Förbättrat ljus och miljö i Starfield

Permalänk
Medlem

Bilden är ju så sönderkomprimerad att det är tragiskt... Ge oss en vettig bild att bedömma från Bethesda!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att 2023 versionen överlag ser något sämre ut, dock kan ju vissa saker vara skillnader mellan PC vs. Xbox samt om det är olika tider på dygnet i de båda versionerna (tänker på att de kör GI).
Är däremot lite mer oroad över att spelet tycks köra en intern upplösning kring 1296p (FSR Balanced?) och enbart tycks prestera strax över 20 fps i vissa av klippen på en Series X. Skulle dock inte vara förvånande om ett BGS-spel inte är stabila 30 fps på konsol då mig veterligen inget av deras tidigare spel varit annat än ostabila 20-30 fps på respektive ursprungskonsol. Kommer spela Starfield på PC, men vete fasen om någon nu existerande CPU kommer klara av låst 60 fps om Series X har problem med 30 fps.

Permalänk
Medlem

Förstår inte att man orkar sitta och överanalysera något sådant här. Förutsatt att spelet är roligt spelar väl en karaktärs ögon mindre roll?

Känns som någon skrev på föregående sida att content creators hetsar upp sig för att få klick, och då blir folk arga över en icke-nyhet. Något man ska ha i bakhuvudet med allt man ser/löser, i synnerhet i sociala medier: Anger sells. Därför kommer content creators alltid att vara arga och kritiska snarare än opartiska.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Hon var skelögd 2022 så jag föredrar 2023.

Permalänk
Medlem

Ögonen 2023 är väldigt små och iris är nästan robotlik
Vissa saker är bättre, vissa sämre.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Ögonen samt hudtonen ser betydligt sämre ut på nya versionen. Likaså ljuset som skär av mot insidan av munnen när hon pratar. Ansiktsanimationerna lämnar fortfarande mycket kvar att önska. Half-Life 2 ser fortfarande bättre ut på den fronten.

Håller med, tycker många spel idag är långt efter Valves animationer när det kommer till karaktärer.
Noterat speciellt detta men även nya ea star wars titlar som något extremt fyrkantigt där man verkligen ser att man endast animerat delar av kroppen man vill skall röra på sig medans resten står still frame perfekt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Bilden är ju så sönderkomprimerad att det är tragiskt... Ge oss en vettig bild att bedömma från Bethesda!

Typ som jag gjorde?
#20082802

Permalänk
Medlem

Ögonen ser alltså "onaturliga" ut i en titel som marknadsförs som science fiction/NASA punk.

Vem kunde väl tro något sådant?! Chocken, sorgen, vi har hela listan? 🤡

Läser alla som tycker att det ser sämre ut Sweclockers från mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ögonen ser alltså "onaturliga" ut i en titel som marknadsförs som science fiction/NASA punk.

Tänkte lite i samma banor när jag såg jämförelsen, men själva frågan är väl just vad det är som de faktiskt vill uppnå och om de i så fall har ändrat sig sedan sist.

Vad gäller just "NASA punk" som genre så var väl tanken att det skulle reflektera något lite mer jordnära, vilket väl möjligen talar mot onaturligheten som ett avsiktligt val.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller just "NASA punk" som genre så var väl tanken att det skulle reflektera något lite mer jordnära,

Jag tolkade det mer som "sci-fi fast med lite analoga kontroller", och sen visade ju videon även exempel på andra förmågor typ telepatiskt (?) styra NPC'er, 'neuro strikes', samt skicka magiska chockvågor med handen vilka upphäver gravitation och tid. Ett par cybernetiskt förbättrade ögon hos en main character är kanske inte så far out på det hela taget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tolkade det mer som "sci-fi fast med lite analoga kontroller", och sen visade ju videon även exempel på andra förmågor typ telepatiskt (?) styra NPC'er, 'neuro strikes', samt skicka magiska chockvågor med handen vilka upphäver gravitation och tid. Ett par cybernetiskt förbättrade ögon hos en main character är kanske inte så far out på det hela taget?

Ja, kanske.

Herrn här https://www.youtube.com/watch?v=7tftY6YaZKA#t=3m56s har ju dock också fått "nya" ögon som verkar följa samma mönster gällande förändringen (ljusare, mindre blanka ögon som ser "enklare" ut i någon mening), även om slutresultatet kanske inte ser riktigt lika extremt ut i hans fall.

Frågan är väl om det snarare är genomgående såhär som ögonen på alla karaktärer förändrats, inte bara att någon enstaka (huvud)karaktär fått en specifik förändring som faktiskt är tänkt att representera cybernetiska ögonimplantat eller något sådant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Typ som jag gjorde?
#20082802

Eh, den är rätt rejält sönderkomprimerad den med... Tänkte typ något 1440p/4k i god kvalitet.. Av både gamla och nya.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Eh, den är rätt rejält sönderkomprimerad den med... Tänkte typ något 1440p/4k i god kvalitet.. Av både gamla och nya.

Jag vet inte om jag kan hålla med om att den jag postade är "sönderkomprimerad", man kan t.ex. lätt zooma in ögat så mycket att man lätt ser vilken del av iris som består av reflektion och vad som ska föreställa iris.

Det är ju inget fotografi, samt att spelet har ett antal kantutjämningsalgoritmer som appliceras.

Edit: Här har du den i 3840x2160, direkt från Bethesda. Insåg att det är bilduppladdningsfunktionen på Sweclockers som skrynklar ihop den: https://i.imgur.com/kX522Uo.jpg
Edit 2: Lyckades gräva fram den gamla i samma upplösning med lite google-fu:
https://i.imgur.com/DtjDl1P.jpg

Det är ljussättningen som är väldigt grundläggande på den gamla bilden. Intressant att se hur mycket mer avancerad ljussättning de har i Starfield i jämförelse med tidigare titlar, för att inte tala om de flesta andra spel. Det går att se exempel på detta från verkligheten genom att googla om ljussättning till porträttfoton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte om jag kan hålla med om att den jag postade är "sönderkomprimerad", man kan t.ex. lätt zooma in ögat så mycket att man lätt ser vilken del av iris som består av reflektion och vad som ska föreställa iris.
<Uppladdad bildlänk>
Det är ju inget fotografi, samt att spelet har ett antal kantutjämningsalgoritmer som appliceras.

Jo, Swecs bilduppladdning kvaddar bilderna rätt fint, så jo den var sönderkomprimerad. Komprimeringsartefakter a'la jpg har väldigt lite att göra med kantutjämningsalgoritmer. Din crop är som du upptäckte inte representativt för vad man ser på forumet.

Skrivet av Sveklockarn:

Edit: Här har du den i 3840x2160, direkt från Bethesda. Insåg att det är bilduppladdningsfunktionen på Sweclockers som skrynklar ihop den: https://i.imgur.com/kX522Uo.jpg
Edit 2: Lyckades gräva fram den gamla i samma upplösning med lite google-fu:
https://i.imgur.com/DtjDl1P.jpg

Den tycker vi om! Det var klart bättre!

Den borde klart använts i artikeln istället.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, kanske.

Herrn här https://www.youtube.com/watch?v=7tftY6YaZKA#t=3m56s har ju dock också fått "nya" ögon som verkar följa samma mönster gällande förändringen (ljusare, mindre blanka ögon som ser "enklare" ut i någon mening), även om slutresultatet kanske inte ser riktigt lika extremt ut i hans fall.

Kolla källmaterialet i 2160p, Barrett dyker upp vid 09:19 ungefär:
https://youtu.be/uMOPoAq5vIA?t=559

Skrivet av evil penguin:

Frågan är väl om det snarare är genomgående såhär som ögonen på alla karaktärer förändrats, inte bara att någon enstaka (huvud)karaktär fått en specifik förändring som faktiskt är tänkt att representera cybernetiska ögonimplantat eller något sådant.

Efter att ha sett bilderna jag länkade ovan i högre upplösning så vill jag påstå att det är ljussättningen som är den stora förändringen. Problemet är att alla rage-videos på YT använder för dåligt material, typ ladda upp ett nedladdat YT-klipp till YT en gång till så ser du hur mycket sämre kvalitet man får andra gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Den tycker vi om! Det var klart bättre!

Den borde klart använts i artikeln istället.

Men då hade det inte blivit något raseri.

Tycker ändå det känns positivt att folk på nätet måste gripa efter såna halmstrån som upplevda detaljer i ljussättningen för att hitta något att vara rasande över gällande ett spel som inte har släppts. Det tyder ju trots allt på att det vi har sett indikerar att det är ett rätt bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men då hade det inte blivit något raseri.

Tycker ändå det känns positivt att folk på nätet måste gripa efter såna halmstrån som upplevda detaljer i ljussättningen för att hitta något att vara rasande över gällande ett spel som inte har släppts. Det tyder ju trots allt på att det vi har sett indikerar att det är ett rätt bra spel.

Sant! 🤣

För egen del är det mest ett genuint intresse för utveckling och speldesign... Är alltid roligt att se vilka svängar som tas under utvecklingens gång. Svårt att dra slutsatser utan vettigt källmaterial. 😁

Intresset för själva Star field.. Är svagt i bästa fall för min del.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nya bilden är bättre på allt. Ögonen står ut mer därför att ljuset är mer realistiskt. På den gamla bilden är hela ögonen i skugga. Det är typ världens äldsta trick för att få ögon att se ”bra” ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ögonen ser alltså "onaturliga" ut i en titel som marknadsförs som science fiction/NASA punk.

Vem kunde väl tro något sådant?! Chocken, sorgen, vi har hela listan? 🤡

Läser alla som tycker att det ser sämre ut Sweclockers från mobilen?

Kommentarer om att ögonen ser onaturliga ut, till en artikel som handlar om uppdaterad ljussättning i ett spel?

Vem kunde väl tro något sådant?! 🤡

Skrivet av DasIch:

Nya bilden är bättre på allt. Ögonen står ut mer därför att ljuset är mer realistiskt. På den gamla bilden är hela ögonen i skugga. Det är typ världens äldsta trick för att få ögon att se ”bra” ut.

Jag tycker de nya ser ut som de lyser.
Ovanför och under ögonen är det skuggor så det faller uppenbarligen inte så mycket ljus på ögonen men ändå är de orimligt ljusa. Hennes iris är ju ljusare än ögonvitan.
Hon kanske fick en uppgrade storymässigt - de ser inte ut som naturliga ögon.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag tycker de nya ser ut som de lyser.
Ovanför och under ögonen är det skuggor så det faller uppenbarligen inte så mycket ljus på ögonen men ändå är de orimligt ljusa. Hennes iris är ju ljusare än ögonvitan.
Hon kanske fick en uppgrade storymässigt - de ser inte ut som naturliga ögon.

Det är både direkt och indirekt ljus som träffar ögonen, och de reflekterar ljus. Måhända reflekterar de för mycket ljus, men det är ändå bättre än tidigare.

Permalänk
Medlem

Denna tråden förtjänar ju en poll
Nya ögon: bra eller anus?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kontrovers ger fler views ger högre intäkter.
Fast jag får medge att ”space pirates” kändes fattigt som fan. Var det verkligen det bästa de kunde komma på under 25 år för att spelarna skall få nån att skjuta på? (Space terrorists? Space ninjas? Space zombies?)

Fast en del kritik är bara fånerier - självklart kommer det inte att finnas 1000 planeter packade med monster som man vadar genom med sina space blasters! Och spelet skulle bara bli bättre för en liten undergrupp av spelare om så vore, samtidigt som en realistisk space sim skulle bli i princip helt tom och man skulle kajka runt i åratal i hopp om att se en komplex molekyl. Det måste till en balans av realism och brist på den som är underhållande, och eftersom människor är olika kommer de att kasta in olika system för det. Som delvis kommer att trampa varandra på tårna. Alla kommer att kunna hitta något att reta sig på. En del kommer att hitta ett spel de tycker är kul.

Vadå det fanns ju många faktioner. Viper faktionen ser ju ut att vara några typ rymd ninjor i hur dom ser ut och hur dom pratar. Väldigt Japanskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vadå det fanns ju många faktioner. Viper faktionen ser ju ut att vara några typ rymd ninjor i hur dom ser ut och hur dom pratar. Väldigt Japanskt.

🤣🤣🤣
Då är det bara rymdzombierna kvar på listan över ”generic-videogame-opponents-it’s-OK-to-maim-and-kill”. Visst känns det lite väl fattigt när man har en hel galax att bygga upp något nytt kring? Olika typer av aliens, militanta åter-till-jorden terrorister (kommer säkert att finnas, mycket lågt hängande frukt), Mass Effect liknande hot som har …någon… agenda, vad som helst man kan tänka sig under 25 år!
Space Pirates. Gud.

Permalänk
Medlem

2023 versionen ser mer blurrig ut. 2022 kändes mer realistisk.