Permalänk
Medlem

Vilken lödstation ska jag köpa?

Hej,

Jag är intresserad av att lära mig konstformen lödning, främst för att jag vill löda ihop ett tangentbord kallat "Lily58", och har under de senaste två veckorna försökt läsa på vad som krävs och vilka verktyg som rekommenderas. Jag har hittills köpt dessa verktyg:

Lödstation:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Multimeter:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/matinst...

Stativ:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Anti-statisk matta:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Spetsförtenning:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Lödspetsrengörare:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Jag har ännu inte köpt lödtenn och flussmedel, men letar runt lite efter det bästa för mina ändamål. Jag har förstått att detta flussmedel, AmTech 559v2, ska vara bra:
https://www.phonecare.se/products/fluss-for-lodning-amtech-nc...

Vad gäller lödtenn ska Kjell & Company's också vara helt ok enligt några jag frågat:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Jag tänkte dock ändå passa på att fråga om tips även där. Vet ni om något lödtenn som är ännu mer rekommenderat?

Slutligen vill jag fråga om det som trådrubriken handlar om, nämligen lödstationen. Jag har hört att många tycker att den jag länkat till ovan inte är särskilt bra, och att jag hellre ska köpa en Weller WS80 eller WSD80 med LR21-station för penna, men handlar jag detta kommer jag att hoppa upp många hundratals procent i kostnad. Bara LR21-pennan tycks kosta över 2000 kr, t.ex.

Jag har ju aldrig lödat förut, och vet inte vad jag kommer tycka om hobbyn, eller om jag kommer att ha många fler projekt i framtiden. Jag har fått rekommenderat att köpa de nämnda Weller-stationerna begagnat, men det är svårt att hitta, tycker jag. Frågan är då om det är så otroligt stor skillnad på Kjell & Company's lödstation och Weller's? Vad är det man som hobbyist för mer för pengarna när man köper Weller?

Jag har ju mekat en hel del med cyklar, och vet värdet av bra verktyg. Dock fungerar hyfsat billiga verktyg alldeles utmärkt de med, särskilt om man bara tar isär cykeln och rengör eller byter t.ex. kassett någon gång då och då, så jag tänkte att Weller kanske är för professionellt bruk där man sitter hela dagarna och löder? Eller är det många andra oumbärliga fördelar man får med en Weller framför Kjell & Company's?

Tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

När jag lödde ihop min Lily58 Pro använde jag mig utav två olika lödtenn. En på 0,35 mm och 0,6 mm. 0,35 mm var alldeles för litet för dessa "stora" komponenter. Inte provat med 0,5 mm.

Lödtenn 0.6mm blyfritt 100g

Använde mig utav Luxorparts Analog lödstation 48 W och tyckte den var svår att hålla en jämn temperatur med den. Inte provat den du köpt, men många rekommenderade Pinecil (EU store) när jag frågade runt sist.

Edit: En tennsug är inte ett dumt verktyg att ha tillgängligt och även pincetter för montering av dioderna.

Edit2: Jag använde inget flussmedel, men jag tvättade rent med IPA efter lödningen, då lödtennen har en flusskärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

När jag lödde ihop min Lily58 Pro använde jag mig utav två olika lödtenn. En på 0,35 mm och 0,6 mm. 0,35 mm var alldeles för litet för dessa "stora" komponenter. Inte provat med 0,5 mm.

Lödtenn 0.6mm blyfritt 100g

Använde mig utav Luxorparts Analog lödstation 48 W och tyckte den var svår att hålla en jämn temperatur med den. Inte provat den du köpt, men många rekommenderade Pinecil (EU store) när jag frågade runt sist.

Edit: En tennsug är inte ett dumt verktyg att ha tillgängligt och även pincetter för montering av dioderna.

Edit2: Jag använde inget flussmedel, men jag tvättade rent med IPA efter lödningen, då lödtennen har en flusskärna.

Kul att du redan lött ihop en Lily58 Pro! Vad tyckte du om processen, och resultatet? Är den svår att programmera med de användarvänliga open-source programmen som brukar rekommenderas (kommer inte ihåg namnen på dem)?

Ska definitivt ta mig en närmare titt på det lödtenn du länkar till. Jag har hört att det är väldigt olika vad människor föredrar inte bara när det kommer till diametern, utan även på själva lödkolvspetsens utformning: vissa vill ha konformad, andra mer spadformad spets. Svårt att veta för en total nybörjare vad som gäller.

Jag vill verkligen inte lägga pengar på en "ok, men generellt sett undermålig" produkt. Jag har också hört om Pinecil, men den är ändå inte en s.k. lödstation. Kjell & Company's kostar ju dessutom mer, när den inte är på rea, och det är ju inte ett bedragarföretag i alla fall. Borde inte Dibotech's vara åtminstone lika bra som Pinecil?

Den jag köpte fick "bäst i test" i följande länk:
https://hemmasnickarna.se/lodkolv-bast-i-test/

Detta just för att den uppenbarligen är prisvärd, men den kolv du använde fick ju "bästa budgetval". Är du missnöjd med den så kanske man blir missnöjd med den jag köpte också. Jag kan ju fortfarande returnera lödstationen, och jag känner mig mer osäker på hur jag ska göra. Jag lägger gärna till några hundralappar för att få något som är markant mycket bättre, behagligt och mer roligt att använda, men det får ju inte bli för mycket!

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Felidae:

Jag vill verkligen inte lägga pengar på en "ok, men generellt sett undermålig" produkt. Jag har också hört om Pinecil, men den är ändå inte en s.k. lödstation. Kjell & Company's kostar ju dessutom mer, när den inte är på rea, och det är ju inte ett bedragarföretag i alla fall. Borde inte Dibotech's vara åtminstone lika bra som Pinecil?

Den jag köpte fick "bäst i test" i följande länk:
https://hemmasnickarna.se/lodkolv-bast-i-test/

Skillnaden mellan en Pinecil och de flesta generiska lödstationer du hittar på Kjell, Clas Ohlson, Jula, Lidl, ÖoB osv handlar om hur spetsen värms upp.
Pinecil har värmeelement direkt i spetsen, vilket gör att den lättare kan hålla spetsen på angiven temperatur.
De flesta generiska lödstationer har värmeelement i handtaget, som behöver leda värmen över till spetsen, det ger sämre temperaturkontroll och långsammare uppvärmning.
Du får en betydligt trevligare lödkolv att arbeta med för samma pengar med en Pinecil/(TS100/TS101/PTS200, liknande varianter)

Vid den prisnivån är den enda skillnaden mellan att kalla något en lödkolv och en lödstation att du har en större separat låda med spänningsomvandling och temperaturinställning, samt inbyggt ställ. Själva lödkolven i sig behöver inte vara bättre.

Recensionssidan du länkar verkar mer vara marknadsföring snarare än test, och då inte av någon som löder i någon större utsträckning.
Vettigare att kolla Youtube från elektronikpysslare och åsikter från mer inriktare elektronikpysslarforum som ex EEVblog
https://www.youtube.com/watch?v=k-wo_al9QJU

TLDR:
-Pinecil högst sannolikt betydligt bättre än generiska lödstationer från Kjell/Clas Ohlson/Jula/ÖoB/Lidl osv
-Alla recensionssidor är inte att lita på. Kolla mer ämnesinriktade Youtubes och forum för vettiga åsikter

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Den har hittills lyckats hålla utan problem i 9 månader. Det svåraste var nog att jag använde fel tjocklek på lodet och misshandlade därmed mina spetar, vilket kan resulterat i min negativitet till att lödstationen inte höll värmen bra. Hade ingen spettsförtenning och behöver säkerligen köpa en ny spets nu... fungerat bra tidigare med större lod och kortare lödningssessioner. Tidigare har det bara blivit en Aruduino och andra kretskort som behövt pins.

Det är mitt main tangentbord tills i början av Augusti. Då får jag förhoppningsvis mina Dygma Defys på posten. Då jag använder för många layers och MCU baserat på ATmega32U4 kan jag inte använda VIA/VIAL. Har man behov av fler än 4 (om jag minns rätt) har dessa för lite minne. Har ett annat tangentbord som är kompatibelt med VIA, men aldrig använt det. Programmerar dem via texteditorn.

Köp en MCU med RP2040 så du inte går på samma landmina där.

Lödstationer vågar jag inte uttala mig om. Jag köpte min för 100-150 kr och tyckte det var ett fint pris då. Skulle köpt något annat idag, om jag ska löda något mer än bara pins.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar en lödstation på ca 80 W och med aktiv tempreglering som sitter nära spetsen. ESD säkrad borde vara obligatoriskt... Det gör enorm skillnad speciellt om du ska löda större saker eller värst av allt små komponenter på stora jordplan...

Jag köpte en begagnad weller för runt 800. Fungerat fint för ströarbeten i 10 år, nypris är dom ganska dyra men helt klart vettigare beg och otroligt mycket bättre än en ny budgetstation, kanske komplettera med nya spesar.

Hade innan kjell och co billigaste station innan wellern. Helt hopplös att löda med, allt var svårt så den blev degraderad till att bränna plast tills jag skänkte bort den.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett tangentbord är nog egentligen väldigt okänsligt för vad man löder med.
Hög effekt är bra så det går snabbt att värma större prylar typ kretskort och kablar och den stora skillnaden mellan billiga kinaprylar och dyra lödstationssystrem tycker jag brukar vara utbudet av spetsar av olika modeller, kinamodellerna har oftast bara ett par runda och mejselformade spetsar upp till några enstaka millimeter i bredd
men inga större spetsar tex för att löda på hela ickretsar på en gång. Det är kanske inte det vanligaste behovet men ibland är de väldigt bra att ha tillgång till.

