Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nä, bor numera i Norge.

Aha, de norrmän som du träffar på, hur ser de på det här med inköp av elbil? Ser de den typen av bil som ett enkelt ekonomiskt val framför en fossildriven motsvarighet eller är det sammalika tänk som här hemma att det fortfarande är för dyrt?

Har nämligen ett par bekanta som bor i Halden när svenska gränsen och de rattar fortfarande en XC60 D4’a för de tycker att elbilarna är för dyra och norrmännen tenderar ju att sänka priset på fossildrivmedel på söndagar när norsken ska ”ut på tur” så incitamentet till att byta bil är fortfarande lågt :/

På tal om det, hur går det nu för den svenska bilflottan, har det helt stannat av med elbilsförsäljning sedan regeringsskiftet och slopade bonusar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

På tal om det, hur går det nu för den svenska bilflottan, har det helt stannat av med elbilsförsäljning sedan regeringsskiftet och slopade bonusar?

Det levereras fortfarande många elbilar men med tanke på leveranstiderna så har det antagligen handlat om bilen som beställts långt tidigare. Nu i sommar borde det börja synas i siffrorna att antalet elbilar (och fossilbilar för den delen) som beställts har minskat. Mobility Sweden har även skrivit ner sina prognoser för 2023 gällande elbilar eftersom intresset har sjunkit. Det beror såklart inte bara på att bonusen försvann, ökade räntor har nog en stor del i det också. En elbil är ju dyrare att köpa in och med en hög ränta så blir det en dyrare månadskostnad. Privatleasing ska vi inte tala om...

Än så länge är flödet rätt bra, strax över 7000 nya elbilar under juni månad som ser ut att kunna bli den 3e bästa månaden under 2023. Kollar man också på hur Tesla spottade ut elbilar under 2 sista dagarna för Q1 så finns det ju chans att även slutet på Q2 kommer se en stor ökning, både från Tesla men även andra tillverkare som vill visa fina siffror i kvartalsrapporten. Än så länge är det alltså rätt lugnt men Q3 och framförallt Q4 ska bli mer intressanta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har nu köpt en andra elbil i Norge - Seat Mii Electric. Väldigt charmig faktiskt, verkligen back to basics.

En 2020-modell, gått ~3500 mil. 259 km WLTP, så blir en perfekt pendlarbil för min fru som ska köra ~60-70 km dagligen. Fin marginal för det, även en smällkall vinterdag.

Hade ögonen på en sådan men det blev en id3 istället som andra bil.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Kommer det lanseras några rimliga(sett till priset) el-bilar nu de närmsta 2 åren? Har 2 år kvar på min leasing men har redan börjat kika runt lite(tog nästan 8 månader att få min nuvarande, så tänkte vara ute i god tid).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Kommer det lanseras några rimliga(sett till priset) el-bilar nu de närmsta 2 åren? Har 2 år kvar på min leasing men har redan börjat kika runt lite(tog nästan 8 månader att få min nuvarande, så tänkte vara ute i god tid).

Ja det kommer ganska många bilar, varav rätt många verkar sikta på ett lågt pris. Frågan är vad som är rimligt för dig? Jag ser mycket fram emot VW's Id.2 exempelvis, men Renault har ju också en modern variant av femman på gång som också ser fin ut, och det finns ett antal kinesiska märken som lär komma med prisvärda bilar inom de närmaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har nu köpt en andra elbil i Norge - Seat Mii Electric. Väldigt charmig faktiskt, verkligen back to basics.

En 2020-modell, gått ~3500 mil. 259 km WLTP, så blir en perfekt pendlarbil för min fru som ska köra ~60-70 km dagligen. Fin marginal för det, även en smällkall vinterdag.

Härligt - grattis!

Vad fick du ge för den i Norge?

Tycker personligen att VW e-Up, som är liknande bil som Mii Electric i grunden, är något lite snyggare. Hade nog föredragit den av de två, men det kanske var olika priser mellan de?

Men visst är det praktiskt med en sådan liten elektrisk stadsbil. Alla bilar måste ju inte gå lika långt. Själv så har vi Mini som liknande bil, och fungerar riktigt bra i vardagen trots ungefär lika litet batteri som i Mii/e-UP och 500e. Älskar att köra kortare turer med den, och har faktiskt även kört några längre jobbresor med den när Teslan var på verkstaden (gick det med, även om jag fick ladda en gång extra).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Def_Dog:

Aha, de norrmän som du träffar på, hur ser de på det här med inköp av elbil? Ser de den typen av bil som ett enkelt ekonomiskt val framför en fossildriven motsvarighet eller är det sammalika tänk som här hemma att det fortfarande är för dyrt?

Har nämligen ett par bekanta som bor i Halden när svenska gränsen och de rattar fortfarande en XC60 D4’a för de tycker att elbilarna är för dyra och norrmännen tenderar ju att sänka priset på fossildrivmedel på söndagar när norsken ska ”ut på tur” så incitamentet till att byta bil är fortfarande lågt :/

På tal om det, hur går det nu för den svenska bilflottan, har det helt stannat av med elbilsförsäljning sedan regeringsskiftet och slopade bonusar?

Runt här är de flesta ganska positiva, och många kör elbil antingen som första eller andrabil. Väldigt vanligt med lite äldre Zoe etc som används i vardagen.

Skrivet av LeonHart:

Hade ögonen på en sådan men det blev en id3 istället som andra bil.

Här blev det ID.3 som förstabil, så vi ligger väl ett snäpp ned i storlekarna då.

Skrivet av martinot:

Härligt - grattis!

Vad fick du ge för den i Norge?

Tycker personligen att VW e-Up, som är liknande bil som Mii Electric i grunden, är något lite snyggare. Hade nog föredragit den av de två, men det kanske var olika priser mellan de?

Men visst är det praktiskt med en sådan liten elektrisk stadsbil. Alla bilar måste ju inte gå lika långt. Själv så har vi Mini som liknande bil, och fungerar riktigt bra i vardagen trots ungefär lika litet batteri som i Mii/e-UP och 500e. Älskar att köra kortare turer med den, och har faktiskt även kört några längre jobbresor med den när Teslan var på verkstaden (gick det med, även om jag fick ladda en gång extra).

Gav ~130K, finns för runt 120K också - men vi "lyxade till" det med p-sensorer och farthållare. Vad jag sett ligger motsvarande i SE runt 200K?

Den är extremt lik e-Up, bokstavligt samma bil frånsett lite design i front och interiör. Samt att e-Up är lite "lyxigare", med... knappar på ratten. Och backkamera med världens minsta display. Körde båda nu förra helgen, om du inte ser på loggan på ratten vet du inte vilken bil det är. Dashboard, "infotainment" etc är identiskt.

Fördel Mii är att den bara finns med "stora" batteriet - de billigare e-Up har det "lilla". Motsvarande e-Up (Range eller vad den heter) ligger 20-30K högre i pris, och det känns inte värt för vad som i praktiken är en VW-logga i stället för en Seat-logga.

Här är billigaste Mii Electric hos samma handlare: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=307896066
Här är närmaste e-Up Range: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=307422532

Så ~15K upp i pris, och 2000 mil extra. Kändes som sagt inte värt för "VW-loggan".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Här blev det ID.3 som förstabil, så vi ligger väl ett snäpp ned i storlekarna då.

ID.3 är alldeles utmärkt, skulle också kunna ha den som första bil. Men jag jobbar på en VAG-återförsäljare och får förmånsbil så då fick det bli en ID.4 istället.

Som bilar tycker jag båda är jättebra men som teknikintresserad så blir man inte blåst av stolen när det gäller Infotainmentsystem. Med det sagt tycker jag att det fungerar helt okej så länge man har 3.0+

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LeonHart:

ID.3 är alldeles utmärkt, skulle också kunna ha den som första bil. Men jag jobbar på en VAG-återförsäljare och får förmånsbil så då fick det bli en ID.4 istället.

Som bilar tycker jag båda är jättebra men som teknikintresserad så blir man inte blåst av stolen när det gäller Infotainmentsystem. Med det sagt tycker jag att det fungerar helt okej så länge man har 3.0+

Ja, enig - det är helt okej, varken mer eller mindre. Lite trögt, och logiken i menyerna är bitvis ???. Fattar inte hur normalt folk letar sig fram till vissa saker - men antar att de kanske bara inte bryr sig. Också annat jag verkligen inte förstår, typ vitsen med profiler. Trodde (givetvis?) att man till exempel kunde knyta min frus profil till att prioritera hennes telefon över min, men... icke.

