Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Haha... så det är så.
Såg framför mig att alla fält upptill skulle vara nedtill...
https://i.imgur.com/5MDFj6p.png

Hur skulle det upplevas om det var så?
Fördelar, nackdelar?

Själv känner jag att det skulle bli mindre upp, ner, upp, ner med pekaren.

Jag antar att ett "problem" man försöker lösa med att flikarna är över adressraden är att när man "blir sprallig" med pekaren som folk tydligen blir så är det en flik och inte en meny man råkan klicka på, och det skulle ju typ bli samma sak med det du har som exempel där. Men om det är bra eller dåligt vet jag inte för jag har nte det problemet själv.

En fördel är dock att om man naturligt har huvudet mer nedåtriktat än uppåt (vilket man bör ha om man ska sitta ergonomiskt) så skulle man behöva vrida mindra på huvudet i ditt exempel om man behöver titta på flikarna.

Jag är väl kanske gammaldags men jag gillar när det är tydliga menyer högst upp i ett program. Hamburgermenyer hör hemma på snabbmatsreastauranger, tycker jag

Men en annan grej med att ta bort menyerna och ha flikarna i toppen är väl att man får typ 5 extra pixlar med innehåll på höjden, och den fördelen skulle man inte få med ditt exempel. Själv föredrar jag som sagt en klassisk look med tydlig inramning. Vill jag ha fullt fokus på innehållet av någon anledning så finns ju alltid F11 liksom. Så för mig känns det bara konstigt med flikarna i toppen.

Men om jag tvingades välja mellan att ha flikarna i toppen över adressraden, eller att ha det som i ditt exempel, alltså att flikarna bokstavligen är i botten, så föredrar jag ditt exempel alla dagar i veckan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag antar att ett "problem" man försöker lösa med att flikarna är över adressraden är att när man "blir sprallig" med pekaren som folk tydligen blir så är det en flik och inte en meny man råkan klicka på, och det skulle ju typ bli samma sak med det du har som exempel där. Men om det är bra eller dåligt vet jag inte för jag har nte det problemet själv.

Är högst tveksam till att detta skulle vara tanken bakom.
Är det inte snarare så enkelt att adressraden flyttats in på själva ytan som hör till fliken eftersom adressradens innehåll hör till just den specifika fliken, dvs det är inte något gemensamt för alla flikar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är högst tveksam till att detta skulle vara tanken bakom.
Är det inte snarare så enkelt att adressraden flyttats in på själva ytan som hör till fliken eftersom adressradens innehåll hör till just den specifika fliken, dvs det är inte något gemensamt för alla flikar?

Men om man byter flik så ändras ju URL:en även med flikarna i botten så har det någonsin varit ett problem? Jag tror mer det handlar om att man försökt maximera ytan för innehåll. Bort med menyraden, bort med statusraden och kläm ihop allt liksom. Tacken är väl fin och så men tycker själv det hade varit bättre med en "Hörrni, F11 är en grej"-kampanj. eller för den delen att man får välja hur det ska se ut. Det fick man ju i början med Firefox, men den valfriheten försvann ganska snabbt sen. Så jag har inte annat att göra än att köra Palemoon. Och kör Chrome om någon sida inte är kompatibel, och känner mig lite smutsik efteråt.. Typ som när Firefox var nytt och mer en gräsrotsrörelse men man ändå var tvungen att köra IE ibland för att vissa sidor var knasiga med Firefox.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men om man byter flik så ändras ju URL:en även med flikarna i botten så har det någonsin varit ett problem? Jag tror mer det handlar om att man försökt maximera ytan för innehåll. Bort med menyraden, bort med statusraden och kläm ihop allt liksom. Tacken är väl fin och så men tycker själv det hade varit bättre med en "Hörrni, F11 är en grej"-kampanj. eller för den delen att man får välja hur det ska se ut. Det fick man ju i början med Firefox, men den valfriheten försvann ganska snabbt sen. Så jag har inte annat att göra än att köra Palemoon. Och kör Chrome om någon sida inte är kompatibel, och känner mig lite smutsik efteråt.. Typ som när Firefox var nytt och mer en gräsrotsrörelse men man ändå var tvungen att köra IE ibland för att vissa sidor var knasiga med Firefox.

Om adressraden är inne i eller utanför "flikytan" förändrar väl dock inte hur mycket yta som går att använda till innehåll?

Jag håller dock med dig gällande borttagningen av den traditionella menyraden och/eller den traditionella titelraden; med de förändringarna fick man mer yta att använda till innehåll, men det är ju en separat fråga från adressradens placering jämfört flikarna.

Och om det varit ett faktiskt problem vet jag inte, men något ologiskt... flikmetaforen var väl i någon mening trasig när flikspecifikt innehåll låg utanför.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Mest intressant är det väl att se vilka som ljög, borde gå att få ut av Sweclockers. Jag gissar på Edgeanvändare var de som ljög i högst utsträckning.

Vad får dig att gissa detta?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Trodde verkligen inte firefox skulle vara i ledningen. Ser aldrig folk nu förtiden som kör det.

Alla ska vara hippa och köpa opera gx eller traditionella med chrome.

Själv kör jag enligt profilbilden.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vad får dig att gissa detta?

Anti-Microsoft tendenser på SweClockers forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Anti-Microsoft tendenser på SweClockers forum.

Du menar alltså att de använder Edge men inte vill erkänna det?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Mest intressant är det väl att se vilka som ljög, borde gå att få ut av Sweclockers. Jag gissar på Edgeanvändare var de som ljög i högst utsträckning.

Vet inte om det finns några "anti nånting" tendenser på swec, men det är skillnad på att använda en webläsare och favorisera en annan ... använde Edge för några dagar sedan eftersom jag också bygger webbar, så jag vet inte, ljuger jag då om jag påstår att jag inte använder Edge och favoriserar Vivaldi...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har använt Vivaldi ganska lång tid innan men sedan sista installationen av Windows blev det aldrig av att installera någon annan browser, så nu har jag suttit med Edge ett par månader och har inget att klaga på.

Den har fungerat till alla sidor jag besökt och addons installeras från Chrome Web Store så sådana är det inte någon brist på heller.

Enda negativa är väl att MS får veta allt om mig, men nu för tiden går det ju inte att undvika att bli spårad vad man än gör så jag har väl gett upp lite på den fronten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Vet inte om det finns några "anti nånting" tendenser på swec, men det är skillnad på att använda en webläsare och favorisera en annan ... använde Edge för några dagar sedan eftersom jag också bygger webbar, så jag vet inte, ljuger jag då om jag påstår att jag inte använder Edge och favoriserar Vivaldi...?

Jag tror inte du förstår statistik riktigt. Det handlar inte om dig eller någon annan enskild individ. Det handlar om att se om det finns skillnader mellan självrapporterad data och faktisk data. Jag tyckte det var konstigt att de inte bara publicerade de riktiga siffrorna de har, men det finns definitivt intressant data att hitta i avvikelserna. I huvudsak beror väl det på skillnad i primär och vid detta tillfälle och inte på att folk ljuger, jag var lite sensationell i min kommentar för att, ja det är helt enkelt roligare, inte så allvarligt menat. Är fortfarande intresserad av att se vilka webbläsare som de facto användes av de de som svarade kontra vilket svar som angavs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Mest intressant är det väl att se vilka som ljög, borde gå att få ut av Sweclockers. Jag gissar på Edgeanvändare var de som ljög i högst utsträckning.

Varför i hela fridens namn skulle man ljuga om det? Ingen vet ju hur andra än de som kommenterat har röstat, och de som kommenterat om Firefox är ett extremt fåtal av de som röstat på Firefox. Vad är meningen enligt dig med att ljugrösta och sen inte tala om att man "hatar microsoft"?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Varför i hela fridens namn skulle man ljuga om det? Ingen vet ju hur andra än de som kommenterat har röstat, och de som kommenterat om Firefox är ett extremt fåtal av de som röstat på Firefox. Vad är meningen enligt dig med att ljugrösta och sen inte tala om att man "hatar microsoft"?

Läs mitt svar till samma fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tror inte du förstår statistik riktigt. Det handlar inte om dig eller någon annan enskild individ. Det handlar om att se om det finns skillnader mellan självrapporterad data och faktisk data. Jag tyckte det var konstigt att de inte bara publicerade de riktiga siffrorna de har, men det finns definitivt intressant data att hitta i avvikelserna. I huvudsak beror väl det på skillnad i primär och vid detta tillfälle och inte på att folk ljuger, jag var lite sensationell i min kommentar för att, ja det är helt enkelt roligare, inte så allvarligt menat. Är fortfarande intresserad av att se vilka webbläsare som de facto användes av de de som svarade kontra vilket svar som angavs.

Du får troligen inget bra underlag. Många SweC-användare använder VPN tillsammans med andra verktyg för att förhindra fingerprinting. Jag t.ex. använder Mullvad VPN. Vissa sajter vill inte samarbeta om man har VPN och om jag då känner för att ändå besöka sajten i fråga så blir det via minmalt virtuellt OS som bara kör en FireFox.
Även utan detta så återsänder både Mullvad browser och Tor browser randomiserad user agent (bland annat) till webbsajterna.

Permalänk
Medlem

Det vore intressant om ni kunde publicera facit, med andra ord vad Sweclockers egna siffror säger att folk använder för webbläsare.

Permalänk
Medlem

IBrowse.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Du får troligen inget bra underlag. Många SweC-användare använder VPN tillsammans med andra verktyg för att förhindra fingerprinting. Jag t.ex. använder Mullvad VPN. Vissa sajter vill inte samarbeta om man har VPN och om jag då känner för att ändå besöka sajten i fråga så blir det via minmalt virtuellt OS som bara kör en FireFox.
Även utan detta så återsänder både Mullvad browser och Tor browser randomiserad user agent (bland annat) till webbsajterna.

De stora webbläsarna skickar inte randomiserad user agent. Igen statistik, det finns fel i alla underlag, med tillräcklig kunskap om vilka browsers som rapporterar vad och folks egna uppgifter blir det fortsatt mycket intressant. Om inte annat bara för att veta felet mellan user agent och verklig browser.

VPN har inget med User Agent att göra eller annan information en webbläsare ger ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om adressraden är inne i eller utanför "flikytan" förändrar väl dock inte hur mycket yta som går att använda till innehåll?

Jag håller dock med dig gällande borttagningen av den traditionella menyraden och/eller den traditionella titelraden; med de förändringarna fick man mer yta att använda till innehåll, men det är ju en separat fråga från adressradens placering jämfört flikarna.

Och om det varit ett faktiskt problem vet jag inte, men något ologiskt... flikmetaforen var väl i någon mening trasig när flikspecifikt innehåll låg utanför.

Jag får göra en side by side sen och visa hur jag menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kör med flera. Opera och Edge mest, men även kört Brave och Firefox.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Kör Chrome. Google är som ett sjätte sinne, det kan dom få vara tills jag tröttnar på det.

Då kan jag använda min right to be forgotten enligt GDPR.

Permalänk
Skrivet av Vernt:

Det vore intressant om ni kunde publicera facit, med andra ord vad Sweclockers egna siffror säger att folk använder för webbläsare.

De publicerade google-analytics för något år sedan som visade på runt 1% FF-användare. Blev ramaskri om jag kommer ihåg rätt. Siffrorna var helt värdelösa eftersom så pass många blockerar analytics så jag vet inte om de har siffror man verkligen kan lita på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shroomlord:

De publicerade google-analytics för något år sedan som visade på runt 1% FF-användare. Blev ramaskri om jag kommer ihåg rätt. Siffrorna var helt värdelösa eftersom så pass många blockerar analytics så jag vet inte om de har siffror man verkligen kan lita på.

Jag är högst skeptisk till 1% oavsett blockeringar. Vill minnas att jag sett siffror från SweC men om det vore 1% Firefox skulle jag nog komma ihåg det rätt tydligt.

Här har vi en med 11%, men det var också rätt länge sedan, inte så långt efter att Firefox släppte Project Quantum som snabbade upp den rätt mycket:
#17440033

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag är högst skeptisk till 1% oavsett blockeringar. Vill minnas att jag sett siffror från SweC men om det vore 1% Firefox skulle jag nog komma ihåg det rätt tydligt.

Här har vi en med 11%, men det var också rätt länge sedan, inte så långt efter att Firefox släppte Project Quantum som snabbade upp den rätt mycket:
#17440033

Menade förstås runt 10%. Tror det var den här jag tänkte på: https://www.sweclockers.com/artikel/29485-sweclockers-lasare-...

Det är så löjligt stor skillnad mellan frågeundersökningar och analytics att deras siffror inte ser ut som något man kan lita på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shroomlord:

Menade förstås runt 10%. Tror det var den här jag tänkte på: https://www.sweclockers.com/artikel/29485-sweclockers-lasare-...

Det är så löjligt stor skillnad mellan frågeundersökningar och analytics att deras siffror inte ser ut som något man kan lita på.

Nej, det var bra stor skillnad.
En "veckans fråga" finns med bara några månaders skillnad:
https://www.sweclockers.com/artikel/28938-veckans-fraga-vilke...

Jag skulle dock gissa att de flesta som röstar väljer den som de använder på datorn, även om de surfar via mobil/platta också; därmed får Safari (för iOS) och Chrome (standard på många Android-mobiler) en massa träffar, trots att de röstar på annat.
Detta var ju helt fel enligt texten i frågan.

