Radeon RX 6950 XT, när är coil whine för högt?

Permalänk
Medlem

Radeon RX 6950 XT, när är coil whine för högt?

Hej!

Köpte nyligen en dator från Inet, generellt sätt är prestandan grym och över förväntan, se nedan för specs:

Ryzen 7 5700X
RX 6950 XT
Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL 16
MSI B550-A Pro
MSI MPG A850G 850W

Hur som helst så utgör grafikkortet (tror jag iallafall) ett hiskeligt coil whine. Det är så pass högt att jag kan höra det genom mina arctis lurar, men ändå så pass "lågt" att jag filtrerar bort det efter ett tag. Min fråga är dock nog mer kring HUR högt ska coil whine vara för att faktiskt vara tecken på någon typ av fel? Relativt säker att ljudet kommer ifrån självaste grafikkortet, men har läst att PSU kan vara boven trotts de.

Min sambo kom in till mig häromdagen och undrade vad de va som lät, då fick jag ju förklara att det är datorn. Men då slog de mig att de kanske är lite för högt? Datorn står i rummet bredvid vardagsrummet där hon satt, säkert 5-6 meter med öppen dörr.

Ser man youtube videos eller dylikt så är det svårt att avgöra om mitt låter mer eller lika mycket, jag upplever det som att mitt låter högre än normalt men har inget direkt att jämföra med. Har hört av mig till Inet och blev ljudet värre med tiden så kunde de kika på det, men generellt sätt täcker inte garanti coil whine.

EDIT: här har ni ett litet smakprov
https://www.youtube.com/shorts/W7g7j1IQUdk

Hur går tankarna kring detta?

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem

När köpte du datorn? Hade själv lämnat tillbaka datorn om jag hade din coilwhine, den är verkligen hiskelig!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Huga, har inte haft sådant coilwhine sedan mitt gamla gtx 285. Hur blir det om du cappar fpsen till vad skörmen klarar max? Försvinner det då?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

När köpte du datorn? Hade själv lämnat tillbaka datorn om jag hade din coilwhine, den är verkligen hiskelig!

En vecka sedan fick jag hem datorn, så den är inte gammal och garanti finns. Men har skickat detta till Inet och de säger att garantin inte täcker detta, utifrån videon som ni med kan se.

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Huga, har inte haft sådant coilwhine sedan mitt gamla gtx 285. Hur blir det om du cappar fpsen till vad skörmen klarar max? Försvinner det då?

Cappar jag FPS på 60 så är det ett mindre frekvent coil whine, samma volym men mindre gnälligt och rejälare "klick" eller vad man skall säga.

EDIT: Min skärm är på 60Hz, lite overkill med specsen på datorn men skall uppdatera skärm så småningom.

Detta händer ju dock bara vid tunga spel D4/BF2042. Enklare spel låter den inget.

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem

Tur att jag är äldre hörde inte ljudet i filmen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Coilwhine som hörs till ett annat rum?!
Hade lämnat tillbaka skiten innan jag ens bootat klart Windows, aldrig varit med om något så pass illa och det finns ju ingen som helst rimlighet att acceptera det med dagens priser

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag hade nog försökt byta grafikkort iaf...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Mitt AMD 6950XT har också högt coilwine. (förutom andra problem med stabilitet över tid). Köpte det för 3 veckor sedan och jag både ångrar och inte ångrar köpet - väldigt prisvärt kort med grym prestanda - som hålls tillbaka pga detta.

Kör jag 1440p 120hz så ökar mitt coilwhine. Kör jag i 1440p 60hz så är den helt tyst. Tydligen verkar coilwhine vara nått AMD är väldigt bra på när man kollar runt. Jag hör det lätt till soffan där jag sitter 5m ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Mitt AMD 6950XT har också högt coilwine. (förutom andra problem med stabilitet över tid). Köpte det för 3 veckor sedan och jag både ångrar och inte ångrar köpet - väldigt prisvärt kort med grym prestanda - som hålls tillbaka pga detta.

Kör jag 1440p 120hz så ökar mitt coilwhine. Kör jag i 1440p 60hz så är den helt tyst. Tydligen verkar coilwhine vara nått AMD är väldigt bra på när man kollar runt. Jag hör det lätt till soffan där jag sitter 5m ifrån.

Det är väl partnertillverkarens fel... Det är de som byggt gpu och valt billiga komponenter. Troligen såldes datorerna billigt just med billiga partnertillverkares delare. Samma problem med Nvidia.

Vänd er till ARN om inet nekar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Vänd er till ARN om inet nekar

Varför då? Inet lämnar väl 30 dagars öppet köp så skicka tillbaka den går ju hursomhelst?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Varför då? Inet lämnar väl 30 dagars öppet köp så skicka tillbaka den går ju hursomhelst?

Var ju trådskaparen som påstod att inet vägrade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Var ju trådskaparen som påstod att inet vägrade...

Han sa ju bara att det inte går på garantin. Men då får man väl ångra köpet istället. Men det kanske inte går om datorn är custom byggd?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sesese:

Tur att jag är äldre hörde inte ljudet i filmen.

Haha samma här, har dessutom tinnitus, hör inte ett smack.

Å andra sidan så har jag coil whine i skallen 24/7.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Han sa ju bara att det inte går på garantin. Men då får man väl ångra köpet istället. Men det kanske inte går om datorn är custom byggd?

Precis, ångerrätten gäller inte längre då datorn är anpassad efter mina önskemål. I det mailet jag fick från Inet angående detta ärende så var de änåd schyssta och sa att blir det värre så skulle jag höra av mig.

Dock har jag funnit en ganska smidig lösning för tillfället, kanske lite "tråkigt" men de funkar riktigt bra. Om jag minskar MHz i kortet med mellan 5-10% så försvinner missljudet helt. Det är inte problem i något spel i tillfället då kortet klara i princip allt med råge!

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Det är väl partnertillverkarens fel... Det är de som byggt gpu och valt billiga komponenter. Troligen såldes datorerna billigt just med billiga partnertillverkares delare. Samma problem med Nvidia.

Vänd er till ARN om inet nekar

I mitt fall är det faktiskt AMDs egna referensmodell som "whinar" så att säga.

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska stå på dig och klaga mer till Inet. Så där högt ljud är inte ok. Även om det inte påverkar prestandan eller funktionen på kortet i sig så påverkar det användaren på ett sådant sätt att produkten inte kan användas på ett normalt sätt. Man skall inte behöva använda ljuddämpning och hörlurar för att få en OK upplevelse. Inte heller behöva underklocka grafikkortet så som du gjort.

Du kan även hänvisa till denna tråd när du pratar med inet. Kanske det hjälper.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av havaste:

Precis, ångerrätten gäller inte längre då datorn är anpassad efter mina önskemål. I det mailet jag fick från Inet angående detta ärende så var de änåd schyssta och sa att blir det värre så skulle jag höra av mig.

Dock har jag funnit en ganska smidig lösning för tillfället, kanske lite "tråkigt" men de funkar riktigt bra. Om jag minskar MHz i kortet med mellan 5-10% så försvinner missljudet helt. Det är inte problem i något spel i tillfället då kortet klara i princip allt med råge!

intressant!

ja jag har märkt att coilwhine kan bli illa om man kör med uncapped FPS, dvs bara låta dumburken få pusha så höga fps som möjligt.
cappar jag till 144fps som min skärm klarar, då försvinner coil whine helt!
kan även tänka mig att dra ner på mhzen/hastigheten på kortet kan bidra till minskad coilwhine iom att den inte behöver pusha like höga volt.. btw, har du funderat på att undervolta din 6950xt?

Jag ska nog undervolta min, jag fick precis hem en xfx 6950xt för 7200kr som ska ersätta min 3070. kanske blir av idag o installera, e bara lite lat med att behöva ominstallera windows på min lediga dag hehe.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tycker du ska stå på dig och klaga mer till Inet. Så där högt ljud är inte ok. Även om det inte påverkar prestandan eller funktionen på kortet i sig så påverkar det användaren på ett sådant sätt att produkten inte kan användas på ett normalt sätt. Man skall inte behöva använda ljuddämpning och hörlurar för att få en OK upplevelse. Inte heller behöva underklocka grafikkortet så som du gjort.

Du kan även hänvisa till denna tråd när du pratar med inet. Kanske det hjälper.

Du har nog rätt egentligen, frågan är om man orkar. Har ju hittat en lösning just nu iallafall.

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

intressant!

ja jag har märkt att coilwhine kan bli illa om man kör med uncapped FPS, dvs bara låta dumburken få pusha så höga fps som möjligt.
cappar jag till 144fps som min skärm klarar, då försvinner coil whine helt!
kan även tänka mig att dra ner på mhzen/hastigheten på kortet kan bidra till minskad coilwhine iom att den inte behöver pusha like höga volt.. btw, har du funderat på att undervolta din 6950xt?

Jag ska nog undervolta min, jag fick precis hem en xfx 6950xt för 7200kr som ska ersätta min 3070. kanske blir av idag o installera, e bara lite lat med att behöva ominstallera windows på min lediga dag hehe.

https://www.youtube.com/watch?v=Y9xQTEsfSeE

Från vad jag testade så hjälpte det att cappa FPSen, men det lät fortfarande lika högt, det var bara frekvensen av "klicken" så att säga som blev mindre.

Har testat att undervolta och det gjorde faktiskt absolut ingen skillnad, tyvärr. Men kanske borde testa mer.

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem

Hade ett asus 6750 xt som jag fick för ett garantiärende. Det hade ännu högre coilwhine än du har i klippet. Det åkte tillbaka. Det ska inte behöva överrösta spelljudet så att säga. Jag skulle ha skickat tillbaka det om du inte orkar pilla med att undervolta det.

Beställde ett Arc ifrån inet. Det är knäpptyst!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023