Elgiganten sålde falska Airpods Pro

Permalänk
Melding Plague

Elgiganten sålde falska Airpods Pro

Efter att bedragare lämnat tillbaka förfalskade hörlurar hamnade fejkprodukter i omlopp i Elgigantens butiker i Göteborg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som personen kommer åka fast rätt snabbt. Dels kameraövervakning, eventuellt, men också för att pengarna måste ju kunna spåras rätt snabbt även om personen säkert skrivit på med både falskt namn och telefonnummer etc.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

This is why we can't have nice things.

Om elgiganten osannolikt nog skulle byta från sin väldigt generösa öppet köp-policy till följd av detta så vet vi vem vi har att tacka i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en returnerad PS4 från Media Markt för en massa år sedan. Låg en PS3 i kartongen..

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Jag har länge föredragit bättre plombering. Och jag vill påstå att alla tillverkare som inte plombering sina datorprodukter på ett bra sätt suger.
Det går alltid diskutera vad ett bra sätt är, men jag har sett tillverkare som inte ens har en vanlig tejp som skydd. Utan man kan öppna och ta ut produkten direkt i lådan och sedan lägga tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Känns som personen kommer åka fast rätt snabbt. Dels kameraövervakning, eventuellt, men också för att pengarna måste ju kunna spåras rätt snabbt även om personen säkert skrivit på med både falskt namn och telefonnummer etc.

Har svårt att tro att bedragaren har använt sig av tex ett kontokort, mer troligt kontanter.

Permalänk
Medlem

Kommer inte hända ett jota. Möjligtvis att de hittar personen, men därefter kommer ärendet läggas ner på grund av att personen förmodligen har "andra domar på sig som väger tyngre straffmässigt" (varpå dessa avskrivs) eller "brist på bevis" när personen nekar. Att vara bedragare i Sverige och "komma undan" är bland det lättaste yrket man kan ha.

Och ja, jag har flera kontakter som jobbar inom Polisen som själv säger att åklagaren lägger ner dessa ärenden, oavsett hur mycket material de än får in. Finns inte tid och resurser till detta.

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Kommer inte hända ett jota. Möjligtvis att de hittar personen, men därefter kommer ärendet läggas ner på grund av att personen förmodligen har "andra domar på sig som väger tyngre straffmässigt" (varpå dessa avskrivs) eller "brist på bevis" när personen nekar. Att vara bedragare i Sverige och "komma undan" är bland det lättaste yrket man kan ha.

Och ja, jag har flera kontakter som jobbar inom Polisen som själv säger att åklagaren lägger ner dessa ärenden, oavsett hur mycket material de än får in. Finns inte tid och resurser till detta.

Ofta är det dessutom en målvakt. Personen som gör den aktiva bytet har registret fullt.
Det krävs inte mycket för att byta plast på ett fodral, men troligen utförs det ändå av andra.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har länge föredragit bättre plombering. Och jag vill påstå att alla tillverkare som inte plombering sina datorprodukter på ett bra sätt suger.
Det går alltid diskutera vad ett bra sätt är, men jag har sett tillverkare som inte ens har en vanlig tejp som skydd. Utan man kan öppna och ta ut produkten direkt i lådan och sedan lägga tillbaka.

Det är väl ganska många som bytt från inplastat till endast en flärp/klisterlapp, av miljöskäl. Apple och Samsung är två jag spontant kommer att tänka på. Det har ju både för- och nackdelar, där det knepiga blir just sånt här. Inplastat går såklart också att fejka, men det är marginellt svårare iaf.

Permalänk
Medlem

Det är fördjävligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har länge föredragit bättre plombering. Och jag vill påstå att alla tillverkare som inte plombering sina datorprodukter på ett bra sätt suger.
Det går alltid diskutera vad ett bra sätt är, men jag har sett tillverkare som inte ens har en vanlig tejp som skydd. Utan man kan öppna och ta ut produkten direkt i lådan och sedan lägga tillbaka.

"Tyvärr" går det ju att lämna tillbaka en produkt även när plomberingen är bruten. Är man lite "omoralisk" kan man till exempel köpa ett headset, använda det över helgen och lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka. De enda som förlorar på det är företaget som säljer produkten.

Hade inte haft några problem om man inte fick göra ett återköp på en bruten plombering, så folk faktiskt får göra rejäl research innan man köper en dyr produkt. Men det finns väl lagar och regler som gör att det inte funkar

Permalänk
Medlem

Hade något liknande hända när jag jobbade där. En snubbe som skulle lämna tillbaka en dator men vi såg det var fel GPU i den så vi ringde upp honom och förklarade läget och han kom fortare än kvickt in med kortet som satt i från början.