Jag hade nog i vart fall inte köpt nån jättedyr lödstation innan jag vet att det är nått som kommer att användas mer frekvent för skillnaden är inte så stor om man bara gör enklare saker och det kan dessutom vara bekvämt att ha flera lödstationer så man kan ha olika spetsar snabbt tillgängliga så att börja med nån enklare lödstation är inte fel för man kommer säkert ändå att vilja ha flera om man utvecklar hobbyn så den enklare är inte bortkastad.
Det är som med mätinstrument, det går ofta mycket enklare och snabbare om man har ett par stycken.

Det är också väldigt bra att ha en förstoringslampa och inte bara "bra belysning" för man vill ofta ha förstoring för att kolla på småsakerna, det är ofta helt nödvändigt om man tex letar sprickor även om man har perfekt syn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en riktig station när du äntligen handlar.
T.ex. en weller, hakko eller liknande.
Fördelen med kända märken är ju att du kommer att kunna hitta reservdelar och spetsar även om 20-30 år.
Gärna 70+ watt, inte för att du behöver det till ett tangentbord utan för att du oundvikligen hittar andra projekt när du äntligen kan löda ordentligt
Mer effekt gör så att du inte måste vrida upp temperaturen för att det skall orka med.
Och lägre temperatur betyder mindre risk att skada saker.

Löd"tenn" är mer en personlig sak, själv så sätter jag (oftast) en droppe på spetsen och låter ytspänningen göra jobbet.
Det betyder att grovleken spelar mindre roll.
Vill man tillsätta lod direkt på komponenterna efter att ha värmt med spetsen vill man ju vare sig ha för grovt eller för tunnt.

Men viktigast för en bra och rolig lödning är ju flussmedlet.
(lödtenn som innehåller flussmedel är för biltema mekar).
Det gör så att lodet fäster på komponenterna och flyter ut som det skall.
Föredrar själv en penna till detta, men olika varianter finns.
Lättrinnande fluss är att föredra över pastor tycker jag.

Lödfläta och en tennsug hör också till nödvändigheterna när man håller på.

Och som sagt ovan, förstoringsglasögon är en stor hjälp.
Inte bara är det enklare att se misstag utan du får ett visst skydd mot eventuellt stänk.
Kompletteras gärna med en lupp för att dubbelkolla resultatet.

Skyssta grejer gör det mycket roligare att hålla på

Brukar själv handla på www.electrokit.com
Skapliga priser och ett trevligt sortiment för hemmapularen.
Men det finns såklart massor av ställen att handla lödsaker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Kul att du redan lött ihop en Lily58 Pro! Vad tyckte du om processen, och resultatet? Är den svår att programmera med de användarvänliga open-source programmen som brukar rekommenderas (kommer inte ihåg namnen på dem)?

Ska definitivt ta mig en närmare titt på det lödtenn du länkar till. Jag har hört att det är väldigt olika vad människor föredrar inte bara när det kommer till diametern, utan även på själva lödkolvspetsens utformning: vissa vill ha konformad, andra mer spadformad spets. Svårt att veta för en total nybörjare vad som gäller.

Jag vill verkligen inte lägga pengar på en "ok, men generellt sett undermålig" produkt. Jag har också hört om Pinecil, men den är ändå inte en s.k. lödstation. Kjell & Company's kostar ju dessutom mer, när den inte är på rea, och det är ju inte ett bedragarföretag i alla fall. Borde inte Dibotech's vara åtminstone lika bra som Pinecil?

Den jag köpte fick "bäst i test" i följande länk:
https://hemmasnickarna.se/lodkolv-bast-i-test/

Detta just för att den uppenbarligen är prisvärd, men den kolv du använde fick ju "bästa budgetval". Är du missnöjd med den så kanske man blir missnöjd med den jag köpte också. Jag kan ju fortfarande returnera lödstationen, och jag känner mig mer osäker på hur jag ska göra. Jag lägger gärna till några hundralappar för att få något som är markant mycket bättre, behagligt och mer roligt att använda, men det får ju inte bli för mycket!

Skillnaden mellan Kjells station och en Pinecil är milsvidd, och det är till Pinecils fördel. Mer effekt, riktig temperaturreglering, snabbare respons etn. En ordeltlig Weller station är bättre men det kostar multum. Skall du löda ett tangentbord tror jag det kommer funka med Kjells ändå, det kommer bara ta längre tid.

