Snabbkoll: Har du fri surf i telefonen?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du fri surf i telefonen?

PTS har satt ned foten för tjänster som kan användas gratis utan att data dras från surfpotten. Men hur ser dataläget ut hos dig?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det ens abonnemang som inte har någon som helst friskrivning om att de kan begränsa något om man använder mycket? Tycker inte jag sett något sådant iaf utan alla “obegränsade” abonnemang verkar kunna begränsas.

Permalänk
Medlem

Fri surf genom 3. Både här hemma och stora delar av världen. Inte besökt något land, i hela mitt liv tror, där jag inte har fri surf idag. Tycker 3Världen är en kanontjänst.
Eller när jag surfar utomlands har jag inte fri surf utan är begränsad till 100 GB över 30 dagar.

Betalar 311 kr i månaden inkl. moms för mitt abonnemang. Fri surf och fria samtal/SMS/MMS.

Permalänk
Medlem

16GB på privata abonnemanget och 30GB via jobbet.
Kör dock mest WiFi där det går så gör nog inte av med mer än 10 GB per månad.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Finns det ens abonnemang som inte har någon som helst friskrivning om att de kan begränsa något om man använder mycket? Tycker inte jag sett något sådant iaf utan alla “obegränsade” abonnemang verkar kunna begränsas.

Kan någon berätta hur det kommer sig att Finland och Sverige otroligt skillnad på hur mobil Abbonemang säljs?

I Finland är ju 99% obegränsade, 1% är nischade Abbonemang för specifika behov, larm och dylikt.

Räknade lite snabbt jag använder typ 40GB/månad på mobilnätet

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Behövs inte har typ tillgång till någon from av Wi-Fi ca 90% av all tid som jag använder mobilen.

Så det blir har jag mer data per månad än vad jag faktiskt använder tack vare Wi-Fi tillgång, och den data jag inte använder går över till nästa månad så har löjligt många GB i surfpott nu.

Permalänk
Medlem

4GB. Räcker och blir över.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Betalar en hundring 110 i månaden för vimla , tror de är 8 gb per månad, har ca 140 gig sparat , man använder ju så lite , speciellt när man sällan pendlar längre ,

Skrev fel pris, de höjde till 110 för några månader sen
Permalänk
Medlem

Jag hade fri surf i ett par år hos Telia, men sen tog de bort den och bakade ihop det med tvång att ta med streamingtjänster som jag inte är intresserad av, och naturligtvis höjde priset. Märkte också att jag utnyttjade aldrig mer än som max 50GB nån månad så jag tog 15GB och så har jag som sk förmån hos telia dubbla mängden gratis (i realiteten 40GB) Det räcker för att streama musik och film/serier som jag gör på jobbet (mycket dötid då jag inte behöver arbeta förrän det händer något )

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Moderator
Moderator

Glömde någon bort att skriva själva artikeln?

Kan ju vara bra att förtydliga att det handlar om (utgår jag ifrån) att vissa operatörer erbjuder obegränsad surf till vissa (deras egna) utvalda tjänster vilket därmed kraftigt snedvrider konkurrensen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Betalar en hundring i månaden för vimla , tror de är 8 gb per månad, har ca 140 gig sparat , man använder ju så lite , speciellt när man sällan pendlar längre ,

Är allt annat obegränsat sms, samtal, MMS ?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag får 1TB 5G via jobbet och tar det slut kan jag få mer.. Tror jag använder runt 5-10GB per månad.
Når jag det taket begränsas hastigheten utan går ner till en lägre 4G hastighet vad jag förstått så jag valde mittenalternativet för så är det väl för i princip alla som har fast datamängd också. Går ner till 100Kbps eller nåt sånt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har 8GB / månad, med 107GB sparade. Väldigt sällan jag är ens i närheten av 8GB.

Lyssnar bara på musik med telefonen, de gånger jag inte är på wifi.

159kr / månad

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Använder sällan över 1GB per månad. Förr räckte 2-300MB långt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har 4GB per månad och 103 GB sparat, höjdes nyss till 109 från 99 kr i månaden.

Använder oftast inte så dataintensiva saker på resande fot och när jag gör det finns det oftast wifi.

