Veckans fråga: Vilket operativsystem föredrar du?

Permalänk
Medlem

FreeBSD

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nja. Det stämmer att NTFS har stöd för den typen av metadata, men källkoden för NTFS är en helt annan. Den skrevs från scratch.

Däremot så fanns det en branch av HPFS att installera på NT 3.x, för de som så önskade.

Om de skrev om koden vet jag inte men att det var HPFS.386 i grunden är jag säker på då det gick att läsa och skriva tidig NTFS från OS/2 och OS/2 har så vitt jag vet aldrig haft en native NTFS driver.

Det här nyttjades av en kund där det togs backup på NT arbetsstationer (landskapscad om jag minns rätt) till en syquest eller motsvarande. Datat på de diskarna lästes sen in i en OS/2 maskin för att slutligen lagras på band. Diskarna identifierades av NT maskinerna som NTFS och som HPFS.386 av OS/2. OS/2 maskinen var en PS/2 så där passade MCA kortet till bandstationen......

Sen fanns det en driver i NT för HPFS, den gick att hacka igång på 4.0 också (vilket gjorde migreringen av bland annat ovanstående OS/2 maskin betydligt enklare)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Tiling VMs är anledningen till att jag vill byta till Linux, men har tyvärr några program så endast finns på Windows som jag inte hittat bra ersättare för.

Vad använder du?

Jag använder i3wm. Mycket enkelt att konfigurera och personalisera Give it a try!

Permalänk
Skrivet av Softysanta:

Jag gillade verkligen att köra Manjaro med KDE men det var tyvärr för många spel jag spelade som inte fungerade med Proton/Wine så det blev att återgå till Windows 10. Jag börjar bli hyffsat less på W10/W11 så det blir nog dual boot med Manjaro i första hand och i andra hand när det behövs.

Jag älskar Manjaro men nästa gång blir det inte KDE utan XFCE.

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt mycket Linux trots att vi är ett entusiastforum, det gläder mig hursomhelst då det är mitt första val om jag ska välja med egna pengar. Betalar jobbet så blir det macOS för den extra finishen både på UI och Hw.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Saknar? Har du slängt den bästa datorn man någonsin kunnat ha.

Min PB är faktiskt den enda datorn jag har med optisk läsare/brännare så när jag behövde bränna en dvd förra året fick Powerbooken arbeta lite igen.

Näe var dum nog att sälja den för en spottstyvel för ett gäng år sen.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Skrivet av llxt:

Jag använder i3wm. Mycket enkelt att konfigurera och personalisera Give it a try!

Tack, det är precis i3vm jag lekt med innan. Använder du något annat utmärkande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Tack, det är precis i3vm jag lekt med innan. Använder du något annat utmärkande?

Jag har bytt ut i3bar mot polybar samt kör pywal för att generera ett färgschema från bakgrundsbilden. Istället för dmenu så kör jag rofi

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Tack, det är precis i3vm jag lekt med innan. Använder du något annat utmärkande?

Vad är det för program du behöver?

Permalänk
Skrivet av MegaMuztek:

Vad är det för program du behöver?

Senaste jag tittade på det så intalade jag mig att jag skulle bli blockad av:

  • Word/Excel/Ppt som jag delvis behöver i vardagen. Min dator är främst en utvecklardator, spelar försvinnande få PC-spel

  • Teams. Kunna komma åt delningar, i Windows kan jag få uppmappat i filsystemet

  • SQLyog. Lite av en nisch, men använt detta verktyg för MySQL-administration i över ett decennium. Gammal hund etc

Annars har jag ganska god Linux-vana som server-OS. Använt professionellt i 20 år på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Senaste jag tittade på det så intalade jag mig att jag skulle bli blockad av:

  • Word/Excel/Ppt som jag delvis behöver i vardagen. Min dator är främst en utvecklardator, spelar försvinnande få PC-spel

  • Teams. Kunna komma åt delningar, i Windows kan jag få uppmappat i filsystemet

  • SQLyog. Lite av en nisch, men använt detta verktyg för MySQL-administration i över ett decennium. Gammal hund etc

Annars har jag ganska god Linux-vana som server-OS. Använt professionellt i 20 år på den fronten.

Ta en titt på libre office som alternativ för ms office kan förutom sina egna format även hantera ms offices format dugligt.

Teams finns som app för linux, vet dock inte hur bra den fungerar gentemot windowsversionen, men kanske värt att testa?

MySQL workbench kanske är ett bra alternativ för dig om du inte kollat på den tidigare? Lite krashigt av sig tyvärr, men ett väldigt kraftfullt verktyg.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Ta en titt på libre office som alternativ för ms office kan förutom sina egna format även hantera ms offices format dugligt.

Teams finns som app för linux, vet dock inte hur bra den fungerar gentemot windowsversionen, men kanske värt att testa?

MySQL workbench kanske är ett bra alternativ för dig om du inte kollat på den tidigare? Lite krashigt av sig tyvärr, men ett väldigt kraftfullt verktyg.

Jag jobbar delvis med väldigt speciella filer och funktioner i Office-paketet. Men det är relativt sällan, skulle säkert kunna göra det i en VM. Teams visste jag inte hade en Linux-version. MySQL workbench ogillar jag starkt, det fanns en anledning till att jag sökte mig vidare.

Men ska ta några kvällar att testa på nytt med Linux. Distrowatch säger att MX Linux är populärast just nu, ser ut att vara Debian-grund, låter som en bra bas att testa med.

Permalänk
Medlem

Windows för speldatorn och generell användning medans Linux Mint för plex/nas servern. Skulle även vilja prova på MacOS när de är dags att köpa en ny laptop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matthiask82:

Jag jobbar delvis med väldigt speciella filer och funktioner i Office-paketet. Men det är relativt sällan, skulle säkert kunna göra det i en VM. Teams visste jag inte hade en Linux-version. MySQL workbench ogillar jag starkt, det fanns en anledning till att jag sökte mig vidare.

Men ska ta några kvällar att testa på nytt med Linux. Distrowatch säger att MX Linux är populärast just nu, ser ut att vara Debian-grund, låter som en bra bas att testa med.

Har några kollegor som kör Linux, lite halvt under radarn, och Teams funkar rätt bra. Inte perfekt men det gäller ju även Windows-versionen i viss mån.

Office är värre i mina ögon. Libre office duger för en del saker, men inte allt och är man van vid MS Office så känns det väl sådär.

SQL verktyg har jag ingen aning om, vi bytte till mestadels Mongo för länge sedan. Jag gillar SSMS med SQLComplete men det kanske bara är jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Jag jobbar delvis med väldigt speciella filer och funktioner i Office-paketet. Men det är relativt sällan, skulle säkert kunna göra det i en VM. Teams visste jag inte hade en Linux-version. MySQL workbench ogillar jag starkt, det fanns en anledning till att jag sökte mig vidare.

Men ska ta några kvällar att testa på nytt med Linux. Distrowatch säger att MX Linux är populärast just nu, ser ut att vara Debian-grund, låter som en bra bas att testa med.

Gör så! Alltid gött att leka runt lite och ang. teams så såg jag nu att det verkade vara en PWA, så ha inte allt för höga förhoppningar där :/

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Jag kör Linux Arch(EndeavourOS med KDE Plasma) på min PC och Win10 på min frus tills dom droppar support för Win10 då blir det Linux för frugan med.
Aldrig mer Windows och Microsofts skit!
Har även bytt från Office365 till Onlyoffice.
Screw Microsoft!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Oerhört svår fråga det där, det beror ju helt på vad jag ska göra. Man är ju mer bekväm med Windows för det är ju det man använder för det mesta.

Nu är jag absolut en linux/Unix noob. Men visst tusan har man en och en annan virtuell maskin att snabbt dra igång med Linux på för att vissa saker bara är enklare att lösa i Linux, som när jag härom månaden jag skulle flasha om firmware för två gamla ps360+ PCB:er.
Att bara öppna upp terminalen, plocka ned mjukvara för att flasha dem och sedan skriva en kort rad och allt var klart.

Linux och sin öppenhet och ibland simpelhet har helt klart tydliga fördelar på vissa plan.
Men sen kan det ju vara oerhört komplicerat stundtals också, och jag fattar noll av varför något inte funkar som det ska, eller varför något plötsligt slutat funka, som min RPi med openmediavault gjort någon gång.
Då det gäller att ha fulla speglingar av endel installationer liggande på ett extra minne för att bara skapa en ny image igen och få sin NAS up and running igen.

Permalänk
Medlem

Svarade Linux (kör Mint på min laptop och min gaming dator kopplad till tvn). Kör dock Windows på min racing rig. Enda anledningen till att jag inte kör Linux fullt är nog för att det inte finns drivers för allt konstigt på Linux. Än.
Slår ett slag för gaming på Linux (igen) - Steam är ju självklart, men om det inte fungerar så finns Bottles (<- helt fantastiskt!)

Dock hade jag velat svara OS/2 som några andra. Hoppade in på det vid OS/2 2 och körde det och OS/2 Warp. Gillade verkligen det OSet. Hade BBSen i bakgrunden medans man gjorde annat. Ingen brukade märka nått (om man inte spelade nått spel samtidigt som nån besökte BBSen).

Synd att IBM schabblade bort det tekniska försprånget dom hade (och som få visste ).

Permalänk
Bildexpert

Rent funktionsmässigt så är macOS min favorit. Har alltid upplevt det som bäst utformat och mest jobbvänligt så det är vad jag uteslutande använder på jobbet samt on the go.

Min privata, stationära dator kör Windows då jag spelar en del. Men ur användarsynpunkt trivs jag bättre med äpplets operativsystem.

Permalänk
Medlem

Inte många nämner integritet/anonymitet i valet av OS ännu.

Jag installerar ofta om OS på både Windows/Mac/Linux datorer och slås av att antalet frågor om hur många tjänster de vill att ska logga in med och hur mycket uppgifter man vill dela med sig av bara ökar och ökar för varje år.

Mitt val blir Linux, även om olika linux-distar givetvis inte är helt oskyldiga till datainsamling de heller, men det känns ändå som det säkraste alternativet om man vill slippa känna sig "övervakad"

Apple hävdar att integritet är viktigt, men vi vet alla att de samlar in minst lika mycket som Microsoft och Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Inte många nämner integritet/anonymitet i valet av OS ännu.

Jag installerar ofta om OS på både Windows/Mac/Linux datorer och slås av att antalet frågor om hur många tjänster de vill att ska logga in med och hur mycket uppgifter man vill dela med sig av bara ökar och ökar för varje år.

Mitt val blir Linux, även om olika linux-distar givetvis inte är helt oskyldiga till datainsamling de heller, men det känns ändå som det säkraste alternativet om man vill slippa känna sig "övervakad"

Apple hävdar att integritet är viktigt, men vi vet alla att de samlar in minst lika mycket som Microsoft och Google.

Det här med datainsamling ingår definitivt i mitt val av MacOS och det är primärt tack vare LittleSnitch som jag kört i 20+ år.
Jag blockerar i princip varenda systemprocess från att prata med Internet och de jag tillåter har jag nästan alltid plockat ner pcap-filen från nätverkstrafiken för att titta på vad som skickas.

Det har varit ett så oerhört begränsat utbud av kontroll på applikationsnivå av vad de får prata med för destinationer på t.ex Linux att det för mig varit ett sämre val på skrivbordet. Däremot har OpenSnitch börjat bli lite mer moget nu även om det är långt långt kvar till den nivå som LittleSnitch ligger på.

Samma sak med t.ex MicroSnitch jag kör för att ha koll på om Mic och Kamera används.

Även om Linux-kerneln inte pratar med random molntjänst har systemd inte varit lika trevlig.
systemd hade en gång i tiden hårdkodat dns/tidsservrar mot 8.8.8.8 om man inte uppgett annat.
Samma fenomen hittar man i t.ex Gnome som har inbyggt precis som andra desktops stöd för att se om du ansluter till ett wifi med captive portal och därför gör slagningar för att validera detta.
Även inbyggda väderprognos-tjänster kan vara på by default i massa distros.

Så tyvärr är det få bra lösningen än att faktiskt ställa sig man in the middle och blockera by default.

Permalänk

PLAN 9

Vi kunde haft det så bra, men vi är basic

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Linux, men jag använder för det mesta Windows, för Linux är inte där det behöver vara än.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare

Beror på användningsområde.
Desktop: MacOS (bra på mycket, klart bäst som utvecklingsmiljö)
Server: Linux (Ubuntu alt. Alpine för containers)

Windows är helt OK som desktop OS (bäst om målet är speldator + duglig utvecklingsmiljö tack vare WSL2), Linux fungerar också (körde det som desktop OS på jobbet under ca 15 år, fungerar om spel inte är viktigt).

Förstår inte varför någon frivilligt väljer Windows som server OS. Numera dominerar Linux där (sett till antal, Windows är större i omsättning) men känns som en nivå likt Linux på desktop hade varit mer "rimligt"...

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Om de skrev om koden vet jag inte men att det var HPFS.386 i grunden är jag säker på då det gick att läsa och skriva tidig NTFS från OS/2 och OS/2 har så vitt jag vet aldrig haft en native NTFS driver.

Det här nyttjades av en kund där det togs backup på NT arbetsstationer (landskapscad om jag minns rätt) till en syquest eller motsvarande. Datat på de diskarna lästes sen in i en OS/2 maskin för att slutligen lagras på band. Diskarna identifierades av NT maskinerna som NTFS och som HPFS.386 av OS/2. OS/2 maskinen var en PS/2 så där passade MCA kortet till bandstationen......

Sen fanns det en driver i NT för HPFS, den gick att hacka igång på 4.0 också (vilket gjorde migreringen av bland annat ovanstående OS/2 maskin betydligt enklare)

Det gick fint att nätverka andra maskiner (DOS, Win95, OS/2) till en NT-maskin med NTFS, men inga av de systemen har någonsin kunnat läsa (eller skriva) till NTFS lokalt på sin egen maskin (iaf. inte utan extra tredjepartsstöd).

NTFS skrevs från grunden av NT-teamet. Kan tipsa dig att läsa boken Inside the Windows NT File System - Helen Custer (Microsoft Press).

Annars så finns lite kortfattad information här: https://www.itprotoday.com/windows-78/inside-ntfs#close-modal

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mayo:

Klassiker!

Denna boken har jag fortfarande ståendes i bokhyllan (från mitten på 90-talet):

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det gick fint att nätverka andra maskiner (DOS, Win95, OS/2) till en NT-maskin med NTFS, men inga av de systemen har någonsin kunnat läsa (eller skriva) till NTFS lokalt på sin egen maskin (iaf. inte utan extra tredjepartsstöd).

Jo, OS/2 kunde läsa och skriva tidig NTFS. Ren OS/2 direkt från installations CD. Enligt OS/2 var filsystemet HPFS.386 enligt NT NTFS.
Jag har då som sagt gjort det själv.

Vad MS skriver i böcker - Jag går efter vad som skedde i verkligheten och den lön jag fick för att göra det.
Tex när de ville ha en ritning återläst på jour. Till kunden, montera bandet, hämta filen till OS/2 maskinen, lägg på skivan (den skiva som NT säger är NTFS) och ge till CAD-människan, få tillbaka den typ 10 min senare och skicka ut på "nytt" band. Totalt kanske 30 min jobb. Dock med 3 tim mindebitering och jourtaxa = en mycket trevlig middag + bio med dåvarande flickvän

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Jo, OS/2 kunde läsa och skriva tidig NTFS. Ren OS/2 direkt från installations CD. Enligt OS/2 var filsystemet HPFS.386 enligt NT NTFS.
Jag har då som sagt gjort det själv.

Även jag dualuootade OS/2 med NT på den tiden.

Hade OS/2 från 2.1, 2.11 till och med Warp 3.0 dualbootandes med NT från 3.5, 3,51 och till sist 4.0.

Så vi får helt enkelt vara oense där. Men jag vet att jag har rätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Även jag dualuootade OS/2 med NT på den tiden.

Hade OS/2 från 2.1, 2.11 till och med Warp 3.0 dualbootandes med NT från 3.5, 3,51 och till sist 4.0.

Så vi får helt enkelt vara oense där. Men jag vet att jag har rätt.

Att det inte fanns inbyggt stöd för NTFS som standard i OS2 stöds av bla. alla dessa sidor:

https://kb.iu.edu/d/ajqm

http://www.dsteiner.com/products/software/os2/ntfs.htm

https://www.russharvey.bc.ca/os2/ifs.html

https://en.wikipedia.org/wiki/NTFS

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På vilket sätt tycker du att WinXP har med tidig NTFS att göra? Det är väl bara ca 8-9 år för sent.

Det jag har pratat om är tidig NTFS som var hpfs.386 eller så likt att OS/2 hanterade det. Är det nu tredje eller fjärde gången jag talar om att diskarna identifieras som hpfs.386? Ett filsystem som är native stött.

Skrivet av martinot:

Även jag dualuootade OS/2 med NT på den tiden.

Hade OS/2 från 2.1, 2.11 till och med Warp 3.0 dualbootandes med NT från 3.5, 3,51 och till sist 4.0.

Så vi får helt enkelt vara oense där. Men jag vet att jag har rätt.

NT 3.5 använde en nyare version av NTFS. Den var inte ens kompatibel med NT 3.1.

Du får väl tro vad du vill, inte mycket jag kan göra åt det. Jag var där, jag gjorde jobbet och jag fick (väldigt bra) betalt för det. Kunden kunde bedriva sin verksamhet och slutresultaten av en del av cad-ritningarna som jag kopierade har jag sett i verkligheten i form av byggnationer.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415