Spotify planerar "Supremium"-prenumeration

Permalänk
Medlem

Använder Tidal nu, provade Amazon Music tidigare men de stöder inte min Android TV av någon outgrundlig anledning.

Har en HI-FI-stereo som får musiken via TVn via eARC funkar mycket bra, märker stor skillnad mellan vanlig mp3 stadard och HI-FI på den, bas och mellanregister är ju det som påverkas mest inte diskanten.

Bas låter som ett muller på Spotify på min anläggning, men i MAQ där hör man fingret slå mot strängarna.

Nä jag säger som Farbror Barbor:

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Använder Tidal nu, provade Amazon Music tidigare men de stöder inte min Android TV av någon outgrundlig anledning.

Har en HI-FI-stereo som får musiken via TVn via eARC funkar mycket bra, märker stor skillnad mellan vanlig mp3 stadard och HI-FI på den, bas och mellanregister är ju det som påverkas mest inte diskanten.

Bas låter som ett muller på Spotify på min anläggning, men i MAQ där hör man fingret slå mot strängarna.

Nä jag säger som Farbror Barbor:

https://youtu.be/EUuj5J4C9G8

Vad är MAQ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Jag säger inte emot, men jag kan däremot via helt ovetenskapliga egna uppleveser av andras synintryck gällande bildkvalité och upplösning säga att många jag känner har svårt att avgöra skillnad på säg en Blu-ray 1080p och Netflix i 4k (om upplösning skulle vara viktigare än bitrate). Ger jag dem en 4k blu-ray så ser de typ ingen skillnad alls mot en vanlig Blu-ray.

Många av dessa har också svårt att skilja standard Netflix och 4k Netflix exempelvis. En gissning blir då att de inte heller skulle se skillnad någon större skillnad på 1440p gaming mot 4k gaming?

Så min fråga då är att är det onödigt för den inbitna gamern som kan se skillnaden (eller upplever att den kan se skillnad) att uppgradera för att det finns personer som inte kan se skillnaden? Även om gamern tekniskt kan bevisa att skillnad finns till den som inte kan se skillnaden?

För det är i detta gränsland jag tycker vi vandrar, allt som har med våra sinnen att göra är inte alltid svart eller vitt. Ska vi säga till en tränad sommelier att ett vin inte kan smaka på ett visst sätt för att vi inte kan känna det?

Sen vet jag att det inom audiofil-världen finns mycket snake-oil, det är inte den diskussionen jag är ute efter.

OK, jag skall ta ditt inlägg på allvar. Jag har varit ljudintresserad (”audiofil”) länge, har gjort egna inspelningar och har extremt bra elektromekanisk återgivningsutrustning.

Du har rätt i att det finns olikheter mellan olika människors perceptionsförmåga. Min erfarenhet är att det ändå är långt större skillnad på hur människor lyssnar än på deras uppfattningsförmåga. Som ung audiofil slog det mig ofta hur musiker lyssnade på hur musiken spelades, inte på hur den lät.

I din gaming analogi, är det som hur spelare försöker komma undan någon som skjuter på dem i spelet - eller tittar på skuggteckningen från grenarna på busken vid sidan och retar sig på att algoritmen inte ger perfekt utblurrning av skuggan för de simulerade ljusförhållandena. Samtidigt som de skjuts ner. Dvs om man fokuserar på något annat än det som var tänkt kan man upptäcka svagheter i hur det tekniskt åstadkoms, ungefär som de so tittar på filmer i 0,25ggr hastigheten för att leta inspelnings- och klippningsartefakter.

Jag var (är) audiofilen som lyssnar på hur musiken låter, och inte musiken. Och med decennier av träning, och att ha följt kompressionstekniken sedan den var analog, kan jag höra kompressionsartefakter som andra antagligen skulle missa inte för att min hörsel är fantastiskt (men förvånansvärt bra för min ålder), utan för jag vet precis vad jag skall lyssna efter.

Det sagt - jag har inte en chans att skilja orginal från komprimerat på den kvalitetsnivå som redan erbjöds från Spotify (eller Apple). Bitraten måste ner rejält för det. De som sköter forskning och utveckling som syftar till akustisk transparens håller inte till vid 256kb/s precis…

Permalänk
Medlem

3 av 6.

Jay-Z låten var dock ren kakafoni så där var det ren gissning. Perry låten var snarlik.
Lite komiskt att audiofil-primadonnan Youngs alster var det renare alster som också blev en ren gissning.

De andra kändes dock hyffsat tydliga men ärligt talat ingen pangskillnad någonstans. Nog har väl komprimeringsalgoritmerna mognat över tid? Tidiga 128 kbits mp3 lät typ ihåliga om jag inte minns fel?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Vad är MAQ?

Högst troligt MQA hen menar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Jag jobbar med musik, proddar band, artister samt agerar tekniker i studio. På riktigt så hör jag ingen skillnad. Bryr mig inte heller.