Har 3.2, men bokad tid på verkstad i början av augusti för vad jag antar är uppgradering till 3.5.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Gav ~130K, finns för runt 120K också - men vi "lyxade till" det med p-sensorer och farthållare. Vad jag sett ligger motsvarande i SE runt 200K?

Riktigt grymt bra pris i Norge!

Jo, har inte så stor koll på svenska priser på dessa "trillingar" från Seat/VW/Skoda. Vi valde själva mellan Mini Cooper SE, Fiat 500e och Honda E när vi skulle ha en liten elbil, och de ligger något lite högre i beg. pris än så.

Men 200 känns som rimligt pris i Sverige för "trillingarna" tycker jag spontant. Ni har en klar prisfördel i Norge på små billiga beg. elbilar. Det är där man skall köpa de helt klart.

Skrivet av emilakered:

Den är extremt lik e-Up, bokstavligt samma bil frånsett lite design i front och interiör. Samt att e-Up är lite "lyxigare", med... knappar på ratten. Och backkamera med världens minsta display. Körde båda nu förra helgen, om du inte ser på loggan på ratten vet du inte vilken bil det är. Dashboard, "infotainment" etc är identiskt.

Fördel Mii är att den bara finns med "stora" batteriet - de billigare e-Up har det "lilla". Motsvarande e-Up (Range eller vad den heter) ligger 20-30K högre i pris, och det känns inte värt för vad som i praktiken är en VW-logga i stället för en Seat-logga.

Förstår att det inte är värt 20-30 papp extra. Hade inte heller jag lagt så mycket extra för bara några rattknappar (och märket är inte så viktigt för mig).

Hur står sig Skoda Citigo i pris i Norge och utrustning jämfört med de två syskonen?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det kommer ganska många bilar, varav rätt många verkar sikta på ett lågt pris. Frågan är vad som är rimligt för dig? Jag ser mycket fram emot VW's Id.2 exempelvis, men Renault har ju också en modern variant av femman på gång som också ser fin ut, och det finns ett antal kinesiska märken som lär komma med prisvärda bilar inom de närmaste åren.

Jag är ute efter någon mini-suv / suv (har en e-niro idag) då jag verkligen gillar den typen av bil. En större hatchback är väl också något jag kan tänka mig. Id.2 ser rätt trevlig ut, så den håller jag nog ett öga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag är ute efter någon mini-suv / suv (har en e-niro idag) då jag verkligen gillar den typen av bil. En större hatchback är väl också något jag kan tänka mig. Id.2 ser rätt trevlig ut, så den håller jag nog ett öga på.

Volvo EX30? Den ser riktigt vettig ut för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Volvo EX30? Den ser riktigt vettig ut för pengarna.

Jo, den ser faktiskt rätt vettig ut. Vill försöka hålla mig borta från Geely men det är svårt ibland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Jag är ute efter någon mini-suv / suv (har en e-niro idag) då jag verkligen gillar den typen av bil. En större hatchback är väl också något jag kan tänka mig. Id.2 ser rätt trevlig ut, så den håller jag nog ett öga på.

Tja, Niro är ju rätt bra fortfarande. Senaste generationen var ju ett rätt stort lyft jämfört med tidigare, framför allt i inredning och design. Ganska klen dock. Kona är väl lite samma läge. Men småsuvar finns det ju många av bland elbilarna, det är mycket värre att försöka hitta en mer vanlig bil, kombi, "golfklassen" eller så.

Tesla kommer väl att lansera Model 2 snart, och det är ju ganska sannolikt att de kommer med en SUV-variant av den som de gjorde med Model 3, typ Model Z eller så, om du vill undvika kinesiska märken. Men VAG lär väl också komma med bilar i det segmentet förstås med tanke på mängden modeller de ska lansera, och med tanke på hur många småsuvar de har bland fossilbilarna. BMW har också en elvariant av X1 som verkar ganska trevlig, enligt tester. Jag fick en X1 (dock diesel) som lånebil ett par veckor när min 3-serie reparerades och den var rätt trevlig på många sätt, större än väntat både i baksätet och bagagen, men visst var den lite plastigare än min bil, och avsaknaden av iDrive var ju ett nerköp i mina ögon.

Permalänk
Medlem

När jag har tittat på Id4 och Enyaq så slutar det med att jag vill köpa en bil med max tillval. Gått från att jag vill leasa till helvete heller och tittar på billån istället.
Har nog bestämt mig för att fyrhjulsdriven är totalt onödigt så enyaq X och Gtx faller bort. Plus jag får längre räckvidd utan fyrhjulsdriven. Mina körvanor är på asfalt på västkusten och nedåt.

Id4 som basmodell är riktigt tråkig och att köpa till tillval är ett måste.
Tillvalen blir detta... Så sjukt mycket tillval hos VW och tar tid att läsa igenom allt och veta skillnaden.
Assistanspaketet Plus
Komfort Plus
Infotainment Plus
Stylepaket Plus antichrite svart ratt
Designpaket Exteriör Plus
Dragkrok
Toti: 60-80k. Id4 executive edition ingår nu Assistanspaketet Plus.

Hos Enyaq Sportline tittar jag på detta
ADVANCED + MAX PAKET med Larm för SportLine (skiljer så lite mellan Max och Max Larmet)
Förlängd garanti för 5 år, upp till 150 000 km
Panorama glastak
Dragkrok
Toti: 80k cirka. Sedan -17k sommarrabatten.

Enyaq känns som mer valuta för pengarna än Id4. Gillade dock min provkörning av Id4 men alla barnsjukdomar skrämmer mig lite.

Alrik på Auto motor skrev en artikel om att vänta ett halvår innan man köper en ny eller begagnad bil. Eftersom de höga räntorna skapar en väldigt låg efterfrågan på att köpa en ny bil. Tror att jag kan pruta 50% på tillvalen men vad gör det när basbilen är så pass högt lagd som nästan 600k för Id4 och 650k för SportLine.

Tankar och reflektioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

När jag har tittat på Id4 och Enyaq så slutar det med att jag vill köpa en bil med max tillval. Gått från att jag vill leasa till helvete heller och tittar på billån istället.
Har nog bestämt mig för att fyrhjulsdriven är totalt onödigt så enyaq X och Gtx faller bort. Plus jag får längre räckvidd utan fyrhjulsdriven. Mina körvanor är på asfalt på västkusten och nedåt.

Id4 som basmodell är riktigt tråkig och att köpa till tillval är ett måste.
Tillvalen blir detta... Så sjukt mycket tillval hos VW och tar tid att läsa igenom allt och veta skillnaden.
Assistanspaketet Plus
Komfort Plus
Infotainment Plus
Stylepaket Plus antichrite svart ratt
Designpaket Exteriör Plus
Dragkrok
Toti: 60-80k. Id4 executive edition ingår nu Assistanspaketet Plus.

Hos Enyaq Sportline tittar jag på detta
ADVANCED + MAX PAKET med Larm för SportLine (skiljer så lite mellan Max och Max Larmet)
Förlängd garanti för 5 år, upp till 150 000 km
Panorama glastak
Dragkrok
Toti: 80k cirka. Sedan -17k sommarrabatten.

Enyaq känns som mer valuta för pengarna än Id4. Gillade dock min provkörning av Id4 men alla barnsjukdomar skrämmer mig lite.

Alrik på Auto motor skrev en artikel om att vänta ett halvår innan man köper en ny eller begagnad bil. Eftersom de höga räntorna skapar en väldigt låg efterfrågan på att köpa en ny bil. Tror att jag kan pruta 50% på tillvalen men vad gör det när basbilen är så pass högt lagd som nästan 600k för Id4 och 650k för SportLine.

Tankar och reflektioner?

ID4 GTX här, detta är min lista med problem. Ingen av dom kan VW lösa.

Jag har haft 3.0 programvara sen Augusti 2022 när bilen levererades, VW kan inte installera någon uppdatering på bilen av nån anledning. Även om jag lämnar in bilen är det tydligen omöjligt att uppdatera den.

Jag är ju sugen på att göra mig av med den helt ärligt.

- ”Logga in igen” står det flera gånger per färd i bilen. Att logga in igen hjälper inte.