Men jag har haft 120 GB sparat som mest tror jag, sen var jag iväg utan wifi ett tag.

Permalänk
Medlem

Har 15Gb per månad tydligen (jobbabonnemang).
Har aldrig använt upp det. Kollar jag i telefonen så har jag använt 13,3Gb sedan 2023-01-19. Så snitt runt 2,5Gb per mån.
Pendlar en del men kör ljudböcker som jag synkar när jag har wlan eller böcker som jag har som epub. 99.3% av övrig tid har jag wifitäckning. Men jag vill inte kolla reddit via företagets wifi

Och nu när reddit är borked så blir det ju garanterat ännu mindre!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har 4GB per månad och 103 GB sparat, höjdes nyss till 109 från 99 kr i månaden.

Använder oftast inte så dataintensiva saker på resande fot och när jag gör det finns det oftast wifi.

Men jag har haft 120 GB sparat som mest tror jag, sen var jag iväg utan wifi ett tag.

Hallon?

Kör exakt samma som du 4GB/mån, närmare 100 GB sparat. Använder inget dataintensivt över huvud taget. Använder GPS:en och lyssnar på musik i bilen någon enstaka gång.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har obegränsat hos Tele2 brukar använda 35-40GB/månad. Kör Wifi hemma men inte på jobbet.

Permalänk

Kör billigste Hallon, 4Gb. Överblivet går till obegränsad pott som jag använder del av under en vecka på sommaren. i övrigt verkar jag gå plus ganska rejält.

Permalänk
Hedersmedlem

Fast, 1 GB/månad.
Använder inte upp det heller, har nästan alltid tillgång till Wi-Fi utöver i lägen där jag ändå inte använder någon datatrafik.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ni som inte har några begränsningar och fri surf, vilka har ni som operatörer? Hittar inga utan begränsningar.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Är allt annat obegränsat sms, samtal, MMS ?

Ja, fria samtal, mms och samtal.

Deras minsta abonnemang just nu kostar 110:-/månad och har 3gb/månad och "surfen" sparas. Jag har tydligen 78gb surf sparat o_0.

PM'ar dig en "tipslänk" om du tänkte beställa, det ger oss båda 10:- rabatt på abonnemanget varje månad om du använder den när du beställer abonnemang.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har 10 GB/mån via jobbet vilket brukar räcka bra förutom den gången ett poddavsnitt i SVDs app käkade upp drygt 4 GB på en timmes podd (dvs bara ljud)... Nu till sommaren kan det gå åt lite mer när man är ute och reser runt så jag ökade på mängden data till 25 GB/mån. Sänker igen till hösten.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Har 2 GB, brukar räcka. Är i hjärtat "emot" mobiltelefoni så har inte sett till att optimera/brassa på på den fronten såsom med hembredbandet osv.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Dual sim så har obegränsat via jobbet och 3 gig privat (+ maxad pott). Hade nog fortfarande klarat mig väl under 10gig per månad

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nej, har inget behov av det. Köper kanske lite extra surf under semestern om jag är bortrest.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Ni som inte har några begränsningar och fri surf, vilka har ni som operatörer? Hittar inga utan begränsningar.

Precis det jag undrar, har själv Telenors “Obegränsat” men det kan såklart begränsas enligt avtalet. Detsamma gällde det Teliaabonnemang jag hade innan.

Permalänk
Medlem

100GB, så för mig i praktiken obegränsat åtminstone när jag befinner mig i Sverige och har tillgång till Wifi; utomlands har jag nog bara 20GB eller nåt sådant fjantigt (Comviq).

Skulle aldrig köpa ett 100GB-abb, men Comviq hade en bra deal (Galaxy S21 + 100GB data för 345kr/mån i 2 år) så det blev så. Behöver nog ca 20GB eller något i den storleksordningen, så måste ändå ha ett abb för 150-200kr antar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

8GB räcker fint för mig. Det man inte använder en månad läggs till månaden efter.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Haft 8GB i några år och de har räckt för telefonen. Kosta 99kr månaden.

Hemma kör jag mobilt bredband och då räckte inte alltid 200GB från Hallon så bytte till annan leverantör som körde obegränsat.

Använt 800GB en månad, så tror ej den är begränsad.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD