Pioneer PD-X909M spelar inte alla skivor!đŸ€”

PermalÀnk
Medlem ★
●

Pioneer PD-X909M spelar inte alla skivor!đŸ€”

HallÄ mina damer och herrar!
Jag har en stereo som Àr ett arv frÄn min farfar!

Till saken hör att en av de fristÄende komponenter den bestÄr av Àr en CD-spelare, nÀrmare bestÀmt en Pioneer PD-X909M

De tillbehör jag har Àr dels en "vÀxlarenhet" med plats för 6 skivor, och en enkelcd-enhet med plats för 1 skiva, de matas in som genom en "slÀde"!

Det som Àr konstigt Àr att den inte spelar alla skivor, och nu snackar jag inte om nÄgra brÀnda skivor, utan istÀllet originalskivor!
Det Àr hittills bara en skiva jag fÄtt den att fungera med, och det albumet Àr Rammstein-Made in Germany 1995-2011!

Och den skivan Àr ÀndÄ den nyaste, borde inte snarare den Àldsta fungera eftersom CD-spelaren Àr frÄn Är 1986?
Det kan ju inte vara lasern heller, för dÄ skulle den ju inte spela Rammstein-CDn!

Det hade varit kul om den fungerar som den skall, för jag har ÀndÄ tagit riktigt vÀl hand om utrustningen eftersom den Àr ett arv trots allt!

Och ja, jag har provat att försöka spela upp skivorna i enkel-cd-slÀden ocksÄ, men det Àr samma resultat!

Om nÄgon har en idé, sÄ bara skriv!

https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/pd-x909m.sh...

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Lifooz:

HallÄ mina damer och herrar!
Jag har en stereo som Àr ett arv frÄn min farfar!

Till saken hör att en av de fristÄende komponenter den bestÄr av Àr en CD-spelare, nÀrmare bestÀmt en Pioneer PD-X909M

De tillbehör jag har Àr dels en "vÀxlarenhet" med plats för 6 skivor, och en enkelcd-enhet med plats för 1 skiva, de matas in som genom en "slÀde"!

Det som Àr konstigt Àr att den inte spelar alla skivor, och nu snackar jag inte om nÄgra brÀnda skivor, utan istÀllet originalskivor!
Det Àr hittills bara en skiva jag fÄtt den att fungera med, och det albumet Àr Rammstein-Made in Germany 1995-2011!

Och den skivan Àr ÀndÄ den nyaste, borde inte snarare den Àldsta fungera eftersom CD-spelaren Àr frÄn Är 1986?
Det kan ju inte vara lasern heller, för dÄ skulle den ju inte spela Rammstein-CDn!

Det hade varit kul om den fungerar som den skall, för jag har ÀndÄ tagit riktigt vÀl hand om utrustningen eftersom den Àr ett arv trots allt!

Och ja, jag har provat att försöka spela upp skivorna i enkel-cd-slÀden ocksÄ, men det Àr samma resultat!

Om nÄgon har en idé, sÄ bara skriv!

https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/pd-x909m.sh...

/Lifooz

Den börjar ju ha nÄgra Är pÄ nacken, om jag var du hade jag nog försökt rengöra linsen med en tops eller liknande.
Det finns ju trim pottar man kan försöka justera lite försiktigt men mÀrk gÀrna upp i vilket lÀge dessa stÄr i innan.

Edit: dum frÄga kanske men har du skivorna Ät rÀtt hÄll i kasetten, dom brukar ska vara upp och ner i pioneer.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av xc:

Den börjar ju ha nÄgra Är pÄ nacken, om jag var du hade jag nog försökt rengöra linsen med en tops eller liknande.
Det finns ju trim pottar man kan försöka justera lite försiktigt men mÀrk gÀrna upp i vilket lÀge dessa stÄr i innan.

Edit: dum frÄga kanske men har du skivorna Ät rÀtt hÄll i kasetten, dom brukar ska vara upp och ner i pioneer.

Jo, kanske det!
Skumt isÄfall om den spelar Rammstein-CDn men inte de andra!
TĂ€nker att om lasern var smutsig sĂ„ borde inte den heller fungera!đŸ€”

ArÄ, nog Àr det upp och ner i Pioneer, och skivorna Àr ilagda Ät rÀtt hÄll!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Det finns rengöringsskivor med smÄ borstar som kommer Ät lasern och sÄ. Men det lÄter konstigt att en skiva funkar men inte andra.

