Nvidia: "Energieffektiva RTX 4060 sparar hundralappar"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Energieffektiva RTX 4060 sparar hundralappar"

Nvidia sticker hål på sin egen ballong och visar på att inte ens lägre effektuttag riktigt motiverar uppgradering från RTX 3060 till RTX 4060.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Desperate times.

Permalänk
Medlem

Betala för ny hårdvara som ger dig möjligheten att använda mjukvara för att fejka fps, nej tack.

Permalänk
Medlem

Pinsamt

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Betala för ny hårdvara som ger dig möjligheten att använda mjukvara för att fejka fps, nej tack.

Själv känner jag att DLSS3 är ett stora dragplåstret i hela denna generation. Har kört DLSS2 sedan jag köpte mitt 3080 när spelet haft stöd och det är väldigt få saker som varit något jag märkt och de flesta har blivit fixade med nyaste versioner.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från 6950x till 4070.

Spar mängder nu på lägre förbrukning samt jag inte behöver ha ACn på i rummet.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

vet inte vad som är mer pinsamt. att man har gett detta kort så hoppas "bra" betyg eller att man våga posta sånt här tramsig PR för Nvidia. men man gör väl det man måste för att få maten på bordet hemma.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

The more you play the more you save

Hur är jämförelsen med t.ex. en Steam Deck på 15 watt? Måste väl bli ganska stora besparingar där om man spelar mycket.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Hade det fått heta 4050 som planerat så hade kanske det räckt att vara lika snabbt som 3060.
Men också pris som ett xx50 kort.

Permalänk
Medlem

Wow....
Sparar 1500 spänn...
Varför visar de inte hur mycket man sparar på 10 år?
För med det nuvarande priset kommer det ta så lång tid innan köparen har råd att köpa något igen....

</sarkasm>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag bytte från 6950x till 4070.

Spar mängder nu på lägre förbrukning samt jag inte behöver ha ACn på i rummet.

Snitt på typ 20-40kr i månaden? Om ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag bytte från 6950x till 4070.

Spar mängder nu på lägre förbrukning samt jag inte behöver ha ACn på i rummet.

Återbetalningstid på 20 år

Permalänk
Medlem

Det här kan nog vara en bra uppgradering för den som sitter på ett GTX1060 eller motsvarande, problemet är att om man har en dator som köptes när 1060 lanserades så har man inte PCIE 4.0(så man blir fast i PCIE3.0 x8 eller etter värre PCIE2.0 x8). Om 4 år(som Nvidia föreslår) så kommer nog bildruteinterpolering kännas ganska sunkigt när det behöver slås på för att ens nå över 60FPS i 1080p. (Edit: Kanske kommer det redan behövas i cykelpump77 fantomfrihet)

Det är ett RTX4050 eller en 3060 8GB (som borde hetat 3050Ti) uppfräschning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hade man sparat in hela nya kortet på den tiden i el så kanske det hade varit värt det. annars är motiveringen liten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vet inte vem på Nvidias marknadsavdelning som kom på detta. Men om någon har numret till deras langare så dela gärna med er, för det verkar vara bra skit de säljer

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

vet inte vad som är mer pinsamt. att man har gett detta kort så hoppas "bra" betyg eller att man våga posta sånt här tramsig PR för Nvidia. men man gör väl det man måste för att få maten på bordet hemma.

Artikelns första mening börjar "Nvidia sticker hål på sin egen ballong"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Tror detta är sagt med en liten glimt i ögat eftersom det varit liv om hur mycket ström deras kraftfullare kort behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

vet inte vad som är mer pinsamt. att man har gett detta kort så hoppas "bra" betyg eller att man våga posta sånt här tramsig PR för Nvidia. men man gör väl det man måste för att få maten på bordet hemma.

Är det nyhetsartikeln du menar?

"Nvidia sticker hål på sin egen ballong och visar på att inte ens lägre effektuttag riktigt motiverar uppgradering från RTX 3060 till RTX 4060"

"Trots att de inte är direkt jämförbara med Sverige kan det vid närmare granskning konstateras att det blir stolpe ut och rekord i axelryckning."

Permalänk
Medlem

SÅ Nvidia bryr sig alltså nu om vad energikostnaderna är för ett hushåll? Saknas det verkligen så pass bra argument för detta korts existens att de måste framhäva att det allt är energieffektivt? Och relativt till vad? AMD? RTX 4090? Ett kärnkraftverk?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

SÅ Nvidia bryr sig alltså nu om vad energikostnaderna är för ett hushåll? Saknas det verkligen så pass bra argument för detta korts existens att de måste framhäva att det allt är energieffektivt? Och relativt till vad? AMD? RTX 4090? Ett kärnkraftverk?

3800 kr för ett grafikkort som är 20% snabbare än 3060 12GB, med DLSS 3/FG/bättre RT, för mindre peng är väl rätt bra eller är dessa kommentarer främst från de som inte ens är tänkta för korten ändå?

Permalänk
Medlem

Kan inte vara många som betalar över 5:- per kWh i Sverige så "besparingen" här blir väl högst ett par tre hundra på 4 år.

Sen finns det andra mycket effektivare sätt att spara 0,6 kWh i veckan än att betala 4000:- för en nytt grafikkort. Då menar jag inte i datorväg utan genom andra saker i hemmet.

Nvidia har inte heller räknat med energin som går åt till att tillverka och transportera det här elavfallet till grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Förstår inte riktigt de negativa vinklingarna i artikeln och kommentarerna. De ekonomiska besparingarna är ju inte försumbara med nuvarande energikostnader och på detta kortet blir det ju en ganska hög procentuell andel av den totala kostnaden. Tycker personligen energieffektivitet är oerhört viktigt vid val av grafikkort, då det även underlättar för tystare kylning och enklare hantering av rumstemperstur, speciellt nu på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nvidia sticker hål på sin egen ballong och visar på att inte ens lägre effektuttag riktigt motiverar uppgradering från RTX 3060 till RTX 4060.

Läs hela artikeln här

Hahahahahahahahahah

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag ser ett användningsområde och det är när du vill ha en tyst och energisnål burk, men annars som budget? man får RX 6700 XT för ungefär samma peng.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

vet inte vad som är mer pinsamt. att man har gett detta kort så hoppas "bra" betyg eller att man våga posta sånt här tramsig PR för Nvidia. men man gör väl det man måste för att få maten på bordet hemma.

Med tanke på vad NVIDIA har hittat på tidigare skulle jag inte utesluta att tredjepartstillverkarna behöver spela med eller tappa bra tillgång på GPU-kisel.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktskada:

Förstår inte riktigt de negativa vinklingarna i artikeln och kommentarerna. De ekonomiska besparingarna är ju inte försumbara med nuvarande energikostnader och på detta kortet blir det ju en ganska hög procentuell andel av den totala kostnaden. Tycker personligen energieffektivitet är oerhört viktigt vid val av grafikkort, då det även underlättar för tystare kylning och enklare hantering av rumstemperstur, speciellt nu på sommaren.

Jo. Energieffektivitet är viktigt absolut, man ska inte förbruka mer än vad som är nödvändigt för allas skull.

Det som däremot är löjligt, är vad du sparar på en 4-årsperiod i pengar. Det skulle bara vara relevant att veta om man hade en miningfarm som var lika stor som Elmia. Men okej. Man sparar en krona per dag med deras räkneexempel kontra förra generationen - i något annat land än Sverige.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fruktskada:

Förstår inte riktigt de negativa vinklingarna i artikeln och kommentarerna. De ekonomiska besparingarna är ju inte försumbara med nuvarande energikostnader och på detta kortet blir det ju en ganska hög procentuell andel av den totala kostnaden. Tycker personligen energieffektivitet är oerhört viktigt vid val av grafikkort, då det även underlättar för tystare kylning och enklare hantering av rumstemperstur, speciellt nu på sommaren.

Du är på fel forum. 90% av inläggen numera är klagomål om allt och allting. Nästan oavsett ämne. Och om du inte kikat i Inkomst-tråden så kan jag summera: Folk på Sweclockers är rika människor

Permalänk
Medlem

Sen finns det andra mycket effektivare sätt att spara 0,6 kWh i veckan än att betala 4000:- för en nytt grafikkort. Då menar jag inte i datorväg utan genom andra saker i hemmet.

Nvidia har inte heller räknat med energin som går åt till att tillverka och transportera det här elavfallet till grafikkort.
[/quote]

@Pepsin

Jag sparar ca 200W i timmen från att gå från 6950xt till 4070 om jag använder kortet 100%

Samt jag slipper ha ACn på som drar 2kw i timmen.

Så på 10 timmar spel har jag sparat 22kW. Det blir några hundra per månad om jag spelar mycket.

Sen får man räkna med elöverföring och alla skatter mm och inte bara kW priset.

https://www.sweclockers.com/test/36143-nvidia-geforce-rtx-407...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Sen finns det andra mycket effektivare sätt att spara 0,6 kWh i veckan än att betala 4000:- för en nytt grafikkort. Då menar jag inte i datorväg utan genom andra saker i hemmet.

Nvidia har inte heller räknat med energin som går åt till att tillverka och transportera det här elavfallet till grafikkort.
[/quote]

@Pepsin

Jag sparar ca 200W i timmen från att gå från 6950xt till 4070 om jag använder kortet 100%

Samt jag slipper ha ACn på som drar 2kw i timmen.

Så på 10 timmar spel har jag sparat 22kW. Det blir några hundra per månad om jag spelar mycket.

Sen får man räkna med elöverföring och alla skatter mm och inte bara kW priset.

https://www.sweclockers.com/test/36143-nvidia-geforce-rtx-407...

Kyleffekten på ACn är säkert 2000w, men strömförbrukningen mycket lägre än så (kanske 600-800w under full belastning) och den behöver knappast gå för fullt i ett litet rum. Ska man dessutom utgå från att du bara vill kyla 200w strömförbrukning behöver du knappt köra ACn mer än kanske 10 minuter i timmen. Det känns som du kanske skulle ha kört en undervoltning på ditt 6950…

Permalänk
Medlem

"Köp ett väldigt marginellt snabbare grafikkort än ditt 3060 och minska elutgifterna väldigt marginellt."

Decenniets selling point....

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|