Permalänk
Medlem

Unifi setup hjälp

Tjenare,

Har tänkt att lämna mesh nätverket och gå över till router och accesspoint. Då jag har hört mycket gott om Ubiquitis lösningar tänkte jag ge dem en chans.

Huset är en 210m^2 tvåplansvilla i trästomme. Den gröna cirkeln är routerns position och den blå cirkeln är var den tilltänkta APn ska sitta (i taket). Till vänster är alltså våning 1 och till höger våning 2.

Det jag undrar är över hur väl en AP på övervåningen täcker för rummet under, vill helst få 5ghz överallt i huset. Har nämligen inte möjlighet att sätta en AP på samma plats fast på undervåningen då det inte finns ethernetkabel.

Har kikat på U6 Long range och U6+ men tar gärna ert omdöme om vad ni tror är lämpligast. Har ni tips på en passade router får ni gärna nämna en sådan med.

Mvh Claes

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på innan de sitter uppe skulle jag säga och beror på hur kritiskt det är så skulle jag säga att du sätter två stycken APs på den våning där mest IT prylar befinner sig. Tänk på att montera dom i tak och inte på väggen bara.

Angående router så slår jag ett slag för OPNSense med Zenarmor om du har hårdvara liggandes som du inte använder. Kör idag en PC med OPNSense med en i5:a och 8GB RAM med Zenarmor aktiverat, fungerar strålande

Permalänk
Medlem

Skit i longrange kör U6+ alt pro

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Tror jag fattade fel angående AP och router combon. Visst är det så att om man ska få ett och samma SSID måste man stänga av Wifi funktionen på routern och låta AP sköta den biten annars blir det två separata SSID? Isåfall behövs ju definitivt två AP i huset för att få bra täckning.

Hur väl sprider en Unifi AP wifi uppåt om den är takplacerad? Det mest optimala hade väl varit att sätta en AP per våning om de nu kan sprida signalen väl uppåt. Det kanske kvittar i slutändan ändå... Får nog testa mig fram med positioneringen helt enkelt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Clasito:

Tjenare,

Har tänkt att lämna mesh nätverket och gå över till router och accesspoint. Då jag har hört mycket gott om Ubiquitis lösningar tänkte jag ge dem en chans.

Huset är en 210m^2 tvåplansvilla i trästomme. Den gröna cirkeln är routerns position och den blå cirkeln är var den tilltänkta APn ska sitta (i taket). Till vänster är alltså våning 1 och till höger våning 2.
<Uppladdad bildlänk>

Det jag undrar är över hur väl en AP på övervåningen täcker för rummet under, vill helst få 5ghz överallt i huset. Har nämligen inte möjlighet att sätta en AP på samma plats fast på undervåningen då det inte finns ethernetkabel.

Har kikat på U6 Long range och U6+ men tar gärna ert omdöme om vad ni tror är lämpligast. Har ni tips på en passade router får ni gärna nämna en sådan med.

Mvh Claes

I regel bör du inte slänga in dig på vilken modell du ska köpa utan

1. Router helst utan wifi för att separera modulerna 2. Switch om du behöver massor av portar 3. Acesspunkter efter hur huset är byggt osv.

Det du bör kolla efter är deadspots med ex Ubiqutis Wifiman app

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Stäng av Wifi på routern och skaffa 2 U6+.
Det är väldigt få klienter som har 4x4 Mimo.
Det håll som har sämst spridning på en Unifi AP är baksidan, dvs. uppåt på en takmonterad.
LR har sämre spridning nedåt och bättre åt sidorna, så inte den bästa om den skall täcka 2 våningsplan.

Det som brukar vara problem är skorstenar och en del vitvaror som kan ge radio skugga.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ubiquiti publicerar radiation patterna för sina olika APs. Som du ser strålar de oftast inte så mycket "bakåt" (dvs. uppåt om den sitter monteras i taket.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-Netw...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Hur väl sprider en Unifi AP wifi uppåt om den är takplacerad? Det mest optimala hade väl varit att sätta en AP per våning om de nu kan sprida signalen väl uppåt. Det kanske kvittar i slutändan ändå... Får nog testa mig fram med positioneringen helt enkelt.

Jag bor i en tvåplans på 130 kvadrat fördelat ungefär 100 på botten och resten på ovanvåningen. Jag har en äldre accesspunkt från Unifi (Ap ac lite) placerad centralt på bottenplan och den ger ok täckning på ovanvåningen också dock är det på vissa ställen som det inte räcker till men det fungerar bra på de viktigaste ställena (i sovrummet och muggen) där så har inte sett det nödvändigt att fixa en separat AP till övervåningen.

De nyare modellerna har vad jag förstått bättre täckning så jag skulle nog testa och se hur pass väl det fungerar. Det går ju lätt att utöka med en till accesspunkt senare.

Permalänk
Medlem

Tack till alla för input. Börjar med att köpa hem två U6+ för att testa om det räcker. I värsta fall får jag addera en U6 Lite på nedervåningen.

Har en 5 år gammal AC router från D-Link, antar att det borde duga fint för ändamålet i kombination med en PoE switch?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag sitter i en lägenhet på 53 kvadrat.

Har ca 60 andra WiFi-nätverk runt mig och har därför två stycken U6 PRO.
En sitter i hallen och den andra i vardagsrummet.

Min lägenhet ser ut som ett versalt L.
Självfallet har jag ändå dragit kabel till allt som jag anser är viktigt.

Nu bor du i hus så kanske inte har så många störningar runt omkring.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller