Varför kan man inte skilja på de och dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Alla här är inte svenskalärare men jag kan iaf läsa en text skriven av någon som kanske inte behärskar svenska i skrift eller helt enkelt skrivit fel!
Sen finns även dialektala(rättstavat) ord som man ofta skriver ifall man är därifrån som tex följande ord från Götet!
Jag är från Göteborgare och vi har många ord som tex bamba och svale bla(troligen dom mest kända).
I Göteborg så är bamba=skolmatsalen och en svale är en trappuppgång,inte för att det har någon större betydelse men vi pratar och skriver inte rikssvenska allihopa och många mindre städer har egna ord som varken du eller jag skulle förstå ens😘.
Det finns bättre saker än att störa sig på än några ord, varför inte bara hoppa över inlägget och spara din energi till något bra.
Sen så visst kan det gå alldeles för fort om man tex sitter på en buss och vill hinna färdigt innan man måste gå av och hoppas på på rättstavningen men ibland blir det fel ändå.
Men jag försöker ju skriva så folk förstår iaf hoppas jsg att folket här gör det🤔
Jag använder SwiftKey på min telefon där jag skriver 95% på mobilen här på sweclockers och det är lätt att trycka 2-3mm fel i farten men även om du gör det ofta så brukar rättstavningen lösa det om du haft telefonen ett tag
eftersom som den lär sig mer hur du skriver ju mer du använder det och inte bara hur du skriver utan också på vilket sätt och. om 2år kanske det är ett AI program som väljer ifall man blir kallad på jobbintervju eller
Nu har vi anledning till att korrektur läsa!
Ha det bäst och Trevlig Påsk!

Nu skriver jag inte detta för att kritisera dig direkt men ditt inlägg är ett väldigt bra exempel på hur man inte skriver läsbart. Jag syftar inte på rättstavning utan din väldigt bristfälliga interpunktion. Ja, det går läsa men det är besvärligt när meningar flyter ihop som de gör i framförallt sista stycket. Bekvämlighet är ingen bra ursäkt för att skriva slarvigt i mitt tycke.

Har du själv korrekturläst ditt inlägg? Ja, det ordet ska skrivas sammansatt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ni barnrumpor med era bläckpennor vet väl inte ens vad det innebär att skriva i granit med kil och hammare. Och du tycker säkert svensk grammatik som den såg ut för bara några decennier sen är komplett? Jämför med vad vi hade på 1400-talet! 😆

Men 9 trollpoäng på din kombination av att inte kunna använda ett tangentbord och samtidigt klaga på att ”ungdomen av idag” inte kan använda pennor.

Jag är garanterat bland dom äldre medlemmarna här, dessutom råkade jag tappa bort mitt första konto ett antal innan jag skapade detta. Mvh

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

Jag är garanterat bland dom äldre medlemmarna här, dessutom råkade jag tappa bort mitt första konto ett antal innan jag skapade detta. Mvh

Jag ser att du är avstängd, men om du någon gång kommer tillbaka: det var taskigt av mig att raljera mot något som troligen inte är ditt fel, och jag ber om ursäkt för det.

Däremot förblir min grundinställning att saker förändras, och att det inte nödvändigtvis är fel. Skrift är viktig, och att man kan förstå skrift tydligt är viktigt. Men med vilka verktyg man skriver är ganska irrelevant för annat än arkeologer och antropologer.

Permalänk

Jag tycker "människospråk" är tråkigt. Att människospråken har blivit som de är beror på isolering av folk och olika språk har utvecklas. Det finns egenligen ingen vettigt mening bakom denna stora mängden av språk. Rent naturligt så borde man överge infödingsspråken och ta med godheterna till de större språken.

Ser vi på de och dem, på vilket sätt behövs både dessa varianter? På vilket sätt blir innebörden av det man vill framför annorlunda om man säger fel? Mer än att det för infödingar kan låta konstigt.

Exempel på infödingar som blir sura för att man inte använder de sociala språkreglerna korrekt: https://www.youtube.com/watch?v=hftEm_2-PWE (säger lärares första namn)

Permalänk

Måste man rätta folk som skriver bara ett d. Antar att de menar det dom dem dig eller vad ska man tro. Inte att man är bäst med att skriva. Blir ganska lack när folk skriver så eller har jag fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Måste man rätta folk som skriver bara ett d. Antar att de menar det dom dem dig eller vad ska man tro. Inte att man är bäst med att skriva. Blir ganska lack när folk skriver så eller har jag fel

Om du har rätt eller fel vet jag inte, för du skriver så pass rörigt att jag inte förstår vad du försöker säga.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Om du har rätt eller fel vet jag inte, för du skriver så pass rörigt att jag inte förstår vad du försöker säga.

Det jag försöker säga är att jag blir sur på folk som skriver bara (d) istället för tex de

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Onödigt komplicerat.

"Dom ville inte gå över ån!"

"Såg du dom?"

Vet inte varför, men "dom" sticker verkligen i ögonen på mig. Förmodligen för att det tillkom till det svenska språket som en felstavning (iirc) och sedan anammades som ett giltigt alternativ. Min hjärna är kvar på 90-talet språkmässigt, antar jag. Det är nästan lika illa som orden "dej" och "mej", men inte riktigt.

Edit: Tydligen 70- och 80-talet men debatten pågick även ett decennium senare, när jag också levde. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom-debatten

Edit2: Det sticker dock ännu mer i ögonen samt i hjärna, hjärta och själ när någon skriver en mening med "Dem" som subjekt, typ "Dem är ute och leker", eller "Jag vet inte var dem är". Urk, blä, tvi. Nu gör det ont i min hjärna.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Vet inte varför, men "dom" sticker verkligen i ögonen på mig. Förmodligen för att det tillkom till det svenska språket som en felstavning (iirc) och sedan anammades som ett giltigt alternativ. Min hjärna är kvar på 90-talet språkmässigt, antar jag. Det är nästan lika illa som orden "dej" och "mej", men inte riktigt.

Edit: Tydligen 70- och 80-talet men debatten pågick även ett decennium senare, när jag också levde. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom-debatten

Edit2: Det sticker dock ännu mer i ögonen samt i hjärna, hjärta och själ när någon skriver en mening med "Dem" som subjekt, typ "Dem är ute och leker", eller "Jag vet inte var dem är". Urk, blä, tvi. Nu gör det ont i min hjärna.

Ja, det här är väl själva kärnan i problemet; det är sjukt svårt att lära om en så central del i språket (kanske helt hopplöst, det känns iaf så).
Jag försöker i viss mån behärska min egen reaktion gällande sådana här nymodigheter som står i direkt konflikt med hur man själv lärt sig språket, för jag kan förstå och mer eller mindre acceptera att det egentligen inte spelar någon större roll, men kommer nog aldrig att kunna sluta reagera på det.

Lär vara först när "zoomers" börjar bli den äldsta levande generationen som diskussionen dör ut... (upplever iaf att det är där någonstans som brytpunkten är för mer genomgående språklig acceptans)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Måste man rätta folk som skriver bara ett d. Antar att de menar det dom dem dig eller vad ska man tro. Inte att man är bäst med att skriva. Blir ganska lack när folk skriver så eller har jag fel

Jag förstår ingenting av detta inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag förstår ingenting av detta inlägget.

Han har ju redan svarat vad han menar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd

Jag kan skilja men struntar i det helt enkelt.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

För några år sedan, även innan tråden startade, fanns liknanade diskussioner om dessa 'man' som rubriken i tråden nämner 'Varför kan man inte skilja på de och dem'. Vem är denna man och vad vill han egentligen? Var något program på p1 där det gicks igenom som ett sätt att inte hänga ut personer/grupper. Var nyligen om de/dem/dom i samma kanal. Tror det är 'språket i p1'.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jag som tillkommen på 70-talet har fortfarande fruktansvärt svårt för de/dem. Jag har läst mycket hela mitt liv, men just dessa två ord klickar aldrig för mig.

Dialektalt där jag kommer från så sa man e/de/dom för både de/dem villket gör att de aldrig klickar i mitt huvud vilket som kan ska nyttja.

(Ja vi sa primärt e eller de för både de/dem där jag kommer ifrån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Jag som tillkommen på 70-talet har fortfarande fruktansvärt svårt för de/dem. Jag har läst mycket hela mitt liv, men just dessa två ord klickar aldrig för mig.

Dialektalt där jag kommer från så sa man e/de/dom för både de/dem villket gör att de aldrig klickar i mitt huvud vilket som kan ska nyttja.

(Ja vi sa primärt e eller de för både de/dem där jag kommer ifrån)

Har du provat att byta ut ordet "Dom" mot "Jag/Mig"? Om det låter bättre med "Jag", så skriver du "De". Om det låter bättre med "Mig", så skriver du "Dem".

Exempel 1

"Dom har en cykel"
-->
"Jag har en cykel" (Låter bäst)
"Mig har en cykel"
-->
"De har en cykel"

Exempel 2

"Jag tycker om dom"
-->
"Jag tycker om jag"
"Jag tycker om mig" (Låter bäst)
-->
"Jag tycker om dem"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du provat att byta ut ordet "Dom" mot "Jag/Mig"? Om det låter bättre med "Jag", så skriver du "De". Om det låter bättre med "Mig", så skriver du "Dem".

Exempel 1

"Dom har en cykel"
-->
"Jag har en cykel" (Låter bäst)
"Mig har en cykel"
-->
"De har en cykel"

Exempel 2

"Jag tycker om dom"
-->
"Jag tycker om jag"
"Jag tycker om mig" (Låter bäst)
-->
"Jag tycker om dem"

Folk har gett mig så många tips hur man ska göra, men det klickar aldrig för mig.

Försöker undvika orden i text i stället; har accepterat att jag inte kommer kunna få till det.

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic men min svenskalärare sa alltid att jag skulle tänka på Oss och Vi istället för De och Dem för att förstå vad som passade bäst men än idag så är den hjälpregeln helt oanvändbar för mig.
Jag använder uteslutande ordet ”Dom”.
Säg mig vilket av ”Oss eller Vi” som låter bäst i några random exempel om ni tycker att det är en bra minnesregel.
”Ska du verkligen köpa dom där skorna?”
”Dom här skorna tycker jag är snyggare!”
”Har jag råd med alla dom här tror du?”

Både de och dem känns okej men varken oss eller vi fungerar alls som hjälp för att lista ut vad som är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du provat att byta ut ordet "Dom" mot "Jag/Mig"? Om det låter bättre med "Jag", så skriver du "De". Om det låter bättre med "Mig", så skriver du "Dem".

Exempel 1

"Dom har en cykel"
-->
"Jag har en cykel" (Låter bäst)
"Mig har en cykel"
-->
"De har en cykel"

Exempel 2

"Jag tycker om dom"
-->
"Jag tycker om jag"
"Jag tycker om mig" (Låter bäst)
-->
"Jag tycker om dem"

Samma problem som med oss/vi det fungerar bara i några få exempel och dom har du just skrivit 😂

Eller för att testa med Jag/Mig

Samma problem som med oss/vi det fungerar bara i några få exempel och ”jag” har du just skrivit 😂

Samma problem som med oss/vi det fungerar bara i några få exempel och ”mig” har du just skrivit 😂

Tycker du själv att det ena exemplet låter bättre och i så fall vilket? Jag vill verkligen förstå 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Kanske lite off topic men min svenskalärare sa alltid att jag skulle tänka på Oss och Vi istället för De och Dem för att förstå vad som passade bäst men än idag så är den hjälpregeln helt oanvändbar för mig.
Jag använder uteslutande ordet ”Dom”.
Säg mig vilket av ”Oss eller Vi” som låter bäst i några random exempel om ni tycker att det är en bra minnesregel.
”Ska du verkligen köpa dom där skorna?”
”Dom här skorna tycker jag är snyggare!”
”Har jag råd med alla dom här tror du?”

Både de och dem känns okej men varken oss eller vi fungerar alls som hjälp för att lista ut vad som är rätt.

Det korrekta ordet är "de" i dessa exempel

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det korrekta ordet är "de" i dessa exempel

På alla tre?
Tycker du Jag eller Mig funkar bäst och Oss eller Vi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

På alla tre?
Tycker du Jag eller Mig funkar bäst och Oss eller Vi?

På alla tre. Jag använder inte det "tricket". Jag vet bara hur det ska vara. "Dem här skorna" skär i ögonen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

”Ska du verkligen köpa dom där skorna?” du/jag = de (mig passar inte här)
”Dom här skorna tycker jag är snyggare!” jag = de (mig passar inte här)
”Har jag råd med alla dom här tror du?” jag = de (mig passar inte här)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

”Ska du verkligen köpa dom där skorna?” du/jag = de (mig passar inte här)
”Dom här skorna tycker jag är snyggare!” jag = de (mig passar inte här)
”Har jag råd med alla dom här tror du?” jag = de (mig passar inte här)

”Har jag råd med alla jag här tror du?”
”Har jag råd med alla mig här tror du?”
Personligen låter det exakt lika konstigt
Sen är det lite skumt att alla 3 meningar jag skrev råkade bli ”De-ord”
Men dom kanske är vanligare alltså ”de”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

”Har jag råd med alla jag här tror du?”
”Har jag råd med alla mig här tror du?”
Personligen låter det exakt lika konstigt
Sen är det lite skumt att alla 3 meningar jag skrev råkade bli ”De-ord”
Men dom kanske är vanligare alltså ”de”

Om inget passar används alltid "de" vad jag vet åtminstone.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Stavningsreformen 1906 gick tydligen bra? Så varför ska inte dom gå bra i dag?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

”Har jag råd med alla jag här tror du?”
”Har jag råd med alla mig här tror du?”
Personligen låter det exakt lika konstigt
Sen är det lite skumt att alla 3 meningar jag skrev råkade bli ”De-ord”
Men dom kanske är vanligare alltså ”de”

Är det så här du vill ha det, eller vad är det du inte greppar?

”Ska mig verkligen köpa dem där skorna?”
”Dem här skorna tycker mig är snyggare!”
”Har mig råd med alla dem här tror du?”

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Är det så här du vill ha det, eller vad är det du inte greppar?

”Ska mig verkligen köpa dem där skorna?”
”Dem här skorna tycker mig är snyggare!”
”Har mig råd med alla dem här tror du?”

Hahaha nu bytte du ju ut fel ord 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hahaha nu bytte du ju ut fel ord 😂

Det var det som var poängen. Två fel ord i varje mening som visar på hur fel det blir.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Signovinces:

Så du kan inte veta skillnaden om det är "kör" eller "kör"? T ex: "jag kör bil" och "jag sjunger i kör"? Eller "får". Eller "kön". Eller "många andra ord som skrivs likadant men betyder inte samma sak".

Jahaaa!
De sitter alltså inte och sjunger i grupp i de bilarna som har en grön skylt med "övningskör" på!
This explains a lot!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cavveman:

Givetvis läste jag tingsrättens dom.
Dom fungerar inte att använda för att undvika de och dem.

Språkrådets chef håller inte med dig 😁.

https://www.svt.se/kultur/sprakradets-nya-chef-foresprakar-en...

Vad som är rätt väg att gå vet jag däremot inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled