Veckans fråga: Vilket operativsystem föredrar du?

Permalänk
Medlem

Kul att ni valde Amiga OS 4.x på bilden även om jag själv övergett det till förmån för AROS som "NG" Amiga OS då det inte är låst till enstaka PPC system utan finns för flera arkitekturer inklusive M68K så det går leka med på vass riktig hårdvara

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

TempleOS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 saknar jag
Oironiskt

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

-En vegan, crossfitter och linux-användare går in på en bar. Vem säger vad de är först?

Permalänk
Medlem

Windows 2000 om det vore aktuellt, men just nu Windows 10 för kunna spela vissa spel.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk

Alltid kört mest Mac sedan 80-talet, både hemma och på kontoret. När jag började på ett nytt uppdrag i höstas, fick jag en win-dator. Började testa olika Linux distar och började testa tanken att konceptuellt släppa mitt behov av Mac. Började med Elementary OS, men kör numera Pop OS på min Mac Book Pro 15" i7 16/500gb från 2013 och Zorin på kontorets HP i5 som inte vill fungera med Pop OS (hatar hårdvaran på den!). Testar Arch på en annan dator nu, för att se om jag kan bygga upp endast det upplägg jag behöver, gillar den tanken. Linux är förövrigt så jäkla stabilt, snabbt och idag riktigt lättanvänt. Visst det tog 2-3 veckor av att lära sig det, men lite kul var/är det också att köra terminal-kommandon. Tror min nästa dator blir en från frame.work, när de lanserar en med svenskt/nordiskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Röstade macOS. I praktiken växlar jag mellan det och Linux beroende på vad jag ska göra. Till laptopar tycker jag macOS gör sig ypperligt. Till spel och server-aktiviteter tycker jag Linux beter sig betydligt bättre.

Jobbdator: macOS
laptop: macOS
server: Linux
speldator: Linux
Steam Deck: Linux

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Vart är mina BSD-boys? 😎

Permalänk
Medlem

Windows.
Ibland Linux på servrar.

Kliade i fingret att klicka på MS-DOS

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Linux (Mint). Men eftersom jag gillar gaming och ofta lite äldre JRPGn så blir det ändå Windows.

Ja, jag vet att man kan få det mesta att fungera i Linux. Men jag orkar inte googla i flera timmar varje gång något nytt ska igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Står en stackars windows-maskin i garderoben med en ryzen 5600x+3070+64GB ram som bootas via lan när det är dags för gaming. Hoppas på en dag att kunna lämna det helt och spela alla de få spel jag faktiskt spelar direkt i macOS eller Linux.

Strömmar du då spelen till annan dator över LAN? Via vilken metod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Trivs du bäst i allehanda Linux-distributioner eller bankar hjärtat för Windows? Veckans fråga handlar om vilket operativsystem du gillar mest.

Läs hela artikeln här

Windows NT 3.51 WS

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Japp. Jag hade en kompis som ansåg att W95 var guds gåva till IT-branchen. Det var ju så häftigt med långa filnamn så jag döpte en fil till "Ett himla långt filnamn och jag behöver inga tre teckens ändelser från dos". Han fattade aldrig hur det alltid öppnades i rätt program (OS/2 använder mime för att identifiera filtyper och struntar för det mesta fullständigt i namnet)

På HPFS fanns det inbyggt stöd för det.

På FAT så hade OS/2 egna filer/utrymmen för något som kallades EA, Extended Attributes som lagrade de långa filnamnen (och annan meta-information).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

-En vegan, crossfitter och linux-användare går in på en bar. Vem säger vad de är först?

Ingen av dem för uppe på bardisken så hoppar en svettig Windowstönt runt och skriker "developers! developers! developers!", efter det säger ingen något.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Sötast
Skrivet av pid1:

Strömmar du då spelen till annan dator över LAN? Via vilken metod?

TL:DR:
Ja, strömmar via parsec. den har pallat 3440x1440 i 100hz eller 2560x1440 i 144hz (skärmrestriktioner.
Det lär beroende på situation så låg latens att du inte kan märka av det. Under maxad gpu på 99.9% usage så ja, då kommer du lägga på latens på dina encodes och då är det inte optimalt.... Mer info nedan!

Ja, och nej.

Jag byggde om den till en gamingserver med hyper-v, gpu passthrough och gpu paravirtualization.
Det vill säga att den kör upp till 3 windows 10VM där alla 3 VM har tillgång till 3070't samtidigt.

Om jag kör 2+ VM's på en gång (när barnen spelar) så ansluter båda/alla klienter via parsec.
Om jag endast kör själv så fuskar jag och kör med en lång hdmi kabel genom väggen.

Från början körde jag själv alltid parsec också oavsett, men tyvärr blir grafiken aldrig 1:1, det är ju lite lossy om sanningen skall fram. Kollar man på t.ex gräs i rust så är det smetigt, eller om man kollar på detaljer längre bort så är det som en ganska tung anti-aliasing.

Jag var dock helnöjd en längre tid, inte förrän jag kopplade in hdmi och körde side by side som jag kände att det vore synd att inte fortsätta med kabel.

Parsec i sig är fantastiskt.
Kör jag ett tungt spel som rust t.ex som maxar gpu hårt så kostar det runt 12ms att encoda videoströmmen, sedan 0-2 ms att skicka den via lan och sedan runt 2-4ms att decoda strömmen. (Runt 20 totalt)

Försöker man göra ett "cs ryck" med musen så märker man att det inte är native, det är smått irriterande (speciellt om man vet att sladden når)

Men spelar man spel som inte alltid maxar gpun så går encode tiden ner till 2-4 ms i min setup... så totala latensen blir <10 ms då helt plötsligt kan man inte helt urskilja "cs ryck" jag kan plötsligt vända mig 180 grader å sätta ett hs som vanligt vilket mer än fantastiskt.

Paravirtualization i sig är jätteskoj. Vi körde stundvis 3 windows vms med "Fall guys" samtidigt i hemmet på 1 maskin och alla låg i runda slängar 60 fps, men det kunde stuttra lite ibland och så. Vi körde oftast endast 2 instanser på en gång och då låg vi stabilt på 100fps båda två.

Min totala upplevelse såhär i efterhand är:
Det var ett sjukt roligt projekt som varade i c:a ett halvt år. Jag ville sedan avveckla servern pga elkostnader. Det går inte riktigt att idla ett virtualiserat kort optimalt och den var totalt sett ganska hungrig. i samma veva konsolidierade jag serverparken ner till en stackars maskin som går 24/7 och håller en hel del roller.

Nu kör ex gaming-servern en standard windows 11 som per default står offline. Om någon vill spela så är det bara att boota den via wake on lan å hoppa in. Har utrustat en av de tidigare "tunna" klienterna som kidsen haft till att ha en egen gpu så nu är det alltid 2 maskiner som kan spela samtidigt utan nån form av magi och det har visat räcka gott.

Would i do it all again? sure, its fucking fun to actually do stupid projects

Permalänk
Livsnjutare 😎

Överraskande mycket Linux ändå måste jag säga

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Windows.
Har faktiskt aldrig testat Linux, så har ingen erfarenhet av det

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Föredrar Mac OS, men har flera datorer och kör både Mac OS, Windows och Linux.
Har två macar och några pc och gillar att hålla mig uppdaterad på alla os, då jag är systemutvecklare, så det kan vara bra att ha koll på alla tre.

Jag är djupt rotad i Windows från början, så det sitter ju i ryggmärgen, men ogillar hårt hur Microsoft förändrat OS:et sista åren. All skit som följer med, vilket lapptäcke gui:t blivit med flytt av inställningar så det är på massor med platser och dessutom mycket sämre när man väl hittat rätt. Gillar heller inte telemetrin Microsoft börjat med. I grunden har jag alltid föredragit Windows eftersom allt funkar där, men det blir mer och mer oanvändbart.

Mac OS är däremot trevligt, likaså Linux, men det var inte helt lätt att gå över och känna att det var 100% när man var så van med Windowd samt att allt inte alltid funkar på annat än Windows. Numera är det mycket bättre och det mesta funkar, framförallt på Mac OS.

På servrar föredrar jag Linux 100%, vilket jag kör på alla mina servrar hemma med.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Använder Pop OS, skulle gärna tänka mig använda Mac os om det gick installera på "vanlig" hårdvara.

Windows känns sjukt oaktraktivt

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Pop!_Os

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Ubuntu LTS. Dock tagit bort allt som har med snap att göra, slängt in flatpak och bytt till gnome-session istället för Ubuntus modifierade UI och extensions.

Kör också Linux Mint på en bärbar som används som retrokonsol.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kört Ubuntu 22.04 LTS ett tag nu efter att jag lessnade på vad Microsoft gör med Windows en gång för alla och tycker det fungerar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På HPFS fanns det inbyggt stöd för det.

På FAT så hade OS/2 egna filer/utrymmen för något som kallades EA, Extended Attributes som lagrade de långa filnamnen (och annan meta-information).

Jepp. Även NTFS har/hade EA (NTFS är ju en branch av HPFS.386)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

FreeBSD på servrarna. Windows 10 på PC med GUI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Windows phone

Saknar också Windows Phone. De bästa telefonerna jag använt. Android suger men vad har man för val då äppeltelefoner är så hutlösa dyra?

Permalänk
Medlem

Windows.
Det ska bara fungera så orkar inte med något annat.
Gsync och HDR är ett krav, vad jag vet så är det bara Windows som klarar det?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

OpenVMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timewind:

Saknar också Windows Phone. De bästa telefonerna jag använt. Android suger men vad har man för val då äppeltelefoner är så hutlösa dyra?

Jag märker att du inte upplevt programutveckling på Windows Phone.

"Lyset är på men ingen är hemma"-API.