte 65 W ???

Troligtvis pga $$$-en.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Inte helt säker jag förstår vad du menar:
1. Defekta 5800X3D byggs om till 5600X3D
Om jag förstått rätt lägger man på en X3D cache ovanpå en 8 kärniga CCX och slipar ner den.
Tror inte särskilt många av dessa blir defekta på ett sätt att delar av dem går att använda.

2. Använd defekta 5800 chiplets och gör 5600X3D
Till att börja med vet jag inte om det ens finns defekta 8 kärniga CCXer. Tror att man testar en CCX för att se hur mycket i den som funkar och klassar dem därefter. De som har 6 fungerande kärnor använda för 5600 osv

Jag tror att det är per design att man tar en 6 kärning CCX och lägger dit en X3D cache på den.

Och det är här jag menar, varför göra sig omaket att ta fram något i förra generationens CPUer?
Bättre sälja dem som 5600/5900 och istället ta fram en 7600X3D

Tror det fanns 6-kärniga Epyc ccds med 3D-cache. Kanske är överblivna sådanna som inte klarade volt/freq targets för att hamna i en Epyc cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

105 W, varför inte 65 W ???

Tänkte samma. 105w är mycket för en 6-kärnig processor. Men antalet kärnor kanske inte spelar så stor roll i en speldator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Tror det fanns 6-kärniga Epyc ccds med 3D-cache. Kanske är överblivna sådanna som inte klarade volt/freq targets för att hamna i en Epyc cpu.

Tror mer isf på att det är cpuer som inte klarar högre kvalitetskrav stabilt

Permalänk
Medlem

Får hoppas de letar sig hit. Då kan flera gamla am4 plankor få nytt liv

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Två skäl:

1) Det finns en massa entusiaster med en AM4-bräda, och nu har AMD en prisvärd uppgradering till dem.
2) 5600 är på 7nm, medan 7600 är på 5nm. AMD sparar de wafers de kan få på 5nm för saker som ger bättre marginal än en 5600X3D.

Ja. Billigaste itx-kortet för 7xxx serien ligger ju på runt 4000 kronor.

De förra jag köpte för 5 år sen som accepterar 5600x3d kostade 1500 kr då.
Finns inte en chans i helvetet att jag betalar 4000 kr för ett MODERKORT. Isf ska det vara gjort av guld och möjlighet att smältas ner och säljas efteråt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att den säljs i begränsad upplaga? Det borde göra 5800x3D billigare på andrahandsmarknaden, så jag hoppas den kommer hit

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är konstigt att den säljs i begränsad upplaga? Det borde göra 5800x3D billigare på andrahandsmarknaden, så jag hoppas den kommer hit

Det är inte konstigt. Den är hopslängd av överblivna kretsar. De finns i en begränsad mängd. Enligt GN så räcker lagret max 6 mån.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus