Veckans fråga: Prestandatestar du dina datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

När man monterar ihop en burk eller byter nåt mer kritiskt, då låter jag den svettas några timmar eller nån dag för å se att allt lirar som det ska även under maxlast eller nära maxlast. I annat fall så får den leva och frodas som den vill....

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Bara vid nybygge, uppgradering eller felsökning, bryr mig bara om att datorn är stabil och vettiga temperaturer.
Om det blir 75 eller 100fps i spelen jag ändå inte spelar är egalt

Permalänk
Medlem

Röstade "Ja, mest för nöjes skull."

Gör det som de flesta andra vid nybygge eller installation av nya komponenter.
Till och från kör jag enklare kontroller av värme och /eller ljudnivå för att finlira fläktkurvor, särskilt nu med tanke på värmen. Men det ser jag mer som finlir än benchmarking.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra prestandatest när jag gjort någon större uppgradering som t.ex. GPU, CPU eller minne för att se hur mycket snabbare datorn blev.

Permalänk
Medlem

Njae, bara om jag upplever att någonting fungerar dåligt. Då testar jag för att se om jag får ungefär vad jag borde med mina komponenter.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Lite roligt att när man kör per-core eco-läge genom Ryzen master så måste man låta appet köra ca 40-50 minuter för att optimeringarna ska in. Efter nästan varje bios byte så blir det så.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Gör det i samband med att jag bygger något eller uppgraderar något för att se till att allting är som sig bör. Men ibland slänger jag igång det bara för att se så att min dator fortfarande är på förväntad nivå.

Permalänk
Medlem

Nej, inte direkt. Ser väl egentligen bara till att allt verkar funka som det ska. Fixar lite fläktkurvor m.m. Testar med lite spel etc. för att se om den förväntade prestandan är där utan att hela burken storknar och visar tecken på instabilitet eller andra problem. Jag kanske borde göra mer ingående prestandatester, men jag är oftast för ivrig med att komma igång och använda datorn, så om allt verkar funka som det ska så brukar jag inte göra mer än det jag skrivit om här.

Permalänk
Medlem

Jag ångrar mig.
Röstade nej, men jag prestandatestar ju för att kolla så det verkligen presterar som förväntat.

Kör egentligen inga direkta testmjukvaror förutom kompressionsmjukvara om jag köpt ny processor. Då kör jag både singeltrådat och multitrådat test.
Annars testar jag i några spel jag har installerade både innan och efter byte.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag prestandatester egentligen bara nytt för att se att jag ligger rimligt till mot andra liknande datorer samt ett kortare test för att se att värmen inte sticker iväg. Tiden och intresset för att klämma ut precis allt finns tyvärr inte längre…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Måste testa så CPU och GPU funkar som de ska under MacOS. Så de inte ligger i strömsparläge eller kör på max hela tiden, eller något annat tokigt. Kollar även så USB3 inte går i USB2-fart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Testar rätt mycket under framförallt det första året av nya komponenter, främst för att se om drivrutiner och uppdateringar av program ger bättre prestanda. Sedan vill jag pressa och se vad jag kan få ut maximalt. När allt mognat så slutar jag, jag vet det jag behöver veta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Japp!!

Benchar för att testa prestanda på nya komponenter, för att testa stabilitet och för att testa överklockning!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Mera ofta än vad är resonligt.

Först brukar jag köra en ordentlig genomgång vid nybygge eller större uppgradering, för att säkerställa att allt presterar som det ska.
Kör typ CB15, CB20, 3dmark, Cpu-z, Geekbench.

Sen någon vecka därefter börjar det klia i överklockningsnerven och jag börjar pressa allt så långt jag känner är bekvämt.

Sen kör jag lite tester per månad, oftast i samband med uppgradering av nya drivrutiner till chipset, ny GPU drivrutiner, och efter windows updates.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10