Försäljningen av grafikkort lägsta på årtionden

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du vet väl att CS GO är helt ospelbart under 10 000 FPS? ;D

Ha ha miss av mig, det är så klart helt sant.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Beställt och fått peta på ett 4090 FE för en jobbdator och måste säga ändå att jag förstår varför kortet inte kostar "så lite" som säg GTX 590 gjorde en gång i tiden. Satan vad gediget byggt ett sådant kort är, och jag tyckte 3080 FE höll klass redan.

Jag tror aldrig vi kommer få se sub 10'000kr för flaggskeppskorten igen om de ska vara sådana pjäser nuförtiden, men det ska förstås finnas fina mellanklasskort också och RTX 4060Ti för 5200kr med 8GB VRAM känns ganska misslyckat.

Man kan köpa en nu tvättmaskin som väger 90kg för 4 tusen så den argument köper jag inte.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Folk har väl tight ekonomi och många kanske har tillräckliga kort fortfarande och nya 4000 serien kanske inte var så stort steg från 3000 serien och priserna är ganska höga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Egentligen tycker jag att ett toppkort är värt absolut max 8000 kr (egentligen mindre men jag har väl i viss mån anpassat mig till nya läget). Jag kommer troligtvis ändå köpa ett 5080 oavsett pris, eftersom jag har råd och vill ha det. Jag antar att fler tänker liknande, därav dessa höga priser

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Man kan köpa en nu tvättmaskin som väger 90kg för 4 tusen så den argument köper jag inte.

Tror jag skiter lite i om du köper mitt argument (high end har en annan innebörd nu jämfört med förr, tldr) när du kommer med den där klassen av motargument. Hur mycket RnD tror du går in i ”spinn trumma spinn” jämförelsevis?

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet inte vilken planet du lever på men ett topp medelklasskort har inte kostat runt 4000 kr på många år. RTX 2070 kostade båda runt 6000 kr. Inte ens GTX 1070 kostade i närheten av 4000 kr. När vi hade 70-serie kort runt 4000 kr då låg kronan runt 6-7 kr för en dollar och det var tio år sedan. Du får skylla på en usel krona istället.

Så ditt påstående är felaktigt.

Du har helt rätt. Men samtidigt har nvidia och amd visat helt öppet att deras prissättning varit totalt överdriven under en längre tid. Såpass länge att konsumenterna lärt sig att korten är för dyra oavsett vad tillverkarna lägger sig prismässigt i dagens läge. Detta får nu tillverkarna betala dyrt för, för även om ett highend gpu-kort får ett "ok" pris enligt gamla standarden + prestandahopp, så kommer fortfarande konsumenterna tro att även detta är överpriser. Du ser tex föregående talare.
I och med såna här artiklar som sweclockers (och annan media) lägger ut om att gpuer inte säljer, så kommer detta späs på ytterligare då insatta konsumenter kommer fortsätta hävda att priserna är för dyra. Och detta är givetvis jättebra för oss konsumenter eftersom priserna på gpuer kommer sjunka i pris ifall inte nån köper produkten 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Priserna är ju ett problem, form factorn är ju en annan.
Själv gillar jag blowers, eller i alla fall nån forma av genomströmmade kylare, finns ju dom utan fläkt tex också.

Det tillåter mer ljudisolerade lådor, nej alla vill inte ha glass eller mesh överallt.

Så för min del är det både frågan om allt för många stora openairkort och priset.

Tänkte mitt RX5700 skulle räcka till 2024 i alla fall, bytte lagren i fläkte.
Köpte en ny fläkt på ebay och den var väl rätt så sett men den gick väl egentligen tillbaks till blower versionen av RX480 och liknande så var inte helt nöjd med den.

Men då AMD och Nvidia kört kullagrade Delta fläktar fram tills RTX 3000 i alla fall, Nvidia gick ifrån kullager nu.
Så då var det bara att stoppa i nya 8x3x3 lager, dom kostar ca 19Kr/st eller så snor man dom från en ny fläkt man aldrig kommer använda som jag gjorde.

Nu är mitt RX5700 tyst i idel till low load i min ljudisolerade låda, tyvärr gör ju AMD ganska piss blowers, Nvidia har alltid varit bättre där.
Hade gärna sett lite utveckling på Blowers, 3 slot? Större diameter på fläkten då det ger klart bättre statist tryck och lägre rpm.

Oavsett så ja mer val på luftkylare, mindre vanilj openair, bättre priser, för att byta GPU nu har aldrig varit så svårt.
Dessutom behöver AMD se till att fixa prestandan i produktivitet på sina kort, både Encoders och Compute för alla spelar inte spel och gör man nån form av produktivitet så faller AMD ofta bort, intel till trädningen?

Skrivet av Teddis:

Beställt och fått peta på ett 4090 FE för en jobbdator och måste säga ändå att jag förstår varför kortet inte kostar "så lite" som säg GTX 590 gjorde en gång i tiden. Satan vad gediget byggt ett sådant kort är, och jag tyckte 3080 FE höll klass redan.

Jag tror aldrig vi kommer få se sub 10'000kr för flaggskeppskorten igen om de ska vara sådana pjäser nuförtiden, men det ska förstås finnas fina mellanklasskort också och RTX 4060Ti för 5200kr med 8GB VRAM känns ganska misslyckat.

Personligen har jag inget problem med 25KKr RTX 4090, det är ju egentligen nåt mellan konsument och företagskort.
Du kan ju göra rätt mö produktivt arbete på ett sånt kort men samtidigt behöver du knappast det för att spela om du nu inte gillar Ultra placebo effekter.

Problemet börjar väl mer runt 4080 som tekniskt har sämre pris/prestanda, nåt man historiskt aldrig sett på grafikkort, processorer eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Grafikkort är villhöver för de flesta. Många känner nog igen sig i att skaffa ett nytt grafikkort, starta sitt mest krävande spel på högsta grafikinställningar, dregla i fem minuter - sen gå tillbaka till att slösurfa eller spela det där gamla spelet som kan spelas på ett smart kylskåp.

Istället för att uppgradera med dagens priser och inflation så tänker jag och säkert många istället att man uppgraderar i framtiden när man måste, inte nu när det bara är vill ha.

Wow, precis så tänker jag också.
Finns ingen anledning att uppgradera, det gamla kortet funkar fint.
Provat AMD både cpu och gpu, och gav mig bara problem i flera år, så kommer aldrig köpa amd igen, även om de är några kronor billigare.
Tror den stora massan hellre ställer ner grafiken ett snäpp, än att betala 10-20k för bara ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet inte vilken planet du lever på men ett topp medelklasskort har inte kostat runt 4000 kr på många år. RTX 2070 kostade båda runt 6000 kr. Inte ens GTX 1070 kostade i närheten av 4000 kr. När vi hade 70-serie kort runt 4000 kr då låg kronan runt 6-7 kr för en dollar och det var tio år sedan. Du får skylla på en usel krona istället.

Så ditt påstående är felaktigt.

Ett trasigt HD 5850 kort som låg mellan dåvarande Nvidia GTX 260 och 275 men var mer en konkurrent till den första eller om man ska jämföra med dagens AMD's RX 6000-serien ett 6600 XT. Du glömmer att kronan var rekordstark mot dollarn och inflationen sedan dess. Jag skulle ändå säga att det var billigt då men det är inte som så stor skillnad du försöker få det till.

Men visst har priserna ökat och jag tror en dålig krona och mycket högre tillverkningskostnader för både AMD och Nvidia när korten gjörs på avancerade noder där man inte tar hem pengarna lika snabbt som förr.

Mitt 1070 kostade 3999kr. Var visserligen billigaste modellen med blower kylare men ändå.

2070 fick jag som del i komplett bygge men då fick man en high end CPU i7 9700K med 2070 Strix och kvalitet chassi och nätaggregat mm 2SSD och en hårddisk mm allt för 14k inköpt på Komplett. Idag kostar en dator på komplett 19k med 4070 och då är det med en i5.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Är en hel drös olika faktorer till det här. Jag som (ex)kryptominer har reflekterat över att det finns MÄNGDER med begagnade grafikkort att köpa till billiga priser. RTX 3080 t.ex. för kanske 5-6000. Varför ska man köpa nytt för? Det duger utmärkt till typ alla spel.

Stoppade själv i ett Radeon VII (från min kryptogruva) i min gamingdator då jag tvingades returnera mitt 3080. VII funkar ju utmärkt att spela på. Har fått tillbaka mitt 3080 men inte ens stoppat i det haha. Kört nyligen kört RE3, RE4, FlightSim 2020, DayZ, Sons of Forest, Detroit Become Human, Scum och Lies of P och alla de titlarna flyter 80+ FPS i 1440p. Spelen är inte tillräckligt krävande just nu.

Funderar på att sälja mitt 3080 faktiskt, hade jag fått tillräckligt med pengar för det hade jag gjort det.

Permalänk
Medlem

Gåååå Intel!!!!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Halvera priserna så säljer ni x3 så mycket, muppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tror jag skiter lite i om du köper mitt argument (high end har en annan innebörd nu jämfört med förr, tldr) när du kommer med den där klassen av motargument. Hur mycket RnD tror du går in i ”spinn trumma spinn” jämförelsevis?

Din argument hade inget med RnD att göra. Du beskrev bara hur välbyggda de var. Du kanske menar att de lägger miljoner i att göra kortet större och mer tyngre? För det är bara fläktar som "spinn fläkten spinn".

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Halvera priserna så säljer ni x3 så mycket, muppar.

Det borde även gälla spel. Betala 600 för ett spel är sjukt. Borde kosta typ 99kr.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Försäljningen av grafikkort lägsta på årtionden

Med all rätt.

Gör priserna för dessa ensidiga produkter normala igen.

Att en telefon kostar mellan 10-15k är inget konstigt då du kan göra allt möjligt med den.

Ett grafikkort? Ja. Grafik. Och för somliga som inte är intresserade av att spela eller grafikmodulera whatever.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jo precis, det här har väl absolut inget att göra med de helsjuka prisnivåerna vi sett på senaste tiden, eller? Inte ens när man justerar för inflation känns priserna väldigt motiverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet inte vilken planet du lever på men ett topp medelklasskort har inte kostat runt 4000 kr på många år. RTX 2070 kostade båda runt 6000 kr. Inte ens GTX 1070 kostade i närheten av 4000 kr. När vi hade 70-serie kort runt 4000 kr då låg kronan runt 6-7 kr för en dollar och det var tio år sedan. Du får skylla på en usel krona istället.

Så ditt påstående är felaktigt.

Ett trasigt HD 5850 kort som låg mellan dåvarande Nvidia GTX 260 och 275 men var mer en konkurrent till den första eller om man ska jämföra med dagens AMD's RX 6000-serien ett 6600 XT. Du glömmer att kronan var rekordstark mot dollarn och inflationen sedan dess. Jag skulle ändå säga att det var billigt då men det är inte som så stor skillnad du försöker få det till.

Men visst har priserna ökat och jag tror en dålig krona och mycket högre tillverkningskostnader för både AMD och Nvidia när korten gjörs på avancerade noder där man inte tar hem pengarna lika snabbt som förr.

På en planet där priserna har rökt på sedan Turing. Pascal och tidigare hade OK prislapp. 1070 får väl ändå räknas som övre mellanklass, och det kunde man få för 4200Kr. Vilket då betyder att sämre kort än så var billigare. Du kan liksom inte ta Turing som exempel när det var den generationen som var början på urspårningen.

Andra länder med skräpvalutor och sjunkande reallöner brukar ha billigare produkter, så varför skulle det t ex inte kunna gälla Sverige. Tittar man på Big Mac index ligger vi fortfarande väldigt högt trots att vi får det allt sämre ställt. Om produkter blir dyrare så måste ju lönerna följa med liksom. Annars får vi ju det sämre ställt. Och varför någon skulle finna sig i ett "så är det bara" förstår inte jag.

Men det kanske är coolt att vara ett fattigt land med ett fattigt folk? Själv trivdes jag i alla fall bättre med att reallönerna ökade varje år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

köpte mig RX 6950 XT i ren protest mot priserna på nya GPU'er som lanseras och Nvidias dominans, välbalanserat ihop med min CPU med

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Din argument hade inget med RnD att göra. Du beskrev bara hur välbyggda de var. Du kanske menar att de lägger miljoner i att göra kortet större och mer tyngre? För det är bara fläktar som "spinn fläkten spinn".

Du läste kanske lite in lite väl mycket i "pjäs" verkar det som. Och jag ville inte göra en längre utläggelse i mitt första inlägg heller så det är på mig.

De gör alltså gigantiska kretsar baserade på relativt dyra 5nm noden och siktar på en strömbudget som kräver både dyr kylning och dyr och stabil strömförsörjning. RnD både bakom kretsen och litografin är helt klart en del av kakan.

Tvättmaskinsjämförelsen är.. jag vet inte vad jag ska göra med den. Det är så bortom argumentet, liksom. Önskar dig en god kväll.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det borde även gälla spel. Betala 600 för ett spel är sjukt. Borde kosta typ 99kr.

Kollar man på mina egna köp av spel har jag nog lagt mer pengar totalt på spel som kostar typ 99:- än spel som kostar 600:-. Väldigt sällan jag köper något s.k. "AAA"-spel och när jag gör det väntar jag tills de är på rea eftersom det ändå tar typ ett år innan de fixat alla buggar och problem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man köpte ett 4890 för 1800 spänn,det var tider det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoad:

Kommer ihåg när man köpte ett 4890 för 1800 spänn,det var tider det...

Mitt 4830 kostade ca tusenlappen det tog många år innan den prestandan per krona slogs, dock var man såklart låst i DX10

Permalänk

Sitter fortf och spelar på mitt GTX970. Vissa spel är lite ospelbara idag men jag vägrar att uppgradera "bara för att" eftersom pris/prestanda är helt sjukt dåligt i nuläget. Ska hålla fast vid mitt 970, som jag gjort i så många år, tills allt detta vänder och man kan få en hyfsad burk för hyfsade pengar.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i5 2500k @ 4,2GHz | Samsung EVO 512GB SSD | Coolermaster v8 | Corsair 16GB | MSI GTX970 G4 | Corsair TX750W | NZXT Phantom 410 RED | ASUS VG248QE | Steelseries APEX M800 | Roccat Kone Pure Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du läste kanske lite in lite väl mycket i "pjäs" verkar det som. Och jag ville inte göra en längre utläggelse i mitt första inlägg heller så det är på mig.

De gör alltså gigantiska kretsar baserade på relativt dyra 5nm noden och siktar på en strömbudget som kräver både dyr kylning och dyr och stabil strömförsörjning. RnD både bakom kretsen och litografin är helt klart en del av kakan.

Tvättmaskinsjämförelsen är.. jag vet inte vad jag ska göra med den. Det är så bortom argumentet, liksom. Önskar dig en god kväll.

Jag är relativt säker på att vinstmarginalen växt betydligt mer än kostnaden för FoU och tillverkning sedan GTX 5xx-serien.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Vägrar betala dom summorna för ett grafikkort så gick å köpte mig ett PS5 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Vägrar betala dom summorna för ett grafikkort så gick å köpte mig ett PS5 istället.

Är du nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte ens GTX 1070 kostade i närheten av 4000 kr.

Kvitto från NetOnNet. Beställt den 2016-09-25, mao vid release. Dyraste grafikkortet jag någonsin köpt, och då har jag ägt flaggskeppskort innan, bl.a. AMD's HD7970.

...Slår du det på SCB:s prisomräknare (https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...) så bör en motsvarande produkt i dagsläget kosta cirka 5400–5500 kr om man justerar för inflation.

Permalänk
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Behövs ett hyffsat ok kort för 2-3k som ersätter 1060. Behövs inget monster, bara så det snurrar med dagens spel. Då skulle nog försäljningen sätta fart.

Håller helt med skickade minna 1060/1070 med ungarna när de flyttade grymt bra kort för pris/prestanda. Amd hade sitt 5700xt som åldrades bra med. Att betala 5k+ för att spela i 1080p är sjukt trodde de var måna om att folk skulle kliva up till 1440p+ och jag hade lätt gjort det om inte alllt hade blivit svin dyrt vem vet kanske blir konsolerna som tar över marknaden helt i slut ändan.

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Det borde även gälla spel. Betala 600 för ett spel är sjukt. Borde kosta typ 99kr.

eller gör som mig 2023 singel köper man till sep-julen på sale köper bara online spel direkt tex star wars surv helt klart inte värt det 700 kr för 30m tim spel tid dock diablo 4 kan jag förstå att folk köper där har du 1 timme till miljoner och uppdaterat kontent hela tiden lite mer värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Är detta egentligen så konstigt?

Mina räntor har ökat med +8000 kr/mån sedan drygt ett år tillbaka, maten är +40% dyrare + elen kostar +4000-8000 kr/mån mer än vad den gjort senaste 20 åren under kalla månaderna så är minskad försäljning av grafikkort så konstigt?

Att vilja ha nästan 30 000 kr för ett grafikkort gör att det inte hamnar på prio-listan just nu...maslovs behovspyramid...tak över huvudet, värme, mat och kläder först...

Köpte mitt 3080 vid uppgradering när det var som dyrast för 19000 kr så det lär få hänga med ett tag...kan tänka mig lägga 20000 kr nästa år om jag får +150% prestanda men det lär ju inte hända så då sitter jag kvar ett tag till...

När +100 000 konsumenter tänker likadant minskar så klart försäljningen och frågan är då på vilken marknad de ska sälja sina kort och till vilket pris...

Alla kan begära vilket pris som helst men om få vill betala så säljs det inte tillräckligt med kort för att generera överskott till OH-kostnader och vinst till ägarna så vad händer då? Belly-up?

Absolut. Men tror också det är många likt mig, som vägrar betala så mycket av ren princip för ett grafikkort. Även om de inte behöver prioritera något.

O visst finns det billigare modeller. Men är det bara skräp så är det ju bättre att bara behålla sitt gamla.