- Bilen återställer inställningar för körprofiler, eco, normal, sport och individuell så det hjälper inte att försöka göra en egen individuell profil.

- Återställer egna ljusinställningar i bilen

- Återställer inställningar för farthållare

- Återställer inställningar för assistans funktioner

- Återställer inställningar för navigation

- Den återställer inställningar för föredragna laddare i navigationen

- Det går ibland inte att stänga av rattvärme efter att man startat den

- Det går ibland inte att stänga av stolsvärme efter att man startat den

- Ibland funkar inte backkamera

- Ibland funkar inte 360 kamera

- Ibland funkar inte front kamera

- Ofta vid starktmotljus eller regn slutar sensorer för farthållare/pilot assist att fungera

- Ibland tar det lång tid (minuter) att koppla upp carplay

- Musik buffrar ofta eller går inte att spela upp via carplay och Apple musik (händer med flera olika telefoner och bara i denna bilen, funkar klockrent med samma telefoner i alla andra bilar man testar)

- Infotainmentsystemet har själv fått nått mörkgrön färg oavsett vad man väljer och väljer man nått annat kommer det tillbaka

Inte en aning om Enyaq är bättre men kommer aldrig röra en VW igen. Nu är det en företags leasing, vi har tre likadana bilar, alla har samma problem.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

ID4 GTX här, detta är min lista med problem. Ingen av dom kan VW lösa.

Jag har haft 3.0 programvara sen Augusti 2022 när bilen levererades, VW kan inte installera någon uppdatering på bilen av nån anledning. Även om jag lämnar in bilen är det tydligen omöjligt att uppdatera den.

Jag är ju sugen på att göra mig av med den helt ärligt.

- ”Logga in igen” står det flera gånger per färd i bilen. Att logga in igen hjälper inte.

- Bilen återställer inställningar för körprofiler, eco, normal, sport och individuell så det hjälper inte att försöka göra en egen individuell profil.

- Återställer egna ljusinställningar i bilen

- Återställer inställningar för farthållare

- Återställer inställningar för assistans funktioner

- Återställer inställningar för navigation

- Den återställer inställningar för föredragna laddare i navigationen

- Det går ibland inte att stänga av rattvärme efter att man startat den

- Det går ibland inte att stänga av stolsvärme efter att man startat den

- Ibland funkar inte backkamera

- Ibland funkar inte 360 kamera

- Ibland funkar inte front kamera

- Ofta vid starktmotljus eller regn slutar sensorer för farthållare/pilot assist att fungera

- Ibland tar det lång tid (minuter) att koppla upp carplay

- Musik buffrar ofta eller går inte att spela upp via carplay och Apple musik (händer med flera olika telefoner och bara i denna bilen, funkar klockrent med samma telefoner i alla andra bilar man testar)

- Infotainmentsystemet har själv fått nått mörkgrön färg oavsett vad man väljer och väljer man nått annat kommer det tillbaka

Inte en aning om Enyaq är bättre men kommer aldrig röra en VW igen. Nu är det en företags leasing, vi har tre likadana bilar, alla har samma problem.

Fyfan... Ju mer jag läser om Id4 desto mer mörkrädd blir jag. VW verkar inte ha någon koll på något och tappat det helt.
Nu vet jag inte hur mycket energi du vill lägga på VW nu när det är en företagsleasing, men hade jag köpt en bil privat med dessa problem så hade jag aldrig accepterat att de inte skulle åtgärdas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Fyfan... Ju mer jag läser om Id4 desto mer mörkrädd blir jag. VW verkar inte ha någon koll på något och tappat det helt.
Nu vet jag inte hur mycket energi du vill lägga på VW nu när det är en företagsleasing, men hade jag köpt en bil privat med dessa problem så hade jag aldrig accepterat att de inte skulle åtgärdas.

Jag har försökt, men det är tyvärr inte möjligt att fixa. Dom har till och med testat… då låna jag en ID3 med 3.2 programvara och tyvärr var ju många av dessa buggar kvar även där. Så 3.5 som ska finnas nu kanske löser något?

Det jag är absolut mest besviken på är ju att det inte går att förvärma batteriet, verken manuellt eller via att navigera till en laddare. Det gör långresor på vintern helt galet sega.

Dock så har jag nu på sommaren laddat över 180kW flertalet gånger upp till 8-9% från ”tomt” och ligger stabilt över 150kW upp till ca 40% sen dalar det rätt snabbt.

Så nästa gång måste det bli en 800v bil tror jag så man får lite fart på grejerna och även då på vintern kanske.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag har försökt, men det är tyvärr inte möjligt att fixa. Dom har till och med testat… då låna jag en ID3 med 3.2 programvara och tyvärr var ju många av dessa buggar kvar även där. Så 3.5 som ska finnas nu kanske löser något?

Det jag är absolut mest besviken på är ju att det inte går att förvärma batteriet, verken manuellt eller via att navigera till en laddare. Det gör långresor på vintern helt galet sega.

Dock så har jag nu på sommaren laddat över 180kW flertalet gånger upp till 8-9% från ”tomt” och ligger stabilt över 150kW upp till ca 40% sen dalar det rätt snabbt.

Så nästa gång måste det bli en 800v bil tror jag så man får lite fart på grejerna och även då på vintern kanske.

Men att bara försöka är inte tillräckligt, kan dom inte fixa den så får dom ju ta tillbaka bilen med i princip full återbetalning, som det är nu fungerar den ju inte motsvarande vad du betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men att bara försöka är inte tillräckligt, kan dom inte fixa den så får dom ju ta tillbaka bilen med i princip full återbetalning, som det är nu fungerar den ju inte motsvarande vad du betalar.

Om man hade orkat driva den processen rättsligt så absolut, men har inte tid eller ork till att göra det tyvärr.

Men hade man fått lämna tillbaka dom utan massa tjafs och annat hade jag lätt gjort det i samband med att man hade kunnat få leverans av något annat.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Garpen0:

När jag har tittat på Id4 och Enyaq så slutar det med att jag vill köpa en bil med max tillval. Gått från att jag vill leasa till helvete heller och tittar på billån istället.
Har nog bestämt mig för att fyrhjulsdriven är totalt onödigt så enyaq X och Gtx faller bort. Plus jag får längre räckvidd utan fyrhjulsdriven. Mina körvanor är på asfalt på västkusten och nedåt.

Id4 som basmodell är riktigt tråkig och att köpa till tillval är ett måste.
Tillvalen blir detta... Så sjukt mycket tillval hos VW och tar tid att läsa igenom allt och veta skillnaden.
Assistanspaketet Plus
Komfort Plus
Infotainment Plus
Stylepaket Plus antichrite svart ratt
Designpaket Exteriör Plus
Dragkrok
Toti: 60-80k. Id4 executive edition ingår nu Assistanspaketet Plus.

Hos Enyaq Sportline tittar jag på detta
ADVANCED + MAX PAKET med Larm för SportLine (skiljer så lite mellan Max och Max Larmet)
Förlängd garanti för 5 år, upp till 150 000 km
Panorama glastak
Dragkrok
Toti: 80k cirka. Sedan -17k sommarrabatten.

Enyaq känns som mer valuta för pengarna än Id4. Gillade dock min provkörning av Id4 men alla barnsjukdomar skrämmer mig lite.

Alrik på Auto motor skrev en artikel om att vänta ett halvår innan man köper en ny eller begagnad bil. Eftersom de höga räntorna skapar en väldigt låg efterfrågan på att köpa en ny bil. Tror att jag kan pruta 50% på tillvalen men vad gör det när basbilen är så pass högt lagd som nästan 600k för Id4 och 650k för SportLine.

Tankar och reflektioner?

Det känns som jäkligt dyra bilar för "vad man får". Nu när Tesla sänkt priserna i omgångar skulle jag åkt och provkört en Model Y först. Det finns vissa avvägningar som gör att den kanske inte passar alla. Men det är väldigt mycket elbil för pengarna, det finns en anledning till att den är Sveriges och världens mest sålda bil hittills i år

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det känns som jäkligt dyra bilar för "vad man får". Nu när Tesla sänkt priserna i omgångar skulle jag åkt och provkört en Model Y först. Det finns vissa avvägningar som gör att den kanske inte passar alla. Men det är väldigt mycket elbil för pengarna, det finns en anledning till att den är Sveriges och världens mest sålda bil hittills i år

Har tittat på model Y men LR gör att den hamnar på 650k. Lite billigare än enyaq Sportline med tillval. Fortfarande mycket pengar.
Vw och Skoda måste sänka sina bilar med minst 200 000 kr för att kunna vara intressant framöver för den stora massan.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Garpen0:

Har tittat på model Y men LR gör att den hamnar på 650k. Lite billigare än enyaq Sportline med tillval. Fortfarande mycket pengar.
Vw och Skoda måste sänka sina bilar med minst 200 000 kr för att kunna vara intressant framöver för den stora massan.

Du tittar ju i övrigt på bakhjulsdrivna bilar, och verkar inte bry dig nämnvärt om acceleration? Varför inte en Model Y ”standard” för 550tkr? Du tappar bara 6 mil WLTP räckvidd mot en ID4, men får istället avsevärt snabbare (och smidigare) laddningsupplevelse längs vägen tack före förvärmning av batterier och integrationen med laddnätverket.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Du tittar ju i övrigt på bakhjulsdrivna bilar, och verkar inte bry dig nämnvärt om acceleration? Varför inte en Model Y ”standard” för 550tkr? Du tappar bara 6 mil WLTP räckvidd mot en ID4, men får istället avsevärt snabbare (och smidigare) laddningsupplevelse längs vägen tack före förvärmning av batterier och integrationen med laddnätverket.

Bra input! Kanske LR är helt onödigt. 6 mil är ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Bra input! Kanske LR är helt onödigt. 6 mil är ingenting.

NJA!?

LR laddar oftast snabbare, de senaste batterierna från BYD är grymma! Ska du ofta åka över 60 mil skulle jag satsa på LR, annars är RWD väldigt bra!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Blir en Volvo c40 twin engine plus leverans om 14 veckor :/

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, enig - det är helt okej, varken mer eller mindre. Lite trögt, och logiken i menyerna är bitvis ???. Fattar inte hur normalt folk letar sig fram till vissa saker - men antar att de kanske bara inte bryr sig. Också annat jag verkligen inte förstår, typ vitsen med profiler. Trodde (givetvis?) att man till exempel kunde knyta min frus profil till att prioritera hennes telefon över min, men... icke.

Har 3.2, men bokad tid på verkstad i början av augusti för vad jag antar är uppgradering till 3.5.

Har inget problem med logiken, jag tycker alltid att det är en vanesak. Om man ska blanda in Apple i det hela så tycker jag inte att menyerna är det minsta logiska men man hittar hyggligt i alla fall efter alla år av användning och samma sak kan man väl säga om Windows.

Det är framför allt hastigheten som i vissa lägen lämnar mer att önska och det är väl oftast vid uppstart och det är ju då man använder det främst så det är en dålig kombination. Känns som att man hade kunnat ha det i något standbyläge, precis som en smartphone istället för att man ska starta upp det från scratch varje gång man sätter sig i bilen.

Profiler har jag inte använt men jag tänker precis som du att det borde vara självklart att telefonkopplingen gäller per profil. Märkligt att det inte är så.

Jag har inte hört något alls gällande uppdatering till 3.5 och jag tycker det låter konstigt att det skulle ske från verkstad. Tanken måste vara att få ordning på OTA-uppdateringarna. Det är också bilar som har 3.0 som borde stå före i tur att bli uppdaterade men dessa går fortfarande inte att uppdatera.

Men jag hoppas att jag har fel. Du får skriva här om du får någon mer info kring detta.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Uppdatering & intryck av EV6 GT | Två veckor senare

Bilen har rullat ca. 37mil i min ägo nu. Det är inte så långt men har hunnit göra en del saker med den som jag brukar vilja uppleva. Köra vägsträckor som är bekanta. Uppleva körassistans på landsväg och motorväg. Göra omkörningar, fickparkera, fjärrstarta AC samt allmänt bekanta mig med samtliga tekniska gränssnitt.

Objektiva upplevelser

Exempelresa ut på landet.
Vi åkte och hälsade på mor ute på landet och tog ett dopp på utomhusbadet samtidigt. Det var ca. 25 grader varmt den dagen.

Det är 2-1-väg blandat med riksväg 40-60-80-100km/h. Mesta av sträckan är 80km/h och vi höll en hastighet på mellan 85-90 där.

