Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Är det någon som haft problem med att grafiken är suddig när karaktären rör på sig? Exv. har jag svårt att läsa namn tags och man blir lite "åksjuk" av att titta på bakgrunden, svårt att fokusera. UI är knivskarpt dock

Har sett något DLL-fix (ladda ned och skriva över en fil varje gång innan man startar spelet), men det kanske har hjälpt marginellt.

Har ett 2080 och en C2 Oled som skräm.

Några settings eller annan fix ni kan rekommendera isf?

Ingenting jag har märkt av iallafall.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Är det någon som haft problem med att grafiken är suddig när karaktären rör på sig? Exv. har jag svårt att läsa namn tags och man blir lite "åksjuk" av att titta på bakgrunden, svårt att fokusera. UI är knivskarpt dock

Har sett något DLL-fix (ladda ned och skriva över en fil varje gång innan man startar spelet), men det kanske har hjälpt marginellt.

Har ett 2080 och en C2 Oled som skräm.

Några settings eller annan fix ni kan rekommendera isf?

Låter mer som du kör en upplösning som inte din skärm gillar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Är det någon som haft problem med att grafiken är suddig när karaktären rör på sig? Exv. har jag svårt att läsa namn tags och man blir lite "åksjuk" av att titta på bakgrunden, svårt att fokusera. UI är knivskarpt dock

Har sett något DLL-fix (ladda ned och skriva över en fil varje gång innan man startar spelet), men det kanske har hjälpt marginellt.

Har ett 2080 och en C2 Oled som skräm.

Några settings eller annan fix ni kan rekommendera isf?

En polare till mig nämnde detta, han sa det var DLAA som gjorde det.
Testa att inaktivera eller ändra till något annat än DLAA.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Nu blev iaf jag disconnectad och fick en download på några hundra megabytes, så nåt på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Nu blev iaf jag disconnectad och fick en download på några hundra megabytes, så nåt på gång.

Ja ny patch https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23964909/diablo-iv-pa...

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Nice

Significantly increased the experience awarded for completing Nightmare Dungeons.
Significantly increased the experience gained from killing monsters in Nightmare Dungeons.
Helltide chests now provide substantially more bonus experience when opened.
Significantly increased rewarded experience from completing individual Whispers across the board.
Fixed an issue where no experience was awarded for completing the hold out style event that can occur after finishing dungeon objectives.

The Helltide Roaming bosses will now more consistently drop higher quality loot.
Players can now teleport to their Nightmare Dungeon directly through the map.
Weekly bonus caches from world bosses no longer have a level requirement for opening.

Permalänk
Medlem

Ja riktigt nice patch. Teleportera direkt till dungeons. Don't mind if I do!
Och min lightning druid som redan var trasig, ännu fler buffar. Weee!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Ja riktigt nice patch. Teleportera direkt till dungeons. Don't mind if I do!
Och min lightning druid som redan var trasig, ännu fler buffar. Weee!

Så du har alltså fått tempest roar? Tur du har =D

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Så du har alltså fått tempest roar? Tur du har =D

Jajemen! Läste om hur sällsynt den är efter att den droppade 😄 Behöver bara en bra Staff of the Old Crone sen är det golden.
Har ett par st. sen innan men de är på tok för låg level.

Permalänk
Medlem

Faaaan vad bra patch. TACK BLIZZARD.

Nu går det ju faktiskt att levla i normal takt, hade lagt D4 på hyllan till S1 och spelat Final Fantasy under tiden men nu får nog FF vänta istället

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

När ska man byta world tier ? är lvl 50 nu precis är det lagom då att hoppa till world tier 2 eller ? Ska via en guide försöka samla massa lillith statyer så får man lite extra bonus där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

När ska man byta world tier ? är lvl 50 nu precis är det lagom då att hoppa till world tier 2 eller ? Ska via en guide försöka samla massa lillith statyer så får man lite extra bonus där.

Du ska direkt till T3 på level 50, T2 ger dig ingenting efter 50.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Du ska direkt till T3 på level 50, T2 ger dig ingenting efter 50.

Läst detta, men är väl gear som inte ger något?
Kört T2 sedan start tills jag var klar med kampanjen, blev väl 55 om jag minns rätt
XP ramlade in som vanligt även efter lvl 50. Däremot gear var ju usel man fick, nu får jag sacred prylar i T3 som är klart bättre än vad jag har nu.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Verkar vara stora problem med nya patchen att spelet krashar till skrivbordet. Jag har försökt spela i 20 min nu, 4 kraschar totalt. Ospelbart.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Verkar vara stora problem med nya patchen att spelet krashar till skrivbordet. Jag har försökt spela i 20 min nu, 4 kraschar totalt. Ospelbart.

Jag har inte upplevt några problem alls sen patchen. Har du senaste drivrutiner osv installerat?

För övrigt angående patchen måste jag säga att xp-buffen är klart märkbar! Får typ en 3:e-dels level på en NM 21 på 70, mot kanske en 10-del innan. Nu känns det inte lika omöjligt att ta 100 innan S1 längre

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Läst detta, men är väl gear som inte ger något?
Kört T2 sedan start tills jag var klar med kampanjen, blev väl 55 om jag minns rätt
XP ramlade in som vanligt även efter lvl 50. Däremot gear var ju usel man fick, nu får jag sacred prylar i T3 som är klart bättre än vad jag har nu.

Fienderna stannar vid lvl 50, så fortsätter du i T2 kommer du tillslut få 0 XP. Varje lvl fienderna är under dig minskar din XP som du får med 10%

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Verkar vara stora problem med nya patchen att spelet krashar till skrivbordet. Jag har försökt spela i 20 min nu, 4 kraschar totalt. Ospelbart.

Har inte haft ett problem sen patch

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Känslan är som när jag solo-spelar MMOer, fast med färre fetch quests. Inloggningsproblemen, och framför allt rubber banding/lagg och disconnects är å andra sidan faktiskt värre, än så länge.

Tycker om det i alla fall, även om det känns överlastat med komplexa interagerande system. Och det är pinsamt att de fortfarande 27år efter Diablo kom, tror att spelare tycker om att ha ett inventory som inte ens räcker till en tandborste och ett par tunna trosor. Att lägga så stor del av spelet på att försöka få med sig gems hem känns groteskt idag.

Kommer antagligen att spela det av och till under det närmaste decenniet. Har massor kvar att testa spelkänslan med! Men det hade jag i orginalspelet också. Att spela Diablo i ett mörkt rum med bra ljud (superb ljuddesign) är fortfarande en upplevelse trots åldern och en utvecklingsbudget som var ungefär en hundradel av D4s.

Kan instämma helt i det du skriver. Jag startade en ny karaktär, en sorcerer och började med enklare nivån för att kunna möla på lite och inte fastna i för långa fightsekvenser. Var väldigt lärorikt så skall nog respecca min stackars rogue och läsa lite tips om hur man gör en bra rogue. Lite trist att man skall behlva leta information för att få en bra och rolig karaktär (läs effektiv) och inte riktigt mäktar med att "testa" sig fram.
I det mörka rummet med Diablo var musiken så otroligt tongivande och extremt roligt - men det sög verkligen när man spenderade ett ihopslitet poäng på en skill man inte gillade

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

När ska man byta world tier ? är lvl 50 nu precis är det lagom då att hoppa till world tier 2 eller ? Ska via en guide försöka samla massa lillith statyer så får man lite extra bonus där.

Ja byt till T3 dirr!
Capstone dungeon va mycket lättare än jag trodde. gjorde på lvl 52. Kolla youtube för guide.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag har inte upplevt några problem alls sen patchen. Har du senaste drivrutiner osv installerat?

För övrigt angående patchen måste jag säga att xp-buffen är klart märkbar! Får typ en 3:e-dels level på en NM 21 på 70, mot kanske en 10-del innan. Nu känns det inte lika omöjligt att ta 100 innan S1 längre

Skrivet av sINsen:

Har inte haft ett problem sen patch

Jag får "Fenris F2A4E406-0864-4520-B8E0-F4EEEE1DCEDC"
Jag kör senaste drivers, fungerat felfritt sen launch.. Jag är inte dock ensam om det, massa folk som har problem på US/EU forumet.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Jag får "Fenris F2A4E406-0864-4520-B8E0-F4EEEE1DCEDC"
Jag kör senaste drivers, fungerat felfritt sen launch.. Jag är inte dock ensam om det, massa folk som har problem på US/EU forumet.

Skumt! Som sagt, har inte haft ett problem sen launch

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har en druid som jag primärt spelar med men startade precis en alt (necro).
Tycker det känns väldigt segt att levla den. Har någon några bra tips?
Spelar solo.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av Levan:

Är det någon som haft problem med att grafiken är suddig när karaktären rör på sig? Exv. har jag svårt att läsa namn tags och man blir lite "åksjuk" av att titta på bakgrunden, svårt att fokusera. UI är knivskarpt dock

Har sett något DLL-fix (ladda ned och skriva över en fil varje gång innan man startar spelet), men det kanske har hjälpt marginellt.

Har ett 2080 och en C2 Oled som skräm.

Några settings eller annan fix ni kan rekommendera isf?

Du är inte ensam. I mitt fall dödar det mina ögon och gör dem helt uttröttade på orimligt kort tid. Samma oavsett om jag kör på 55"-TV eller 32"-skärm.
Ingen inställning har avhjälpt det, men om jag stänger av FSR så blir de inte slut lika snabbt. Jag är däremot inte säker på om det har med oskärpan att göra eller om det är något annat med grafiken.

Har läst att flera har det här problemet men alldeles för få för att jag ska våga hoppas på en patch som löser det.

Ett par av de andra jag läst om har nämnt sin ålder, ca 40 år. Detta är min ungefärliga ålder också. Samma för dig?

Värt att nämna är också att jag självklart redan besökt optiker, det hade annars varit det självklara första steget. Felsökning är något jag applicerar på alla områden i mitt liv

Permalänk
Medlem

Förresten, jag måste uttrycka min oprovocerade tacksamhet för att tråden inte spoilat campaignen!
Antagligen för att allt snacket handlar om spelet efter man klarat storyn. 😀
Men ändå.

Permalänk

Hur låser jag upp så jag kan crafta nightmare sigils? Klarat två stycken men inte fått något quest hos occulist ?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hur låser jag upp så jag kan crafta nightmare sigils? Klarat två stycken men inte fått något quest hos occulist ?

Du måste klara av en omgång Tree of Whispers har jag för mig

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Du måste klara av en omgång Tree of Whispers har jag för mig

Har nog klarat minst fem sådana. Kommer questen som en priority quest för sigils?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har nog klarat minst fem sådana. Kommer questen som en priority quest för sigils?

Hela trädet alltså, inte bara ett event ute i världen. När du gjort hela så får du nytt quest om att låsa upp det på "riktigt", och även då får du ett quest till Occulist har jag för mig, om sigils.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Mitt spel krashar också hela tiden nu efter patchen, även när man bara står i staden och idlar.
Märkligt har inte haft några problem alls innan.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande rätt buggit för mig. Spelat hänger sig kanske 3-6 loading screen och jag måste starta om spelet. Rätt irriterande.

Sen var det någon quest som inte ville fungera.