Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

Jag finner hela filmaspekten väldigt intressant. Kanske kan Vision Pro ersätta ett skrymmande hemmabiosystem? Den är samtidigt portabel och enkel att ta med till fritidshuset. En kompetent hemmabioanläggning kan ju lätt gå på 50 kkr. Dock så misstänker jag att ljudupplevelsen kommer att lämna en del att önska minst sagt. Nåväl, ser fram emot att få testa den fysiskt i butik.

För en ensam ungkarl kanske. Men en filmkväll med familjen blir ju inte direkt smidig. Tanken svindlar om mina fru och barn ska ha var sitt, 250 000 pix, och sedan är det inte direkt socialt när 5 pers sitter i en soffa och stirrar i varsitt 3D-headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vad exakt har man ett sånt här till? xD

Ersätta multi-skärmsetups? För arbete där man använder 3 eller fler skärmar så kan jag definitivt se nyttan med VR, har redan funderat på det för länge sedan när jag pluggade och made massa olika dokument uppe samtidigt. Tänk då att man kan använda händerna för att flytta/scrolla/zooma fönster istället för att behöva hålla koll på var muspekaren är bland alla skärmar, eller för den delen behöva alt+tabba mellan 20 olika fönster.

När jag pluggade fick jag besöka en trafikledningscentral där en person satt själv med 8 skärmar och höll koll på typ allting som hände ute i trafiken samt lite till. Tänk hur mycket plats och ström det skulle spara om de hade kunnat sitta med ett VR-headset istället för en två meter bred vägg av skärmar.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant...

Tror inte jag har någon direkt användning för det på jobbet (programmerar). Iaf inte för att kunna motivera kostnaden.

Hemma hade det varit nice, säkert. För många av de användningsområdena jag har en ipad till idag.

Men jag har en ipad. Jag har en speldator. Jag har en laptop. Jag har en ny fin 65" tv. Jag har en xbox series x.

Vill ha. Ja. Behöver. Nej.

Kommer köpa första generationen/till det priset? Nej
Skulle köpa om någon/några generationer om den kostade 10-15k? Hade varit svårt att låta bli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

Jag finner hela filmaspekten väldigt intressant. Kanske kan Vision Pro ersätta ett skrymmande hemmabiosystem? Den är samtidigt portabel och enkel att ta med till fritidshuset. En kompetent hemmabioanläggning kan ju lätt gå på 50 kkr. Dock så misstänker jag att ljudupplevelsen kommer att lämna en del att önska minst sagt. Nåväl, ser fram emot att få testa den fysiskt i butik.

Med nackdelen att man bara kan kolla själv... Stor del av nöjet för mig är att titta på film tillsammans. Hemma-bio är för mig tittande tillsammans. När jag tittar själv kollar jag ofta på mobil/ipad, även fast jag har 65" tv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

För en ensam ungkarl kanske. Men en filmkväll med familjen blir ju inte direkt smidig. Tanken svindlar om mina fru och barn ska ha var sitt, 250 000 pix, och sedan är det inte direkt socialt när 5 pers sitter i en soffa och stirrar i varsitt 3D-headset.

Japp, eller som i mitt fall där det bara är jag här hemma som älskar att titta på film och vara uppslukad av upplevelsen. Tänkte enbart på headsetet för min egen skull.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Musikälskare

Hoppas Apple visar vägen än en gång

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av weenan:

Gud vad oväntat att batteri och kabel är proprietär. Verkar vara fast kabel i batteriet dessutom.
https://www.apple.com/newsroom/images/media/Apple-WWCD23-Vision-Pro-with-battery-230605_big.jpg.large.jpg

Tidigare information säger att den använder magsafe
https://global.techradar.com/sv-se/news/apples-arvr-headset-k...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

Japp, eller som i mitt fall där det bara är jag här hemma som älskar att titta på film och vara uppslukad av upplevelsen. Tänkte enbart på headsetet för min egen skull.

Film är egentligen det enda jag kan se en användning för. Men av erfarenhet är det häftigt till en början men blir snabbt ointressant och inte som att ligga i soffan och titta på TV. Nu är min erfarenhet endast från Quest 2 men jag kan ärligt säga att även om upplösningen var miltals bättre så skulle jag ändå ledsna på det och välja TVn nio gånger av tio.

Produktivitet tror jag också skulle bli tröttsamt och ser mig inte välja headsetet över datorn. Bara faktumet av att behöva scrolla i webbsidor och dokument med att nypa ihop fingrarna och flippa med handleden blir nog jobbigt i långa loppet.

Hand tracking är bra för enkla snabba saker som att välja något i en meny etc men att vara låst till hand tracking är inget jag skulle vilja. Avsaknaden av VR handkontroller är något som aldrig kommer göra detta headset intressant för gaming i min mening, men det är ju inte heller dess avsikt.
Hur löser man saker som att gå framåt, bakåt och i sidled i ett spel? Hur är känslan att skjuta med vapen utan en fysisk avtryckare eller att greppa tag i något utan att ha "något" att greppa tag i? Jag vet att dom visade en game kontroll för o spela nått 2d spel, men för att spela VR spel behövs VR-kontroller för att kunna sträcka sig och plocka upp saker, hålla i ett gevär mm och det tror jag inte hand tracking kan lösa på ett bra sätt.

Hur som helst så är det kul att vi får ett till företag till VR marknaden, men detta headset är inget för mig.

Permalänk

Black mirror vibbarna är starka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiredMike:

Black mirror vibbarna är starka.

Du har helt rätt, började kolla på Black Mirror igen igår efter jag tittat på WWDC haha

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av weenan:

Gud vad oväntat att batteri och kabel är proprietär. Verkar vara fast kabel i batteriet dessutom.
https://www.apple.com/newsroom/images/media/Apple-WWCD23-Vision-Pro-with-battery-230605_big.jpg.large.jpg

Själva batteripacket skall ha USB-C

Permalänk
Avstängd

Tung sak, riktigt bra eye-tracking

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

För mycket cash för min del, dock är lite i utav en anti-consumerism fas och har mer aptit på verkliga livet.

Att se på film men den lär vara fantastiskt, gillar bigscreen upplevelse i VR mer än VR-filmer.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

han har testat produkten.

Permalänk
Medlem

Guygodin (virtual desktop streamer):

It will need a lot more than a recompile but yes I do plan on developing something for it.

😄

Permalänk
Medlem

Tror den är för dyr för företag nu när det är lågkonjunktur, och de flesta företag drar ner på utgifter. Känns också som om den skulle kunna bli väldigt varm, både av hårdvaran och bandet. Om de kan pressa ner priset till 10-20k så blir det mer intressant.

Permalänk
Medlem

ska nog köpa 2st och spara dessa oupppackade till pensionen. Kan man förvara detta i bankfack eller hur behåller man mint condition bäst?

Permalänk
Medlem

Vad är marknaden här?
Även om produkten kostade 100:- så är den ju begränsad.
AR har såklart sin marknad, och det finns ju redan gott om produkter i segmentet.
Men vad för Apple att tro att gemene man vill springa runt med enorma skidglasögon i mer än några minuter?
Jag förstår ju att dom siktar bortom VR som ju sett till hur mycket som investerats är en gigantisk flopp (hur kul det än är i vissa fall).

Jag tror att detta är resultatet av FOMO från Apple.
Dels så såg dom att Meta satsade enorma pengar på sitt metaverse och Apple ville ha en produkt som platsade där.
Sen så spådde dom nog att framtidens kontor skulle fortsätta att vara hemifrån som det ju var för många under pandemin.

Men nu ser vi ju att metaverse i princip ignoreras av alla utom terrorister (lol) och att t.o.m. techjättarna en efter en kräver att deras personal skall vistas på kontoren.

Så en produkt som blickar framåt mot en marknad som krymper snabbt.
Förutom porrbranschen såklart, dom är säkert eld och lågor över det här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanhak:

ska nog köpa 2st och spara dessa oupppackade till pensionen. Kan man förvara detta i bankfack eller hur behåller man mint condition bäst?

Eller så använder du dem?
Om du inte redan är nära pensionsålder är det nog bättre att göra annat med pengarna

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vilket företag skulle välja denna leksak över Hololens 2?

Har inte provat Hololens 2 men ettan tyckte jag var rätt kass upplevelsemässigt. Tror Vision kommer kunna en betydligt bättre visuell upplevelse, vilket är lite utav huvuduppgiften för båda dessa produkter.

Sen leksak...absolut, men det passar rätt bra som beskrivning på Hololens med at the end of the day.

Permalänk
Skrivet av 2pac:

Tanken svindlar om mina fru och barn ska ha var sitt, 250 000 pix, och sedan är det inte direkt socialt när 5 pers sitter i en soffa och stirrar i varsitt 3D-headset.

Lätt värt det! Ingen som stör, alla kan titta på det de vill se, och inga avbrott för kisspauser!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Vad är marknaden här?

WWDC står för World Wide Developer Conference. Budskapet var ”nu kommer den här hårdvaran med dessa SDK. Skriv applikationer för den så den får ett syfte utöver den skelettprodukt vi presenterat idag!”

Permalänk
Medlem

CollegeHumor gjorde en sketch om handgester som interface för några år sedan. Länge leve mekaniska knappar

Permalänk
Medlem

Som gamer säger jag inget för mig. Men kul endå att Apple verkar gjort en rätt häftig produkt om man räknar bort gaming. Ser ljust ut för framtiden
Håller mig ett tag till:

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Här är mina två ören till alla VR-företag: Om vi vill se VR bli stort, måste vi ha några riktigt bra startpaket till ett rimligt pris. Jag kommer inte att springa efter de dyraste grejerna om det billigare alternativet antingen inte finns eller är så dåligt att det inte funkar för seriös gaming. För mig betyder det här att VR inte är redo för storslagenhet ännu, och jag kommer att sitta på händerna ett tag till.

Så snälla, ge oss några VR-glasögon med rimliga priser som faktiskt levererar bra spelupplevelse - bra upplösning, bildfrekvens, och fullständig inlevelse.

Tänk hur stort GeForce 8800 GT var för grafikkortsvärlden. Det är vad vi behöver i VR-världen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Här är mina två ören till alla VR-företag: Om vi vill se VR bli stort, måste vi ha några riktigt bra startpaket till ett rimligt pris. Jag kommer inte att springa efter de dyraste grejerna om det billigare alternativet antingen inte finns eller är så dåligt att det inte funkar för seriös gaming. För mig betyder det här att VR inte är redo för storslagenhet ännu, och jag kommer att sitta på händerna ett tag till.

Så snälla, ge oss några VR-glasögon med rimliga priser som faktiskt levererar bra spelupplevelse - bra upplösning, bildfrekvens, och fullständig inlevelse.

Tänk hur stort GeForce 8800 GT var för grafikkortsvärlden. Det är vad vi behöver i VR-världen nu.

Det finns redan av Meta och Pico

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mmmm. Fast det är väl eätt få som inte har stationär sedan innan och köper en sådan bara för VR.
Och det är väl rätt få av de som köper VRheadsets som köper ett sådant för 15.000.
Vanligare är väl att man ändå har datorn - och lägger närmre 5000 spänn för ett VRtillbehör.
Och även på den nivån är kundslaran ganska liten.

Tio gånger dyrare... Jg har en misstanke att kundskaran blir ganska begränsad.

Ja, sålänge det enda man ska göra är att spela.
Jag kan absolut se att detta ersätter en extern skärm (beroende på latens men gissningsvis är den rätt bra) och då kan man ju ta bort 10.000 från priset...

Jag tror det kommer sälja väldigt bra...sällan Apple gör floppar, speciellt när det är dyrt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Verkar vara en tung pjäs, max 1h användning tror följande person som även har använt Quest: https://www.youtube.com/watch?v=IhuqlaBwzUg#t=4m25s

(se 4 min, 25 sek).

Till och med iJustine som verkar vara en okritisk Applefanatiker kommenterade på vikten.

Eyetrackingen hyllas av flera, MKBHD sa något i stil med att det kändes nästan telepatiskt.

Permalänk
Medlem

Det är ju frän teknik, men jag tänker mig att många vanliga användare ser inga vettiga användningsområden för headsetet. Det kan vara värdefullt för företag som sysslar med produktdesign, arkitektur och liknande då man skulle potentiellt skulle kunna se 3D-modeller, prototyper osv. i realtid, kanske även ute "på plats".

Men frågan är vad en vanlig användare ska med något sådant här till? Vill man se på film kan man ju lika gärna köpa en HTC Vive Flow för 3500kr. (https://www.komplett.se/product/1205149/gaming/vr/vr-glasogon...) Även om jag tror att de flesta som är intresserade detta är främst intresserade av VR, inte AR och video-tittande. (vilket verkar vara fokuset för Apple Vision Pro)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC