Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Skärbrädor i härdat glas eller keramik knäcker ju båda typer av skärbrädor ovan på allt (vet inte miljömässigt) men jag personligen håller mig undan dom pga ljudnivå, skrapljud etc som mina öron bara inte tål.

Hmm. Sliter man inte sönder knivet jävligt fort på glas eller keramik?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Färs av nöt? Nötfärs går väl typ ätas rå?

Bland, så nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Jag har aldrig någonsin blivit sjuk, jag tror inte heller att jag har hört om någon som blivit sjuk av att använda samma skärbräda.
Jag diskar den bara och skär upp salladen först och köttet efter. Endast om jag gjort köttet först tar jag fram en annan till det gröna.

Det är nog mest en gammal skröna att det skulle vara en risk med att använda samma även om man diskat den. Teoretiskt ja men i praktiken, nja...
Ni tål mycket mer bakterier än ni tror.

På restaurang där mat tillagas hela tiden är det mer relevant.

Ni som upprepar att bakterier som Salmonella, Campylobacter inte är farligt, sluta med detta. Ni vet uppenbarligen inte vad ni pratar om. Campylobacter kan bland annat framkalla andra allvarliga autoimmuna sjukdomar.

Angående skärbrädor och knivskaft i trä så är de inte godkända i livsmedelsindustrier då de är svåra att rengöra. Djupa sprickor och att redskapen inte tål varmt diskvatten är problem.

Permalänk
Medlem

Billigaste på IKEA var även de som var bäst, resten hivade jag. 2-pack för 38:- har man 4st, sedan bara in i diskmaskinen eftersom. Hur bra som helst!

https://www.ikea.com/se/sv/p/finfoerdela-boejbar-skaerbraeda-...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Hmm. Sliter man inte sönder knivet jävligt fort på glas eller keramik?

Jo, det är skonsammare för kniven att använda en skärbräda av rostfritt stål om man nu är livrädd för kontaminering.

Kan annars rekommendera Asbjörns Bildhuggeri till de som vill köpa en handgjord träskärbräda av en småskalig tillverkare

http://www.asbjornsbildhuggeri.se/cutboards.php

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid mina skärbrädor i diskmaskin borde inte bakterier dö då?
Jag har iaf inte blivit sjuk under de 40 år jag levt.

Däremot så har jag flera skärbrädor och skär kött och grönsaker på olika brädor när jag lagar mat.
Varför komplicera saker köp 3-4 skärbrädor och byt när du skär kött respektive grönsaker.
Sedan kör du dem i diskmaskinen.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 skärbrädor i trä, den lilla kör jag i diskmaskinen men den har börjat böja sig och en knagg sticker ut.
Den stora diskas för hand i varmvatten och diskmedel.
Skära rått kött gör jag väldigt sällan, visst ska man marinera lite kotletter och blev lurad med att det var en hel kotlett-bit, så får man hugga in, men då rengör jag alltid skärbrädan direkt efteråt.
Jagar man sina egna villebråd, kan jag dock se att man nog bör ha en separat skärbräda till det.

Nog har lök gjort sig en liten grop i skärbrädan efter många år, men det ser jag som normalt slitage.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

IKEAS APTITLIG skärbrädor är dubbelsidiga. Långsidan har vi för all sorts kött och kortsidan för grönsaker och frukt.
Ibland orkar man inte ta ut den stora så vi har en liten modell också. Viktigt att olja in den då och då.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att plast är bäst! Har 70+ knivar i köksknivssamligen, och trots många dyra träbrädor så är det alltid plast jag återvänder till.

  • Mer eller mindre sterilt efter varje runda i diskmaskinen. Så att du kan använda samma bräda för frukt och sallad, trots salmonellakycklingen dagen innan. Som läkare får jag då ta och kalla det för total idioti att använda samma träbräda för rå kyckling dagen innan, därefter chokladbollar. Polyeten klarar upp till 105C. Även fast diskmaskinen körs i Eco-program 55C så brukar torkcykeln nå avsevärt högre temperaturer, ca 75-85C. 55C kan nog mörda en hel del också, med tanke på att 55C-programmen är rätt så långa.

  • Knivarna slits avsevärt mindre mot plast jämfört med en bambubräda; Bambu är för hårt då det är ett resin-material. Ja, det är plast i bambu... något måste ju binda ihop alla stavar och fylla ut bambugräsets porer Trä är vänligare, men då gäller det fortfarande att välja rätt typ av trä. Har en träbräda gjord på japanskt hinokiträ. Men används aldrig... Vem orkar diska för hand??

  • Billigt! Och längre livslängd.

  • Om missfärgning sker av en plastbräda... Lägg den ute i solen en halvdag så bleks den.

Att använda stenbrädor eller glasbrädor är bara att glömma, djävulens påfund.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Skärbrädor för professionellt bruk tillverkas normalt sett i PE-500 avsedd för livsmedelskontakt (dvs. nyproducerat, inte återvunnet material). Brukar finnas infärgad ett par olika färger (natur PE är åt det transparenta hållet och har dåligt skydd mot UV).

Permalänk
Medlem

har en stor och en liten skärbräda båda gjorda av akacia trä. äter inget kött så de används bara för frukt/grönsaker/bröd. ser till att förvara dem torrt och oljar in dem lite ibland. fungerar utmärkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS Strix B550-I - Crucial Ballistix DDR4 CL16 3600MHz 32GB - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF750 - Barrow Block/Pump, Black Ice Nemesis GTS240 XFlow rad, soft tube loop with quick disconnects - 2x140mm, 2x60mm, 1x slim 92mm Nocuta fans - SSUPD Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

* Enkel att djuprengöra (skrubba med grovsalt och bara låta stå en stund och sen skölja av).

Det där har jag också fått lära mig. Inte för att jag gör det då jag har plastskärbrädor Jag har för mig att man först skulle skölja av skärbrädan så den var lite fuktig när man skrubbar med saltet. Hur gör du?

Skrivet av Elakekocken:

* Plastskärbrädor öppnar håligheter när de är varma för att sen stängas när skärbrädan kallnar vilket potentiellt sett skulle kunna stänga inne skadliga bakterier.

Men det måste väl ändå bero på typ av plast, eller?

Skrivet av Elakekocken:

Skärbrädor i härdat glas eller keramik knäcker ju båda typer av skärbrädor ovan på allt (vet inte miljömässigt) men jag personligen håller mig undan dom pga ljudnivå, skrapljud etc som mina öron bara inte tål.

Hur menar du? Borde inte underlag av glas eller keramik skulle slita ut eggen på nolltid, eller?

Skrivet av Dunde:

Ni som upprepar att bakterier som Salmonella, Campylobacter inte är farligt, sluta med detta. Ni vet uppenbarligen inte vad ni pratar om. Campylobacter kan bland annat framkalla andra allvarliga autoimmuna sjukdomar.

Folk som bagatelliserar sånt har troligtvis aldrig råkat ut för en redig matförgiftning. Har man varit med om att det sprutar okontrollerat i båda ändar eller att man hängt över toan och projektilspytt så att det stänkt upp i taket så torde man inte säga såna saker.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Skärbräda???? Jag håller kniven i höger hand och det jag skall skära i vänster. Om man gör fel så syns en röd signal och då är det bara att lära om och bli bättre. (Sker aldrig numera.) Därav skall man undvika de allra vassaste knivarna när man skär i mjuka material.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Ni som upprepar att bakterier som Salmonella, Campylobacter inte är farligt, sluta med detta. Ni vet uppenbarligen inte vad ni pratar om. Campylobacter kan bland annat framkalla andra allvarliga autoimmuna sjukdomar.

Det är väl ingen som säger, däremot att risken inte är så stor om man har hyfsad rutin på hygienen. Man behöver inte ha separata skärbrädor för olika saker, bara man diskar emellan, och förstås tvättar händerna när man tagit i rå kyckling eller så.

Salmonella är ovanligt i Sverige och Norden jämfört med de flesta platser, och oftast är det inte kyckling eller annat kött som är kontaminerat utan typ Rucola och liknande grönsaker som inte blivit tillräckligt sköljda. Campylobakter är vanligare men de är också mycket känsligare och därmed lättare att hålla undan.

Citat:

Angående skärbrädor och knivskaft i trä så är de inte godkända i livsmedelsindustrier då de är svåra att rengöra. Djupa sprickor och att redskapen inte tål varmt diskvatten är problem.

Nja, industrin har förstås ganska specifika krav då sakerna där används på sätt som inte sker i hem eller ens på restauranger eller i storkök. Det behöver man inte bry sig om i hemmet, bara man ser till att hålla rent och inte blanda rått kött eller osköljda grönsaker med sånt som inte ska tillagas eller så.

Permalänk
Medlem

Såhär har jag förstått skärbrädegamet, har dock inga källor, så om du väljer att lyssna på mig föreslår jag att du faktakollar!

Mjuka träslag: Bra för kniven, har viss antibakteriella förmågor, trä är gjort för att suga upp vatten, bakterier som hamnar på brädan kommer torkas ut och dödas över tid. Undvik diskmedel eftersom det torkar ut och förstör träet.

Hårda träslag: Dåliga för kniven, i övrigt samma som mjuka.

Plast: Enkla att använda. Diska, gärna i maskin för att säkerställa att bakterier är helt döda. Kan släppa små plastbitar, framförallt eftersom de slits, bör bytas (men vem fan orkar göra detta regelbundet).

Bambu: bambu växer snabbt, så snabbt att de kan få med sig sand och liknande. Detta gör dem väldigt dåliga för knivarna.

Sten / glas: Bra sätt att förstöra knivarna. Andra egenskaper oviktiga.

Baserat på detta så har jag valt att använda plast och mjuka träslag till mina skärbrädor. Även om jag tror på träslagens antibakteriella förmågor så använder jag plastskärbräda för chyckling, gris och fisk. Även ofta för nötkött, men där är jag inte lika religiös.

Vård: Plastskärbrädor tvättas i diskmaskin. Om jag behöver använda en smutsig så kan jag handdiska om den inte haft kött på sig.
Träskärbrädor diskas med vatten enbart.Och oljas in vid behöv.

Permalänk
Medlem

Bara trä, diskas manuellt mellan varje tillfälle, slipas och oljas typ var tredje månad

felstavning
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Absolut bästa skärbrädan för att hacka lök på är alltid grannens 100% 👌🙂😉

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Det finns grupper som bör vara försiktiga och se till att skärbrädor m.m. är rena.
Listeria monocytogenes kan orsaka allvarlig sjukdom hos personer med nedsatt immunförsvar, sköra äldre och gravida. Den kan få fäste i lokaler och på utrustning och på så sätt förorena de livsmedel som tillverkas där. Bakterien kan föröka sig i kyla och utan syre. Den kan därför orsaka problem i vissa ätfärdiga kylvaror som gravad och rökt fisk med flera veckors hållbarhet.

Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Jag minimerar mängden plast. Skärbräda är ett typexempel på där den inte känns fräsch. Du ska alltså skära på ytan vilket kommer att skada den och plast hamnar antingen i maten eller ut med diskvattnet. Plasten är dessutom troligen fossil, så att använda den i en produkt som faktiskt har begränsad livslängd är inte så smart.

Jag har bara skärbrädor i trä och bambu ifrån Ikea, diskas för hand med riktigt hett vatten och handdiskmedel om det varit e.x rått kött på. Än så länge har det gåtr utmärkt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har skärbrädor i både plast och trä. De jag använder överlägset mest är de av plast för dom har dessutom gummikant som gör att de ligger väldigt stabilt på köksbänken. Plus att jag oftast diskar dom i diskmaskin.

Det är dessa brädorna jag oftast använder: https://bagarenochkocken.se/koksknivar/skarbrador/mareld-anti...

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Trä är givet då plast inte är vidare nyttigt att få i sig. Av samma anledning gjutgärnspanna.

Vanlig ättika är ganska rejält bakteriedödande och lukten försvinner när det dunstat. Har färdigblandat i en blomspruta vid disken.

Kokosolja är bäst för den regelbundna hanteringen och släpper inte smak när den gått in i träet.

Offtopic:

Kokosoljan används med fördel till maten också, då de gula oljorna har för mycket Omega 6, vilket är giftigt för människan när den hamnat i fel balans mot Omega 3. Idag får folk cancer som flugor. För 120 år sedan innan de raffinerade matoljorna kunde de globala fallen räknas på fingrarna. Ändå är rapsolja/majsolja högt prisad/erkänd i många studier och används i nästan all färdiglagad mat i butikerna. Lite off topic, men kändes viktigare än lite bakterier i en planka som är så lätt att få bort. Kan ta PM runt det om någon vill veta mer, så slipper det bli OT i tråden.

Dold text
Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Om man ska använda olika sidor på en träbräda (inte plast) och vill märka upp.
Så kan man tex använda en dremel i ett hörn där man ändå inte skär.
Eller en sådan där hobby brännare som alla använde i lågstadiet i träslöjden.
Tuschpenna försvinner ofta efter någon tvätt.

En modell är tex:
En bräda med ena sidan för bröd, och andra för grönsaker. (bröd tar lätt upp smak av lök osv även efter man diskat väl)
En bräda med ena sidan Fisk/nöt andra Gris/fågel. (eller ev köra ena sidan bara för nöt, och resten andra sidan)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Jag har flera skärbrädor, olika storlekar beroende på hur mycket mat man ska fixa med.
Skär allt på alla brädor, diskar dom såklart innan man går från kyckling till sallad

Gjort så när jag bodde hemma och nu vidare i alla år därefter och det går fint.
Med tiden har dom slitits ut och byts. Trä, plats och bambu.

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

En not angående olja till skärbräda, mineralolja och annan väldigt mättad olja är inte ett särskilt bra val, en olja med hög andel fleromättade fetter är ett bättre val.

Problemet med mättade fetter är att de inte binder ordentligt i enträet, de ligger väldigt löst bundna i fibrerna och kan därmed tvättas loss förhållandevis lätt vilket gör skyddet blir sämre och de behöver oljas mycket oftare.

Linolja eller tungolja innehåller massor med fleromättade fetter som polymeriseras i träet och även binder lite hårdare till fibrerna. Det gör att det blir en effektivare barriär mot fukt och annat och oljan tvättas inte ut lika snabbt.

Personligen använder jag Zetas linfröolja till mina skärbrädor med fit resultat.

Permalänk
Medlem

Plastskärbräda från Global (G-1005) - används till allt. Bara att diska när den blir skitig nog ;D

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Pinsamt men jag äger inte ens 1. Helt oförmögen att göra nått i köket förutom espresso (som en maskin tar hand om...) Så mitt "svar" blir - Restaurangens! (som säkert är riktigt vidrig...)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

I min scoutkår är vi ganska matglada och ägnar relativt mycket tid åt matlagning. Då används bara skärbrädor av plast. Vi har ganska många eftersom det är många samtidiga kockar, men vi gör ingen som helst åtskillnad vilken bräda som används till vilken typ av mat (annat än under pågående matlagning).
Det är 100% handdisk som gäller, och ganska ofta då i måttligt varmt vatten.
Under de tio år jag varit aktiv i kåren har det så vitt jag vet inte förekommit någon matförgiftning i kåren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Har 4 plastskärbrädor som används till allt, diskas i maskin eller för hand.
Det viktigaste är att hålla det som inte ska tillagas borta från det råa köttet.

Hur gör du med händerna? Skålar du dessa i 60-70 grader mellan hantering av kyckling och grönsaker? Är ju lite samma med skärbrädor

Använder handskar när jag hanterar kött & kyckling och man kan använder händer till maten.
Och för mig handlar mer om att jag vill inte bli kladdig om händerna och inget annat.

Därav man kan ta av sig när man ska fixa med annat.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag hoppar in sent på laget som lutar åt att oroa sig mindre. Har du bearbetat kyckling på en skärbräda, skölj av och låt torka, oavsett material. Enkelt. Vad myndigheter har för statuter gentemot köksindustrin eller vad Youtube-influerare vill kränga för prylar gör väldigt lite intryck på mig. Köksredskapen behöver inte vara sterila, utan bara verka för att kuva de stökigaste bakteriernas framväxt. Strunta i oljor och skit, om det inte är så att du har en särskilt fin skärbräda vars trä du vill bevara extra länge.

En pragmatisk lösning torde vara att ha åtminstone två skärbrädor, där ena används för rå kyckling och blandfärs, och använd en annan skärbräda till allt annat.

Skrivet av Fredag:

Trä är givet då plast inte är vidare nyttigt att få i sig. Av samma anledning gjutgärnspanna.

Vanlig ättika är ganska rejält bakteriedödande och lukten försvinner när det dunstat. Har färdigblandat i en blomspruta vid disken.

Kokosolja är bäst för den regelbundna hanteringen och släpper inte smak när den gått in i träet.

Offtopic:

Kokosoljan används med fördel till maten också, då de gula oljorna har för mycket Omega 6, vilket är giftigt för människan när den hamnat i fel balans mot Omega 3. Idag får folk cancer som flugor. För 120 år sedan innan de raffinerade matoljorna kunde de globala fallen räknas på fingrarna. Ändå är rapsolja/majsolja högt prisad/erkänd i många studier och används i nästan all färdiglagad mat i butikerna. Lite off topic, men kändes viktigare än lite bakterier i en planka som är så lätt att få bort. Kan ta PM runt det om någon vill veta mer, så slipper det bli OT i tråden.

Dold text

Det där med Omega-balansen låter som typiskt mumbo-jumbo från den psykotiska läkemedels- och livsstilsindustrin. Om vi skulle lida av en sådan obalans idag skulle våra förfäder inte ha en chans med sin ofta enormt ensidiga kost. Cancerdiagnostiken var ju också mycket illa utbyggd för 120 år sedan. Nej, jag tror du blivit lurad fullständigt.

Permalänk

Som köksknivsnörd finns det bara ett rätt svar: ändträ. Finns fina svenska tillverka att stödja för den som vill, Asbjörns Bildhuggeri t.ex.