Tråkigt att du har ett sådant jobb och inte bryr dig om slutresultatet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

OK, jag skall ta ditt inlägg på allvar. Jag har varit ljudintresserad (”audiofil”) länge, har gjort egna inspelningar och har extremt bra elektromekanisk återgivningsutrustning.

Du har rätt i att det finns olikheter mellan olika människors perceptionsförmåga. Min erfarenhet är att det ändå är långt större skillnad på hur människor lyssnar än på deras uppfattningsförmåga. Som ung audiofil slog det mig ofta hur musiker lyssnade på hur musiken spelades, inte på hur den lät.

I din gaming analogi, är det som hur spelare försöker komma undan någon som skjuter på dem i spelet - eller tittar på skuggteckningen från grenarna på busken vid sidan och retar sig på att algoritmen inte ger perfekt utblurrning av skuggan för de simulerade ljusförhållandena. Samtidigt som de skjuts ner. Dvs om man fokuserar på något annat än det som var tänkt kan man upptäcka svagheter i hur det tekniskt åstadkoms, ungefär som de so tittar på filmer i 0,25ggr hastigheten för att leta inspelnings- och klippningsartefakter.

Jag var (är) audiofilen som lyssnar på hur musiken låter, och inte musiken. Och med decennier av träning, och att ha följt kompressionstekniken sedan den var analog, kan jag höra kompressionsartefakter som andra antagligen skulle missa inte för att min hörsel är fantastiskt (men förvånansvärt bra för min ålder), utan för jag vet precis vad jag skall lyssna efter.

Det sagt - jag har inte en chans att skilja orginal från komprimerat på den kvalitetsnivå som redan erbjöds från Spotify (eller Apple). Bitraten måste ner rejält för det. De som sköter forskning och utveckling som syftar till akustisk transparens håller inte till vid 256kb/s precis…

Jag visste inte om jag skulle börja inlägget med sarkasm eller någon form av dryg kommentar då du startar diskussionen med vad jag upplever som att du se ner på min kunskap eller åsikt om ämnet. Men jag ska försöka hålla mig till att respektera att du faktiskt skrev en bra förklaring till varför du anser att det inte finns någon hörbar skillnad på Spotifys erbjudande till marknaden idag för gemene man.

Däremot lämnar jag diskussionen här då jag upplever att det inte finns en tolerans för att diskutera subjektiva upplevelser och att diskursen handlar om att de som uppskattar bra ljudkvalité är faktaresistenta och lever i en placebo-värld. Och ja, det finns forskning på att vi människor upplever saker som vi har förutfattade åsikter om på olika sätt, till exempel att en dyr klocka funkar bättre än en billigare klocka trots att det inte nödvändigtvis så är fallet för att försvara vårt intresse och utlägget på den dyra klockan (Säger inte att det inte finns skillnader på dyra klockor, bara ett exempel som säkert går att överföra till Hi-fi komponenter).

Så kontentan är att 320kbps räcker för den stora massan och jag är helt enig i den analysen, många bryr sig inte om att ens ändra standardinställningen i Spotify när de installerar appen som då ligger på 160kbps? Som de sen dessutom kör via blåtand till några inte så märkvärdiga trådlösa buds. Det jag inte är enig om är att det inte går att höra skillnad mellan 320kbps och lossless - Är det svårt? Ja. Är det ibland omöjligt att höra skillnad och det mer än chans? Ja. Kan det låta exakt likadant för inspelning eller utrustning begränsar ljudåtergivning? Ja. Är det värt det rent ekonomiskt eller finns det risk att man bara hör något man vill höra för att man tror det? Ja.

Men att säga att det aldrig går eller att det inte finns några skillnader tycker jag är för svart eller vitt anser jag. Är jag en foliehatt eller inte går att ta på allvar då, bedöm du. Jag respekterar din kunskap och din åsikt utan att se ner på dig. För mig handlar det inte om ljudets vara eller icke-vara utan att vi tidigare både religiöst och vetenskapligt varit säkra på att något förhåller sig på ett visst sätt och att detta aldrig kommer ändras när det senare framkommer genombrott i vetenskapen som kastar omkull allt vi tidigare vetat (säger inte att detta kommer ske kring ljud-frågan). Detta är bland annat ett av skälen till att jag anser att kunskap är värt att vara ödmjuk kring.

Permalänk
Medlem

Ett par länkar:
Den första som har testsignaler för både utrustning och öron, och som kan hjälpa till att snabbt bestämma ens egen ungefärliga baslinje: audiocheck.net

Den andra en sida som kan tjäna som snabbintroduktion till hur man använder en av flera tillgängliga Codec:ar, Opus: https://wiki.xiph.org/Opus_Recommended_Settings
Man kan lägga märke till hur olika användningsområden har olika behov. Där finns också en del länkar för den som är intresserad av att gräva vidare.

När det kommer till testning, är det bästa att ladda ner ett program som tillåter ABX-testning, och sedan koda ner egna orginal som man är väl bekant med, som man sedan kodar till önskad kvalitet med en kodare som helst naturligtvis skall motsvara den kommersiella kvalitet som används av streamingtjänsterna för distribution. Och sedan kör man tills man har statistisk signifikans. Börja nerifrån i bit rate för att göra det lättare att identifiera kodarens artefakter och känna igen dem vid högre bit rate (och när man inte längre kan det). Det är en del jobb, men ett kul projekt för en regnig sommardag om man är tillräckligt nördig! 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Jag visste inte om jag skulle börja inlägget med sarkasm eller någon form av dryg kommentar då du startar diskussionen med vad jag upplever som att du se ner på min kunskap eller åsikt om ämnet. Men jag ska försöka hålla mig till att respektera att du faktiskt skrev en bra förklaring till varför du anser att det inte finns någon hörbar skillnad på Spotifys erbjudande till marknaden idag för gemene man.

Däremot lämnar jag diskussionen här då jag upplever att det inte finns en tolerans för att diskutera subjektiva upplevelser och att diskursen handlar om att de som uppskattar bra ljudkvalité är faktaresistenta och lever i en placebo-värld. Och ja, det finns forskning på att vi människor upplever saker som vi har förutfattade åsikter om på olika sätt, till exempel att en dyr klocka funkar bättre än en billigare klocka trots att det inte nödvändigtvis så är fallet för att försvara vårt intresse och utlägget på den dyra klockan (Säger inte att det inte finns skillnader på dyra klockor, bara ett exempel som säkert går att överföra till Hi-fi komponenter).

Så kontentan är att 320kbps räcker för den stora massan och jag är helt enig i den analysen, många bryr sig inte om att ens ändra standardinställningen i Spotify när de installerar appen som då ligger på 160kbps? Som de sen dessutom kör via blåtand till några inte så märkvärdiga trådlösa buds. Det jag inte är enig om är att det inte går att höra skillnad mellan 320kbps och lossless - Är det svårt? Ja. Är det ibland omöjligt att höra skillnad och det mer än chans? Ja. Kan det låta exakt likadant för inspelning eller utrustning begränsar ljudåtergivning? Ja. Är det värt det rent ekonomiskt eller finns det risk att man bara hör något man vill höra för att man tror det? Ja.

Men att säga att det aldrig går eller att det inte finns några skillnader tycker jag är för svart eller vitt anser jag. Är jag en foliehatt eller inte går att ta på allvar då, bedöm du. Jag respekterar din kunskap och din åsikt utan att se ner på dig. För mig handlar det inte om ljudets vara eller icke-vara utan att vi tidigare både religiöst och vetenskapligt varit säkra på att något förhåller sig på ett visst sätt och att detta aldrig kommer ändras när det senare framkommer genombrott i vetenskapen som kastar omkull allt vi tidigare vetat (säger inte att detta kommer ske kring ljud-frågan). Detta är bland annat ett av skälen till att jag anser att kunskap är värt att vara ödmjuk kring.

Jag håller med om allt ovanstående. Som sagt, olika människor har både olika grundförmåga, och olika träning. Om man vill veta sin egen, måste man prova. På riktigt, och vara öppen för att acceptera resultatet.

Man kan naturligtvis som konsument helt enkelt nöja sig med att betala för så-bra-som-det-går, men som audiofil eller yrkesutövare är det helt enkelt intressant. Och potentiellt pengasparande även om jag har lagt alldeles för mycket pengar på hörlurar och högtalare!😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

4/6 rätt räknas iofs som gissningar, återkom när du har 20/20

Sen ska väl sägas att Susanne Vega exemplet är enbart hennes sång, d.v.s. betydligt mycket enklare att komprimera utan att tappa någon större mängd information.

Tycker test-site:n är intressant, men lite väl tillrätta lagda exempel för att göra en poäng. Med det sagt så har jag både kass hörsel och utrustning men kan lätt sålla bort 128 kbps, men hör ingen skillnad personligen på 320 och okomprimerat och i Vega exemplet så fungerar även 128 kbps bra.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Tråkigt att du har ett sådant jobb och inte bryr dig om slutresultatet!

Vad snackar du om? Om kunden väljer att släppa grejerna på Spotify, på vilket sätt är det jag som inte bryr mig om slutresultatet? Du har uppenbarligen noll koll på inspelning. Jag bryr mig däremot inte om debatten ang komprimerad musik alt okomprimerad, samt att så stor skillnad är det inte. Har jobbat med ljud i 30 år.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Kan rekommendera lokal musik. Alltid högsta möjliga kvalité men drar noll i bandbredd. Fungerar till och med utan internetåtkomst! Betala en gång för livstidsåtkomst. Reklamfritt för alltid. Inga konstigheter med låtar som plötsligt försvinner pga avtal och tvister mellan plattformen och artister eller utgivare.

Tips på bra sida för att ladda ner musik lokalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tips på bra sida för att ladda ner musik lokalt?

Bandcamp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Jag säger inte emot, men jag kan däremot via helt ovetenskapliga egna uppleveser av andras synintryck gällande bildkvalité och upplösning säga att många jag känner har svårt att avgöra skillnad på säg en Blu-ray 1080p och Netflix i 4k (om upplösning skulle vara viktigare än bitrate). Ger jag dem en 4k blu-ray så ser de typ ingen skillnad alls mot en vanlig Blu-ray.

Många av dessa har också svårt att skilja standard Netflix och 4k Netflix exempelvis. En gissning blir då att de inte heller skulle se skillnad någon större skillnad på 1440p gaming mot 4k gaming?

Så min fråga då är att är det onödigt för den inbitna gamern som kan se skillnaden (eller upplever att den kan se skillnad) att uppgradera för att det finns personer som inte kan se skillnaden? Även om gamern tekniskt kan bevisa att skillnad finns till den som inte kan se skillnaden?

För det är i detta gränsland jag tycker vi vandrar, allt som har med våra sinnen att göra är inte alltid svart eller vitt. Ska vi säga till en tränad sommelier att ett vin inte kan smaka på ett visst sätt för att vi inte kan känna det?

Sen vet jag att det inom audiofil-världen finns mycket snake-oil, det är inte den diskussionen jag är ute efter.

Ja precis, o många människor har svårt att särskilja 128kbps o lossless, så din liknelse med 1080p o 4k håller ganska bra
Personligen så ser jag skillnad på 1080p o 4K på min 55" på 3m soffavstånd, o på gamingavstånd på 1,5m så skulle jag ha en helt klar fördel att rocka 8K. O det är väl det som är det som är grejen med upplösning att det kräver viss storlek o avstånd, alltså FOV, o det kan väl liknas med att man behöver lira på ganska hög volym för att kanske märka nån skillnad på Spotify o Tidal, men knappt ens då så kommer ens dom mest audiofila av audiofiler höra nåt annat än en subtil skillnad.

Skrivet av EntropyQ3:

När det kommer till testning, är det bästa att ladda ner ett program som tillåter ABX-testning, och sedan koda ner egna orginal som man är väl bekant med, som man sedan kodar till önskad kvalitet med en kodare som helst naturligtvis skall motsvara den kommersiella kvalitet som används av streamingtjänsterna för distribution. Och sedan kör man tills man har statistisk signifikans. Börja nerifrån i bit rate för att göra det lättare att identifiera kodarens artefakter och känna igen dem vid högre bit rate (och när man inte längre kan det). Det är en del jobb, men ett kul projekt för en regnig sommardag om man är tillräckligt nördig! 😀

Finns dock en risk med det här, o det är faktiskt samma risk som alltid finns när nåt kodas om från lossless till lossy, nämligen att mycket musik mastras så att samples ligger väldigt nära nollan, alltså klippnivå, o det är inte nödvändigtvis ett problem beroende på uppspelningsprylarna, men att när det kodas om så riskerar man sk intersample peaks som klipper o som också kodas in i filen. Så man kan alltså göra en konvertering fel, vilket är en av anledningarna till att man rekommenderar att mastra allt till runt -3dB så risken för dessa intersample peaksen så gott som försvinner. Har för mig om att vissa encoders ska ta hand om det här internt också, men har inte pysslat tillräckligt med det för att veta säkert.

Permalänk
Medlem

Bytte till Tidal p.g.a avsaknad av lossless, och har inte tittat tillbaka.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av binnen97:

Vad är MAQ?

Meridian Audio Quality har jag för mig. Intentionen var bra. Sedan blivit förstörd. Nu kommer det en utveckling där de vill återfå det som var tanken att filer som genereras skall ej kunna förstöras och låta precis som det är tänkt. Tror det slutar med samma dålighet.

Kör Quboz 16/44.1 inställning för lyssning när man pendlar.
Hemma är den inställt på 24/96 och är tvungen att casta till TV eftersom HEOS ej erbjuder det i sin app.

Permalänk

Det finns såklart alltid undantag, precis som att endel människor kan göra sjuka kalkyler i huvudet, men vi som arbetar med att mixa och mastra låtar dag ut och dag in till alla som sedan ska lyssna, vi skakar varje gång på våra huvuden när ord som HiFi och förlustfritt kommer upp på tapeten eftersom det är vi som skapar musiken ni lyssnar på från start till slut. Placebo är helt enkelt fantastiskt.

Jag ska förklara.
Vi sitter med monitorer (studio högtalare) för mellan 50-500.000 kr som är byggda för att höra allt i frekvensspektrat så att vi kan operera, reducera och boosta frekvenser på precisionsnivå. Detta för att skapa en tydlig, närvarande, dynamisk, djup, bred och linjär mix så att musiken ni lyssnar på låter bra och balanserad i alla tänkbara ljudkällor. Vi vet exakt vad vi ska lyssna på i varje ljud som existerar i en låt. I det ljudet, säg en snare, som kan spela från exempelvis 200hz-20.000 Hz. I den snaren så finns det massvis med nya ljud som vi förstår, hör och opererar på som lyssnare inte förstår sig på. Vi städar upp så att just den snaren kanske bara ska spela från 452-15.000 khz med exempelvis 4-6 andra ytterligare cuts eller boosts mellan 452-15.000 khz i snaren som behövs för att passa bra med andra element där allt får sitt eget space, clarity, närvaro i frekvensspektrat som för er lyssnare är själva ljudbilden. Så här gör vi med varje ljud som finns i en produktion när det behövs.
Det är med andra ord en bra produktion, mix och master som skapar en bra kvalité. Inte upplösningen.

Vi har sett och gjort blind tester inom vår bransch för att 'kvalité' kommer upp på bordet. Vi misslyckas i princip alltid i dessa blind tester. Då vet vi dessutom vad vi ska lyssna på. Så failat dessa tester hade även 99.9 procent av alla som läser mitt inlägg med gjort. Ledsen, men det är sant. 😊

Spar era pengar om ni tror ni får bättre hörbar kvalité såvida ni inte vill betala för er placebo.
Alla lyssnar idag på 44.1khz i 16 bits format i nästan alla cases, vilket även är CD kvalitet.

Vi producerar dessutom musiken innan mixning i 44.1 - 48 khz / 24/ 32 bit. Varför högre bit har främst med dynamiskt omfång att göra. Dessutom manipulerar vi ljuden i musiken ni lyssnar på, speciellt i digital musik som är majoriteten musik idag, även om det låter organiskt.
Går vi högre i sample rate såvida det inte har med hårdvaru pluggar att göra (behövs konverteras nämligen) , så måste vi bråka med antialiasing.

Kan man höra skillnader på 44.1khz och exempelvis 192 kHz? Ja, men det är till 192 kHz nackdel.
Printas ljudet i 192khz så låter det inte bättre, däremot blir filerna större. Nu pratar jag inte om MP3, för det finns ingen funtad ingenjör som exporterar musik i mp3 format för att säljas, utan jag menar Wav i 192 kHz.

Som jag skrev i början, finns alltid undantag. Vissa enstaka personer kan höra skillnader, men om det är en bättre skillnad är en subjektiv fråga där svaret oftast är nej enligt mina erfarenheter.

Det som skapar en bra och hög kvalité på en låt är vi som skapar låten, inte låtens upplösning. Det sitter i personen som sjunger, musikproducenten och sedan ljudingenjörerna som gör 50-200 procent magi innan låten printas.
Ingen upplösning räddar en bra mix, däremot en bra produktion och mix får en låt att låta tiptop i alla dåliga och bra högtalare och hörlurar.

Lyssna på före och efter mixing och mastering. Det är där den riktiga skillnaden sitter, inte i upplösningen.
100 mpx kamera fotar inte bättre bilder än en 10mpx kamera. Den fotar bara större upplösta bilder, men i dagsläget och förmodligen en bra tid framöver så behövs ej högre upplösning i musik. Däremot är det ett bra sätt för Apple Music som kört detta ett tag och nu Spotify att tjäna pengar på i kombination med er placebo effekt. Ful marknadsföring, men det fungerar obviously. 😊

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nej, som Ingvar Öhman påpekade i någon intervju så uppnår de flesta inspelningar ca 14bits upplösning. Så fort man har miccar, studiosaker osv så är redan t.ex. brusnivån rätt hög. Och det hjälper inte att mycket sönderkomprimeras i loudnesswars osv

Jag lyssnar på ca 100 artister och i mitt fall så är väldigt få inspelningar oerhört rena och dynamiska i ljudet.
Och de flesta högtalare och hörlurar har ju egentligen en hel del distorsion och problem med frekvensgången, det mesta köps hyfsat "blint" utan kunskap på hur dessa objektivt presterar. Jag skulle inte betala extra för lite placebo (har varit där tidigare när jag var mindre kunnig).

Men varje person får göra vad de vill, förstås.

Exempel på sönderkomprimerade saker:
https://dr.loudness-war.info/
Troligen så är de flesta plattor inte direkt godkända ens, kika igenom lite

Bitdjup är bara en sida av ekvationen.
Mp3 döljer ju vissa frekvenser också, kan förvränga ljudet i bas o diskant som inte har med dynamik (bitdjup) att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxs:

Hoppas dom gör det lättare för oss som lyssnar på Spotify genom datorn, just nu passerar ljudet genom DirectSound (eller vad det nu heter) och det förstör kvaliteten (i min anläggning) ordentligt jämfört med WASAPI. Ett tag kunde kan spela spotify genom ett plugin till mjukvaran kodi men det verkar ha slutat fungera. Andra lösningar är mjukvarubaserade ljudkort som tvingar Spotifyappen till att skicka bättre ljud.

Har ni bättre lösningar som inte inkluderar inköp av en receiver med inbyggd Spotify till mitt lyssningsrum, skulle jag bli lycklig!

På vilket sätt förstörs ljudet genom att det passerar genom Directsound (MME hette det väl förr?) istället för WASAPI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Meridian Audio Quality har jag för mig. Intentionen var bra. Sedan blivit förstörd. Nu kommer det en utveckling där de vill återfå det som var tanken att filer som genereras skall ej kunna förstöras och låta precis som det är tänkt. Tror det slutar med samma dålighet.

Kör Quboz 16/44.1 inställning för lyssning när man pendlar.
Hemma är den inställt på 24/96 och är tvungen att casta till TV eftersom HEOS ej erbjuder det i sin app.

MQA heter det, står för "Master Quality Authenticated" Intentionen var dålig ifrån början eftersom formatet enbart var gjort för att tjäna pengar på licenskostnader från folk som tror att dom behöver nånting högre än 16/44.1 (men i ett lossy format som tekniskt sett faktiskt är sämre än vanlig CD).

Skrivet av AlbinLoan:

Kan man höra skillnader på 44.1khz och exempelvis 192 kHz? Ja, men det är till 192 kHz nackdel.
Printas ljudet i 192khz så låter det inte bättre, däremot blir filerna större.

Det där påståendet får du gärna utveckla? 192khz används ju för att få plats med ett snällare AA-filter, så OM nån skulle höra nån skillnad så undrar jag hur det skulle kunna låta sämre?

Skrivet av AlbinLoan:

Lyssna på före och efter mixing och mastering. Det är där den riktiga skillnaden sitter, inte i upplösningen.
100 mpx kamera fotar inte bättre bilder än en 10mpx kamera. Den fotar bara större upplösta bilder, men i dagsläget och förmodligen en bra tid framöver så behövs ej högre upplösning i musik. Däremot är det ett bra sätt för Apple Music som kört detta ett tag och nu Spotify att tjäna pengar på i kombination med er placebo effekt. Ful marknadsföring, men det fungerar obviously. 😊

Lite småsvårt att lyssna på nånting innan mixning bara då det inte ens är en färdig låt då Men efter mastering så låter det annorlunda ja, o tyvärr med alldeles för mycket kompressorer eftersom man efter decenier av dom så vill man fortfarande låta "högst" på bekostnad av ljudkvalitet, trots att vi alla har en egen volymratt att tillgå. Men ja du har rätt iaf, om nånting levereras i ett lossless eller lossy format spelar mindre roll i slutändan ändå då dom ljudliga skillnaderna är minimala i jämförelse med hur bra eller en dålig master kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

På vilket sätt förstörs ljudet genom att det passerar genom Directsound (MME hette det väl förr?) istället för WASAPI?

Vet inte men i min anläggning låter ljudet mer instängt och tråkigt. Jag ska prova detta tips från Gurrrra och Curik, det känns lovande!

Skrivet av Gurrrra:

Om du får Spotify att låta dålig i Windows så är det nåt fel på dina grejer Men om du verkligen vill optimera det ändå så kan du ju spana in den här tråden: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/en...

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Blir att testa Spotify igen då, deras genererade rekommendationer är riktigt jäkla bra.

Uppenbart att en del här inte hör skillnad på kvalité mellan olika strömningstjänster, kanske beror på sämre hörsel eller ovetande om vad man ska lyssna efter men, placebo? Lite som att jag skulle kalla 4K för upplösningsplacebo när jag tar ur mina linser. Hah, nej.

Gjort en hel del blinda a/b tester mellan olika tjänster och format genom åren. YT/Spotify-kvalité (även andra tjänsters lägre bitrate alternativ) är lätta att separera från "lossless" eller liknande.

Å andra sidan så spelar det så gott som ingen roll när jag bara har på musik i bakgrunden. Scrolla runt på internet med två fläktar samt både disk och tvättmaskin igång? Nje skulle ha svårt att märka någon skillnad nu. Krävs rätt så engagerat lyssnande (för mig iaf) men skillnaden mellan tjänsterna märks absolut.

Och du har naturligtvis gjort dessa tester med samma eller ingen volume normalization, samma volym och jämfört samma masters (om tillgängligt)?

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

MQA heter det, står för "Master Quality Authenticated" Intentionen var dålig ifrån början eftersom formatet enbart var gjort för att tjäna pengar på licenskostnader från folk som tror att dom behöver nånting högre än 16/44.1 (men i ett lossy format som tekniskt sett faktiskt är sämre än vanlig CD).

Det där påståendet får du gärna utveckla? 192khz används ju för att få plats med ett snällare AA-filter, så OM nån skulle höra nån skillnad så undrar jag hur det skulle kunna låta sämre?
Lite småsvårt att lyssna på nånting innan mixning bara då det inte ens är en färdig låt då Men efter mastering så låter det annorlunda ja, o tyvärr med alldeles för mycket kompressorer eftersom man efter decenier av dom så vill man fortfarande låta "högst" på bekostnad av ljudkvalitet, trots att vi alla har en egen volymratt att tillgå. Men ja du har rätt iaf, om nånting levereras i ett lossless eller lossy format spelar mindre roll i slutändan ändå då dom ljudliga skillnaderna är minimala i jämförelse med hur bra eller en dålig master kan vara.

MQA ägs och är utvecklat utav Meridian. M stod för Meridian i början när det kom sedan har det ändrats. Problematiken utav det hela är mer komplex än vad du vet. Dess teknik gick ut på att låta filer vara ofändrade. Eftersom tidal använder en decoder från Dolby så blev det som det blev.
Idag tröttnat på tidal. Kör Qobuz istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Och du har naturligtvis gjort dessa tester med samma eller ingen volume normalization, samma volym och jämfört samma masters (om tillgängligt)?

"Med samma eller ingen normalisering"? Wat? Självklart var volymen normaliserad. Olika masters? Jo, en sån grundläggande sak skulle man givetvis på något sätt missat. Yougotme.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

"Med samma eller ingen normalisering"? Wat? Självklart var volymen normaliserad. Olika masters? Jo, en sån grundläggande sak skulle man givetvis på något sätt missat. Yougotme.

Tyvärr så vet jag inte hur Qobuz, Tidal, Amazon etc implementerar volume normalization men jag har för mig att alla inte applicerar samma värden vilket gör att det blir skillnader om du inte kompenserar för det.

Jag har ingen anledning att tro att olika masters skickas till olika streamingföretag men finns det något bevis för att dem faktiskt får samma?

Har du gjort dessa blindtester med alla dessa variabler kontrollerade och du har hört tydliga skillnader så får jag väl säga grattis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Tyvärr så vet jag inte hur Qobuz, Tidal, Amazon etc implementerar volume normalization men jag har för mig att alla inte applicerar samma värden vilket gör att det blir skillnader om du inte kompenserar för det.

Jag har ingen anledning att tro att olika masters skickas till olika streamingföretag men finns det något bevis för att dem faktiskt får samma?

Har du gjort dessa blindtester med alla dessa variabler kontrollerade och du har hört tydliga skillnader så får jag väl säga grattis.

Vänta nu... Du hör inte skillnad på olika masterings? Jag kan köpa att komprimering kan vara svårt att höra skillnad på men masters? Misstänker att vi kanske pratar om olika saker för jag har svårt att tro det.

Skillnaden är märkbar. Det var poängen. Hör du ingen skillnad så är det helt okej men din potentiellt dåliga hörsel betyder inte att andra måste ha samma bekymmer.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Det där påståendet får du gärna utveckla? 192khz används ju för att få plats med ett snällare AA-filter, så OM nån skulle höra nån skillnad så undrar jag hur det skulle kunna låta sämre?

Lite småsvårt att lyssna på nånting innan mixning bara då det inte ens är en färdig låt då Men efter mastering så låter det annorlunda ja, o tyvärr med alldeles för mycket kompressorer eftersom man efter decenier av dom så vill man fortfarande låta "högst" på bekostnad av ljudkvalitet, trots att vi alla har en egen volymratt att tillgå. Men ja du har rätt iaf, om nånting levereras i ett lossless eller lossy format spelar mindre roll i slutändan ändå då dom ljudliga skillnaderna är minimala i jämförelse med hur bra eller en dålig master kan vara.

Här har du bra förklaringar och en intressant läsning:
https://web.archive.org/web/20200202124704/https://people.xip...

När vi får projekt att mixa så får vi nästan alltid en referens mix om hur klienten har tänkt, med upptryckt volym. Skillnaden blir enorm oftast. Ibland så är producenterna bra och förstår mixnings och masterings processen och då låter det redan relativt bra. 😀

Ja loudness war har pågått i många år nu. Lär fortsätta gissningsvis, eftersom att det är så konsumenterna vill ha musiken. Så spotify utvecklade funktionen normalisering där alla låtarna ska ha ungefär lika hög volym, till vi lärde oss att kringgå det genom effektiv produktion, mixning och mastering. #DistortionClipIsTheShit😀

Ett bra exempel på detta är Skrillex som kommer ner (eller upp) till 1.8-1.9 LUFS i vissa låtar i vissa tillfällen, vilket är väldigt högt i perceived loudness trots aktivering av normalisering från Spotify.

Nu börjar iofs de flesta bli bra på att trycka upp låtarna i bra volym, så kanske går vi tillbaka till dynamik igen, vilket är en annan kukmätar tävling. Hur djup, bred, linjär och hög låt kan du få med så bra dynamik som möjligt? 😁

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

MQA ägs och är utvecklat utav Meridian. M stod för Meridian i början när det kom sedan har det ändrats. Problematiken utav det hela är mer komplex än vad du vet. Dess teknik gick ut på att låta filer vara ofändrade. Eftersom tidal använder en decoder från Dolby så blev det som det blev.
Idag tröttnat på tidal. Kör Qobuz istället.

Deras teknik gick ut på att "det skulle låta precis som i studion" när man "unfoldar" deras 16/44.1 till 24/192, men grejen är att Spotifys OGG Vorbis låter också precis som i studion, medans MQA hade annan märklig dist (som måhända inte är så hörbar ändå) som inte återfinns i vanliga öppna format. För det är just det också, formatet är stängt o MQA gillar INTE när folk försöker undersöka prestandan i det, dom har ju varit tämligen otrevliga mot kritiker som Archimago o Goldensound. Så ja jag har också tröttnat på Tidal, men det utan att använda det själv. Dock är väl inte Spotify heller direkt perfekta på andra sätt, men dom flummar inte runt med massa ormolje-format, utan bara rockar på med stabila OGG Vorbis.

Skrivet av Edd1e:

"Med samma eller ingen normalisering"? Wat? Självklart var volymen normaliserad. Olika masters? Jo, en sån grundläggande sak skulle man givetvis på något sätt missat. Yougotme.

Menar du normaliserad i programmen eller att du själv gjort en uppmätt volymnormalisering med högst 0,1dB i nivåskillnad? O hur VET att det är samma master du jämfört? Det krävs faktiskt ganska mycket för att göra en helt korrekt AB-jämförelse, o dessutom så är det inte heller korrekt att göra AB-jämförelser på såna här grejer som ligger så nära varandra eftersom biaser kan kicka väldigt hårt (trust me, jag har blivit ägd av sånt jag med), så med andra krävs alltså korrekt genomförda blindtester, alltså något som ganska få av dom som påstår sig höra klar skillnad faktiskt gjort

Skrivet av AlbinLoan:

Här har du bra förklaringar och en intressant läsning:
https://web.archive.org/web/20200202124704/https://people.xip...

När vi får projekt att mixa så får vi nästan alltid en referens mix om hur klienten har tänkt, med upptryckt volym. Skillnaden blir enorm oftast. Ibland så är producenterna bra och förstår mixnings och masterings processen och då låter det redan relativt bra. 😀

Ja loudness war har pågått i många år nu. Lär fortsätta gissningsvis, eftersom att det är så konsumenterna vill ha musiken. Så spotify utvecklade funktionen normalisering där alla låtarna ska ha ungefär lika hög volym, till vi lärde oss att kringgå det genom effektiv produktion, mixning och mastering. #DistortionClipIsTheShit😀

Ett bra exempel på detta är Skrillex som kommer ner (eller upp) till 1.8-1.9 LUFS i vissa låtar i vissa tillfällen, vilket är väldigt högt i perceived loudness trots aktivering av normalisering från Spotify.

Nu börjar iofs de flesta bli bra på att trycka upp låtarna i bra volym, så kanske går vi tillbaka till dynamik igen, vilket är en annan kukmätar tävling. Hur djup, bred, linjär och hög låt kan du få med så bra dynamik som möjligt? 😁

Ah ja du menar det där partiet ja. Ja har man inte en helt perfekt uppspelningskedja som får hörbar IMD av ultrasonics så är 192khz garatantera nåt man bör undvika, o eftersom dom flesta inte var om dom har det så är det dumt att chans. Dessutom finns det ju ändå ingen fördel med 192khz så varför ens chansa?

Men ja okej, du menar att du mixar om andras grejer. Tycker alltid det är lite trist när musiker inte klarar av att mixa själva, lite som att fotografera men låta nån annan göra bildbehandlingen. Men visst, bättre att nåt proffs gör det antar jag så det blir bra, men blir det bra så ska ju ingen mastering behövas eftersom det bara ett sätt att plåstra om dåliga mixar.
Att skylla på konsumenterna är dock lite fel imo, utan det är radiokanalerna som har pressat upp volymerna till det här loudness kriget. Vet folk som har blivit testade på det där, alltså att dom får höra en komprimerad volymmaxad master o en utan komprimering men att dom är normaliserade mot varandra, o folk föredrar nästan alltid den dynamiska versionen, den har ju alltid mera punch med finare transienter!
Men visst, folk har ju också blivit bättre på att mastra upp volymen men utan att få det att låta för illa, men oavsett så är det så skumt att det ska pressas så hårt, jag menar vi har 95dB+ dynamik att tillgå för en 16bit-fil men ändå så ska vi bara använda dom översta 10 av dom, är ju bara så jävla korkat!
Men ja jag är all ears för mer dynamiska mixar, så för min del får dom gärna tävla i ljudkvalitet istället för volym!

Permalänk
Medlem

Ja det behövs nog.

Tycker deras premium knappast ligger kring 320. Låter mera som 192. Men det är väl Ogg Vorbis som det är baserat på som spökar. Egna 320 mp3-or, Bandcamp och Apple Music låter bättre. Ofta även Youtube.

Permalänk
Skrivet av Peite:

Ja det behövs nog.

Tycker deras premium knappast ligger kring 320. Låter mera som 192. Men det är väl Ogg Vorbis som det är baserat på som spökar. Egna 320 mp3-or, Bandcamp och Apple Music låter bättre. Ofta även Youtube.

Nästan alla låtar som laddas upp på Spotify & Apple Music är i Wav. Kravet för uppladdning är minst 44.1khz i 16 bit. Det vill säga CD kvalité.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.