Permalänk
Medlem

Dockningsstation laptop och stationär?

Jag är rätt ny i pc-världen men har nytt jobb som gör att jag nu faktiskt har råd med bättre utrustning.

Jag har en stationär dator jag använder privat men en laptop jag använder i jobbet. Nu är planen att jag ska skaffa mig en dockningsstation så jag kan koppla laptopen till det hela.
Jag har 2 skärmar, en mikrofon, en kamera, mus och tangentbord samt en soundbar som jag vill använda med laptopen när jag jobbar, men sedan använda min stationära till när jag grejar med privata saker.

Vad är bäst att köpa? Det är en jungel med olika märken och de finns några som ligger runt 500 kr och några som är uppe i tusentals kronor. Värt att nämna är också att min sambo har en mac som hon använder i jobbet som vi också skulle vilja kunna koppla, behövs något speciellt när de kommer till mac?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du inte behöver bekosta denna själv om den ska användas för arbete?

Det tråkiga svaret är att det kommer bero på vad du har för dator och skärmar. Troligen kommer du långt med en USB C-docka som stödjer Displayport Alt Mode, om era laptops nu stödjer det. För att enkelt switcha USB-tillbehör som mus och tangentbord mellan två datorer behöver du en USB-switch, jag använder följande: https://www.amazon.se/-/en/dp/B01MXXQKGM/ref=sr_1_6?crid=33GJ...

Skärmarna kan ofta switcha mellan olika källor automatiskt om det är påslaget i inställningarna.

Tänk också på att nya Macbooks som kör basmodellen av M1 endast klarar en extern skärm utan specialdockor som stödjer DisplayLink.

Permalänk
Medlem

De flesta laptops idag har Thunderbolt 3 över USB-C. En thunderbolt docka tillåter dig att koppla in 1-3 skärmar, ett par USB enheter och ibland även en nätverkskabel.

Räkna med att lägga några tusenlappar på en bra dockningstation som också kan ladda datorn (om din dator tillåter USB-C PD).

Jag har också en stationär dator hemma som agerar spelmaskin på kvällarna och jag har kopplat såhär:

https://imgur.com/a/tzhHBlU

Skärmarna och den stationära datorn är kopplade direkt till skärmarna med egna kablar. Skärmarna sköter bytet av signaler själva men det går givetvis att ändra signalingång i skärmarnas OSD.

Sen för att enkelt kunna dela datormus, tangentbord men även min mikrofon så har jag en USB-switch. Med USB-switchen så trycker man enkelt på en knapp för att välja om kringutrustningen ska "kopplas" till dockan eller min stationära dator.

En vanlig dag för mig ser ut som följande:
Min stationära dator är avstängd. Jag kopplar in min laptop i USB-C dockan vilket väcker skärmarna som ändrar korrekt signalingång och USB-switchen hajjar också vilken enhet som precis "startat" och kopplar automatiskt över tangentbord, datormus m.m.
När arbetsdagen passerat så skickar jag datorn i viloläge (stänger ned skärmen på laptopen) och startar min stationära dator. Här kommer skärmarna återigen att förstå vilken signaligång som ska användas och ibland, inte alltid, så hajjar USB-switchen att den ska ändra tangentbord, mus m.m. till stationära datorn.

Det finns stunder jag har båda datorerna igång, då blir det lite mer manuellt arbete. Välja rätt signalingång på skärmarna och sen trycka på knappen på USB-switchen. Men hittills tycker jag det fungerar väldigt bra.

Kör högtalarna på hemmakontoret över bluetooth så det är väl det krångligaste att byta mellan. Men här skulle man säkert kunna köra ett USB-ljudkort till USB-switchen 👍

edit: Såg att @urban22 hann före men länkade till en USB 2.0 switch. Beroende på hur mycket bandbredd du behöver så kan den funka om du bara behöver tangentbord/datormus att switcha.
Ska du köra mic och annan mer krävande kringutrustning så rekommenderar jag USB 3.0 varianten.
Kan tillägg att jag inte kan köra min Logitech streamcam över USB 3.0-switchen. Man får en bild som ibland börjar hoppa/flimmra

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Det finns tre olika sätt att göra en generell docknings-station på:

* USB Alternate Mode. I princip tar man de olika pinnarna i USB-C och dirigerar om dem till olika saker. Det går att få in en display och USB samtidigt, och sen hänger man allt annat från USB (typ Ethernet). Fördelen är att det är billigt. Nackdelen är att det krävs stöd från prylen du kopplar in (väldigt vanligt på bärbara, i princip obefintligt på stationära), samt att bandbredden är begränsad. Om datorn och skärmen bara stödjer DisplayPort 1.2 eller HDMI 2.0 (vanligt) så är det antingen 4K@60Hz + USB 2.0, eller 1440p + USB 3.0 - max en skärm. Om alltihop stödjer DisplayPort 1.3 kan man ha 4K och USB 3.0 på dockan, men det är mindre vanligt än man kan tro.
* DisplayLink. Detta innebär att man komprimerar bildsignalen och skickar över USB. Fördelen är att det funkar med ALLT - funkar t.o.m med USB 2.0 om du inte har annat. Nackdelen är det där med komprimerad bildsignal inte är något för spelande.
* Thunderbolt. Slå in alla signalerna i en Thunderbolt-signal och skicka över. Fördelen är att det inte är några begränsningar - multipla 4K-skärmar, inga problem! Nackdelen är att allt måste stödja Thunderbolt, samt att sådana dockor inte är gratis.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

De flesta laptops idag har Thunderbolt 3 över USB-C. En thunderbolt docka tillåter dig att koppla in 1-3 skärmar, ett par USB enheter och ibland även en nätverkskabel.

Räkna med att lägga några tusenlappar på en bra dockningstation som också kan ladda datorn (om din dator tillåter USB-C PD).

Jag har också en stationär dator hemma som agerar spelmaskin på kvällarna och jag har kopplat såhär:
https://i.imgur.com/IZjmIFI.png
https://imgur.com/a/tzhHBlU

Skärmarna och den stationära datorn är kopplade direkt till skärmarna med egna kablar. Skärmarna sköter bytet av signaler själva men det går givetvis att ändra signalingång i skärmarnas OSD.

Sen för att enkelt kunna dela datormus, tangentbord men även min mikrofon så har jag en USB-switch. Med USB-switchen så trycker man enkelt på en knapp för att välja om kringutrustningen ska "kopplas" till dockan eller min stationära dator.

En vanlig dag för mig ser ut som följande:
Min stationära dator är avstängd. Jag kopplar in min laptop i USB-C dockan vilket väcker skärmarna som ändrar korrekt signalingång och USB-switchen hajjar också vilken enhet som precis "startat" och kopplar automatiskt över tangentbord, datormus m.m.
När arbetsdagen passerat så skickar jag datorn i viloläge (stänger ned skärmen på laptopen) och startar min stationära dator. Här kommer skärmarna återigen att förstå vilken signaligång som ska användas och ibland, inte alltid, så hajjar USB-switchen att den ska ändra tangentbord, mus m.m. till stationära datorn.

Det finns stunder jag har båda datorerna igång, då blir det lite mer manuellt arbete. Välja rätt signalingång på skärmarna och sen trycka på knappen på USB-switchen. Men hittills tycker jag det fungerar väldigt bra.

Kör högtalarna på hemmakontoret över bluetooth så det är väl det krångligaste att byta mellan. Men här skulle man säkert kunna köra ett USB-ljudkort till USB-switchen 👍

edit: Såg att @urban22 hann före men länkade till en USB 2.0 switch. Beroende på hur mycket bandbredd du behöver så kan den funka om du bara behöver tangentbord/datormus att switcha.
Ska du köra mic och annan mer krävande kringutrustning så rekommenderar jag USB 3.0 varianten.
Kan tillägg att jag inte kan köra min Logitech streamcam över USB 3.0-switchen. Man får en bild som ibland börjar hoppa/flimmra

Ser att vi har en väldigt lik setup förutom modell på docka och switch. Det är troligen overkill med en docka som klarar Thunderbolt 3, det ska nog räcka med valfri USB C-docka så länge den stödjer USB 3.0, USB-PD , Ethernet och DP alt mode. Man kan då komma undan ganska mycket billigare, t.ex. https://www.mediamarkt.se/sv/product/_deltaco-usb-c-docknings...

EDIT: mitt förslag stödjer bara en skärm så den är nog inget alternativ, men det ska nog finnas om man googlar lite. Min poäng var att man inte specifikt behöver TB3, utan kommer undan med DP alt mode så länge laptop och docka stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Ser att vi har en väldigt lik setup förutom modell på docka och switch. Det är troligen overkill med en docka som klarar Thunderbolt 3, det ska nog räcka med valfri USB C-docka så länge den stödjer USB 3.0, USB-PD , Ethernet och DP alt mode. Man kan då komma undan ganska mycket billigare, t.ex. https://www.mediamarkt.se/sv/product/_deltaco-usb-c-docknings...

EDIT: mitt förslag stödjer bara en skärm så den är nog inget alternativ, men det ska nog finnas om man googlar lite. Min poäng var att man inte specifikt behöver TB3, utan kommer undan med DP alt mode så länge laptop och docka stödjer det.

Intressant! Jag hade fått för mig att Thunderbolt 3 var det som möjliggjorde flera skärmar över en docka. Man lär sig nytt varje dag 😄 har alltid tyckt att Thunderbolt 3 varit så fasligt dyrt.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

En liknande fråga

Hej!
Jag ska försöka få till en liknande setup som ni diskuterade här, men är inte säker att jag följde med helt. Jag har redan en dockningsstation med rätt antal hdmi/displayports/USB- ingångar. Mitt problem är att jag inte vet hur jag skulle kunna koppla min stationära till dockningsstationen, och än mindre hur jag skulle kunna ha både stationär och laptop kopplade samtidigt och kunna Switch2 enkelt.

Den potentiella lösning jag ser är att köpa en Switch som feedar in till både dockningsstationen och den stationära datorn. I switchen då så har jag kopplat mus, skärm, webcam, tre skärmar. Liknande den setupen som beskrevs tidigare men där även skärmarna är kopplade i switchen.

Är detta möjligt och har ni då något tips i djungeln av märken och modeller?

Stort tack!

Permalänk
Medlem

@ticketytockety Har inte sett någon switch som stöder skärmar och USB.
Kan du inte koppla som @KeVVa visade längre upp? Då skärmar ofta har flera ingångar och sedan en USB switch.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ticketytockety:

Hej!
Jag ska försöka få till en liknande setup som ni diskuterade här, men är inte säker att jag följde med helt. Jag har redan en dockningsstation med rätt antal hdmi/displayports/USB- ingångar. Mitt problem är att jag inte vet hur jag skulle kunna koppla min stationära till dockningsstationen, och än mindre hur jag skulle kunna ha både stationär och laptop kopplade samtidigt och kunna Switch2 enkelt.

Den potentiella lösning jag ser är att köpa en Switch som feedar in till både dockningsstationen och den stationära datorn. I switchen då så har jag kopplat mus, skärm, webcam, tre skärmar. Liknande den setupen som beskrevs tidigare men där även skärmarna är kopplade i switchen.

Är detta möjligt och har ni då något tips i djungeln av märken och modeller?

Stort tack!

Det finns det enklare och billigare lösningar eller en dyr lösning som kanske är något smidigare. Och har du tur så kan du koppla båda datorerna till samma docka, men sannolikt funkar det inte då få stationära stöder det som krävs för att en docka ska funka, och oavsett så är det nog inte så smidigt då en eventuell TB-port på en stationär brukar sitta på baksidan så att flytta kabeln mellan laptopen och den stationära blir inte så bra.

Den dyra lösningen är en KVM-switch där du kopplat in allt typ, skärmar, mus och tangentbord och övriga USB-grejor, sen har du två uppsättningar ingångar till den som du kopplar dina båda datorer, eller laptopens docka och din stationära, sen växlar du mellan dem med en knapp eller en specifik tryckning på tangentbordet.

En billigare lösning är att använda dina skärmars ingångar och koppla in både den stationära och laptopen till dem samtidigt, eller laptopens docka om du använder en sådan. Förhoppningsvis byter dina skärmar ingång automatiskt eller åtminstone är enkel och snabb på manuellt byte. Sen lösa USB separat, antingen med en enklare/billigare USB-switch (jämfört med en KVM alltså) eller genom att ha en USB-hub som du flyttar mellan den stationära (gärna med någon förlängningskabel eller frontport) och laptopen (dockan).

Jag kör som det sistnämnda. Jobblaptop med docka, en TB2 mellan min privata laptop och skärmen samt en vanlig DP till den stationära. Sen en gammal hub som jag kopplar om mellan de tre datorerna. Har en frontport på den stationära lätt åtkomlig. Problemet för mig är att skärmen inte byter automatiskt och att menyerna är rätt sega, men det funkar ju hyfsat ändå. Hade jag växlat hela tiden, typ mellan en utvecklingsmaskin och en testmaskin, hade det blivit jobbigt men att jobba några timmar och sen byta för lite hobbyarbete eller spelande duger det till.

Permalänk
Medlem

Jag kör en sån här och är väldigt nöjd med den: https://www.amazon.se/dp/B08Q7J3B82?ref=ppx_pop_mob_ap_share

T.o.m. Gsync 3440×1440 @ 100hz funkar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har upptäckt att en skärm med USB-C är en gudagåva.
En strömsladd till skärmen, en USB-C-sladd mellan skärm och jobbdator.
Man börjar (nästan) förstå tjusningen med Apple iMac i början av 2000-talet. Det blir riktigt cleant jämfört med att ha fjorton sladdar.

Appråpå Mac så vågar jag inte ge några råd gällande dockor som uppfyller alla önskemål.

Eizo EV3895-WT kostar väldigt mycket för en äldre panel och saknar thunderbolt. Men den uppfyller så mycket annat, så jag måste ändå tipsa om den. Synd bara att de inte pushade den till åtminstone 75 Hz.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

De flesta laptops idag har Thunderbolt 3 över USB-C. En thunderbolt docka tillåter dig att koppla in 1-3 skärmar, ett par USB enheter och ibland även en nätverkskabel.

Räkna med att lägga några tusenlappar på en bra dockningstation som också kan ladda datorn (om din dator tillåter USB-C PD).

Jag har också en stationär dator hemma som agerar spelmaskin på kvällarna och jag har kopplat såhär:
https://i.imgur.com/IZjmIFI.png
https://imgur.com/a/tzhHBlU

Skärmarna och den stationära datorn är kopplade direkt till skärmarna med egna kablar. Skärmarna sköter bytet av signaler själva men det går givetvis att ändra signalingång i skärmarnas OSD.

Sen för att enkelt kunna dela datormus, tangentbord men även min mikrofon så har jag en USB-switch. Med USB-switchen så trycker man enkelt på en knapp för att välja om kringutrustningen ska "kopplas" till dockan eller min stationära dator.

En vanlig dag för mig ser ut som följande:
Min stationära dator är avstängd. Jag kopplar in min laptop i USB-C dockan vilket väcker skärmarna som ändrar korrekt signalingång och USB-switchen hajjar också vilken enhet som precis "startat" och kopplar automatiskt över tangentbord, datormus m.m.
När arbetsdagen passerat så skickar jag datorn i viloläge (stänger ned skärmen på laptopen) och startar min stationära dator. Här kommer skärmarna återigen att förstå vilken signaligång som ska användas och ibland, inte alltid, så hajjar USB-switchen att den ska ändra tangentbord, mus m.m. till stationära datorn.

Det finns stunder jag har båda datorerna igång, då blir det lite mer manuellt arbete. Välja rätt signalingång på skärmarna och sen trycka på knappen på USB-switchen. Men hittills tycker jag det fungerar väldigt bra.

Kör högtalarna på hemmakontoret över bluetooth så det är väl det krångligaste att byta mellan. Men här skulle man säkert kunna köra ett USB-ljudkort till USB-switchen 👍

edit: Såg att @urban22 hann före men länkade till en USB 2.0 switch. Beroende på hur mycket bandbredd du behöver så kan den funka om du bara behöver tangentbord/datormus att switcha.
Ska du köra mic och annan mer krävande kringutrustning så rekommenderar jag USB 3.0 varianten.
Kan tillägg att jag inte kan köra min Logitech streamcam över USB 3.0-switchen. Man får en bild som ibland börjar hoppa/flimmra

Hej KeVVa, USB switchen du har stödjer inte 4k@144hz va? Jag har tänkt försöka på en likadan setup men jag skulle vilja utnyttja en 4k@144hz skärm med USB switchen. Det viktigaste är väl att gaming PCn ska kunna utnyttja det. Jobbdatorn behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobvid:

Hej KeVVa, USB switchen du har stödjer inte 4k@144hz va? Jag har tänkt försöka på en likadan setup men jag skulle vilja utnyttja en 4k@144hz skärm med USB switchen. Det viktigaste är väl att gaming PCn ska kunna utnyttja det. Jobbdatorn behövs inte.

Det går ingen bildsignal över USB switchen. Så länge du har skärmen kopplad direkt till din gaming dator så borde det inte vara några problem. Förutsatt at du har rätt kablar, en skärm och grafikkort som stödjer 4k 144hz 😊

USB switchen används bara för att växla tangentbord och datormus mellan min jobblaptop och stationära dator.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~