Permalänk
Medlem

LP-spelare

Tjenare.

Nu är det så att farsan ska flytta från hus till lägenhet, och vill bli av med massa möbler och prylar. Han har en diger samligt LP-skivor, men en riktigt usel gammal vinylspelare (electrolyx typ)...

Så, jag tänkte fråga detta underbara forum om någon kan guida mig enkelt till en modern, stilren, och prisvänligt LP-spelare. Högtalare har jag redan.

Tack på förhand!

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk

Det beror väl helt på vad man är ute efter. Finns jättefina begagnade som är renoverade och skulle säga att dom är bättre än det mesta du kan köpa nytt idag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående
Såvida du inte vill komma billigt undan och köpa ikea skivspelare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Högtalare har jag redan.

Förstärkare då?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det beror väl helt på vad man är ute efter. Finns jättefina begagnade som är renoverade och skulle säga att dom är bättre än det mesta du kan köpa nytt idag.

Det är inga problem att hitta riktigt bra nya spelare, men har man begränsad budget kan man förstås få mycket mer om man köper rätt begagnade saker. Kassettdäck som (mystiskt nog för mig) också har blivit lite mer populärt på senare år är en annan femma. Det finns inga riktigt bra nya alls. Rullbandare vet jag inte ens om det finns några nya överhuvudtaget att köpa.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Det är inga problem att hitta riktigt bra nya spelare, men har man begränsad budget kan man förstås få mycket mer om man köper rätt begagnade saker. Kassettdäck som (mystiskt nog för mig) också har blivit lite mer populärt på senare år är en annan femma. Det finns inga riktigt bra nya alls. Rullbandare vet jag inte ens om det finns några nya överhuvudtaget att köpa.

Ja när det gäller kassett verkar de nya maskinerna använda någon riktigt usel mekanik. Det är inte alls samma som det som gjordes under 80 talet tex.

Jag tycker mer att Rega och liknande i de lägre prisklasserna ser så tunna och bräckliga ut men det är kanske bara jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Rega Planar-serien ses väl som bra och prisvärd. Pro-Ject också. Själv körde jag en gammal Technics DJ-spelare jag räddade från återvinningen, men tröttnade på att meka med vinyl så farsan fick långtidslåna den för några år sedan. När jag blir pensionär/ekonomiskt oberoende ska jag ta hem den och lära mig att scratcha ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Rega Planar 1 för typ ett år sen. Riktigt nöjd med det köpet. Vi fick svärföräldrarnas gamla LP-samling med massa soul och RnB från 70-talet så jag kompletterade anläggningen i vardagsrummet med denna. Snygg och låter skitbra.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Han har en diger samligt LP-skivor, men en riktigt usel gammal vinylspelare (electrolyx typ)...

Den kan nog ändå vara mycket bättre än de flesta andra i de billigare prisklasserna oavsett, då mycket idag är ren dynga.