Noctua sänker temperaturen med ny monteringsram för AMD-processorer

Permalänk
Melding Plague

Noctua sänker temperaturen med ny monteringsram för AMD-processorer

Genom att förskjuta monteringen av bolagets processorkylare kan temperaturerna sänkas med upp till 3 °C ihop med senaste generationens Ryzen-modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade missat tidigare att denna även fungerade med AM4, förstått det som att det enbart var AM5. Nu ger den sämre resultat med just AM4 men funderar lite på att köpa hem ett kit och testa. Upplever min D14 underpresterar. Samtidigt är 5900X en CPU som också går varmt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Upp till 3 grader var lite fjuttigt. På Intel tjänar man ju nästan 10 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Upp till 3 grader var lite fjuttigt. På Intel tjänar man ju nästan 10 grader.

Tror du missar lite vad detta är för något. Finns väll inte någon liknande produkt för Intel och inget behov av det då dom har allt i mitten av cpun.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är ändå lite komiskt att AMD enbart har detta problem med hotspot p.g.a. att de inte ville bryta kompatibliteten med CPU-kylare i samband med att de gick till AM5, och därför valde att kompensera med en jättetjock IHS.

Intel bröt ju nyligen kylarkompatibiliteten genom att ändra hålbilden runt sockeln, men folk lyckas ändå använda gamla kylare utan problem eftersom det finns eftermarknadskit att köpa om man absolut måste återanvända sin gamla kylare från anno dazumal, så tycker det är obegripligt att AMD envisas med att skapa ett reellt problem runt en av de billigaste komponenterna i en PC.

Permalänk
Medlem

Kom igen noctua och tillverka en kylare som klarar minst 400W...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Bäst vore om AMD levererade 7000-seriens CPUer utan (mao slippa momentet med att lossa) värmespridare, då kunde man riskfritt nappa på der8auers lösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Tror du missar lite vad detta är för något. Finns väll inte någon liknande produkt för Intel och inget behov av det då dom har allt i mitten av cpun.

Tror personen tänker på bracketen som håller cpun platt på 13000

Permalänk
Medlem

Upp till 3°C? Då ska man vara bra nära gränsen för att det ska vara värt att införskaffa separat. Men att inkludera med nya kylare är ju bara win

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tror du missar lite vad detta är för något. Finns väll inte någon liknande produkt för Intel och inget behov av det då dom har allt i mitten av cpun.

Det finns kontaktramar för Intel-processorer. Tror det är det som SuperDuperKillen syftar på. Dock är det ju som sagt inte riktigt samma typ av produkt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Lite för sent dock. Hade dem lanserat dem här i tid så hade det varit skitnice, nu blir man ju bara arg.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Hade varit intressant att testa, men är orolig att det kommer påverka min yttre pin-alignment på min NR200p/D14 kombo :/

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Upp till 3 °C. Jävlar.. då måste jag ha en. Om det var upp till 2 °C hade det få vara.
Men 3 °C... woow.

🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NutCracker:

Bäst vore om AMD levererade 7000-seriens CPUer utan (mao slippa momentet med att lossa) värmespridare, då kunde man riskfritt nappa på der8auers lösning.

Då blir det som förr i tiden när folk slog flisor ur kiselplattorna, plåtbiten är mest för att skydda kislet mot att bli sönderslaget för det var ganska vanligt när AMD körde naket så de gjorde som Intel och la en plåt över kislet.
En äldre AMD >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det finns kontaktramar för Intel-processorer. Tror det är det som SuperDuperKillen syftar på. Dock är det ju som sagt inte riktigt samma typ av produkt.

Ja men precis, och kontaktramar finns även till AMD så =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Blev beställning till de kylare jag har, nämligen NH-D15 och NH-U9S. Kommer knappast bemöda mig att montera om nu, inte tillräckligt stor skillnad för det. Men den dagen jag behöver montera om så har jag offset-ramarna på plats.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av SCORPIUS:

Upp till 3 °C. Jävlar.. då måste jag ha en. Om det var upp till 2 °C hade det få vara.
Men 3 °C... woow.

🙄

En femtiolapp för 3 °C var inte så värst farligt, finns dyrare och meningslösare lösningar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Soitora:

En femtiolapp för 3 °C var inte så värst farligt, finns dyrare och meningslösare lösningar

Och vill man spara €1 så verkar ju Noctua också sälja dem direkt. €3,90 istället för €4,90, då blir det ännu bättre

(Kommer dock slänga med ett till kylaren vid nästa amazonköp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Upp till 3 °C. Jävlar.. då måste jag ha en. Om det var upp till 2 °C hade det få vara.
Men 3 °C... woow.