Äldre spelare skulle kunna ha problem med en del skivor med nĂ„gon form av kopieringsskydd pĂ„, men det Ă€r inte sĂ„ sannolikt dĂ„ den typen av skydd ju Ă€r designat för att allt ska fungera som med vilken skiva som helst pĂ„ en vanlig spelare, men inte funka sĂ„ bra pĂ„ en dator eller liknande utan att installera specifik mjukvara. Men har man en avancerad Ă€ldre spelare, eller nog nyare ocksĂ„, med typ möjligheter att rippa skivor eller sĂ„, sĂ„ kan det vara problem med skivor som inte följer redbook-standarden vilket gĂ€ller alla med kopieringsskydd. Jag har i alla fall minst en sĂ„dan skiva, Vapen och ammunition av Kent, och den ville installera nĂ„got root-kit med en mediaspelare pĂ„ datorn nĂ€r jag försökte spela den dĂ€r, sĂ„ det gjorde jag inte.

En sak Ă€r ju att sĂ„dana gamla vĂ€xlare med magasin Ă€r ganska mekaniskt komplicerade och har en tendens att gĂ„ sönder eller strula rĂ€tt ofta. Det brukar dock mĂ€rkas rĂ€tt lĂ€tt förstĂ„s. Å andra sidan har du ju testat med facket för en skiva ocksĂ„.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av snajk:

Det finns rengöringsskivor med smÄ borstar som kommer Ät lasern och sÄ. Men det lÄter konstigt att en skiva funkar men inte andra.

Äldre spelare skulle kunna ha problem med en del skivor med nĂ„gon form av kopieringsskydd pĂ„, men det Ă€r inte sĂ„ sannolikt dĂ„ den typen av skydd ju Ă€r designat för att allt ska fungera som med vilken skiva som helst pĂ„ en vanlig spelare, men inte funka sĂ„ bra pĂ„ en dator eller liknande utan att installera specifik mjukvara. Men har man en avancerad Ă€ldre spelare, eller nog nyare ocksĂ„, med typ möjligheter att rippa skivor eller sĂ„, sĂ„ kan det vara problem med skivor som inte följer redbook-standarden vilket gĂ€ller alla med kopieringsskydd. Jag har i alla fall minst en sĂ„dan skiva, Vapen och ammunition av Kent, och den ville installera nĂ„got root-kit med en mediaspelare pĂ„ datorn nĂ€r jag försökte spela den dĂ€r, sĂ„ det gjorde jag inte.

En sak Ă€r ju att sĂ„dana gamla vĂ€xlare med magasin Ă€r ganska mekaniskt komplicerade och har en tendens att gĂ„ sönder eller strula rĂ€tt ofta. Det brukar dock mĂ€rkas rĂ€tt lĂ€tt förstĂ„s. Å andra sidan har du ju testat med facket för en skiva ocksĂ„.

Jo det kÀnner jag till, och de brukar ocksÄ vÀgra brÀnda skivor!
Nej precis, det Àr designat för att fungera, och om nÄgot sÄ tycker jag att den borde vÀgra spela Rammstein-CDn, men den fungerar, medans t.ex en Àldre CD med Gyllene Tider inte gör det!
Det nÀrmsta min spelare kommer till att rippa Àr nog att plugga in den med 2xRCA till 3.5mm i datorn och rippa analogt!

Hmm, dÄ Àr ju frÄgan om din Kent-skiva och de 2 andra jag matat min spelare med har just det dÀr kopieringsskyddet!
Men fortfarande, som du sÀger, den skivan skall bara skeva sig i datorn, inte i en vanlig CD-Spelare!

Men detta Àr kul att spÄna i, och bara dÀrför tÀnker jag slÀnga in de skivor min CD-spelare vÀgrar spela i min PS3a och se vad den sÀger om saken!

Update: BĂ„da skivorna fungerar lysande i PS3an!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

PermalÀnk
Rekordmedlem ★
●
Skrivet av xc:

Den börjar ju ha nÄgra Är pÄ nacken, om jag var du hade jag nog försökt rengöra linsen med en tops eller liknande.
Det finns ju trim pottar man kan försöka justera lite försiktigt men mÀrk gÀrna upp i vilket lÀge dessa stÄr i innan.

Edit: dum frÄga kanske men har du skivorna Ät rÀtt hÄll i kasetten, dom brukar ska vara upp och ner i pioneer.

Upp o ner Àr om du har en med stable platter mekanik men de gjorde inga vÀxlare med den tekniken.

Spelaren behöver troligen renoveras pga Älder, kolla att alla remmar Àr ok, allt mekaniskt rengörs och smörjs och ev kan laserenheten vara slut, den kan pÄverkas bÄde optiskt och elektriskt och kan behöva bytas ut om den Àr förbrukad men det lÀr vara svÄrt att fÄ tag pÄ en ny och en NOS Àr ofta inget bra alternativ i det hÀr fallet.

Det kan Àven vara skivorna som Àr dÄliga sÄ prova helst med en nypressad skiva (inte brÀnd vilket en del nya skivor Àr) och prova nÄgra skivor som inte funkar i den i en annan spelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar pÄ en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar pÄ Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har ocksÄ oscilloskop, mÀtmikrofon och colorimeter.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Lifooz:

om nÄgot sÄ tycker jag att den borde vÀgra spela Rammstein-CDn, men den fungerar, medans t.ex en Àldre CD med Gyllene Tider inte gör det!

Den kanske har nÄn form av musiksmak?

Visa signatur

//
Tomas!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av mrqaffe:

Upp o ner Àr om du har en med stable platter mekanik men de gjorde inga vÀxlare med den tekniken.

Om du ska komma med undervisning vore det förstÄs bra om du visste att spelarna med lösa sexskivorsmagasin, som den aktuella, ocksÄ har skivorna upp och ned.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Satt pÄ verkstad för mÄnga Är sen och reparerade elektronik bl.a cd-spelare. Precis som mÄnga skriver sÄ kan en trolig orsak vara att linsen Àr skitig/fettig, har den stÄtt lÀnge sÄ brukar det inte funka med en rengörings skiva med smÄ borstar dÄ den inte tar bort fetthinnan. Man fÄr ta en tops med te.x ISOpropanol/t-röd och rengöra linsen. Att en skiva fungerar och inte de andra kan ha att göra med att det Àr bÀttre kvalité pÄ sjÀlva skivan/inbrÀnningen pÄ den fungerande skivan.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av mrqaffe:

Upp o ner Àr om du har en med stable platter mekanik men de gjorde inga vÀxlare med den tekniken.

Spelaren behöver troligen renoveras pga Älder, kolla att alla remmar Àr ok, allt mekaniskt rengörs och smörjs och ev kan laserenheten vara slut, den kan pÄverkas bÄde optiskt och elektriskt och kan behöva bytas ut om den Àr förbrukad men det lÀr vara svÄrt att fÄ tag pÄ en ny och en NOS Àr ofta inget bra alternativ i det hÀr fallet.

Det kan Àven vara skivorna som Àr dÄliga sÄ prova helst med en nypressad skiva (inte brÀnd vilket en del nya skivor Àr) och prova nÄgra skivor som inte funkar i den i en annan spelare.

De verkar ha gjort en iallafall!

Det Àr bara lÀsandet av de 2 sista skivorna som Àr problemet, den nyare Rammstein-CDn fungerar och all mekanik fungerar ocksÄ utmÀrkt!

Du har din poÀng i nytryckta skivor tho, för just Rammstein-CDn Àr nyare Àn de andra som PS3an dÀremot kan lÀsa!

/Lifooz

Skrivet av mrTLU:

Den kanske har nÄn form av musiksmak?

Hahah, hade inte förvÄnat mig om den tagit farfars musiksmak!
Den var inte allt för
.Uppdaterad!😂

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Lifooz De har gjort mÄnga. Dessa sexskivorsmagasin anvÀndes i en drös med vÀxlare och det fanns faktiskt Àven CD-ROM-vÀxlare. Vet att biblioteket hade en med olika uppslagsverk i varje fack. Jag har för mig att de Àven gjorde vÀxlare för bilar med samma magasin som man satte i skuffen e dyl.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av eatme@live:

Satt pÄ verkstad för mÄnga Är sen och reparerade elektronik bl.a cd-spelare. Precis som mÄnga skriver sÄ kan en trolig orsak vara att linsen Àr skitig/fettig, har den stÄtt lÀnge sÄ brukar det inte funka med en rengörings skiva med smÄ borstar dÄ den inte tar bort fetthinnan. Man fÄr ta en tops med te.x ISOpropanol/t-röd och rengöra linsen. Att en skiva fungerar och inte de andra kan ha att göra med att det Àr bÀttre kvalité pÄ sjÀlva skivan/inbrÀnningen pÄ den fungerande skivan.

Hmm, enda jag har hemma just nu Àr lamp-olja!
Blir till att fixa lite ISOpropanol eller T-röd!

Men okej, denna information var intressant!
Det kan alltsÄ vara sÄ att den nyare CD-skivan har bÀttre kvalitét!
DÄ fÄr det bli att fÄ tag i det som krÀvs och sedan öppna upp vederbörande apparat!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

PermalÀnk
Rekordmedlem ★
●
Skrivet av ztenlund:

Om du ska komma med undervisning vore det förstÄs bra om du visste att spelarna med lösa sexskivorsmagasin, som den aktuella, ocksÄ har skivorna upp och ned.

Men man brukade inte sÀga att man la dem upp o ner i samband med vÀxlarmagasin utan bara i stable plattermekaniker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar pÄ en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar pÄ Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har ocksÄ oscilloskop, mÀtmikrofon och colorimeter.

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Det Àr inte dyrt med en rengöringsskiva, och det hjÀlper ofta utan att man behöver montera isÀr och liknande. Exempelvis: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/rengoring/hama-c...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av mrqaffe:

Men man brukade inte sÀga att man la dem upp o ner i samband med vÀxlarmagasin utan bara i stable plattermekaniker.

Men lÀgg av. De ligger Ät samma hÄll som i spelarna med stable platter, med etiketten nedÄt.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vi hade en gammal stor stereo frÄn ca 1995 gick sönder pÄ liknande vis. NÄgra skivor fungerade andra inte till sist var det ingen cd fungerade. Den fick agera som radio tills den kördes till tippen 2018.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av ztenlund:

@Lifooz De har gjort mÄnga. Dessa sexskivorsmagasin anvÀndes i en drös med vÀxlare och det fanns faktiskt Àven CD-ROM-vÀxlare. Vet att biblioteket hade en med olika uppslagsverk i varje fack. Jag har för mig att de Àven gjorde vÀxlare för bilar med samma magasin som man satte i skuffen e dyl.

Jo jag vet, har till och med sett dem IRL, dÀr min Àr en av dem!
Syns pÄ designen ocksÄ för den delen dÄ det Àr betydligt mer spelare ovanför Àn under slÀden!
Ja precis, det stÀmmer, har för mig att de hade plats för 51 skivor, helt sinnes!
Pioneer CDX-P5000 var det visst ja!
SĂ„ ja, Pioneer har en del i bagaget!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Lifooz:

Jo jag vet, har till och med sett dem IRL, dÀr min Àr en av dem!
Syns pÄ designen ocksÄ för den delen dÄ det Àr betydligt mer spelare ovanför Àn under slÀden!
Ja precis, det stÀmmer, har för mig att de hade plats för 51 skivor, helt sinnes!
Pioneer CDX-P5000 var det visst ja!
SĂ„ ja, Pioneer har en del i bagaget!

/Lifooz

De med riktigt mÄnga skivor anvÀnder dock inte sexskivorsmagasinen. Fanns med 101 och 301 skivor med rack eller karusell i spelaren som mest.

autocorrect
PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av ztenlund:

Det med riktigt mÄnga skivor anvÀnder dock inte sexskivorsmagasinen. Fanns med 101 och 301 skivor med rack eller karusell i spelaren som mest.

Sony hade nÄgon spelare med karusell och typ 150 skivor eller liknande, som man ocksÄ kunde seriekoppla ett ganska stort antal av och styra som ett system liksom. En försmak pÄ dagens mediaservers typ.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av ztenlund:

De med riktigt mÄnga skivor anvÀnder dock inte sexskivorsmagasinen. Fanns med 101 och 301 skivor med rack eller karusell i spelaren som mest.

Skrivet av snajk:

Sony hade nÄgon spelare med karusell och typ 150 skivor eller liknande, som man ocksÄ kunde seriekoppla ett ganska stort antal av och styra som ett system liksom. En försmak pÄ dagens mediaservers typ.

Hmm, ja det stÀmmer, tror jag hittade den!
Snacka om att de lÀr behövt finmotorik för att fÄ det att fungera!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av ztenlund:

Om du ska komma med undervisning vore det förstÄs bra om du visste att spelarna med lösa sexskivorsmagasin, som den aktuella, ocksÄ har skivorna upp och ned.

StÀmmer rÀtt bra, hade sjÀlv en Pioneer cd vÀxlare (kommer inte ihÄg vad modellen hette), Ä jag köpte 2 extra lösa magasin. Hittade ett magasin nÀr jag flyttade för ca 3 Är sen, dock finns inte cd vÀxlaren kvar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.