Uppgraderingstankar, allmäna funderingar kring val av komponenter

Permalänk

Uppgraderingstankar, allmäna funderingar kring val av komponenter

Halloj,
går nu i uppgraderingstankar för befintlig rigg och jag brukar checka in endast kring köptillfällen om vad som är best bang for the buck. Sitter f.n. på i7 6700k+16GB DDR3 samt ett 2080Ti och har märkt att främst Elden Ring svettas lite FPS-mässigt och eftersom nuvarande mobo+cpu+ram är inköpt 2016 är det dags för lite refresh. Jag kör en 1440p 144hz Acer Predator skärm som jag räknar med att ha iaf ~2-4 år till).

Jag har tänkt något i denna stil för att matcha mitt 2080Ti tills iaf nästa GPU-generation alternativt näst-nästa när kanske både dollarkurs och allt annat har lugnat ner sig. Hur tror ni länkat eller variant av länkat står sig framöver?

PSU och NVME/HDD har jag redan så det som jag skulle vilja få feedback på är valet och målet:
-CPU+luftkylare
-RAM (minst 32GB)
-Moderkort (minst 2 M2 men gärna fler är baskravet, annars inget specifikt).
-Nå ok FPS i 1440p samt ha utrymme för framtida GPU-uppgradering där ny rigg inte flaskar alltför mkt.

Jag är mest osäker på vilken CPU+RAM som är best bang for the buck i nuläget så tack på förhand för alla ev. förslag och tankar!

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

Grym CPU, tre M.2-platser och en riktigt bra CPU-kylare trots att den är ganska billig.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Grym CPU, tre M.2-platser och en riktigt bra CPU-kylare trots att den är ganska billig.

https://komponentkoll.se/bild/fEFYH.png

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Tack för förslaget, har checkat lite kring X3D-AMDcpuerna, är det tillräcklig skillnad för motivera prisdiffen? Kört Corsair vengance minnen senaste 2-3 byggena och de är sjukt stabila stickor. Jag brukar tänka ungefärligt pris per användningstimma över några år och med en gamingdator så spelar det ju inte jättestor roll om CPU:n kostar si eller så, men man är ju prismedveten in i benmärgen därav frågan ovan :).

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaRcotize:

Tack för förslaget, har checkat lite kring X3D-AMDcpuerna, är det tillräcklig skillnad för motivera prisdiffen? Kört Corsair vengance minnen senaste 2-3 byggena och de är sjukt stabila stickor. Jag brukar tänka ungefärligt pris per användningstimma över några år och med en gamingdator så spelar det ju inte jättestor roll om CPU:n kostar si eller så, men man är ju prismedveten in i benmärgen därav frågan ovan :).

Om du verkligen vill maxa prestanda per krona med AM5 skulle det nog se ut så här. AM4 ger nog dock ännu bättre prestanda per krona.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Om du verkligen vill maxa prestanda per krona med AM5 skulle det nog se ut så här. AM4 ger nog dock ännu bättre prestanda per krona.

https://komponentkoll.se/bild/XFGLb.png

Framtidssäkrat är viktigare än ppk (prestanda per krona) så AM4 är uteslutet i dagsläget. Glömde inkludera ett budgetspann men jag kan lägga mellan 9-13k för CPU+luftkylare/Mobo/RAM så finns det några tio-poängare som man bör köra på?

Tack igen för förslagen, alltid bäst att utmana med både nuvarande men också f.g. generation för att bedöma om det är värt att köra second best generation under några år och sen uppgradera igen.

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaRcotize:

Framtidssäkrat är viktigare än ppk (prestanda per krona) så AM4 är uteslutet i dagsläget. Glömde inkludera ett budgetspann men jag kan lägga mellan 9-13k för CPU+luftkylare/Mobo/RAM så finns det några tio-poängare som man bör köra på?

Tack igen för förslagen, alltid bäst att utmana med både nuvarande men också f.g. generation för att bedöma om det är värt att köra second best generation under några år och sen uppgradera igen.

Du får ingen snabbare spel-CPU än 7800X3D i dagsläget. Kylaren på Amazon är den klart mest prisvärda vad jag vet idag och är typ lika bra som dubbelt så dyra kylare.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Du får ingen snabbare spel-CPU än 7800X3D i dagsläget. Kylaren på Amazon är den klart mest prisvärda vad jag vet idag och är typ lika bra som dubbelt så dyra kylare.

Lät tankar kring detta landa lite och strax innan midsommarsillen så la jag en order på:
-AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
-MSI MAG B650 Tomahawk WIFI
-Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
-Arctic Liquid Freezer II 360
-Fractal Design Define 7 Vit (dags att ersätta gamla Fractal R5:an)

Har som sen tidigare ett 2080Ti, PSU och NVMe-diskar sen tidigare så detta nybygge ska bli kul att matcha mot nuvarande 1440p Acer Predator skärm. Tänker främst för VR prestanda i MS Flightsim och annat men även i Elden Ring. Tack för tankarna och förslagen Scarabeo, det hjälpte. Närmast blir då ett nytt grafikkort men känner att 2080Ti:t fortfarande stånkar på i jämn takt!

Visa signatur

I play you out like a rubics cube