Apple vill locka spelutvecklare till Mac

Permalänk
Melding Plague

Apple vill locka spelutvecklare till Mac

Flera nyheter i höstens Mac OS-uppdatering bådar gott för spelande användare av Apples datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med DX12-stöd i CrossOver! Ser fram emot att kunna köra Diablo II: Resurrected på min MacBook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Det är bra och jag ser det som rätt naturlig satsning. Det enda jag ser är problem med lagring, vissa spel på min PS5 tar över 200GB st.

Angående behovet at spela på en Apple dator så säger jag samma sak idag som jag till folk om Hedt cpuerna.

Påstående: De som köper en dyr Hedt dator köper den ej att spela på. Därför är spelprestanda helt irrelevant.
Mitt motargument. Första delen i påståendet är rätt, men väldigt få som köper en sådan dyr dator har råd att köpa en separat speldator vid sidan av, deras Hedt dator kommer också bli deras speldator.

Nu till Apple. Ja exakt samma argument gäller för påståendet kring behovet av både spelprestanda och utbud.

När det gäller Apple så kan man även lägga till att även om man har råd med en extra spellaptops, så blir det klumpigt i väskan med både den och macbooken.

Permalänk
Medlem

Om inte Äpple lyckas med sina egna lösningar finns det Asahi Linux för Macintoshar med ARM som har stöd för Vulkan och Proton-lagret. Kanske blir så att Äpple får tacka Ventil för deras investering i Mikromjuk-fri mjukvara till slut.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Nu pratar vi inte längre 8GB VRAM, nu är det 8GB totalt, 2023, så det är bara att börja skälla på äpplet.

Permalänk
Medlem

Apple har ju pissat på gamers i 30 år, men nu när det inte går att blunda för den ekonomiska möjligheten så kommer man krälandes...

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Nu pratar vi inte längre 8GB VRAM, nu är det 8GB totalt, 2023, så det är bara att börja skälla på äpplet.

iSwapa från den supersnabba ssdn... Jag ser som sagt lagringsutrymmet som problematiken, speciellt om man även vill ha en hel del arbetsfiler.
Sedan behöver de inte ha maxprestanda, mer ok prestanda vad det nu är. Jag lirar nyaste zelda nu och det är ok trots den slöa Nintendo switchen.

Permalänk
Sötast

Hoppas att de faktiskt släpper ett verktyg som är riktigt bra nu, så att vi kan få lite fart!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu pratar vi inte längre 8GB VRAM, nu är det 8GB totalt, 2023, så det är bara att börja skälla på äpplet.

Både min M1 och M1 Pro har 16GB RAM. M2 Ultra kan ha 192GB RAM, så vad yrar du om?

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Jag är rätt säker på att du menar soluppgång…

Permalänk
Medlem
Citat:

Apple har aldrig riktigt satsat fullt ut på spel, men sedan Apple Silicon lanserades och Mac-plattformen började gå över till företagets egna kretsar har något hänt. Kanske har det att göra med hur stort spel är på IOS, kanske att Apple ser att även de billigaste Mac-modellerna nu faktiskt kan spela hyfsat moderna spel.

De har gjort några försök förr, men de har aldrig riktigt fortsatt så länge som behövs för att få något genomslag. Det jag tror händer nu är att de för första gången på läääääänge har en relation med spelutvecklare genom Apple Arcade. De har väl helt enkelt frågat dem om vad de vill ha, och sedan implementerat det som gick lätt att göra.

Detta sagt så tycker jag mig ha hört det här från flera håll nu, att de bryr sig om spel igen. Det kanske är en liten våg igen då. Vi får väl se hur länge den räcker.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

De har gjort några försök förr, men de har aldrig riktigt fortsatt så länge som behövs för att få något genomslag. Det jag tror händer nu är att de för första gången på läääääänge har en relation med spelutvecklare genom Apple Arcade. De har väl helt enkelt frågat dem om vad de vill ha, och sedan implementerat det som gick lätt att göra.

Detta sagt så tycker jag mig ha hört det här från flera håll nu, att de bryr sig om spel igen. Det kanske är en liten våg igen då. Vi får väl se hur länge den räcker.

Vi får se hur det går denna gången. Verkar ju satsas mer än någonsin med Metal 3 och verktyg för att konvertera saker till det.

Här video på ämnet från den pågående utvecklarkonferensen:

Bring your game to Mac, Part 1: Make a game plan
https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2023/10123/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Apple har ju pissat på gamers i 30 år, men nu när det inte går att blunda för den ekonomiska möjligheten så kommer man krälandes...

Damned if you do, damned if you dont...? Det här är väl bara bra, oavsett anledning tycker jag. Hade gärna spelat TFT på min Mac, i dagsläget så är det alltid någon bugg som strular till det så om detta fixar det kanske jag säljer min PC till och med.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle bli väldigt förvånad om inte varenda av dessa framtida titlar blir exklusiva för just Apple.
Vi behöver inte fler saker som är låsta inom slutna ekosystem, snarare tvärtom.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

De har gjort några försök förr, men de har aldrig riktigt fortsatt så länge som behövs för att få något genomslag. Det jag tror händer nu är att de för första gången på läääääänge har en relation med spelutvecklare genom Apple Arcade. De har väl helt enkelt frågat dem om vad de vill ha, och sedan implementerat det som gick lätt att göra.

Detta sagt så tycker jag mig ha hört det här från flera håll nu, att de bryr sig om spel igen. Det kanske är en liten våg igen då. Vi får väl se hur länge den räcker.

Apple nämnde ju att MBA är den enskilt bäst säljande laptop-modell just nu sett över hela marknaden (inte bara Apple, där var det självklart att MBA har överlägset störst volymer).

Under hela Intel-eran har det ju varit totalt poänglöst att jaga spelmarknaden. Intels iGPU är inte alls designad för spel, det är designad för desktop, video etc.

Redan M1 har en GPU som inte är långt ifrån den bästa dGPU Apple hade i någon bärbar dator, tror deras toppmodell för dGPU var Radeon RX 5500M (gick att få i 16" MBP). Lite svårt att hitta bra jämförelser, men går de få fall som finns är 5500M 25-30 % än GPUn i M1 (så långsammare än M1Pro och rimligen då ungefär likvärdig med GPU i M2).

Nog för att det gick att spela med MBP utrustad med dGPU. Men det var tidigare de enda Mac-laptops som man realistiskt kunde spela på, och de lär ha utgjort en försvinnande liten den av totala försäljningsvolymen.

Så huvudskillnaden nu är att alla Mac-modeller faktiskt har en GPU som man realistiskt kan spela de flesta spel med. I det läget blir det vettigt att jaga spelmarknaden.

Ovanpå det gör CPUn i Mac:arna att plattformen faktiskt är riktigt trevligt för spelutveckling. Allt för mycket är begränsat av enkel/fåtråd-prestanda i spelmotorer som t.ex. Unity. Apples CPU kommer riktigt till sin rätt här, kikar man på GB6 del-resultaten ser man att just kompilerings-testerna är något som M1/M2 är extra bra ställd mot Intels/AMDs modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om vi jämför med PlayStation 5
16GB minne (delat, används som både RAM och VRAM)
825GB SSD

Man kanske inte behöver exakt 825GB SSD för spel.
Men säg att man vill ha 400-500GB spel och behöver 200GB för annat än spel.
Då skulle man ändå behöva runt 700-800GB totalt.
Närmaste alternativet blir 1TB SSD

MacBook Air 15"
16GB enhetligt minne
1TB SSD
26 495 kr

Säg om man klarar sig med bara 200-300GB för spel och inte har så jätte mycket annat så man klarar sig på 512GB SSD.
Då kommer vi ner på 23 995 kr.

Men okej man kan få en Mac Mini med 16GB minne och 512GB SSD för 13 495 kr.
Då är vi nere på bara ungefär dubbla kostnaden av PlayStation 5.
Eller runt 4000kr dyrare än en ROG Ally.

Säg att man ska bygga en stationär dator med ett RTX 4060 så hamnar man troligtvis på liknande kostnad som en Mac Mini.
Så om man ska ha en stationär dator och att använda en Mac ger ett mervärde så kanske en Mac Mini kan vara ett vettigt alternativ ändå.

Men om man vill ha portabel dator och spela moderna spel så känns 24000kr som ett högt insteg.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Om vi jämför med PlayStation 5
16GB minne (delat, används som både RAM och VRAM)
825GB SSD

Man kanske inte behöver exakt 825GB SSD för spel.
Men säg att man vill ha 400-500GB spel och behöver 200GB för annat än spel.
Då skulle man ändå behöva runt 700-800GB totalt.
Närmaste alternativet blir 1TB SSD

MacBook Air 15"
16GB enhetligt minne
1TB SSD
26 495 kr

Säg om man klarar sig med bara 200-300GB för spel och inte har så jätte mycket annat så man klarar sig på 512GB SSD.
Då kommer vi ner på 23 995 kr.

Men okej man kan få en Mac Mini med 16GB minne och 512GB SSD för 13 495 kr.
Då är vi nere på bara ungefär dubbla kostnaden av PlayStation 5.
Eller runt 4000kr dyrare än en ROG Ally.

Säg att man ska bygga en stationär dator med ett RTX 4060 så hamnar man troligtvis på liknande kostnad som en Mac Mini.
Så om man ska ha en stationär dator och att använda en Mac ger ett mervärde så kanske en Mac Mini kan vara ett vettigt alternativ ändå.

Men om man vill ha portabel dator och spela moderna spel så känns 24000kr som ett högt insteg.

USB SSD och mindre spel. Det är enda rimliga lösningen för den stora skaran.

Sedan som jag sa med Hedt. Folk köper inte dessa som Macar för att spela på, men många vill ändå kunna spela på dem. Så priset blir fel att jämföra emot något annat. Speciellt ps5 som är väldigt klumpig att ha med sig då man även bör ha en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Både min M1 och M1 Pro har 16GB RAM. M2 Ultra kan ha 192GB RAM, så vad yrar du om?

(Inte mitt inlägg, men jag svarar ändå.)
Problemet är att Apple fortfarande envisas att släppa maskiner med 8GB som därmed cementeras som standard. Det är fastlött minne och de tar hutlöst betalt för mer, och gör det omöjligt att uppgradera efter köp.
Min MBP16 har 16GB RAM och jag skulle gärna haft 64GB om det inte kostat 10000kr (ca 4ggr mer än 2x32GB SO-DIMM DDR5).
Jag tycker fortfarande personligen att MacOS är bästa operativsystemet men med nya Mac studio och Pro har Apple plötsligt bestämt att om någon behöver mer än 192GB RAM så får de se efter en annan plattform.

Jag tycker det är en tråkig utveckling men jag använder Linux till mer och mer på grund av flexibilitet i hårdvara och inte på grund av operativsystemet.
Min Dell-server har 256GB RAM och vi har flera Linuxmaskiner på jobbet med 512GB RAM (till meteorologiska simuleringar, dataanalys och maskinlärning).

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Sötast
Skrivet av GuessWho:

Om vi jämför med PlayStation 5
16GB minne (delat, används som både RAM och VRAM)
825GB SSD

Man kanske inte behöver exakt 825GB SSD för spel.
Men säg att man vill ha 400-500GB spel och behöver 200GB för annat än spel.
Då skulle man ändå behöva runt 700-800GB totalt.
Närmaste alternativet blir 1TB SSD

MacBook Air 15"
16GB enhetligt minne
1TB SSD
26 495 kr

Säg om man klarar sig med bara 200-300GB för spel och inte har så jätte mycket annat så man klarar sig på 512GB SSD.
Då kommer vi ner på 23 995 kr.

Men okej man kan få en Mac Mini med 16GB minne och 512GB SSD för 13 495 kr.
Då är vi nere på bara ungefär dubbla kostnaden av PlayStation 5.
Eller runt 4000kr dyrare än en ROG Ally.

Säg att man ska bygga en stationär dator med ett RTX 4060 så hamnar man troligtvis på liknande kostnad som en Mac Mini.
Så om man ska ha en stationär dator och att använda en Mac ger ett mervärde så kanske en Mac Mini kan vara ett vettigt alternativ ändå.

Men om man vill ha portabel dator och spela moderna spel så känns 24000kr som ett högt insteg.

Kan du inte dra en jämförels på en M1Pro vs en IBM Selectric också? Så får man en avrundad jämförelse då en dator kan göra mer än spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

(Inte mitt inlägg, men jag svarar ändå.)
Problemet är att Apple fortfarande envisas att släppa maskiner med 8GB som därmed cementeras som standard.

Jo, jag förstår kritiken, men tycker bara att den är lite missriktad. Detta förfarandet har länge varit standard bland Ultrabooks och Apple råkade precis visa upp världens minsta och lättaste 15"-laptop.

Microsoft erbjuder exempelvis Surface Pro med 8GB RAM fastlött och 128GB SSD, vilket ger mig vibbar från 2013:
https://www.microsoft.com/en-us/surface/business/surface-pro-...

Sedan har väl andra datorer från Apple 16GB RAM (M2 Pro) eller mer (32GB för M2 Max) som standard? Air är trots allt Apples enklaste och billigaste laptop.

M2 SoC:en ser för övrigt ut så här:

Kan vara liiiite svårt att byta minnet där

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men om man vill ha portabel dator och spela moderna spel så känns 24000kr som ett högt insteg.

Hajar din poäng, men 24000:- är i mina ögon ändå någorlunda rimligt, då man får portabel spelburk samt laptop med otrolig batteritid i ett och samma.

Äger i nuläget 3 RTX-drivna stationära, 1 RTX-driven laptop samt 2 Microsoft Surface Pro av senaste slaget. Fick väl punga ut 30k för min senaste Surface Pro, och den klarar knappt av ett dugg i spelväg. Batteritiden är 6 timmar i verkligheten med lite tur. En M2-macbook hade resulterat i minst dubbla batteritiden, men samtidigt också gett möjligheten att spela på språng - Dessutom till ett billigare pris.

Som sagt bara min åsikt, med mina behov och användningsområden i åtanke. Tror dock inte att jag är ensam!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Det var goda nyheter. Om portning till metal blir enklare kanske man kan få se ett GTA eller RDR som funkar på mac 😀 Om Rockstar nu bryr sig om macanvändare. Men borde absolut vara i deras intresse att åtminstone "storspel" som nämnda blir tillgängliga för fler

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se hur spelutbudet på Apple ser ut hösten 2024, när dom har haft tid att mogna i denna idé. Den nya hårdvaran har helt klart prestanda så det räcker för casual gaming.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Om vi jämför med PlayStation 5
16GB minne (delat, används som både RAM och VRAM)
825GB SSD

Man kanske inte behöver exakt 825GB SSD för spel.
Men säg att man vill ha 400-500GB spel och behöver 200GB för annat än spel.
Då skulle man ändå behöva runt 700-800GB totalt.
Närmaste alternativet blir 1TB SSD

MacBook Air 15"
16GB enhetligt minne
1TB SSD
26 495 kr

Säg om man klarar sig med bara 200-300GB för spel och inte har så jätte mycket annat så man klarar sig på 512GB SSD.
Då kommer vi ner på 23 995 kr.

Men okej man kan få en Mac Mini med 16GB minne och 512GB SSD för 13 495 kr.
Då är vi nere på bara ungefär dubbla kostnaden av PlayStation 5.
Eller runt 4000kr dyrare än en ROG Ally.

Säg att man ska bygga en stationär dator med ett RTX 4060 så hamnar man troligtvis på liknande kostnad som en Mac Mini.
Så om man ska ha en stationär dator och att använda en Mac ger ett mervärde så kanske en Mac Mini kan vara ett vettigt alternativ ändå.

Men om man vill ha portabel dator och spela moderna spel så känns 24000kr som ett högt insteg.

Fast om man vill ha 50 TB diskutrymme för spel kommer ju det bli ungefär lika dyrt med PS5 då huvuddelen av kostnaden kommer utgöras av lagring…

Går alltid att göra märkliga jämförelser. Tror ytterst få köper sig en 13/15” MBA som ett alternativ till en spel-laptop. Men finns antagligen rätt många som av andra skäl valt en sådan dator och absolut skulle välja att också spela om möjligheten fanns.

I det läget blir eventuella jämförelser mot PC-master race och PS5 irrelevanta för de är inte ett alternativ för denna grupp.

Om något är kanske jämförelsen mot SteamDeck och liknande relevant (men fortfarande långsökt). MBA är HW mässigt bättre på allt: långt snabbare CPU, snabbare GPU, snabbare lagring, större/mer högupplöst skärm + man slipper släpa på en pryl till då SteamDeck är en rätt kass laptop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Betyder att Apple kommer att tillverka MacBook med dedikerade grafikkort samt med massa rgb?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Betyder att Apple kommer att tillverka MacBook med dedikerade grafikkort samt med massa rgb?

De skippar RGB och går direkt till CMYK.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

De skippar RGB och går direkt till CMYK.

Blir det cmyk där "äpplet" sitter? Sen så undrar jag hur bra deras integrerade grafik är i förhållande till ett dedikerat. Är det som en 1650m eller 3050m eller 4090m?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mörksuggan:

Blir det cmyk där "äpplet" sitter? Sen så undrar jag hur bra deras integrerade grafik är i förhållande till ett dedikerat. Är det som en 1650m eller 3050m eller 4090m?

I nuläget finns allt för få spel för att kunna göra en vettig jämförelse.

Går man på "teoretisk kapacitet" ligger 16 GPU kärnors versionen av M2 Pro på ~3050m nivå.

M2 finns med 8 och 10 GPU-kärnor
M2 Pro finns med 16 och 19 GPU-kärnor
M2 Max finns med 30 och 38 GPU-kärnor

Alla kör samma GPU-frekvens. Det ger kanske en fingervisning om prestandanivån.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Blir det cmyk där "äpplet" sitter? Sen så undrar jag hur bra deras integrerade grafik är i förhållande till ett dedikerat. Är det som en 1650m eller 3050m eller 4090m?

Beror på konfiguration.
Jag har en m2 pro med 19 grafikkärnor. De spelen jag har spelat (Civ6 maxad grafik) är det ett bra flyt i spelen och tyst om datorn. Snart ska death strandning och no mans sky släppas och då kan vi nog börja jämnfördelat med Mac och Windows mer.
Men deras topp segment är riktigt jäkla kraftfullt. Däremot är inte raytracing helt utvecklat och implementerat tror jag.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Skrivet av Plapo:

Beror på konfiguration.
Jag har en m2 pro med 19 grafikkärnor. De spelen jag har spelat (Civ6 maxad grafik) är det ett bra flyt i spelen och tyst om datorn. Snart ska death strandning och no mans sky släppas och då kan vi nog börja jämnfördelat med Mac och Windows mer.
Men deras topp segment är riktigt jäkla kraftfullt. Däremot är inte raytracing helt utvecklat och implementerat tror jag.

Finns stöd för raytracing, men som jag fattat är det inte ordentligt hårdvaruacceleretrat än. Ska släppas en video på ämnet i dag från WWDC 2023:

https://developer.apple.com/wwdc23/sessions/?q=metal

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma