Snabbkoll: Hur stort är ditt chassi?

Permalänk

Känns enklare om vi börjar använda liter istället för Fulltower, Minitower etc, eller?

Permalänk

Alltid gillat chassin med överdimensionerade fläckar. Senaste chassit jag kört med i många år nu är ett Cooler Master MasterCase H500P Mesh, ett midtower. Inbillar mig alltid att de låter mindre

Permalänk
Entusiast

Det folk klassar som fulltower kan säkert gå in två gånger i mitt chassi (Corsair 1000D)

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt förstått vitsen med att bygga i fulltower, så mycket dödutrymme och skrymmande!
Nåväl, billigt är de väl kanske åtmninstone.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define S vilket är ett miditower.

Fulltower har jag aldrig haft men minns klasskamraten som hade ett jättestort blått Chieftech fulltower runt millenieskiftet.

Edit: Jag tror att många som valt fulltower inte riktigt har koll. Det är för många statistiskt sett just nu

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

25L torn, så jag skrev minitower. SFF är 20L så större än det, men samtidigt bra mycket mindre än nåt som mitt gamla Define mini (33L).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

4U, men hade gärna haft 5U (som det i stort sett inte finns) för att få dit en fullsize noctua NH-D15 kylare. Å .. är det 36U jag har tro? Rackskåp ftw anyhow!

Permalänk
Medlem

H1700xB550xD650 egen byggd låda, halva 3 datorplatser, 2st eatx+ & en itx .Andra övre halvan 19" rack för musikprylar allt byggt i aluminium profiler 30mm & alu plåt 3mm eloxerad utvändigt, blankt invändigt ,mk platser köpt lösa delar från lian li. Allt vattenkylt med nu 4 pumpar & 3 radiatorer 23 fläktar totalt, fläktar & pumpar styrda med aquacomputers aquaero + tillägg

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Osäkert med storlekarna här, som många andra nämner. I mitt huvud tänker jag:

Fulltower: Motsvarande Define 7 (eller XL), kan kränga in EATX
Miditower: Motsvarande Define 7 Compact, kan kränga in ATX.
Minitower: Motsvarande Define 7 mini (eller nano?), kan kränga in mAtx (eller åtminstone vara utformat som ett normalt torn).
SFF: 20L mini-ITX där man behöver speciallösningar som exvis riser-kabel.

Jag valde att rösta Minitower.

Permalänk
Keeper of Traditions

Kör fortfarande med mitt fulltower midtower Antec P183. Fyllde nyss 13 år och har varit med om många uppdateringar av hårdvaran på insidan. Har aldrig sett någon anledning till att byta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Många minns nog dessa Chieftec från förr

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kör fortfarande med mitt fulltower Antec P183. Fyllde nyss 13 år och har varit med om många uppdateringar av hårdvaran på insidan. Har aldrig sett någon anledning till att byta.

P183 är ett miditower.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Har en miditower och en minitowerdator.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Joppis:

P183 är ett miditower.

Oof, där har du rätt, har inte funderat på mid vs fulltower på många år nu inser jag

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har ett Fractal Design Meshify 2, men jag vette fan ifall det är den eller Compact/Solid jag har.
Jag var tvungen att fysiskt mäta den då det var vansinnigt svårt att se skillnad på dem utifrån bilderna. På Webhallen är den klassad som "Utökad ATX", så jag trodde naturligtvis att jag pluppat i fel alternativ i Snabbkollen på jag valde "Midtower". Förvånad blev jag då när jag kollar kategorin "Full tower" hos Webhallen och hittar ytterligare en Fractal Design Meshify 2 (XL) med formfaktorn "Förbättrad utökad ATX".
I rest my case.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Har haft sff senast, men sitter nu endast med slaptop och är nöjd för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Var går egentligen den fysiska gränsen för mini mot midi tower?

Mini chassi tar väl bara ITX moderkort medans ett midi chassi även tar mATX moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag har en Fractal Design Torrent. Valde midi men vette fasen om det inte ska vara full-tower? Stort är det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Mini chassi tar väl bara ITX moderkort medans ett midi chassi även tar mATX moderkort.

Samtliga chassin som t.ex. Webhallen listar som mini tower tar mATX, och vissa t.o.m. ATX. Midi tower å andra sidan är den vanligaste storleken och tar vanligtvis ATX och i vissa fall EATX, medan faktiska full tower chassin är relativt ovanliga (Webhallen har t.ex. 11 mini, 107 midi och 8 full).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Det folk klassar som fulltower kan säkert gå in två gånger i mitt chassi (Corsair 1000D)

Eyy chassibröder!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Två stackade Thermaltake Core WP200.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laddin:

Osäkert med storlekarna här, som många andra nämner. I mitt huvud tänker jag:

Fulltower: Motsvarande Define 7 (eller XL), kan kränga in EATX
Miditower: Motsvarande Define 7 Compact, kan kränga in ATX.
Minitower: Motsvarande Define 7 mini (eller nano?), kan kränga in mAtx (eller åtminstone vara utformat som ett normalt torn).
SFF: 20L mini-ITX där man behöver speciallösningar som exvis riser-kabel.

Jag valde att rösta Minitower.

