Excel: Funktion för att få fram kön och ålder via personnummer.

Permalänk
Medlem

Excel: Funktion för att få fram kön och ålder via personnummer.

Hej.

Undrar om någon kan hjälpa mig.

Önskar få fram ålder och kön i de andra kolumnerna automatiskt, utifrån personnummer.

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Det är inte så svårt. Åldern är ju bara att ta dagens datum minus personnumrets första siffror, och räkna helår. Könet är näst sista siffran "%2" och finns det rest så är det en man annars kvinna. Formelna beror på språk, men det löser du säkert.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en inte helt ovanlig fråga ;).
Så den är besvarad. På svenska så att den passar våra personnummer.
Med svenska excelformler tyvärr hehe. Men det går kanske att leva med.

https://www.informer.se/bloggar/excelkurs-online/ta-fram-alde...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är en inte helt ovanlig fråga ;).
Så den är besvarad. På svenska så att den passar våra personnummer.
Med svenska excelformler tyvärr hehe. Men det går kanske att leva med.

https://www.informer.se/bloggar/excelkurs-online/ta-fram-alde...

Tack. Fixade det :). Borde googlat innan

En annan fråga.
Hur drar jag funktionen ända ner till sista cellen i en viss kolumn, så att alla celler i framtiden har den funktionen "förregistrerad".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av outbox:

Tack. Fixade det :). Borde googlat innan

En annan fråga.
Hur drar jag funktionen ända ner till sista cellen i en viss kolumn, så att alla celler i framtiden har den funktionen "förregistrerad".

Rimligt att ställa frågan ändå. Man kan fastna med fel ordning på datumen eller liknande när man söker själv och hittar en guide som bara nästan passar ;).

hover med musen längst ner till höger i cellen som har uträkningen. Då ändras pekaren till att bli ett svart tunt plus (inte ett vitt brett plus alltså). Dubbelklicka då så brukar excel fylla i alla celler hela vägen ner tills listan tar slut.

Ibland är listan ojämn eller något stör och då funkar inte det.
Gör samma grej, hover med musen till nedre högra hörnet av cellen med uträkningen så man får svart tunt plus som pekare.
Håll in vänster musknkapp och dra nedåt så långt du behöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Rimligt att ställa frågan ändå. Man kan fastna med fel ordning på datumen eller liknande när man söker själv och hittar en guide som bara nästan passar ;).

hover med musen längst ner till höger i cellen som har uträkningen. Då ändras pekaren till att bli ett svart tunt plus (inte ett vitt brett plus alltså). Dubbelklicka då så brukar excel fylla i alla celler hela vägen ner tills listan tar slut.

Ibland är listan ojämn eller något stör och då funkar inte det.
Gör samma grej, hover med musen till nedre högra hörnet av cellen med uträkningen så man får svart tunt plus som pekare.
Håll in vänster musknkapp och dra nedåt så långt du behöver.

Tack igen.
Det fungerar på celler som redan är ifyllda, men min önskan är att fylla alla tomma celler med den funktionen, ända längst ner tills excel-kolumnen "tar slut". Hoppas du fattar vad jag menar. Får visserligen "värdefel" på de tomma cellerna. Det blir ju då nästa fråga, om det går att ta bort "värdefel" så det inte syns.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av outbox:

Tack igen.
Det fungerar på celler som redan är ifyllda, men min önskan är att fylla alla tomma celler med den funktionen, ända längst ner tills excel-kolumnen "tar slut". Hoppas du fattar vad jag menar. Får visserligen "värdefel" på de tomma cellerna. Det blir ju då nästa fråga, om det går att ta bort "värdefel" så det inte syns.

https://i.imgur.com/oUqNJCs.jpeg

Du kan köra formeln IFERROR eller OMFEL, där din valda funktion visas om inga fel påträffas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Du kan köra formeln IFERROR eller OMFEL, där din valda funktion visas om inga fel påträffas

Min funktion är =OM(ÄRJÄMN(EXTEXT(A4;12;1));"Kvinna";"Man")
Var lägger jag "OMFEL" någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Min funktion är =OM(ÄRJÄMN(EXTEXT(A4;12;1));"Kvinna";"Man")
Var lägger jag "OMFEL" någonstans?

=OMFEL(OM(ÄRJÄMN(EXTEXT(A4;12;1));"Kvinna";"Man");"-")

Valfritt vad du vill presentera inom de sista "" om det är värdefel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nice:

=OMFEL(OM(ÄRJÄMN(EXTEXT(A4;12;1));"Kvinna";"Man");"-")

Valfritt vad du vill presentera inom de sista "" om det är värdefel.

Fungerar inte riktigt. Cellen blir helt tom, även om värdet är "rätt"

Permalänk
Hedersmedlem

Går att göra en =OM till bara och kolla efter tomt fält vilket enklast görs med "".

=OM(A4="";"";OM(ÄRJÄMN(EXTEXT(A4;12;1));"Kvinna";"Man"))

Det som händer är är att formeln kollar om A4 är tom. Då skriver den ut allt mellan "-tecknen. Och det är ju inget mellan "" här. Så den blir tom.
Om A4 inte är tom tar din formel vid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Går att göra en =OM till bara och kolla efter tomt fält vilket enklast görs med "".

=OM(A4="";"";OM(ÄRJÄMN(EXTEXT(A4;12;1));"Kvinna";"Man"))

Det som händer är är att formeln kollar om A4 är tom. Då skriver den ut allt mellan "-tecknen. Och det är ju inget mellan "" här. Så den blir tom.
Om A4 inte är tom tar din formel vid.

Tusen tack. Vad hade man gjort utan er på Sweclockers :).

Här är mina två funktioner:
=OM(A2="";"";OM(ÄRJÄMN(EXTEXT(A2;12;1));"Kvinna";"Man"))
=OMFEL(DATEDIF(DATUM(VÄNSTER(A2;4);EXTEXT(A2;5;2);EXTEXT(A2;7;2));IDAG();"Y");"")

Fungerar bra.

Sen så hittade jag att det går att markera alla celler i excel, inom en viss kolumn genom att från önskad startpunkt hålla in CTRL + SHIFT + NED-KNAPPEN. Därefter kan man klicka på knappen "fyll" och sedan "ned" för att fylla hela kolumnen.

Nu är problemet löst.
Tack igen!