Sen har vi förstås även den andra stora effekten, att de som bryr sig om att rösta är en minoritet, som sannolikt har större andel Firefox-användare än snittet (selection bias).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kör den enda som inte är Chromium-baserad: Firefox

1. Firefox: BÄST. Gecko-baserad.
2. Brave: Bästa Chromium webbläsaren.
3. Vivaldi: Tredje-bäst.
4. Chrome: Bra. Men nej tack.
5. Edge: Rena bloatwaren. Värre efter varje version. Verkar som de saknar IE-tiden med alla toolbars och bloat.

Övriga.
Safari: Finns bara till MacOs som jag inte använder. Men av det lilla jag använt så verkar den minimalistisk och bra.
Opera: Kinesisk webbläsare. Stor varning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

3. Vivaldi: Tredje-bäst.

Okej, vad bra att du tycker det.
Men varför måste de samla in den här informationen...

Type and purpose of data collected by Vivaldi AS
When you install Vivaldi browser (“Vivaldi”), each installation profile is assigned a unique user ID that is stored on your computer. Vivaldi will send a message using HTTPS directly to our servers located in Iceland every 24 hours containing this ID, version, cpu architecture, screen resolution and time since last message. We anonymize the IP address of Vivaldi users by removing the last octet of the IP address from your Vivaldi client then we store the resolved approximate location after using a local geoip lookup. The purpose of this collection is to determine the total number of active users and their geographical distribution.

Vivaldi Browser privacy policy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men om jag tvingades välja mellan att ha flikarna i toppen över adressraden, eller att ha det som i ditt exempel, alltså att flikarna bokstavligen är i botten, så föredrar jag ditt exempel alla dagar i veckan

Jag håller med dig här.
Varför kan man inte ändra som man vill, var menyer, flikar etc. ska vara placerade?
Om det kunde vara valmöjligheter för medvetna användare att ställa in som de vill ha det.

Jag kan inte mycket om progammering och koder, men skulle det vara svårt att lägga in sådana funktioner för de som är lite mer intresserade utav GUI inställningar för en bättre internetupplevelse.

Varför finns inte de här valen hos de större webbläsartillverkarna?
Är det för resurskrävande?
Rädd för att förlora användare?
För få intresserade av sådana funktioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Okej, vad bra att du tycker det.
Men varför måste de samla in den här informationen...

Type and purpose of data collected by Vivaldi AS
When you install Vivaldi browser (“Vivaldi”), each installation profile is assigned a unique user ID that is stored on your computer. Vivaldi will send a message using HTTPS directly to our servers located in Iceland every 24 hours containing this ID, version, cpu architecture, screen resolution and time since last message. We anonymize the IP address of Vivaldi users by removing the last octet of the IP address from your Vivaldi client then we store the resolved approximate location after using a local geoip lookup. The purpose of this collection is to determine the total number of active users and their geographical distribution.

Vivaldi Browser privacy policy

Det är väl för att spåra user retention och hur många som kör olika viktiga saker som kan påverka deras utveckling. Om bara 1% kör ARM32 kanske de kan droppa stöd för det. Om 1% kör 640x480 kan de nog sluta försöka skala UI till denna nivå. Om de har dubbelt så hög användning i ett land jämfört med ett annat så kan det vara intressant att reda ut varför. Om du inte startat browsern på länge kan det tyda på missnöje eller att du sällan använder datorn…

Dessa typer av saker är viktiga för att de ska kunna prioritera sin utveckling effektivare. Det skulle såklart kunna användas mycket mer ondskefullt, men känns inte troligt i det här fallet

Jämför googles browser så är detta absolut ingenting

Permalänk
Rekordmedlem

Jag ser förresten inte Webbie i listan av webbläsare man kan rösta på, varför saknas den för den blockerar ju nästan all reklam så den borde ju vara populär, beror det på att den ryktas fungera dåligt på Netflix och Youtube ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Jag håller med dig här.
Varför kan man inte ändra som man vill, var menyer, flikar etc. ska vara placerade?
Om det kunde vara valmöjligheter för medvetna användare att ställa in som de vill ha det.

Jag kan inte mycket om progammering och koder, men skulle det vara svårt att lägga in sådana funktioner för de som är lite mer intresserade utav GUI inställningar för en bättre internetupplevelse.

Varför finns inte de här valen hos de större webbläsartillverkarna?
Är det för resurskrävande?
Rädd för att förlora användare?
För få intresserade av sådana funktioner?

Är väl den vanliga gamla visan "Ju mer användaren har att välja på, desto mer kombinationer av inställningar måste testas, vilket kostar resurser tid och pengar".

Men det är ju en ren lögn. Om de små webbläsarna som definitivt inte har de resurser de stora har kan göra det, så är det inte en resursfråga.

Så det beror ju på något annat. Man kanske helt enkelt tycker att standardutseendet och layoten är optimal för alla, och de som inte håller med har fel, och räknas inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.