Duckduckgos webbläsare nu ute till Windows

Permalänk
Melding Plague

Duckduckgos webbläsare nu ute till Windows

Den integritetsfokuserade webbläsaren är nu tillgänglig i öppen beta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Lär helt klart testas

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Trevligt, men har redan de flesta av dessa funktioner genom tillägg i Firefox.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Jag är nog kanske blind, men en liten fundering...hur får man fram "hemknappen" ?
Eller finns kanske inte den funktionen?

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Är det ännu en Chromium webbläsare eller är det en egen?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Är det ännu en Chromium webbläsare eller är det en egen?

Jag kollade det innan jag laddade ner, från deras webbsida;

"DuckDuckGo for Windows was built with your privacy, security, and ease of use in mind. It’s not a “fork” of any other browser code; all the code, from tab and bookmark management to our new tab page to our password manager, is written by our own engineers. For web page rendering, the browser uses the underlying operating system rendering API. (In this case, it's a Windows WebView2 call that utilizes the Blink rendering engine underneath.)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Är det ännu en Chromium webbläsare eller är det en egen?

Skrivet av Fulci:

Jag kollade det innan jag laddade ner, från deras webbsida;

"DuckDuckGo for Windows was built with your privacy, security, and ease of use in mind. It’s not a “fork” of any other browser code; all the code, from tab and bookmark management to our new tab page to our password manager, is written by our own engineers. For web page rendering, the browser uses the underlying operating system rendering API. (In this case, it's a Windows WebView2 call that utilizes the Blink rendering engine underneath.)"

Ja, precis. Så det är en Chromium-läsare indirekt via Edge WebView2.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tog väldigt lång tid att installera för att vara en liten och enkel webbläsare. Helt ok om man gillar en enkel ren webbläsare med vissa funktioner som annonsblockering och bra privacy funktioner. Men den är väldigt basic. Prestanda verkar ok, men för min del är det mer nät->dator som sätter prestandabegränsningarna än webbläsarens egna rendrering. Verkar inte gå att aktivera annonser men behålla övrigt skydd, det är av/på för allt som gäller (t.ex. om jag vill supporta en sajt genom att tillåta annonser).

Permalänk

Gillar Firefox. Aldrig haft större problem med det samt att typ alla extensions finns där.

Oavsett om Google inte direkt äger Duckduckgo så känns det olustigt att de ändå kan påverka dem signifikant.

Permalänk
Medlem

Utan extensions är den ju dock tyvärr helt värdelös.

Permalänk
Medlem

Kräver Windows 10. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag kollade det innan jag laddade ner, från deras webbsida;

"DuckDuckGo for Windows was built with your privacy, security, and ease of use in mind. It’s not a “fork” of any other browser code; all the code, from tab and bookmark management to our new tab page to our password manager, is written by our own engineers. For web page rendering, the browser uses the underlying operating system rendering API. (In this case, it's a Windows WebView2 call that utilizes the Blink rendering engine underneath.)"

Och Blink är då renderingsmotorn för just Chromium
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Glossary/Blink
https://www.chromium.org/blink/

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kräver Windows 10. :/

Värre än så! Den kräver version 2004 samt WebView2 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kräver Windows 10. :/

Gött. Sicken tur att jag inte uppgraderat 😎

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Ska givetvis ge det en chans.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Utan extensions är den ju dock tyvärr helt värdelös.

Fungerar med Chrome tillägg

Permalänk
Medlem

Duck vs Brave, vilken är bäst för integritet tror ni?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Fungerar med Chrome tillägg

"The browser doesn’t have extension support yet" står det på deras egna sida.

Permalänk
Medlem

Blandade ihop med brave. Sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Inte egna extensions men eftersom den är Chrome i botten så funkar ju Chrome extensions.

https://www.androidauthority.com/brave-browser-extensions-110...

The good news is that Brave is built around Chromium (the same open-source core used for Chrome) and therefore supports all Chrome extensions right from the Chrome Web Store.

Detta handlade väl dock om Duckduckgo?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Detta handlade väl dock om Duckduckgo?

Helt sant. My bad.

Permalänk
Medlem

Jag vill verkligen inte starta någon diskussion, och säger detta med foliehatten på.

Är verkligen dessa webbläsare så säkra som man påstår sig vara eller är det nån regering som ligger bakom som typ alla krypterade tjänster som kriminella trodde var säker men egentligen var en fälla att samla in data?
Återigen ren nyfikenhet. Har inget och dölja och använder chrome, då google redan äger allt jag har på samsung telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CH4:

Jag vill verkligen inte starta någon diskussion, och säger detta med foliehatten på.

Är verkligen dessa webbläsare så säkra som man påstår sig vara eller är det nån regering som ligger bakom som typ alla krypterade tjänster som kriminella trodde var säker men egentligen var en fälla att samla in data?
Återigen ren nyfikenhet. Har inget och dölja och använder chrome, då google redan äger allt jag har på samsung telefonen.

Om vi hade vetat så hade fällan varit ganska kass. Vi får se om några år

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CH4:

Har inget och dölja och använder chrome, då google redan äger allt jag har på samsung telefonen.

Ser ofta den här typen av kommentar "jag har inget att dölja, och de vet redan allt". Måste man ha något att dölja för att inte vilja ge dem hela handen? De kan få ett finger av mig, men handen får de inte gratis. Jag har installerat Firefox på min Android mobil. Där tappade Google all webbläsardata från min mobil, även om de får annat skit från sina appar. Det är enkelt att välja något annat där man väl har möjlighet att göra det. Eller kanske är det egentligen "jag är för lat för att bry mig".

Permalänk
Medlem

Är man inte körd bara av att ens använda windows?

Permalänk
Medlem

Nej tack. Firefox endast. Mozillas arbete för internet är gott.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Har kört Firefox i ganska snart två år efter att ha kört Opera innan dess. Har inga funderingar alls på att gå tillbaks till en Chromium-baserad webbläsare överhuvudtaget, det känns som en riktig nedgradering när man kört Firefox ett tag. Så länge Firefox inte körs på Chromium så kommer jag nog att fortsatt vara en trogen Firefox-användare. Sidor laddar in snabbare tycker jag plus att man vet säkert med sig att möjliga, påtvingade Google-förändringar i Chromium inte råkar drabba en i slutet.

Opera var länge en säker webbläsare i eget tycke, men allt det ändrade sig när varenda video på YouTube Gaming var sponsrat av OperaGX.. Varför sponsrar en gratis webbläsare kreatörer på YouTube? Vad för syfte har de i att sponsra för att marknadsföra en gratis webbläsare? Sen fick jag reda på att det är ett kinesiskt företag bakom Opera numera och att en av grundarna bakom Opera hade skapat en ny webbläsare, Vivaldi..

Man måste vara lite vaksam på vad för skräp man installerar helt enkelt. Samma gäller DuckDuckGo, varför har de sponsrat folk om de är en gratis webbläsare som dessutom ska påstå sig vara väldigt säkra osv? Lite som att Brave Browser som skulle vara säker att använda hit och dit, men så är det även där mängder med sponsringar här och var. Jag ser inga överdrivna annonser från Firefox överallt. Det säger en del i mitt tycke. Så klart att DuckDuckGo måste kunna marknadsföra sig, men det finns gränser som jag tycker har passerats.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Har kört Firefox i ganska snart två år snart efter att ha kört Opera innan dess. Har inga funderingar alls på att gå tillbaks till en Chromium-baserad webbläsare överhuvudtaget, det känns som en riktig nedgradering när man kört Firefox ett tag. Så länge Firefox inte körs på Chromium så kommer jag nog att fortsatt vara en trogen Firefox-användare. Sidor laddar in snabbare tycker jag plus att man vet säkert med sig att möjliga, påtvingade Google-förändringar i Chromium inte råkar drabba en i slutet.

Opera var länge en säker webbläsare i eget tycke, men allt det ändrade sig när varenda video på YouTube Gaming var sponsrat av OperaGX.. Varför sponsrar en gratis webbläsare kreatörer på YouTube? Vad för syfte har de i att sponsra för att marknadsföra en gratis webbläsare? Sen fick jag reda på att det är ett kinesiskt företag bakom Opera numera och att en av grundarna bakom Opera hade skapat en ny webbläsare, Vivaldi..

Man måste vara lite vaksam på vad för skräp man installerar helt enkelt. Samma gäller DuckDuckGo, varför har de sponsrat folk om de är en gratis webbläsare som dessutom ska påstå sig vara väldigt säkra osv? Lite som att Brave Browser som skulle vara säker att använda hit och dit, men så är det även där mängder med sponsringar här och var. Jag ser inga överdrivna annonser från Firefox överallt. Det säger en del i mitt tycke. Så klart att DuckDuckGo måste kunna marknadsföra sig, men det finns gränser som jag tycker har passerats.

Varför är det fuffens att de sponsrar folk? Tror du inte att de tjänar pengar trots att webbläsaren är gratis? Googla på var Opera och Brave tjänar sina pengar så ser du. Det är bland annat samma sak som Mozilla tjänar pengar på med Firefox.

Chromium är också open source så några dolda påtvingade förändringar finns inte. Den utvecklas och underhålls primärt av Google men åter igen, det är open source, inte proprietär kod. Vem som helst har full insyn i koden.

Firefox är en bra produkt, Brave är en bra produkt, Opera är säkert en bra produkt och DuckDuckGo har eller kommer säkert göra en bra produkt. Välj och vraka!

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk

Härligt, inte en dag för tidigt!

Missat brave och att det var på gång med duckduckgo, nästa blir duckduckgos youtube spelare. Måste vara inloggad när jag använder moln resurser såsom azure och youttube öppnas i browser default som inloggade, blir skönt att slippa dela med sig den infon framledes. Behövde inte ens konfigurera "sökmotor" till https://%s : )

Glömde sista kommentaren
Permalänk
Medlem

Tror du får samma sak med adblock + ddg addon i firefox.
Helt okej men utan stöd för addons så blir det tyvärr en buzzkill.

Ublock och Bitwarden är ett måste för mig

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället