Försäljningen av grafikkort lägsta på årtionden

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av grafikkort lägsta på årtionden

Ny data visar att under första kvartalet 2023 minskade försäljningen med 38,2 procent jämfört med samma period året innan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Behövs ett hyffsat ok kort för 2-3k som ersätter 1060. Behövs inget monster, bara så det snurrar med dagens spel. Då skulle nog försäljningen sätta fart.

Permalänk
Medlem

Det är säkert heeelt orelaterat till att priserna skruvats upp till absurda nivåer de senaste åren, samtidigt som det uppkommit ett behov av att få ned efterfrågan i ekonomin, just för att sådana prisökningar ska upphöra.

Permalänk
Medlem

Detta ser grymt bra ut för oss konsumenter. Snart dags för uppgradering nu när gpu-priserna väntas falla 🥳

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Hänger även ihop med att det egentligen inte finns något spel som behöver så värst mycket mer kraft än max 3000-serien annat än kanske CyberPunk 2077. Men där läggs det till effekter i tid och otid för att rättfärdiga en uppgradering från Nvidias sida så det spelet känns mer som ett benchmarkprogram i dagsläget.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

4% för Intel måste ses som en framgång för en första generation ändå?

Permalänk
Medlem

Men hur ser det ut på totalen? Förstår att desktops har sjunkit, men samtidigt säljs det väldigt mycket till serverhallar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Primärspelet på min dator är 13 år gammalt Guild Wars 2.

Jag har ett RTX4090 >.<

Permalänk
Medlem

Priserna är omotiverat höga. Klart folk inte köper. Man har i årtionden kunnat köpa ett ok kort i mellanklassen för 2-4000Kr. Och folk kommer nog inte börja köpa i sanna utsträckning om inte priserna återgår till en nivå som folk anser är normal och rimlig. Sedan kan tillverkare, ekonomer och analytiker säga vad de vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Grafikkort är villhöver för de flesta. Många känner nog igen sig i att skaffa ett nytt grafikkort, starta sitt mest krävande spel på högsta grafikinställningar, dregla i fem minuter - sen gå tillbaka till att slösurfa eller spela det där gamla spelet som kan spelas på ett smart kylskåp.

Istället för att uppgradera med dagens priser och inflation så tänker jag och säkert många istället att man uppgraderar i framtiden när man måste, inte nu när det bara är vill ha.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Beställt och fått peta på ett 4090 FE för en jobbdator och måste säga ändå att jag förstår varför kortet inte kostar "så lite" som säg GTX 590 gjorde en gång i tiden. Satan vad gediget byggt ett sådant kort är, och jag tyckte 3080 FE höll klass redan.

Jag tror aldrig vi kommer få se sub 10'000kr för flaggskeppskorten igen om de ska vara sådana pjäser nuförtiden, men det ska förstås finnas fina mellanklasskort också och RTX 4060Ti för 5200kr med 8GB VRAM känns ganska misslyckat.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Artikeln implicerar att Battlemage också kommer i år, eftersom det paras ihop med en produkt som precis släppts och en som är på gång snart. Det finns absolut inget som tyder på att Battlemage är på gång.

Skrivet av Blixa_Bargeld:

Behövs ett hyffsat ok kort för 2-3k som ersätter 1060. Behövs inget monster, bara så det snurrar med dagens spel. Då skulle nog försäljningen sätta fart.

Radeon 7600 är det kortet - det är bara ett par hundralappar för högt (3600 just nu) för att vår krona är ett sorgebarn. Om man inte är besatt av att det skall Nvidia på kortet så funkar det.

Skrivet av Syglarn:

4% för Intel måste ses som en framgång för en första generation ändå?

Nej, de siktade mycket högre. Att nå till 4% (om det nu är sant) med ett kort som de säljer med förlust är allt annat än en framgång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Behövs ett hyffsat ok kort för 2-3k som ersätter 1060. Behövs inget monster, bara så det snurrar med dagens spel. Då skulle nog försäljningen sätta fart.

Med tanke på hur ointresserade AMD och Nvidia är så hoppas jag verkligen att Intel kan göra någonting som sätter de båda jättarna på plats.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Primärspelet på min dator är 13 år gammalt Guild Wars 2.

Jag har ett RTX4090 >.<

Skapligt overkill. Jag hade ett Radeon HD6850 när Guild Wars 2 kom. Och som jag minns det flöt det på bra redan då.

Inte kört det på åratal men kan inte tänka mig att det är speciellt mer krävande idag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Priserna är omotiverat höga. Klart folk inte köper. Man har i årtionden kunnat köpa ett ok kort i mellanklassen för 2-4000Kr. Och folk kommer nog inte börja köpa i sanna utsträckning om inte priserna återgår till en nivå som folk anser är normal och rimlig. Sedan kan tillverkare, ekonomer och analytiker säga vad de vill.

April 2010:

Inget superkort direkt, men det var ju inte ens bottenskrapet, och med nästan dubbla budgeten hade det blivit rätt bra fart.

Permalänk

Jag bidrar till den här statistiken tills jag kan få en meningsfull uppgradering från mitt nuvarande kort till vettigt pris: runt 2500 spänn plus inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Radeon 7600 är det kortet - det är bara ett par hundralappar för högt (3600 just nu) för att vår krona är ett sorgebarn. Om man inte är besatt av att det skall Nvidia på kortet så funkar det.

Känner personligen att 7600 är något för slött och har för lite minne för att vara som 1060 6GB var när det var modernt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Hänger även ihop med att det egentligen inte finns något spel som behöver så värst mycket mer kraft än max 3000-serien annat än kanske CyberPunk 2077. Men där läggs det till effekter i tid och otid för att rättfärdiga en uppgradering från Nvidias sida så det spelet känns mer som ett benchmarkprogram i dagsläget.

Du vet väl att CS GO är helt ospelbart under 10 000 FPS? ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Artikeln implicerar att Battlemage också kommer i år, eftersom det paras ihop med en produkt som precis släppts och en som är på gång snart. Det finns absolut inget som tyder på att Battlemage är på gång.

Radeon 7600 är det kortet - det är bara ett par hundralappar för högt (3600 just nu) för att vår krona är ett sorgebarn. Om man inte är besatt av att det skall Nvidia på kortet så funkar det.

Nej, de siktade mycket högre. Att nå till 4% (om det nu är sant) med ett kort som de säljer med förlust är allt annat än en framgång.

Håller inte med på att radeon 7600 ska klassas som mellanklass. Jämför man med AMDs toppkort så ligger den på runt en tredjedel av spelprestandan.

Jag anser att idag och flera generationer tillbaka är nvidias -70 serie mellanklass.

Gtx 970 kostade runt 3500 när det begav sig.
Det låg runt 30-40% bakom gtx980ti i spel beroende på upplösning.

Permalänk
Medlem

Behöver nog bara höja priserna lite till. Tvinga folket att pantsätta sina hem, vad ska man annars prioritera?

Extrem inflation, mat, ränta? Nej, livsviktiga grafikkort såklart!

Permalänk

Tillgång/Efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Priserna kommer säkert vara höga i fortsättningen också. Kolla senaste årens vinster för t.ex. Nvidia. Dom lär inte ändra strategi förrän de verkligen blir tvingade.

Skrivet av Blixa_Bargeld:

Behövs ett hyffsat ok kort för 2-3k som ersätter 1060. Behövs inget monster, bara så det snurrar med dagens spel. Då skulle nog försäljningen sätta fart.

Intel arc a750 reas ju ut för typ 2500 (?) spänn nu. Det måste man ju ändå få kalla ett hyffsat kort. Matcher väl mitt rtx 2080?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Priserna kommer säkert vara höga i fortsättningen också. Kolla senaste årens vinster för t.ex. Nvidia. Dom lär inte ändra strategi förrän de verkligen blir tvingade.

Intel arc a750 reas ju ut för typ 2500 (?) spänn nu. Det måste man ju ändå få kalla ett hyffsat kort. Matcher väl mitt rtx 2080?

Närmare 2070 enligt Techpoweredup men fortfarande rätt ok pris om man vågar köra Intel.

Priserna är betydligt bättre mot förut som Radeon 6800 för 5,5k mot 10k för ett år sedan men p andra sidan är det förra Generationen nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Känner personligen att 7600 är något för slött och har för lite minne för att vara som 1060 6GB var när det var modernt.

7600 är ett kort som är helt OK idag men som inte kommer att hålla så länge. Jag tycker att det är lite dyrt för vad det är, men det är ett helt OK kort för ett segment som inte har haft något OK sen 2017 eller så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Priserna är omotiverat höga. Klart folk inte köper. Man har i årtionden kunnat köpa ett ok kort i mellanklassen för 2-4000Kr. Och folk kommer nog inte börja köpa i sanna utsträckning om inte priserna återgår till en nivå som folk anser är normal och rimlig. Sedan kan tillverkare, ekonomer och analytiker säga vad de vill.

Vet inte vilken planet du lever på men ett topp medelklasskort har inte kostat runt 4000 kr på många år. RTX 2070 kostade båda runt 6000 kr. Inte ens GTX 1070 kostade i närheten av 4000 kr. När vi hade 70-serie kort runt 4000 kr då låg kronan runt 6-7 kr för en dollar och det var tio år sedan. Du får skylla på en usel krona istället.

Så ditt påstående är felaktigt.

Skrivet av ztenlund:

April 2010:

<Uppladdad bildlänk>

Inget superkort direkt, men det var ju inte ens bottenskrapet, och med nästan dubbla budgeten hade det blivit rätt bra fart.

Ett trasigt HD 5850 kort som låg mellan dåvarande Nvidia GTX 260 och 275 men var mer en konkurrent till den första eller om man ska jämföra med dagens AMD's RX 6000-serien ett 6600 XT. Du glömmer att kronan var rekordstark mot dollarn och inflationen sedan dess. Jag skulle ändå säga att det var billigt då men det är inte som så stor skillnad du försöker få det till.

Men visst har priserna ökat och jag tror en dålig krona och mycket högre tillverkningskostnader för både AMD och Nvidia när korten gjörs på avancerade noder där man inte tar hem pengarna lika snabbt som förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet inte vilken planet du lever på men ett topp medelklasskort har inte kostat runt 4000 kr på många år. RTX 2070 kostade båda runt 6000 kr. Inte ens GTX 1070 kostade i närheten av 4000 kr. När vi hade 70-serie kort runt 4000 kr då låg kronan runt 6-7 kr och det var tio år sedan. Du får skylla på en usel krona istället.

Så ditt påstående är felaktigt.

Fast 1070 är ju rena barnet. Tror han syftar på marknanden 2000-2010-ish.

Sen att priserna fullkomligt skenat de senaste åren går inte blunda för.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Price vs. Demand 1 - 0. Price's winner by submission, Demand utterly destroyed.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det beror nog på ekonomin. Jag köpte min 3060ti för dryga två år sen och började fundera på att gå över till nästa generation bara för att. Men sen när jag såg priserna tänkte jag "Varför?"
Jag kan spela 4K med de spel jag spelar idag (Witcher 3, Assassins creed Odysey, RD2, Cyberpunk, No man sky) Visst, jag sänker vissa saker för att få lite mer FPS, men märker ingen skillnad i bildkvalitén egentligen. Frågade mig om det är värt det och kom fram till, trots att jag skulle ha råd, att det känns meningslöst att kasta ut så mycket pengar i onödan.
Kanske är det fler som börjat tänka efter lite mera varför man egentligen vill byta när priserna är så horribla?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Är detta egentligen så konstigt?

Mina räntor har ökat med +8000 kr/mån sedan drygt ett år tillbaka, maten är +40% dyrare + elen kostar +4000-8000 kr/mån mer än vad den gjort senaste 20 åren under kalla månaderna så är minskad försäljning av grafikkort så konstigt?

Att vilja ha nästan 30 000 kr för ett grafikkort gör att det inte hamnar på prio-listan just nu...maslovs behovspyramid...tak över huvudet, värme, mat och kläder först...

Köpte mitt 3080 vid uppgradering när det var som dyrast för 19000 kr så det lär få hänga med ett tag...kan tänka mig lägga 20000 kr nästa år om jag får +150% prestanda men det lär ju inte hända så då sitter jag kvar ett tag till...

När +100 000 konsumenter tänker likadant minskar så klart försäljningen och frågan är då på vilken marknad de ska sälja sina kort och till vilket pris...

Alla kan begära vilket pris som helst men om få vill betala så säljs det inte tillräckligt med kort för att generera överskott till OH-kostnader och vinst till ägarna så vad händer då? Belly-up?

Permalänk
Medlem

Köpte ett 3090 och denna generation så kollade man bara på priserna och sa nej tack. Blir att se hur 5000 serien blir och prissatt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W