RX 6800, strömanslutning säger 2 x 8 pin, kortet har 3st 8-pins slots...hjälp

Permalänk
Medlem

RX 6800, strömanslutning säger 2 x 8 pin, kortet har 3st 8-pins slots...hjälp

Pinsamt, men är extremt rädd när det kommer att krångla med all former av elektronik. Iallafall:

Precis köpt ett msi rx 6800 16GB GAMING Z TRIO, äntligen fått in det i burken efter lite slit. I msi egna specifikation på nätet står det att man ska använda 2 x 8-pin.

Men kortet har 3 st 8 pins slotar. Så nu står man ju och funderar om det krävs mer än 2, och vad egentligen skillnaden blir?

Sen har jag en till nybörjarfråga, jag har kontakter som är 6 plus 2, man får bara plugga ihop dessa, fungerar de korrekt för att koppla in, eller behöver jag undersöka om min nätagg har "rena" 8 pins kontakter någonstans?

Länk till msi:
https://www.msi.com/Graphics-Card/Radeon-RX-6800-GAMING-Z-TRI...

Tack så hemskt mycket för hjälp!

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis ett Radeon RX 6800 GAMING Z TRIO 16G V1 du fått tag på, som verkar vara i stort sett identiskt med icke-V1 förutom att den har 3x8-pin. Ingen aning vad MSI sysslar med

Men det är hur som helst 6+2-kontakter du ska använda, PCIe-kontakter brukar nästan alltid vara delade för att fungera i både 6- och 8-pin uttag. Och normalt brukar man vara tvungen att ansluta så många 8-pin som kortet har för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är troligtvis ett Radeon RX 6800 GAMING Z TRIO 16G V1 du fått tag på, som verkar vara i stort sett identiskt med icke-V1 förutom att den har 3x8-pin. Ingen aning vad MSI sysslar med

Men det är hur som helst 6+2-kontakter du ska använda, PCIe-kontakter brukar nästan alltid vara delade för att fungera i både 6- och 8-pin uttag. Och normalt brukar man vara tvungen att ansluta så många 8-pin som kortet har för att det ska fungera.

Åhh typiskt...lätt oseriöst, tycker man ju. Även svenska återförsäljare nämner 2 x 8 pins kontakter, men de hämtar väl infon från msi, självfallet.

Jaha, då blir det att försöka hitta någon till kabel då och fucka upp hela kabeldragning eventuellt som Inet gjorde så fint för mig. Tack msi =/

Men supertacksam för svaret