Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Saknar alternativet "Vill inte berätta". Min browser, min ensak, det är min ståndpunkt.

Då låter man helt enkelt bli att rösta/kommentera i den här tråden. 😁

Permalänk
Medlem

Firefox till alldaglig surfande... och Brave som inte frugan vet om... Tyst nu folket

Permalänk

Jag kör för närvarande Arc (än så länge macOS exklusiv, men ska komma till Windows "snart"). Den är baserad på (drumrolls please...) Chromium, och det jag gillar mest med den är att de använder tabbar på ett sätt som passar mig väldigt bra. Det vill säga: en himla massa men på ett mycket organiserat sätt och de "autodödar" tabbar efter en viss tid om man inte "pinnar dem". Rekommenderar att ge den en sväng!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Saknar alternativet "Vill inte berätta". Min browser, min ensak, det är min ståndpunkt.

Finns "Avstå röst"

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Edge, finns ingen mening att köra Chrome längre efter Edge bytte till Chromium-motorn. Sedan Firefox som sekundär.

Permalänk
Medlem

Vivaldi.

Har aldrig kommit ifrån att FF ofta är seg, sedan har jag de vanliga synpunkterna många listar ovan, och efter, med privat information och egna data och allt det där. Försöker därmed undvika Chrome och Edge, men innan jag plockade upp Vivaldi så använde jag nog mest Edge i ett år. Efter snart 30 år på nätet så blir det ett antal webläsare.

En grej jag gillar, och därför valde Vivaldi, är favorithanteringen, i synnerhet möjligheten att ha massor, eller några, genvägar på startsidan med kategoriseringar och olika storlekar på genvägsikonerna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Firefox på datorn, Iceraven på mobilen. Jag minns inte riktigt varför jag började med den men det var någon funktion som mobilfirefox saknade.

Permalänk
Medlem

Firefox. Men Chrome i mobilen.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Firefox helt och hållet. Den lägger inga resurser på flikar som inte aktiveras och sådana har jag mååånga. Chromium använder jag bara som kompileringsbenchmark. Det är den bra på då den tar 10x längre tid att bygga ihop än firefox. (C++ kräver sina GB+MHz)

Permalänk
Medlem

Firefox (Edge =felsäkert läge).
I luren blir det kråm bara på grund av lathet, men hatar att behöva ta till luren för smurf, bättre ta ett foto på datorskärmen om man vill hänvisa, men det går såklart inte när man är ute och flänger.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Firefox på såväl dator som mobil. Edge förekommer som sekundär läsare i sällsynta fall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Edge på både dator och mobil, fungerar superbt!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har kört primärt FF i ca 20 år och ser ingen anledning att byta.
Använder även Edge och Chrome i undantagsfall.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Firefox överallt där det går. Även på jobbet. Har nog gjort detta sedan 2003.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

FF standard sen länge. På det fåtal sidor där den inte fungerar så bra så Chromium (på Linux).

På telen (iOS) används primärt FF, i undantagsfall (samma orsak som ovan) Safari.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har kört Pale Moon sedan alla mainstream-läsare bestämde åt oss att flikar skakk vara ovanför adressraden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gäller både hem- och jobbdator. Primärt Firefox och sekundärt Chrome. Överraskande att Firefox just nu ligger på 48% medan Chrome har 28%. Wow, det trodde jag aldrig. Trodde snarare det hade varit tvärtom 🙂

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Edge på dator privat/jobb. Brave på mobilen för att blockera reklam och kunna rulla YouTube med nedstängd browser.

Permalänk
Medlem

Safari till 99% skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Brave men börjar använda Orion mer och mer (är fortfarande i beta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Gäller både hem- och jobbdator. Primärt Firefox och sekundärt Chrome. Överraskande att Firefox just nu ligger på 48% medan Chrome har 28%. Wow, det trodde jag aldrig. Trodde snarare det hade varit tvärtom 🙂

haha trodde jag med. På jobbet har vissa förmågan att installera egna webbläsare, har inte hört talas om någon som inte installerat Chrome. detta har inte ändrats så länge jag jobbat där, vilket är länge. Jag har kört FF hela tiden, well den timesharar för att den inte beter sig som alla Chrome-avarter inkl Edge vad avser interna cert och SSO. Vilket är bra för viss diagnostik/tester.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Nej du får nog tyvärr inte vara med i coola klubben
Du är välkommen att ansöka igen när du bytt till en fräsigare webbläsare.

(Obs, skämt såklart. Alla på SweClockers är per automatik med i den coola klubben)

Gillar att all surfhistorik synkas mellan mobilen och Chrome och att mitt Google-konto är kopplat till det. Allt samlat på ett ställe. Men kanske går att synka även med Firefox gissar jag? Minus Google-kontot då, förstås.

Antar att Google äger mig.

Permalänk
Medlem

Firefox eller chromium när något inte fungerar i ff

Permalänk
Avstängd

"Internet Explorer (även känt som historiens bästa webbläsare)"

HAHAHAHAHA...Den var fin.

Permalänk
Master of Overkill

Chrome för Sync funkar överallt i alla lägen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Firefox och Edge

Permalänk
Medlem

Vivaldi på datorn, Opera på mobilen (finns ingen annan webbläsare som klarar av att formatera om webbsidor automatiskt när man zoomar in/ut).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@jreklund: hur ser statistiken ut egentligen på sidan?

Permalänk
Medlem

Firefox alla dar i veckan, då mina plugin och inställningar hängt med i närmare 10 år nu.
Dock på mobil och platta är det Brave som gäller, då Firefox inte allas känns lika fin polerat på den fronten tyvärr.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Firefox! Intelligenta personer kör Firefox! Inte någon Chromium variant!
Kanske också varför Firefox leder, för dom flesta här på Sweclockers är intelligenta!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!