🙄

Tänkte ringa och fråga om de har en variant som ger NED till 3°C 🤪

</hassan_joke>

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ändå lite komiskt att AMD enbart har detta problem med hotspot p.g.a. att de inte ville bryta kompatibliteten med CPU-kylare i samband med att de gick till AM5, och därför valde att kompensera med en jättetjock IHS.

Intel bröt ju nyligen kylarkompatibiliteten genom att ändra hålbilden runt sockeln, men folk lyckas ändå använda gamla kylare utan problem eftersom det finns eftermarknadskit att köpa om man absolut måste återanvända sin gamla kylare från anno dazumal, så tycker det är obegripligt att AMD envisas med att skapa ett reellt problem runt en av de billigaste komponenterna i en PC.

Är väl inte det som detta handlar om, utan främst om att de värmeutvecklande chippen inte sitter i mitten av pcbn

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Är väl inte det som detta handlar om, utan främst om att de värmeutvecklande chippen inte sitter i mitten av pcbn

Tjock IHS i kombination med, som det står i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tänkte ringa och fråga om de har en variant som ger NED till 3°C 🤪

</hassan_joke>

Jag vill ha en kylare MOT hög temperatur!

#hahaboomer 🥲

Permalänk
Medlem

Arctic har kört med offsets sedan Zen 2. Och gratis dessutom. Eller, var då det i fjol. Bara fylla i ett formulär så har du bracket i brevlådan efter ett par dagar. Visst, det är betydligt simplare än Noctuas men...

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då blir det som förr i tiden när folk slog flisor ur kiselplattorna, plåtbiten är mest för att skydda kislet mot att bli sönderslaget för det var ganska vanligt när AMD körde naket så de gjorde som Intel och la en plåt över kislet.
En äldre AMD >
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/KL_AMD_Athlon_XP_Thoroughbred.jpg/1200px-KL_AMD_Athlon_XP_Thoroughbred.jpg?20090606175128

Känner väl till det;) Jag uttryckte väl inte hela min idé, att dessa nakna processorer skulle säljas med en friskrivning gällande just dessa skador - nogsamt informerat vid köptillfället. Att de skulle säljas som en entusiastartikel parallellt med värmespridarförsedda CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då blir det som förr i tiden när folk slog flisor ur kiselplattorna, plåtbiten är mest för att skydda kislet mot att bli sönderslaget för det var ganska vanligt när AMD körde naket så de gjorde som Intel och la en plåt över kislet.
En äldre AMD >
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/KL_AMD_Athlon_XP_Thoroughbred.jpg/1200px-KL_AMD_Athlon_XP_Thoroughbred.jpg?20090606175128

Man skulle ju kunna tänka sig en IHS med ett fräst hål exakt för coren, med full kontakt både på IHS och core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag hade missat tidigare att denna även fungerade med AM4, förstått det som att det enbart var AM5. Nu ger den sämre resultat med just AM4 men funderar lite på att köpa hem ett kit och testa. Upplever min D14 underpresterar. Samtidigt är 5900X en CPU som också går varmt.

Undervolta och sätt PPT till ca 128watt, så kan du se temperatur runt 60-64grader under cinebench.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Undervolta och sätt PPT till ca 128watt, så kan du se temperatur runt 60-64grader under cinebench.

Tack, borde nog ta en seriös titt på detta faktiskt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man skulle ju kunna tänka sig en IHS med ett fräst hål exakt för coren, med full kontakt både på IHS och core.

Det enda skälet att AMD har en jättetjock IHS är för att de gick från PGA- till LGA-sockel när de gick från AM4 till AM5. Sockeln på AM5 blir så mycket lägre som de gjort IHSen tjockare, allt för den idiotiska idén att det till varje pris måste gå att återvinna en AM4-kylare.

Inget fräst hål i världen hjälper eftersom designen bygger på att kompensera höjdskillnaden med just IHS.

Permalänk
Medlem
Citat:

While primarily designed for AM5, the offset mounting bars can also be used on AM4, where they may yield slight improvements on Ryzen 5000 and 3000 series processors. However, the improvements when using the offset mounting position on these CPUs tend to be much smaller, typically <1°C instead of the 1-3°C gains that can be achieved on AM5.

Så för AM4, <1°C, kan det ens kallas för en förbättring? 0,5°C? 0,75°C? 0,25°C?

Permalänk
Medlem

Hmm, min DH-15 är redan rätt nära grafikkortet, blir tight med denna förskjutning.