Död display s20, rädda bilder?

Permalänk

Död display s20, rädda bilder?

Hej.

Jag tappade min S20 i backen så delar av skärmen slutade att fungera (sprickor + ett fint streck över skärmen men den lyser). Jag har lyckats säkerhetskopiera appar via molntjänst men kan jag på något vis komma åt mina bilder som såklart inte är kopierade utan så fint lagrade i mobilen? Jag kan inte slå koden för att komma in i mobilen...
Om det är möjligt att rädda mina bilder så önskar jag en förklaring på riktig nybörjarnivå för jag är inte tekniskt lagd.

Permalänk
Medlem

Om touchen på telefon har slutat fungera kan du alltid testa koppla in en mus för att styra den.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Skrivet av freddap:

Om touchen på telefon har slutat fungera kan du alltid testa koppla in en mus för att styra den.

Hur kopplar jag en mus till mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Missenmiss:

Hur kopplar jag en mus till mobilen?

Med exempelvis en OTG-adapter USB-C till USB-B.

Permalänk
Medlem

Jag räddade innehållet på en Huawei-telefon för ett tag sedan som hade gått ett liknande öde till mötes.

Som föreslagits bör en OTG-adapter eller hub vara din bästa chans.

Köpte en https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/datorkablar/usb-type-c/usb-typ-c-hub-med-5-utgangar-2000046049 och kopplade in mus, tangentbord och HDMI till tv:n.

Kunde på så sätt koppla in ett USB-minne i hubben och överföra foton och videos. Lämnade till och med tillbaka USB-hubben på öppet köp sedan då den inte hade en skråma och jag var försiktig med förpackningen.

Vet inte hur Samsungs androidversion beter sig om den ger bild via sin USB-C port men helt klart värt ett försök!
Annars får du googla dig fram, finns säkert massvis av folk som råkar ut för samma sak.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Sitter med ett liknande problem men har varken USB-C->HDMI eller någon som helst extern monitor.
Min förhoppning är att kunna låsa upp skärmlåset med ett USB-tangentbord och sedan koppla in den till datorn och hoppas att MTP-läget är förvalt så att det iallafall går att få ut bilder.
Det är så jävla irriterande att man inte kan få igång adb/developer mode genom t.ex. fastboot och bara ta en dump av hela skiten, jag är bortskämd med att ha det på som standard men det är ju inte direkt att rekommendera för "vanliga" människor som kopplar in mobilen i bussen och sånt men ja... tacka vettja olåsta bootloaders och hot bootade firmwares när det begav sig...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

En Samsung DeX Station kanske kan lösa problemet.

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00062657/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande får bild så räcker med en sån här och en datormus: https://www.mytrendyphone.se/shop/samsung-gh98-40216a-usb-203...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Fick du löst problemet? Rent generellt krävs det godkännande på mobilen för att koppla på usb tillbehör. Billigaste alternativet är annars att hitta en verkstad som har en skärm i lager, be dom enbart sätta dit skärmen tillfälligt för att få ut din data och betala inte för ett helt skärmbyte. Många verkstäder sitter dock inte på samsung delar då skärmarna är väldigt dyra i inköp, men vissa kanske gör som mig och sparar på spruckna men fungerande skärmar för just den här anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Kunde på så sätt koppla in ett USB-minne i hubben och överföra foton och videos. Lämnade till och med tillbaka USB-hubben på öppet köp sedan då den inte hade en skråma och jag var försiktig med förpackningen.

Oskön grej att blåsa en butik på 300 spänn efter att precis ha använt deras produkt för att rädda sina bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Oskön grej att blåsa en butik på 300 spänn efter att precis ha använt deras produkt för att rädda sina bilder.

Butiken säljer produkten på nytt och blir inte blåst på någonting.
Tänk på miljön istället, bidrar ju till mindre e-waste?

Maken till moralpolis...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Butiken säljer produkten på nytt och blir inte blåst på någonting.
Tänk på miljön istället, bidrar ju till mindre e-waste?

Maken till moralpolis...

Är produkten öppnad kan man INTE sälja som ny, då blir det avdrag och måste säljas som begagnat oavsett skick...
Bättre du hade sålt den som ny istället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Butiken säljer produkten på nytt och blir inte blåst på någonting.

Det tro fan att de blir blåsta när du köper en produkt med planen att använda den till ett specifikt syfte och sen lämna tillbaka den mot full återbetalning. Det är ju dessutom inte bara att de säljer en produkt mindre för 300 kr utan att de även får kostnaden för försäljning och returhantering.

Skrivet av Gling:

Tänk på miljön istället, bidrar ju till mindre e-waste?

Maken till moralpolis...

Om du var så oroad över miljön så kunde du ju själv sålt den vidare, men det klart, då hade du ju själv fått betala något för din konsumtion.

Det mest uppseendeväckande i sammanhanget är datumet du registrerade ditt konto, och uppenbarligen har passerat stadiet där man betraktas som vuxen av samhället för längesen.

Jag tvivlar inte på att du är annorlunda än mig, men jag håller inte tyst när jag ser rövigt beteende i min omgivning vare sig det är på forum eller i verkligheten.