Typ så. Mitt fulltower är ett Define R2 XL, tror jag. Men Minitower brukar väl ha plats för ATX också, eller? Sen fanns det microtower om jag inte minns fel, där var det väl mATX vanligtvis. Definitionen var lite flytande men mycket handlade det väl om hur många 5,25-platser och hur många 3,5-platser det fanns mer än storlek på moderkort. Mycket för att ATX var typ

Skrivet av Joppis:

Många minns nog dessa Chieftec från förr

<Uppladdad bildlänk>

Bah, vad är det där för modern skit. Fönster? Blått? Mitt var i grå plåt, inuti och utanpå (dock inte samma gråa nyans).

Står på vinden med ett ypperligt system i sig, trekärnig Phenom bland annat, tror det är ett Radeon 9800 Pro också, minns inte resten riktigt. Typ detta fast grått. En del fina bilder på insidan där som väcker lite minnen. Den lila plasten som skulle hålla fläktarna var inte så bra.

Permalänk
Medlem

Corsair Obsidian 750D

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ska ju inte uttala mig om vad andra behöver. Men jag behöver inte mycket till datorlåda idag.
Har inte massa CD-brännare, DVD-enheter eller IDE-diskar. Inget nätverskort, ljudkort, SCSI-kort, MPEG2-kort eller 3D-acceleratorkort som tar plats heller. Nätagregatet har inte en meterlång kabelhärva full med molexkontakter, och moderkortet är inte eATX med dubbla socklar. Moderna processorer svarar dessutom uselt på exotisk kylning och överklockning jämfört med förr.

Klarar mig numera på ett mATX-kort, litet mellanklass grafikkort och en SATA-disk utöver M.2-diskarna, allt luftkylt tillsammans med ett modulärt liten nätaggregat.

Känns som att folk bygger onödigt stora datorer idag enbart av estetiska skäl. Stora med glasdörrar och LED-fläktar överallt. Jag började meka med datorer av praktiska skäl. Prestanda, pris och kapacitet styrde. Nu för tiden så är det något helt annat som styr.

Jag klarar mig på ett gammalt Silverstone Temjin TJ08B mATX.
Men chassi i traditionell bemärkelse ska rationaliseras bort framöver. Blir byrålådsdator eller "väggdator" i någon modifierad möbel efter nästa flytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Samtliga chassin som t.ex. Webhallen listar som mini tower tar mATX, och vissa t.o.m. ATX. Midi tower å andra sidan är den vanligaste storleken och tar vanligtvis ATX och i vissa fall EATX, medan faktiska full tower chassin är relativt ovanliga (Webhallen har t.ex. 11 mini, 107 midi och 8 full).

Jo jag såg det och jag vet inte om det finns något officiellt mått som styr?

Personligen har jag själv allt resonerat som så att mini tower tar som störst ITX, midi tar som störst mATX och över det är det ett full tower.
Men det finns kanske något annat mått som avgör?

Edit: Vad jag kan hitta nu är att det förmodligen är höjden på chassit som avgör och inte som jag resonerat vilken typ av moderkort som passar, men var gränserna går hittar jag inte.

Permalänk

"Jävlar vad stor dator" har man hört några gånger från gäster. Har ett NZXT Phantom. Men i och med att datorn är en av de viktigaste beståndsdelarna i mitt hushåll så kan den få vara ganska stor.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alexraptor:

Eyy chassibröder!

Hur många fläktar/radiatorer?

Alla mina är befolkade, men kör "bara" push på två 480-radiatorer i fronten. Till hösten tänkte jag dock smälla in ytterligare två 480 i taket (har köpt till samma "plåt" som sitter i fronten). Så 18x120mm fläktar och 2x480 rads (snart 4st)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Jo jag såg det och jag vet inte om det finns något officiellt mått som styr?

Personligen har jag själv allt resonerat som så att mini tower tar som störst ITX, midi tar som störst mATX och över det är det ett full tower.
Men det finns kanske något annat mått som avgör?

Mini- midi- och microtowers fanns ju på nittiotalet innan mITX fanns, sannolikt innan till och med mATX fanns, så det är inte definitionen, eller var inte det i alla fall. E-ATX är stort men det var inte ovanligt det fanns plats för ett sådant i ett miditower då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mini- midi- och microtowers fanns ju på nittiotalet innan mITX fanns, sannolikt innan till och med mATX fanns, så det är inte definitionen, eller var inte det i alla fall. E-ATX är stort men det var inte ovanligt det fanns plats för ett sådant i ett miditower då.

Sant, jag har precis editerat mitt inlägg ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo jag såg det och jag vet inte om det finns något officiellt mått som styr?

Personligen har jag själv allt resonerat som så att mini tower tar som störst ITX, midi tar som störst mATX och över det är det ett full tower.
Men det finns kanske något annat mått som avgör?

MiniTower har nästan uteslutande accepterat upp till och med mATX. Midi klarar ATX men har inte mycket plats över. Och Fulltower har extra yta och klarar ibland eATX.

Det brukar vara höjden som styr. Minitower har höjd som tillåter mATX och PSU staplat, miditower tillåter ATX+PSU i höjd, och fulltower har extra höjd.
Med andra placeringar av PSU så kan du t.ex. få Minitower som klarar ATX.

Kolla kategorierna Miditower och Big tower på komplett t.ex:
https://www.komplett.se/category/10155/datorutrustning/datork...