Toppfartsnoteringarna var under några sekunder vid omkörning pga. jojo-körning/segkörning.

Det finns mycket och väldetaljerad data från samtliga resor. En ny resa börjar i princip alltid när bilen "trycks på", i traditionell mening.
Appen är ett tusenmilakliv bättre än den man fick från Volvo. Det är helt enkelt bättre på alla sätt, inget mer om det.

Subjektiva upplevelser

Bilen är faktiskt helt underbar. Jag hade inte förberett mig på det här. Ingenstans kunde jag förvänta mig en sådan här känsla i bilen. Den dubbelkaraktär som finns i den här bilen är endast matchad av bilar som RS6 och E63S. Den är verkligen en GT, en grand tourer. Hur den går över ojämnheter, sväljer gupp som ingenting. Dämpar vind- och däckljud samtidigt som grov asfalt sällan känts så obekymrande (trots 21-tums däck/fälgar!). Och stolarna! Vad oroade jag mig för? Dom är ju underbara! Betyget från barn och fru går heller inte att missta. Alla trivs! I kurvor och vid acceleration är bilen mer än man behöver men belönar den som pressar på lite.

Kortfattat hittills:

+ Rymlig.
+ Bekväm.
+ Raffinerad körkänsla.
+ Hög kvalitetskänsla i knappar, vred och material.
+ Bra ljud från stereo, efter "kalibrering".
+ Blåljusfilter till skärmarna ger varmare färger och djupare svärta.
+ Infotainmentsystemet jobbar snabbt. AA fungerar jättebra.

- Vändradie/manövrerbarhet vid parkering.
- Pianolackade ytor till förbannelse.
- Grabben, 7år, tycker att det luktar lite konstigt i nya bilen...

Många saker som skulle kunna vara på minuslistan så som en-pedalsläge, enstaka pling och ingen fysisk knapp för avslut av laddning vid laddluckan är saker som dels går att konfigurera bort, runt eller bara acceptera pga. designval eller regler. I vissa fall är det system som griper in, trots att man förra gången man körde valde bort det (exempelvis lane assist med ingrepp). Det är ett EU-krav, inte bilens fel. Där har Kia istället satt en knapp på ratten där det enkelt tas bort, istället för inne i menyer. Bra! Vad gäller varning för hög hastighet/hastighet över hastighetsgräns. Här har Kia valt att lägga in möjligheten att höja gränsen för varningen (i mitt fall 10km/h över angiven hastighet). Och då blir hastighetssymbolen bara röd, utan blink och ljud. Återigen: bra!

Jag har en känslomässig koppling till den här bilen som jag inte visste att jag skulle få. Den är väldigt mycket bättre än jag hade vågat hoppas. Allt gnäll om räckvidd viftar jag bort fullkomligt - i den här bilen åker man efter principen kvalité före kvantitet!

Alla ovanstående upplevelser är från senaste mjukvaran och kartan som kom två dagar efter leverans (12:e juni).

Renskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nä, bor numera i Norge.

Bara lite nyfiken, möjligen är det lite offtopic, men vad får du ge i försäkring för dina två elbilar?

Jag kikade lite på Model 3 för några månader sedan och tyckte det verkade rätt så billig (jämfört med vad jag sett folk i Sverige betala). Men nu har jag "tillfälligt" en dieselbil i Norge och höll på att ramla av stolen när jag fick första tilbudet).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Varit på Resa runt Västkusten i en vecka med EV6an. Som vanligt helt sjukt mycket folk som ska ladda. Fick ta Tesla Superchargers i Varberg men vet inte om det va för där va fullt överallt och ALLA laddarna användes men fick bara ut 45kw. Räckte iofs då vi ändå skulle äta, men ändå.

Prövade också ladda på Cirkel K och deras 300kw och det funkade hyfsat. Va väl bara priset på 7kr/kwh som va problemet..

Sen hade jag min bästa laddsession någonsin i Kristianstad påvägen hem där jag gick från 12-80% på 15 min, 52kwh med medelhastighet på 200kW. Ionity såklart.
Har varit däromkring tidigare på Sommaren men känns ändå som man meckat till laddkurvan lite bättre på senare tid och kapat ett par minuter till på 20-80.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb