Elgiganten sålde falska Airpods Pro

Permalänk
Medlem

Tyvärr nackdelen när man har öppnare system där man litar på kundens omdöme att göra rätt. Vilket öppnar dörren för de som vill utnyttja systemet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Är tyvärr inte svårt att få tag på dessa plomberingar, och det är nog inte heller svårt att missa detta om det är mycket folk i kö som stressar på vid ett återköp.

https://m.aliexpress.com/item/1005004863316459.html

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en returnerad "Hue Lightbulb" från Media Markt som visade sig vara en Vanlig Philips Lightbulb, upptäckte det först månader efter då jag inte hade öppnat förpackningen. Kommer aldrig köpa returnerade saker igen...

Permalänk
Medlem

Det kan ju även vara kund(-er) nr2 som är bedragare. Hyffsat smart tillvägagångssätt om så är fallet.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Beklagar att du var med om detta. Jag har själv erfarenhet från bedrägeri. Flera gånger. Man är för godtrogen. Köpte en telefon online för några år sedan som jag aldrig fick.

Killen erkände att han hade spelberoende, skickade bild på pass och ett erkännande. Fick t.o.m. uppgifter om hans föräldrar och när jag pratade med dem sa de att de inget kunde göra då han var vuxen. Jag skrev ut alla dokument och gav till polisen i förhöret.

Ärendet lades ner pga att personen hade för många straff på sig så det blev ”rabatt”.

Ibland undrar man…

Ja det är tragiskt. När man väl anmäler och för rätt och som i ditt fal även hade alla bevis. Minst sagt tråkigt.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Jag köpte en returnerad "Hue Lightbulb" från Media Markt som visade sig vara en Vanlig Philips Lightbulb, upptäckte det först månader efter då jag inte hade öppnat förpackningen. Kommer aldrig köpa returnerade saker igen...

På mediamarkt blev vi säljare uppmanade att lägga stickers där de står färdig installerad/kalibrerad på datorer och tvapparater som kom på retur, för att butiken inte ville sälja de till nedsatta priser.
Var så kul när det slog tillbaka en gång (på cheferna) då kunden som ägde en dator innan hade kvar bilder i en laptop från sin semester och nästa kund upptäckte de.

Så även när det ser nytt ut så ska man vara uppmärksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Det kan ju även vara kund(-er) nr2 som är bedragare. Hyffsat smart tillvägagångssätt om så är fallet.

De är ju högst troligen markerade som returex i elgigantens system, så jag har svårt att tro att det skulle vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Om elgiganten osannolikt nog skulle byta från sin väldigt generösa öppet köp-policy till följd av detta så vet vi vem vi har att tacka i alla fall.

Den har så många undantag så den är ganska värdelös för flertalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De är ju högst troligen markerade som returex i elgigantens system, så jag har svårt att tro att det skulle vara så.

Det är ju det som är det (potentiellt) smarta i tillvägagångssättet. Köp som kund 2 och du kan beskylla kund 1 för att fiffla. Blir ju i princip omöjligt för polisen att bevisa vem av kunderna som bytt ut produkten.

edit. Nu är väl just hörlurar inte optimalt för detta slags bedrägeri iofs eftersom dom normalt sett inte får returneras om dom varit öppnade insåg jag precis.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De är ju högst troligen markerade som returex i elgigantens system, så jag har svårt att tro att det skulle vara så.

Om det säljs som nytt (vilket det har gjort) så är det inte markerat som returex.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om det säljs som nytt (vilket det har gjort) så är det inte markerat som returex.

Inte ut mot kund, utan i det interna systemet.

Skrivet av Mizccc:

Det är ju det som är det (potentiellt) smarta i tillvägagångssättet. Köp som kund 2 och du kan beskylla kund 1 för att fiffla. Blir ju i princip omöjligt för polisen att bevisa vem av kunderna som bytt ut produkten.

edit. Nu är väl just hörlurar inte optimalt för detta slags bedrägeri iofs eftersom dom normalt sett inte får returneras om dom varit öppnade insåg jag precis.

Som sagt, gissar att de troligtvis är markerade som returer internt.

Vidare så är de stöldbegärliga och därmed också inte framme i butiken, så det blir då svårt att få exakt de som då "kund 1" returnerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inte ut mot kund, utan i det interna systemet.

Precis, vi pratar om samma sak. Ingen markering.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det här gäller inte varorna skulle vara användna, elgiganten har inte öppet köp på användna in-ear hörlurar. Bedragaren använde sig ju bland annat av förfalskade etiketter för att det skulle se ut som att de inte varit öppnade. Är produkten oöppnad så gäller ju det fortfarande öppet köp även för in-ear hörlurar.

Jag vill inte betala fullt second hand produkter, ovasätt om det är datorer , hörlurar och vad det nu kan vara.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en extern hdd på någon rea i någon butik, minns inte vilken men tror MM, och den var inte markerad med retur eller liknande. Den blev liggandes på hyllan och lådor oöppnad efter flera flyttar. När den väl skulle användas så blinkade bara lampan och inget fungerade.

Efter timmar av bråkande skruvade jag isär den. I chassit låg en lös väldigt gammal skithårddisk! Så någon har alltså troligen köpt en eller flera externa HDD, tagit ur HDD som satt i, slängt in en skrotvariant för vikt och lämnat tillbaka.

Hade inget kvitto kvar eller liknande och åren hade gott så tyvärr gick det inte längre med bedrägeriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

Som andra sagt tidigare i tråden så är det ej öppet köp på Airpods Pro i bruten förpackning då Elgiganten klassar det som en hygienprodukt. Dock fanns det en policy iaf då jag jobbade där att alla har befogenhet att göra kunden nöjd, så om situationen kunde motivera det gjorde jag någon enstaka gång undantag från detta iaf. Men då fick man vara ganska noga, inte minst med tanke på att Airpods Pro kan aktiveringslåsas vilket gör de osäljbara i praktiken. Sedan såg man ju ganska omgående inte minst pga färgen om den som stod framför en inte prata sanning om hurvida de var använda.

Oavsett så är det nog mer troligt så att om de fått tag på fejkade Airpods Pro att lämna in var de troligtvis i en fejkad plomberad låda med. Det är inte sannolikt att de öppna en orginallåda och plomberade om den på något vis, de här lådorna har Apples knepiga papplomberingar om jag inte minns galet. Är man lite stressad och pressad(vilket de flesta som jobbar inom handeln på sådana här stora kedjor brukar vara) så kan man nog lätt missa att granska lådan extra noga efter fel i typsnitt eller streckkoder med fel utseende utan ser bara att det är en obruten försegling. Trots att man kanske borde titta extra noga på en relativt dyr och väldigt stöldbegärlig produkt.

Oavsett så lär man ju få hjälp med att få lurarna utbytta eller pengarna tillbaka så länge man tar kontakt med butiken omgående.

Det är en ganska hemsk bransch där folk skyfflas runt konstant, nästan inga utbildningar ges, personalkostnader är av ondo som regel och det är ett enormt konsumenttryck att priserna måste ner ännu mera vilket äter upp ännu mer av pengarna som kunde gått åt till att hålla uppe kunskapsnivån och service. Men som regel är du som konsument väldigt väl skyddad, så har du problem får du för det mesta det avhjälpt om du själv inte gjort något riktigt tokigt eller det är en väldigt dyr produkt där man behöver följa alla rutiner till punkt och pricka för att minska förlusten till minsta möjliga.

Tragiskt att de har det så på Elgiganten, det gör mig ännu mindre sugen att handla där, men det kan ju förklara varför stämningen är som den är på Elgiganten, iaf den som ligger närmast för mig.
Företag som ser sin personal som en kostnad ska bara bort, det är ett vidrigt synsätt som jag inte accepterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tragiskt att de har det så på Elgiganten, det gör mig ännu mindre sugen att handla där, men det kan ju förklara varför stämningen är som den är på Elgiganten, iaf den som ligger närmast för mig.
Företag som ser sin personal som en kostnad ska bara bort, det är ett vidrigt synsätt som jag inte accepterar.

Fast i slutändan beror det mycket på oss konsumenter som jagar prislappen istället för god service.

Permalänk

Köpte en ny Nvidia Shield från Elgiganten typ 2019.
Den var inte ny, och inte resettad heller. Molnbilder var synkade samt knutna bankkort så jag hade kunnat genomföra transaktioner om jag så velat. Tog tillbaka enheten till Elgiganten och krävde ny enhet samt att dem åtgärdar sitt fel då den förra kunden hade kunnat råka illa ut pga slarv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vet inte riktigt hur du tänkte dig spåra kontanter.

Vad tror du serienumret på varje sedel är till för, bland annat?

Enkelt att kolla serienumret på dom få kontanterna dom har i butiken och sen bara kolla vilken bankomat/bank som pengarna togs ut ifrån. En bild från kameran på varje individ så har man producerat en relativt kort lista på misstänkta - Jämför sen med bilder på personen som lämnat tillbaka hörlurarna i butiken.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Skulle säga att det blir en omöjlighet att bevisa vem som ligger bakom detta.
Kan lika gärna vara någon av Elgigantens egna personal, som ligger bakom det hela, eller om det är returnerat via post, då kan vad som helst ha skett under själva transporten.

Problemet kan till och med ligga hos tillverkaren själv.

Är det returnerat via post borde betalningen ha gjorts digitalt, då är det också troligtvis busenkelt att hitta vem det är Men visst, kan det vara en från personalen. Baserat på artikeln så låter det inte som det utan som en person som gjort detta tre gånger i butiker i Göteborg.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vad tror du serienumret på varje sedel är till för, bland annat?

Enkelt att kolla serienumret på dom få kontanterna dom har i butiken och sen bara kolla vilken bankomat/bank som pengarna togs ut ifrån. En bild från kameran på varje individ så har man producerat en relativt kort lista på misstänkta - Jämför sen med bilder på personen som lämnat tillbaka hörlurarna i butiken.

Tvivlar på att bankomater ägnar sig att scanna och lagra serienumret på de kontanter som tas ut, har aldrig hört att det skulle vara så. Har du någon källa på att det skulle vara så?

Eller för den delen att elgiganten skulle, efter ett antal dagar, ha kvar de pengar som bedragaren använde sig av.

Hmm. Tror mer på att du trollar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Fast i slutändan beror det mycket på oss konsumenter som jagar prislappen istället för god service.

Det är ju företagen själva som valt att priskriga, det beror inte på oss andra människor utan de har varit giriga och velat ta marknadsandelar fort.

Det är alltid arbetsgivarens ansvar att se till att arbetsmiljön är bra, på Elgiganten är den uppenbarligen inte bra.
Jag har inga synpunkter på lönesättningen, det går att ha en bra arbetsmiljö även på företag med små marginaler och låga löner.
Personalen spenderar så pass många timmar på arbetet att de ska kunna må bra och ha kul på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tragiskt att de har det så på Elgiganten, det gör mig ännu mindre sugen att handla där, men det kan ju förklara varför stämningen är som den är på Elgiganten, iaf den som ligger närmast för mig.
Företag som ser sin personal som en kostnad ska bara bort, det är ett vidrigt synsätt som jag inte accepterar.

Det är mer ett problem för handel i sig än specifik Elgiganten. Tror inte det är sämre att jobba där är någon av de andra stora kedjorna.

Det är väl ett problem i stort i vårt arbetssamhälle att personal ibland är något nödvändigt ont än en investering och att det är en glädje i att kunna erbjuda en bra arbetsplats. Många sådana saker som att man inte vill investera i intern kompetens utan ska anlita konsulter för att flytta ut fasta kostnader och bara betala det mest nödvändiga. Eller sjukvården framför allt är ju den mest ömmande punkten just nu...

Sedan finns det många bra arbetsplatser med, allt är inte en dystopi Men mycket styrs idag med pengar, det är en situation som vi alla är skyldiga till. Vill vi bara ha det billigaste hela tiden och bästa möjliga priset så kommer varorna försökas tas fram och säljas så billigt som möjligt, besvärlig situation som det är svårt att göra något åt.

Dessa Airpods Pro kommer lösas och försvinna, det kommer inte påverka öppet köp reglerna eller liknande. Det händer mycket värre incidenter och pengarna det kostar är lägre än vad de generösa reglerna för öppet köp där bringar in då fler vågar köpa något de kanske inte var helt säkra på. "Cost of doing business"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är ju företagen själva som valt att priskriga, det beror inte på oss andra människor utan de har varit giriga och velat ta marknadsandelar fort.

Det är alltid arbetsgivarens ansvar att se till att arbetsmiljön är bra, på Elgiganten är den uppenbarligen inte bra.
Jag har inga synpunkter på lönesättningen, det går att ha en bra arbetsmiljö även på företag med små marginaler och låga löner.
Personalen spenderar så pass många timmar på arbetet att de ska kunna må bra och ha kul på jobbet.

Jag vill nog hävda att vi konsumenter är en stor del av problemet. När ”vi” hela tiden jagar bästa pris på prisjakt så piskar vi handlarna att jaga detta lägsta pris.
Tror du att det inte går ut över service och personal så vill jag hävda att du är naiv.
När priset är enda faktorn för konsumenten så blir det samma för säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Jag vill nog hävda att vi konsumenter är en stor del av problemet. När ”vi” hela tiden jagar bästa pris på prisjakt så piskar vi handlarna att jaga detta lägsta pris.
Tror du att det inte går ut över service och personal så vill jag hävda att du är naiv.
När priset är enda faktorn för konsumenten så blir det samma för säljaren.

Jag har inte sagt någonting om att något inte går ut över personalen, de har fortfarande ett ansvar i att ha en god arbetsmiljö oavsett vad, det finns inga förmildrande omständigheter i den lagen.

Anledningen till att jag jagar bästa pris handlar ju inte om några ska slava för att jag spara en hundralapp.
Jag kan leta på prisjakt för att se vilka butiker som har specifik vara, men det är inte enbart priset som styr vilken butik jag väljer att beställa ifrån.
Jag brukar rata de billigaste för de har oftast sämst service, omdömet ska vara okej.
Jag lider inte av att en vara kostar 10% mer om jag får bra service.

Jag väljer inte heller Tre som mobiloperatör även om de är billigast, jag tror inte att de flesta gör det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Jag vill nog hävda att vi konsumenter är en stor del av problemet. När ”vi” hela tiden jagar bästa pris på prisjakt så piskar vi handlarna att jaga detta lägsta pris.
Tror du att det inte går ut över service och personal så vill jag hävda att du är naiv.
När priset är enda faktorn för konsumenten så blir det samma för säljaren.

Jo absolut, det påverkar service. Men jag köper hellre från en billigt ställe än ett dyrt med god service. Egentligen hade jag hellre betalat lite mindre för att slippa öppet-köp och även garanti. Sedan beror det såklart på vad man köper. Men säg en bärbar dator eller TV t.ex.

Men det är jag det, jag köper sällan saker och ångrar mig sällan också, då jag inte köper i onödan så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kan folk bara ge fan i att utnyttja andra för sin vinning så vore det bra.

Ja de vore nått. Vi kan börja med svenska staten och våra politiker😉

Permalänk
Medlem

Det borde vara väldigt enkelt att få fram i deras system. Hoppas de får fast bedragaren.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.