En sak att ha i åtanke med en pinecil är att man behöver köpa en USB laddare som orkar med 60, och gärna 100W och det kostar nästan mer än pennan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Skillnaden mellan en Pinecil och de flesta generiska lödstationer du hittar på Kjell, Clas Ohlson, Jula, Lidl, ÖoB osv handlar om hur spetsen värms upp.
Pinecil har värmeelement direkt i spetsen, vilket gör att den lättare kan hålla spetsen på angiven temperatur.
De flesta generiska lödstationer har värmeelement i handtaget, som behöver leda värmen över till spetsen, det ger sämre temperaturkontroll och långsammare uppvärmning.
Du får en betydligt trevligare lödkolv att arbeta med för samma pengar med en Pinecil/(TS100/TS101/PTS200, liknande varianter)

Vid den prisnivån är den enda skillnaden mellan att kalla något en lödkolv och en lödstation att du har en större separat låda med spänningsomvandling och temperaturinställning, samt inbyggt ställ. Själva lödkolven i sig behöver inte vara bättre.

Recensionssidan du länkar verkar mer vara marknadsföring snarare än test, och då inte av någon som löder i någon större utsträckning.
Vettigare att kolla Youtube från elektronikpysslare och åsikter från mer inriktare elektronikpysslarforum som ex EEVblog
https://www.youtube.com/watch?v=k-wo_al9QJU

TLDR:
-Pinecil högst sannolikt betydligt bättre än generiska lödstationer från Kjell/Clas Ohlson/Jula/ÖoB/Lidl osv
-Alla recensionssidor är inte att lita på. Kolla mer ämnesinriktade Youtubes och forum för vettiga åsikter

Tack för ditt svar, Apanx! Jag lär mig mycket av de coola kidsen på sweclockers, som vanligt!

Kan tycka att det är så konstigt att prisbilden relativt till kvaliteten kan skilja så mycket, men det finns väl någon logisk anledning till varför det är som det är.

Skrivet av jreklund:

Den har hittills lyckats hålla utan problem i 9 månader. Det svåraste var nog att jag använde fel tjocklek på lodet och misshandlade därmed mina spetar, vilket kan resulterat i min negativitet till att lödstationen inte höll värmen bra. Hade ingen spettsförtenning och behöver säkerligen köpa en ny spets nu... fungerat bra tidigare med större lod och kortare lödningssessioner. Tidigare har det bara blivit en Aruduino och andra kretskort som behövt pins.

Det är mitt main tangentbord tills i början av Augusti. Då får jag förhoppningsvis mina Dygma Defys på posten. Då jag använder för många layers och MCU baserat på ATmega32U4 kan jag inte använda VIA/VIAL. Har man behov av fler än 4 (om jag minns rätt) har dessa för lite minne. Har ett annat tangentbord som är kompatibelt med VIA, men aldrig använt det. Programmerar dem via texteditorn.

Köp en MCU med RP2040 så du inte går på samma landmina där.

Lödstationer vågar jag inte uttala mig om. Jag köpte min för 100-150 kr och tyckte det var ett fint pris då. Skulle köpt något annat idag, om jag ska löda något mer än bara pins.

Jag har fått förklarat från Svenska Elektronikforumet att den lite mer budget-vänliga lödkolven du använt dig av generellt sett anses vara skräp. Förlåt för att jag dissar ditt köp och val av verktyg, men jag är bara budbäraren!

Spetsförtenning tycks vara ett måste, liksom gott med flussmedel (flusset verkar vara mycket farligare än det bly som finns i viss lödtenn).

Dygma Defys ser trevliga ut, men de liknar min ErgoDox alldeles för mycket i det att den är väldigt stor. Jag vill ha tangentbord med mindre område för tummarna, så att jag kan placera det bekvämt ovanför mitt Contour Rollermouse RED och få ut det bästa av både tangentbord och datormus. "Tum-arean" på ErgoDox skär liksom in på övre kanten av Rollermouse, vilket gör att mina fingrar inte kommer i tillräckligt god position för att använda både tangentbordet och musen samtidigt. Hoppas du blir nöjd med dina Defys iaf!

Viktigt med tillräckligt minne då! Ska tänka på det!

Skrivet av QRikard:

Rekommenderar en lödstation på ca 80 W och med aktiv tempreglering som sitter nära spetsen. ESD säkrad borde vara obligatoriskt... Det gör enorm skillnad speciellt om du ska löda större saker eller värst av allt små komponenter på stora jordplan...

Jag köpte en begagnad weller för runt 800. Fungerat fint för ströarbeten i 10 år, nypris är dom ganska dyra men helt klart vettigare beg och otroligt mycket bättre än en ny budgetstation, kanske komplettera med nya spesar.

Hade innan kjell och co billigaste station innan wellern. Helt hopplös att löda med, allt var svårt så den blev degraderad till att bränna plast tills jag skänkte bort den.

Jag följer ditt råd och har lämnat tillbaks allting till Kjell & Company! Köper man billiga skor köper man dyra skor, och jag är minsann sugen på en Weller eller Hakko efter att alla lödare prisar dem så mycket!

Skrivet av mrqaffe:

Ett tangentbord är nog egentligen väldigt okänsligt för vad man löder med.
Hög effekt är bra så det går snabbt att värma större prylar typ kretskort och kablar och den stora skillnaden mellan billiga kinaprylar och dyra lödstationssystrem tycker jag brukar vara utbudet av spetsar av olika modeller, kinamodellerna har oftast bara ett par runda och mejselformade spetsar upp till några enstaka millimeter i bredd
men inga större spetsar tex för att löda på hela ickretsar på en gång. Det är kanske inte det vanligaste behovet men ibland är de väldigt bra att ha tillgång till.

Jag hade nog i vart fall inte köpt nån jättedyr lödstation innan jag vet att det är nått som kommer att användas mer frekvent för skillnaden är inte så stor om man bara gör enklare saker och det kan dessutom vara bekvämt att ha flera lödstationer så man kan ha olika spetsar snabbt tillgängliga så att börja med nån enklare lödstation är inte fel för man kommer säkert ändå att vilja ha flera om man utvecklar hobbyn så den enklare är inte bortkastad.
Det är som med mätinstrument, det går ofta mycket enklare och snabbare om man har ett par stycken.

Det är också väldigt bra att ha en förstoringslampa och inte bara "bra belysning" för man vill ofta ha förstoring för att kolla på småsakerna, det är ofta helt nödvändigt om man tex letar sprickor även om man har perfekt syn.

Tack för ditt långa och informativa svar!

Lämnade tillbaks allting till Kjell & Company, och ser mig om för den bästa dealen på en Weller eller Hakko. Det är nog bra med många verktyg, som du säger, men jag vill nog bara ha en produkt hemma. Orkar inte ha en massa grejs liggandes. Jag brukar satsa på en dyrare variant av hög kvalitet som håller i många år, oavsett om det gäller kläder eller elektronik.

Har du någon åsikt mellan Weller WE 1010 och Hakko Fx-888D? Hakko:n kostar mindre än hälften av vad Weller:n kostar, men många tycker att den är lika bra, eller t.o.m. bättre, på det mest väsentliga (jag har läst en del recensioner dem emellan och tittat på ett par YouTubare som jämför dem). Låter konstigt att de båda kan vara lika bra när den ena kostar så mycket mer, men det är väl samma ekonomiska fenomen som dyker upp som @Apanx uppmärksammade.

Skrivet av Svensktiger:

Köp en riktig station när du äntligen handlar.
T.ex. en weller, hakko eller liknande.
Fördelen med kända märken är ju att du kommer att kunna hitta reservdelar och spetsar även om 20-30 år.
Gärna 70+ watt, inte för att du behöver det till ett tangentbord utan för att du oundvikligen hittar andra projekt när du äntligen kan löda ordentligt
Mer effekt gör så att du inte måste vrida upp temperaturen för att det skall orka med.
Och lägre temperatur betyder mindre risk att skada saker.

Löd"tenn" är mer en personlig sak, själv så sätter jag (oftast) en droppe på spetsen och låter ytspänningen göra jobbet.
Det betyder att grovleken spelar mindre roll.
Vill man tillsätta lod direkt på komponenterna efter att ha värmt med spetsen vill man ju vare sig ha för grovt eller för tunnt.

Men viktigast för en bra och rolig lödning är ju flussmedlet.
(lödtenn som innehåller flussmedel är för biltema mekar).
Det gör så att lodet fäster på komponenterna och flyter ut som det skall.
Föredrar själv en penna till detta, men olika varianter finns.
Lättrinnande fluss är att föredra över pastor tycker jag.

Lödfläta och en tennsug hör också till nödvändigheterna när man håller på.

Och som sagt ovan, förstoringsglasögon är en stor hjälp.
Inte bara är det enklare att se misstag utan du får ett visst skydd mot eventuellt stänk.
Kompletteras gärna med en lupp för att dubbelkolla resultatet.

Skyssta grejer gör det mycket roligare att hålla på

Brukar själv handla på www.electrokit.com
Skapliga priser och ett trevligt sortiment för hemmapularen.
Men det finns såklart massor av ställen att handla lödsaker på.

Tack för dina råd, din tiger där!

Många viktiga och bra saker du poängterar!

Jag måste fråga: vilka förstoringsglasögon rekommenderar du, och vilken lupp? Kollar på electrokit nu, och de har många grejer!

Skrivet av cheben:

Skillnaden mellan Kjells station och en Pinecil är milsvidd, och det är till Pinecils fördel. Mer effekt, riktig temperaturreglering, snabbare respons etn. En ordeltlig Weller station är bättre men det kostar multum. Skall du löda ett tangentbord tror jag det kommer funka med Kjells ändå, det kommer bara ta längre tid.

En sak att ha i åtanke med en pinecil är att man behöver köpa en USB laddare som orkar med 60, och gärna 100W och det kostar nästan mer än pennan.

Ska nog köpa en Weller eller Hakko, när allt kommer omkring. Som andra har påpekat så känns det tryggt med välkända tillverkare som det nog finns många bra spetsar att välja från, med den ytterligare fördelen om gediget och välkänt varumärke.

Skrivet av etnica33:

Jag köper gärna den, men många menar att Weller WE1010 är lika bra, eller t.o.m. bättre. Weller:n kostar dock ca 2500 kr ny, medan Hakko:n kostar typ 1300 kr ny.

Vet du varför de kostar så olika? Jag lutar faktiskt åt Hakko:n, men jag vill ändå gärna ha rejäla grejer, och min briljanta logik säger att dyrare = bättre.

Tjo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Weller är delvis dyra pga märket och att du kan vara säker på kvalitet och tillgänglighet på tillbehör. Hakko har jag aldrig använt men känner igen namnet som en weller kopia, dock en av de bättre (lika bra?). Har inte googlat modellnamnen du nämnde men om priset inte ändras mycket se till att gå på 80W istället för billigaste på 50-60 W. Stor skillnad enligt min erfarenhet när man ska ge sig på jordplan eller grövre grejer.
Jag drömmer om JBC men då ändras priset igen

Flussmedel är viktigt, jag gillar penna för småsaker för flussmedel är sällan tillräckligt i dom minsta dimensionerna på lödtenn. Jag har 1 mm och typ 0,5 mm diameter och dom två räcker långt.
Jag löder det mesta med en liten mejselspets 1-2 mm (?). Dom minsta koniska och långsmala har oftast för liten massa och värmeöverföring för att ge ett bra resultat. Ju större spets desto lättare blir det att löda.

Jag kör på en lampa med stort förstoringsglas och dimbara dioder, TOOLCRAFT TO-6394500.
https://www.conrad.se/p/toolcraft-to-6394500-arbetsbelysning-...
Provat lite av varje men är absolut mest förtjust i denna typ med stor lins och dimbart lyse. Tycker 3 diopter är rätt lagom till det mesta. Även lött en del med stereomikroskop men får inte till känslan, denna är klart trevligare. Stora linsen förbättrar djupseendet också samt att du inte behöver justera hela tiden som med dom minsta "allt i ett" lösningarna.
Nån gång hade jag önskat mer förstoring men funderar på att komplettera med en lupp istället för det är mest vid inspektion.

Pincetter i lite olika storlekar är också bra att ha. Undvik bara absolut billigaste kinavarianterna så är det lugnt.

Riktig ESD matta samt kabel att koppla till jord. Allmänt trevligt också så riskerar du inte att få skador på skrivbordet.

Multimetern på kjell är säkert bra, autorange är guld och värt nån hundring extra.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar lite överdrivet att nörda ner sig så mycket i lödstationen. Så länge den är temperaturreglerad borde det funka. Jag har en lödstation som jag köpte runt 2015 och kostade runt 200 kr (https://hobbyking.com/en_us/soldering-station-with-adjustable-heat-range-eu-plug.html ) och den funkar ypperligt, både för att löda kretsar med 0.5 mm pitch och att löda AWG10-kablar.

Jag använder två olika lödspetsar, en grövre och en mindre. Båda spårskruvmejselformade. Lödspetsarna är billiga kinagrejer precis som lödstationen och de håller i evigheter för hobbybruk (säkert flera år sedan jag bytte). Jag har ett "koppartrassel" (liknande https://www.amazon.se/Lödspets-rengöringstråd-lödspets-rengör... ) som jag "doppar" dem i när de får för mycket sörja på sig. Och så lägger jag alltid lödtenn på spetsarna när jag stänger av lödstationen.

Som tidigare sagts, bra fluss är A och O. Jag föredrar "pasta"-varianten. Använder en liten plastpinne för att smeta ut på grejerna som ska lödas om det är mer komplicerade grejer (enklare lödningar räcker det med flusset som är i lödtennet).

Fast vid närmare eftertanke använder jag alltid lödtenn med bly. Kanske man har mer nytta av bättre grejer när man håller på med blyfritt? Det ska ju vara svårare att jobba med. Eller kanske om man håller på med kretskort man gjort hemma? Då är det ju ingen "solder mask" på dem vilket gör det svårare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felidae:

Har du någon åsikt mellan Weller WE 1010 och Hakko Fx-888D?

Nej har inga råd om nån specifik apparat jag inte känner till, jag har en äldre Weller och ett par billigare nyare kinamodeller och eftersom de fungerar bra för det jag gör så har jag inte satt mig in i vad som finns idag för jag har inget behov av att byta ut nått så länge de fungerar.

Apropå märken så är det väl ingen som ännu nämnt ERSA.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Felidae:

Jag köper gärna den, men många menar att Weller WE1010 är lika bra, eller t.o.m. bättre. Weller:n kostar dock ca 2500 kr ny, medan Hakko:n kostar typ 1300 kr ny.

Vet du varför de kostar så olika? Jag lutar faktiskt åt Hakko:n, men jag vill ändå gärna ha rejäla grejer, och min briljanta logik säger att dyrare = bättre.

Tjo!

Både Hakko FX888D och Weller WE1010 är välgjorda stationer, men bägge är också baserad på den äldre tekniken där värmeelementet sitter i handtaget. Kollar man specifikt Hakko är det snarare FX951 med spetsvärme som är mer intressant.

EEVBlog jämför FX888D mot WE1010
https://www.youtube.com/watch?v=tlKg6rSMPEs

I och med att det finns (relativt) billiga lödpennor idag med värmeelement i spetsen, med de fördelar som det innebär i temperaturkontroll och uppvärmningstid, hade jag nog inte gått på stationer med värmeelement i handtaget i första hand.
Du kommer undan med något som fungerar tillräckligt bra för att komma fram till om lödning är en intressant hobby, utan att verktyget begränsar en.
Visar det sig att det inte var så kul som man trodde så är det också inte lika mycket pengar nedplöjt.

Jämförelse mellan en billig lödpenna med spetsvärme, mot en Weller lödstation
https://www.youtube.com/watch?v=HgrB5P-rDLw
Jämförelse mellan pennor och stationer, bland annat FX888D, WE1010 och Pinecil
https://www.youtube.com/watch?v=R2sPDQeGlj8

Sen finns det andra ev aspekter som ergonomi och i de avseendena är det mer fördel för stationerna.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Pinecil med en Dell USB-C laddare och nåt litet ställ för lödkolven. Använder mig av SS-02 för att suga upp tennet.
Pinecil v2
Portable ministand
Lödsug SS-02

Sedan köpte jag dessa i samma veva
Flux pasta
Desoldering braid
Lödspets rengörare
Lödtenn
Extra lödspets TS-BC2
Krokodilarmar med förstoringsglas

Jättenöjd med köpet. Har moddat flera Nintendo GameCubes (PicoBoot) med hjälp av Pinecil och andra småsaker.

Bästa med allt är att allt får sedan plats i en plastbehållare från ClasOlson så man kan lägga undan allt. Jättebra när man bor i en liten lägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Tack för ditt svar, Apanx! Jag lär mig mycket av de coola kidsen på sweclockers, som vanligt!

Kan tycka att det är så konstigt att prisbilden relativt till kvaliteten kan skilja så mycket, men det finns väl någon logisk anledning till varför det är som det är.
Jag har fått förklarat från Svenska Elektronikforumet att den lite mer budget-vänliga lödkolven du använt dig av generellt sett anses vara skräp. Förlåt för att jag dissar ditt köp och val av verktyg, men jag är bara budbäraren!

Spetsförtenning tycks vara ett måste, liksom gott med flussmedel (flusset verkar vara mycket farligare än det bly som finns i viss lödtenn).

Dygma Defys ser trevliga ut, men de liknar min ErgoDox alldeles för mycket i det att den är väldigt stor. Jag vill ha tangentbord med mindre område för tummarna, så att jag kan placera det bekvämt ovanför mitt Contour Rollermouse RED och få ut det bästa av både tangentbord och datormus. "Tum-arean" på ErgoDox skär liksom in på övre kanten av Rollermouse, vilket gör att mina fingrar inte kommer i tillräckligt god position för att använda både tangentbordet och musen samtidigt. Hoppas du blir nöjd med dina Defys iaf!

Viktigt med tillräckligt minne då! Ska tänka på det!
Jag följer ditt råd och har lämnat tillbaks allting till Kjell & Company! Köper man billiga skor köper man dyra skor, och jag är minsann sugen på en Weller eller Hakko efter att alla lödare prisar dem så mycket!
Tack för ditt långa och informativa svar!

Lämnade tillbaks allting till Kjell & Company, och ser mig om för den bästa dealen på en Weller eller Hakko. Det är nog bra med många verktyg, som du säger, men jag vill nog bara ha en produkt hemma. Orkar inte ha en massa grejs liggandes. Jag brukar satsa på en dyrare variant av hög kvalitet som håller i många år, oavsett om det gäller kläder eller elektronik.

Har du någon åsikt mellan Weller WE 1010 och Hakko Fx-888D? Hakko:n kostar mindre än hälften av vad Weller:n kostar, men många tycker att den är lika bra, eller t.o.m. bättre, på det mest väsentliga (jag har läst en del recensioner dem emellan och tittat på ett par YouTubare som jämför dem). Låter konstigt att de båda kan vara lika bra när den ena kostar så mycket mer, men det är väl samma ekonomiska fenomen som dyker upp som @Apanx uppmärksammade.
Tack för dina råd, din tiger där!

Många viktiga och bra saker du poängterar!

Jag måste fråga: vilka förstoringsglasögon rekommenderar du, och vilken lupp? Kollar på electrokit nu, och de har många grejer!
Ska nog köpa en Weller eller Hakko, när allt kommer omkring. Som andra har påpekat så känns det tryggt med välkända tillverkare som det nog finns många bra spetsar att välja från, med den ytterligare fördelen om gediget och välkänt varumärke.
Jag köper gärna den, men många menar att Weller WE1010 är lika bra, eller t.o.m. bättre. Weller:n kostar dock ca 2500 kr ny, medan Hakko:n kostar typ 1300 kr ny.

Vet du varför de kostar så olika? Jag lutar faktiskt åt Hakko:n, men jag vill ändå gärna ha rejäla grejer, och min briljanta logik säger att dyrare = bättre.

Tjo!

Jag tror du skulle bli nöjd med något från alla 3 märken. En sak att kolla på innan du köper en station, vad kostar spetsarna? Det kan vara vettigt för att beräkna en totalkostnad. Vi har en underbar Weller på jobbet, men spetsarna till den kostar typ 1000kr/st

Permalänk
Medlem

Stationen är inte superkritisk för projekt som dessa om man väl lärt sig att löda... Så länge den uppfyller en viss grundnivå vad gäller funktion. Självklart är en äldre/billigare station med resistivt värmeelement i pennan inte jämförbar med t ex en modernare/dyrare, variant med induktionsvärme.

Hemma kör jag en gammal Weller WECP20 som jag haft i över 20 år nu, den fungerar utmärkt för det jag gör där. På jobbet däremot har vi Metcal och JBC främst.

Sen, glöm inte.. Lödångor är inte nyttiga! Någon form av utsug/fläkt är starkt rekommenderat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Sorry för bump på en nekrotrå men...
Weller och en massa andra förslag baserade på 70talsteknik? Helt värdelösa och ju mer effekt som krävs desto värre blir de.

Hekko nämndes men återigenen modell som är fullständigt utdaterad.

Kolla på 245 pennor från Aixun, Jabe eller Sugon (finns ju icke kina varianter men då är det 10.000 spänn direkt).
För någonstans mellan 2 och 3 tusen får man grejer som är på en vansinnigt mycket bättre nivå än allt som nämts i den här tråden.

Sugon A9 eller Aixun T340 exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eviln:

Sorry för bump på en nekrotrå men...
Weller och en massa andra förslag baserade på 70talsteknik? Helt värdelösa och ju mer effekt som krävs desto värre blir de.

Hekko nämndes men återigenen modell som är fullständigt utdaterad.

Kolla på 245 pennor från Aixun, Jabe eller Sugon (finns ju icke kina varianter men då är det 10.000 spänn direkt).
För någonstans mellan 2 och 3 tusen får man grejer som är på en vansinnigt mycket bättre nivå än allt som nämts i den här tråden.

Sugon A9 eller Aixun T340 exempelvis.

Vad är det som är dåligt med Weller? Det är inte särskilt avancerat med en lödstation. Antagligen bara en PT100 som är återkopplad till en PWM styrning av värmeelementen.

Störst skillnad gör lödtennet, och för en amatör är klassisk 60/40 blyat tenn kungen av lättarbetat vilket tyvärr inte får säljas till privatpersoner längre. Dock håller lödningar med blyat tenn bättre.

Permalänk
Medlem

Har använt Weller, JBC, Ersa sedan början på 2000-talet och nu sist inhandlades Metcal 5220 och Thermaltake 9000 stationer där värmen styrs via Curie-punkten av materialet i spetsen och energin överförs via induktion med en frekvens runt 13MHz.

Efter att ha använt dessa två kommer jag aldrig röra en "vanlig" lödstation igen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Vad är det som är dåligt med Weller? Det är inte särskilt avancerat med en lödstation. Antagligen bara en PT100 som är återkopplad till en PWM styrning av värmeelementen.

Störst skillnad gör lödtennet, och för en amatör är klassisk 60/40 blyat tenn kungen av lättarbetat vilket tyvärr inte får säljas till privatpersoner längre. Dock håller lödningar med blyat tenn bättre.

De moderna har värmeelemetet direkt i spetsen och värms med induktion, från standby till full temp på ca 2 sekunder. (Edit: alla använder förvisso inte induktion men är ruggigt snabba).
Betydligt bättre överföring av effekt till värme vilket gör att man kan löda med betydligt lägre temp även vid stora jordplan typ potentiometrar. Återhämtning till temp är vansinnigt mycket snabbare för långa lödjobb. JBC T245 är väl den vanligaste spetsen men Metcal har gjort det här i närmare 30 år, dock är JBC och Metcal inte riktigt prisade för hobbyisten.
Weller har naturligtvis grejer som är lika bra men ingen av dessa har nämnts här (och ska antagligen inte närmnas heller pga pris).
Så tillbaka till grunproblemet, om man har 2 tusen spänn så får man en betydligt bättre Kina-knock off än vad en Weller för samma pris ger.