Men den som gjorde återköpet från börja var så klart ingen "gamer" (eller va ska man säga) så hen missade kolla så alla hårdvara var samma som på kvittot. Och det är just i fall som dessa som sånt här händer. Hade vi som gjorde i ordning datorn för återförsäljning missat detta hade den åkt ut till nästa kund och den hade nog inte heller blivit så glad.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har svårt att tro att bedragaren har använt sig av tex ett kontokort, mer troligt kontanter.

Jo, det får man ju hoppas att personen gjorde. Men pengarna borde oavsett enkelt kunna spåras ändå

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

"Tyvärr" går det ju att lämna tillbaka en produkt även när plomberingen är bruten. Är man lite "omoralisk" kan man till exempel köpa ett headset, använda det över helgen och lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka. De enda som förlorar på det är företaget som säljer produkten.

Hade inte haft några problem om man inte fick göra ett återköp på en bruten plombering, så folk faktiskt får göra rejäl research innan man köper en dyr produkt. Men det finns väl lagar och regler som gör att det inte funkar

Normalt sett har man 14 dagar ångerrätt om man har beställt på nätet (inte om man har köpt i butik) med bruten förpackning, men in-ear hörlurar är ett undantag pga. hygienskäl. Man har därför inte 14 dagars ångerrätt. Elgigantens öppet köp gäller inte heller bruten förpackning på in-ear hörlurar, vilket produkten i det här fallet är.

I princip inga företag lämnar öppet köp på in-ear hörlurar med bruten förpackning. Undantaget är Amazon.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har svårt att tro att bedragaren har använt sig av tex ett kontokort, mer troligt kontanter.

Har för mig att efter en viss summa så görs ej retur i kontanter av säkerhetsskäl. Dock så minns jag ej vilken summa det är.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Elgiganten har noll koll på både returer och kundsekretess.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Man får väl nästa räkna med detta , när köper prylar på Elgiganten. Att vorona kan vara second hand. Eftersom dom har så generösa regler för återköp.

Permalänk
Medlem

Detta händer titt som tätt på Elgiganten. Hade en polare som jobbade där för ett tag sedan när jag skulle köpa ny mus, han skulle ta fram en Superlight så jag fick känna på den, och upp ur förpackningen kommer en G305.

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: ASUS ROG Azoth NX Snow | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Har för mig att efter en viss summa så görs ej retur i kontanter av säkerhetsskäl. Dock så minns jag ej vilken summa det är.

Kan du betala för det med kontanter så kan du även få retur i kontanter, hur skulle det annars fungera?

Det finns en gräns för kontantköp hos elgiganten, det är 45 000kr, så en bra bit från vad ett par airpods pro kostar. Mycket möjligt att det blir en del extra arbete alternativt tidsbokning om man vill lämna tillbaka en vitvara för 20 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Man får väl nästa räkna med detta , när köper prylar på Elgiganten. Att vorona kan vara second hand. Eftersom dom har så generösa regler för återköp.

Fast det här gäller inte varorna skulle vara användna, elgiganten har inte öppet köp på användna in-ear hörlurar. Bedragaren använde sig ju bland annat av förfalskade etiketter för att det skulle se ut som att de inte varit öppnade. Är produkten oöppnad så gäller ju det fortfarande öppet köp även för in-ear hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jo, det får man ju hoppas att personen gjorde. Men pengarna borde oavsett enkelt kunna spåras ändå

Vet inte riktigt hur du tänkte dig spåra kontanter.

Permalänk
Medlem

Kan folk bara ge fan i att utnyttja andra för sin vinning så vore det bra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det här gäller inte varorna skulle vara användna, elgiganten har inte öppet köp på användna in-ear hörlurar. Bedragaren använde sig ju bland annat av förfalskade etiketter för att det skulle se ut som att de inte varit öppnade. Är produkten oöppnad så gäller ju det fortfarande öppet köp även för in-ear hörlurar.

Har en kompis som jobbade som säljare på elgiganten för ett gäng år sedan och då hade de retur även på in-ear-lurar men dessa kasserades efter returen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Kommer inte hända ett jota. Möjligtvis att de hittar personen, men därefter kommer ärendet läggas ner på grund av att personen förmodligen har "andra domar på sig som väger tyngre straffmässigt" (varpå dessa avskrivs) eller "brist på bevis" när personen nekar. Att vara bedragare i Sverige och "komma undan" är bland det lättaste yrket man kan ha.

Och ja, jag har flera kontakter som jobbar inom Polisen som själv säger att åklagaren lägger ner dessa ärenden, oavsett hur mycket material de än får in. Finns inte tid och resurser till detta.

Jag blev misshandlad när jag var ung. Namngav den som gjort det men ärendet lades ner p.g.a "Ej spaningsresultat". Man kan undra vad som behövde spanas på och vad dom tänkte sig denna "spaning" skulle mynna ut i. Detta var när jag var 18 och är idag 45 så inget nytt under solen att dom lägger ner MASSOR trots bevisning etc. TYVÄRR!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Jag blev misshandlad när jag var ung. Namngav den som gjort det men ärendet lades ner p.g.a "Ej spaningsresultat". Man kan undra vad som behövde spanas på och vad dom tänkte sig denna "spaning" skulle mynna ut i. Detta var när jag var 18 och är idag 45 så inget nytt under solen att dom lägger ner MASSOR trots bevisning etc. TYVÄRR!

Beklagar att du var med om detta. Jag har själv erfarenhet från bedrägeri. Flera gånger. Man är för godtrogen. Köpte en telefon online för några år sedan som jag aldrig fick.

Killen erkände att han hade spelberoende, skickade bild på pass och ett erkännande. Fick t.o.m. uppgifter om hans föräldrar och när jag pratade med dem sa de att de inget kunde göra då han var vuxen. Jag skrev ut alla dokument och gav till polisen i förhöret.

Ärendet lades ner pga att personen hade för många straff på sig så det blev ”rabatt”.

Ibland undrar man…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorph:

Beklagar att du var med om detta. Jag har själv erfarenhet från bedrägeri. Flera gånger. Man är för godtrogen. Köpte en telefon online för några år sedan som jag aldrig fick.

Killen erkände att han hade spelberoende, skickade bild på pass och ett erkännande. Fick t.o.m. uppgifter om hans föräldrar och när jag pratade med dem sa de att de inget kunde göra då han var vuxen. Jag skrev ut alla dokument och gav till polisen i förhöret.

Ärendet lades ner pga att personen hade för många straff på sig så det blev ”rabatt”.

Ibland undrar man…

Det var ju fint att du fick en förklaring i alla fall. Jag har bara varit med om att polisen lagt ner anmälan på grund av brist på bevis eller liknande, oavsett hur mycket bevis de har. Brist på kompetens eller brist på intresse hade varit mer ärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var ju fint att du fick en förklaring i alla fall. Jag har bara varit med om att polisen lagt ner anmälan på grund av brist på bevis eller liknande, oavsett hur mycket bevis de har. Brist på kompetens eller brist på intresse hade varit mer ärligt.

Ja, faktiskt. Jag struntade till slut i pengarna och önskade honom lycka till med behandlingen av hans beroende. Stockholm syndrome kanske, men vad ska man göra.

Permalänk
Medlem

Så personen som gjort detta kan inte spåras? Kan det vara någon från Elgigantens egna personal?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Känns som personen kommer åka fast rätt snabbt. Dels kameraövervakning, eventuellt, men också för att pengarna måste ju kunna spåras rätt snabbt även om personen säkert skrivit på med både falskt namn och telefonnummer etc.

Skulle säga att det blir en omöjlighet att bevisa vem som ligger bakom detta.
Kan lika gärna vara någon av Elgigantens egna personal, som ligger bakom det hela, eller om det är returnerat via post, då kan vad som helst ha skett under själva transporten.

Problemet kan till och med ligga hos tillverkaren själv.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Som andra sagt tidigare i tråden så är det ej öppet köp på Airpods Pro i bruten förpackning då Elgiganten klassar det som en hygienprodukt. Dock fanns det en policy iaf då jag jobbade där att alla har befogenhet att göra kunden nöjd, så om situationen kunde motivera det gjorde jag någon enstaka gång undantag från detta iaf. Men då fick man vara ganska noga, inte minst med tanke på att Airpods Pro kan aktiveringslåsas vilket gör de osäljbara i praktiken. Sedan såg man ju ganska omgående inte minst pga färgen om den som stod framför en inte prata sanning om hurvida de var använda.

Oavsett så är det nog mer troligt så att om de fått tag på fejkade Airpods Pro att lämna in var de troligtvis i en fejkad plomberad låda med. Det är inte sannolikt att de öppna en orginallåda och plomberade om den på något vis, de här lådorna har Apples knepiga papplomberingar om jag inte minns galet. Är man lite stressad och pressad(vilket de flesta som jobbar inom handeln på sådana här stora kedjor brukar vara) så kan man nog lätt missa att granska lådan extra noga efter fel i typsnitt eller streckkoder med fel utseende utan ser bara att det är en obruten försegling. Trots att man kanske borde titta extra noga på en relativt dyr och väldigt stöldbegärlig produkt.

Oavsett så lär man ju få hjälp med att få lurarna utbytta eller pengarna tillbaka så länge man tar kontakt med butiken omgående.

Det är en ganska hemsk bransch där folk skyfflas runt konstant, nästan inga utbildningar ges, personalkostnader är av ondo som regel och det är ett enormt konsumenttryck att priserna måste ner ännu mera vilket äter upp ännu mer av pengarna som kunde gått åt till att hålla uppe kunskapsnivån och service. Men som regel är du som konsument väldigt väl skyddad, så har du problem får du för det mesta det avhjälpt om du själv inte gjort något riktigt tokigt eller det är en väldigt dyr produkt där man behöver följa alla rutiner till punkt och pricka för att minska förlusten till minsta möjliga.