Snabbkoll: Föredrar du Android eller IOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För mig som delvis utvecklar appar är det solklart vad som är stabilast och lättast att jobba med, minst 10x mer krascher och konstiga buggar med Android

Vad får dig att tro Android kraschar 10x mer än iOS? Din inbillning?
Verkligheten är iOS kraschar oftare än Android. Skillnaden är vid iOS krasch så visas det inte och allt händer i barkguden. App krasch stängs ner och startas om i bakgrunden utan användaren vetskap att det har skett en krasch.
Hos Android så visas det när en app kraschat.
Det får folk att inbilla sig att iOS är stabilare än Android.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag bytte PC mot Mac 2003, Nokia mot iPhone 2008, samt Garmin mot Apple Watch Ultra förra året, så iOS är självklart för mig. Upplever ingen inlåsning, men det beror väl såklart på vad man vill åstadkomma. De appar jag använder har för det mesta bra publika api:er så att data och automationer mot andra system kan flöda fritt. Däremot har jag upplevt inlåsningar och artificiella begränsningar på Android, med Xperia.

Ett av barnen vill byta till Android, trots att så gott som hela släkten kör iPhone. Jag ser det som ett intressant test, kidsen är generellt både okunniga, ointresserade och obrydda om den bakomliggande teknologin så det kommer säkert att fungera 100% problemfritt för henne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Vad får dig att tro Android kraschar 10x mer än iOS? Din inbillning?
Verkligheten är iOS kraschar oftare än Android. Skillnaden är vid iOS krasch så visas det inte och allt händer i barkguden. App krasch stängs ner och startas om i bakgrunden utan användaren vetskap att det har skett en krasch.
Hos Android så visas det när en app kraschat.
Det får folk att inbilla sig att iOS är stabilare än Android.

Jag tolkade det som att det kraschar när man utvecklar. Det är svårare att utveckla för Android på grund av att det kan vara många olika typer av hårdvara i botten medan iOS-enheter är mer homogena. Vad spelar det för roll om man ser att det kraschar eller ej? Jag föredrar att bara komma igång igen så fort som möjligt om det skulle hända.

En sak som jag saknar lite i diskussionen är hur länge det kommer uppdateringar till telefonen. Jag har fortfarande en iOS 6s liggande som vissa barn får använda när de kraschat sin skärm osv. iPhone 6s lanserades 2015 och supportas fortfarande med buggfixar, om än inte uppdateringar av iOS. Mina tidigare erfarenheter av Android-enheter är att tillverkarna avslutar supporten mycket tidigare.
Ser att iPhone 5s som släpptes 2014 faktiskt fick en uppdatering i januari i år också, men officiellt får den inte längre uppdateringar.

Men största anledningen till att jag kör iOS är av gammal vana. När det kommer till telefon så vill jag bara att den ska funka som jag är van vid. Jag vill helt enkelt inte pilla med den. Android är klart bättre för den som vill lägga ner tid på sin telefon, helt klart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Aldrig ägd IOS produkt. Enda jag har provat på är ett tangentbord och USB dongle med DAC. Den sistnämnda är byggd för att gå sönder så fort man tittar på den

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Jag tolkade det som att det kraschar när man utvecklar. Det är svårare att utveckla för Android på grund av att det kan vara många olika typer av hårdvara i botten medan iOS-enheter är mer homogena. Vad spelar det för roll om man ser att det kraschar eller ej? Jag föredrar att bara komma igång igen så fort som möjligt om det skulle hända.

Så kan det absolut vara. Android kräver förstås lite mer av utvecklarna då det finns så många olika variationer i hårdvaran på olika sätt.

Citat:

En sak som jag saknar lite i diskussionen är hur länge det kommer uppdateringar till telefonen. Jag har fortfarande en iOS 6s liggande som vissa barn får använda när de kraschat sin skärm osv. iPhone 6s lanserades 2015 och supportas fortfarande med buggfixar, om än inte uppdateringar av iOS. Mina tidigare erfarenheter av Android-enheter är att tillverkarna avslutar supporten mycket tidigare.
Ser att iPhone 5s som släpptes 2014 faktiskt fick en uppdatering i januari i år också, men officiellt får den inte längre uppdateringar.

Nja, jag tycker allt att det tas upp i alla sådana här diskussioner hela tiden. Frågan är hur stor fördel det faktiskt är och hur stor skillnaden är i praktiken.

Jag fick exempelvis en ny Iphone 6S när jag började på mitt nuvarande jobb 2017, den var då en två år gammal modell visserligen men Apple sålde den fortfarande och det var väl den enda Iphone som hamnade inom budgeten. Tre år senare var den extremt slö efter alla uppdateringar och i princip oanvändbar trots mina extremt låga krav på en jobbtelefon (Teams och mail ska funka bra typ). Så livslängden för den var i praktiken tre år för mig, även om modellen "levde" i fem år och säkert har fått uppdateringar senare. Jämfört med exempelvis farsans Pixel 3a som jag köpte åt honom när den kom 2018 för mindre än hälften av vad 6S kostade när den var drygt två år gammal, den fick sin sista uppdatering september 2022, även om han fortfarande använder den och den funkar i princip lika bra som när den var ny.

Så en Android är beroende av att få uppdateringar av tillverkaren, vilket ju varierar kraftigt, men väljer man rätt tillverkare så är ju stödet idag fem år. Iphone däremot får i allmänhet uppdateringar längre, men de har också en tendens att försämra telefonens funktion mot slutet. Sen kan man förstås diskutera hur viktigt det är, allvarliga säkerhetshål vill man ju inte ha, men rätt mycket av det som är systemkomponenter på Iphone, och därmed är beroende av systemuppdateringar, ligger ju i apparna på Android så i allmänhet är det ju inga problem att använda en äldre Android om man inte installerar skumma appar eller så. Om man kan leva med en äldre OS-version förstås.

Citat:

Men största anledningen till att jag kör iOS är av gammal vana. När det kommer till telefon så vill jag bara att den ska funka som jag är van vid. Jag vill helt enkelt inte pilla med den. Android är klart bättre för den som vill lägga ner tid på sin telefon, helt klart.

Jo vana är väl det stora här. Android är det enda alternativet om man vill pilla men vi är långt ifrån att man behöver pilla med den. Tidigare installerade jag custom roms och så, men inte på lätt tio år för det har inte behövts helt enkelt. Däremot att "pilla" med att placera sina ikoner som man vill på hemskärmen exempelvis är ju trevligt, om man känner för det.

Permalänk
Medlem

Har Android på egna mobilen och iOS på jobbets. Föredrar Android, men är då också mer van vid det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Android.

Varför vara inlåst?

Lite kul att apple har blivit vad de en gång positionerade sig själva mot...

https://www.youtube.com/watch?v=2zfqw8nhUwA

Den här reklamfilmen (regisserad av Ridley Scott) är väl inte för iOS som tråden handlar om?

För MacOS är den lika relevant nu som då.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tolkade det som att det kraschar när man utvecklar. Det är svårare att utveckla för Android på grund av att det kan vara många olika typer av hårdvara i botten medan iOS-enheter är mer homogena. Vad spelar det för roll om man ser att det kraschar eller ej? Jag föredrar att bara komma igång igen så fort som möjligt om det skulle hända.

En sak som jag saknar lite i diskussionen är hur länge det kommer uppdateringar till telefonen. Jag har fortfarande en iOS 6s liggande som vissa barn får använda när de kraschat sin skärm osv. iPhone 6s lanserades 2015 och supportas fortfarande med buggfixar, om än inte uppdateringar av iOS. Mina tidigare erfarenheter av Android-enheter är att tillverkarna avslutar supporten mycket tidigare.
Ser att iPhone 5s som släpptes 2014 faktiskt fick en uppdatering i januari i år också, men officiellt får den inte längre uppdateringar.

Men största anledningen till att jag kör iOS är av gammal vana. När det kommer till telefon så vill jag bara att den ska funka som jag är van vid. Jag vill helt enkelt inte pilla med den. Android är klart bättre för den som vill lägga ner tid på sin telefon, helt klart.

Samma argument som vanligt. Vad är det som gör att en android telefon inte fungerar att använda out of the box som en iphone egentligen?
Att folk lägger mer tid på konfiguera en Android mobil efter eget tycke är ett VAL och inte TVÅNG.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Undrar om "Nyhet" tyckte att det var för lite fanboy-talk i forumet

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vad får dig att tro Android kraschar 10x mer än iOS? Din inbillning?
Verkligheten är iOS kraschar oftare än Android. Skillnaden är vid iOS krasch så visas det inte och allt händer i barkguden. App krasch stängs ner och startas om i bakgrunden utan användaren vetskap att det har skett en krasch.
Hos Android så visas det när en app kraschat.
Det får folk att inbilla sig att iOS är stabilare än Android.

Jag baserar det på våra verktyg för krashrapporter, kundnöjdhet, support tickets, testfall, …

Jag tror du bara gissar när du säger så helt ärligt

Framförallt bluetooth, men det mesta med hårdvara, skiljer extremt mycket i stabilitet, eller till och med att saker sker i andra ordningar på olika tillverkares drivrutiner med samma chip…

Det finns en fördel när det bara finns typ 10 modeller totalt att underhålla i ren mjukvarukvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag baserar det på våra verktyg för krashrapporter, kundnöjdhet, support tickets, testfall, …

Jag tror du bara gissar när du säger så helt ärligt

Framförallt bluetooth, men det mesta med hårdvara, skiljer extremt mycket i stabilitet, eller till och med att saker sker i andra ordningar på olika tillverkares drivrutiner med samma chip…

Det finns en fördel när det bara finns typ 10 modeller totalt att underhålla i ren mjukvarukvalitet

Det är lurigt. Vad jag förstått av våra apputvecklare så är det väldigt upp och ner med Apple. På ett sett så är det mycket bra verktyg för utvecklande vilket gör att utvecklarna sitter majoritet på iOS, lite därför jag har iPhone just nu, enklare att få ut loggar.…så iOS har ofta mer polering för man sitter först med den. Men samtidigt gör iOS FRUKTANSVÄRT mycket dumheter när det gäller bluetooth, vi gör arbete hela tiden för att förbättra blåtand på iOS men det behövs inte på någon annan. Apple går ifrån specifikationen mer än någon annan vilket kräver väldigt mycket extrajobb.

Vet dock inte hur buggrapport sidan ser ut på i sig för sitter inte med utveckling av app, är testare så min exponering av både iOS och android är ur test. Och då ser jag mer problem med lågnivå på iOS som inte bara påverkar app folk, och på android är det mer att saker blir konstigt i Samsungs gester eller Sonys höga skärm, eller när man stänger av animering etc.

Tycker personligen iOS är mer buggigt men apparna är bättre. Att saker låser sig i 5-6s någon gång ibland oavsett app är något jag alldrig sett på android sidan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag baserar det på våra verktyg för krashrapporter, kundnöjdhet, support tickets, testfall, …

Jag tror du bara gissar när du säger så helt ärligt

Framförallt bluetooth, men det mesta med hårdvara, skiljer extremt mycket i stabilitet, eller till och med att saker sker i andra ordningar på olika tillverkares drivrutiner med samma chip…

Det finns en fördel när det bara finns typ 10 modeller totalt att underhålla i ren mjukvarukvalitet

Jag gissar inte och läser FAKTA som faktiskt finns att läsa om på nätet. Du kan glra likadant istället bara tar egen fakta baserad på dina egna rapporter.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jag gissar inte och läser FAKTA som faktiskt finns att läsa om på nätet. Du kan glra likadant istället bara tar egen fakta baserad på dina egna rapporter.

Var på nätet då?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det är lurigt. Vad jag förstått av våra apputvecklare så är det väldigt upp och ner med Apple. På ett sett så är det mycket bra verktyg för utvecklande vilket gör att utvecklarna sitter majoritet på iOS, lite därför jag har iPhone just nu, enklare att få ut loggar.…så iOS har ofta mer polering för man sitter först med den. Men samtidigt gör iOS FRUKTANSVÄRT mycket dumheter när det gäller bluetooth, vi gör arbete hela tiden för att förbättra blåtand på iOS men det behövs inte på någon annan. Apple går ifrån specifikationen mer än någon annan vilket kräver väldigt mycket extrajobb.

Vet dock inte hur buggrapport sidan ser ut på i sig för sitter inte med utveckling av app, är testare så min exponering av både iOS och android är ur test. Och då ser jag mer problem med lågnivå på iOS som inte bara påverkar app folk, och på android är det mer att saker blir konstigt i Samsungs gester eller Sonys höga skärm, eller när man stänger av animering etc.

Tycker personligen iOS är mer buggigt men apparna är bättre. Att saker låser sig i 5-6s någon gång ibland oavsett app är något jag alldrig sett på android sidan.

Skulle vara kul att synka blåtand med er

Vi har bara problem med android angående blåtand

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Meddelanden via iMessage (som bara finns på Apple-produkter) får en blå bubbla, alla vanliga sms får en grön.

Okej, jag vet inte vad iMessage är för något. Antar att det är nån variant av ICQ eller Messenger som har stöd för SMS på iPhone.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Okej, jag vet inte vad iMessage är för något. Antar att det är nån variant av ICQ eller Messenger som har stöd för SMS på iPhone.

https://support.apple.com/sv-se/HT207006

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Föredrar egentligen Android, men iPhone Mini är den enda telefonen med vettig storlek. Notifikationshanteringen i iOS är ett stort skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tolkade det som att det kraschar när man utvecklar. Det är svårare att utveckla för Android på grund av att det kan vara många olika typer av hårdvara i botten medan iOS-enheter är mer homogena. Vad spelar det för roll om man ser att det kraschar eller ej? Jag föredrar att bara komma igång igen så fort som möjligt om det skulle hända.

En sak som jag saknar lite i diskussionen är hur länge det kommer uppdateringar till telefonen. Jag har fortfarande en iOS 6s liggande som vissa barn får använda när de kraschat sin skärm osv. iPhone 6s lanserades 2015 och supportas fortfarande med buggfixar, om än inte uppdateringar av iOS. Mina tidigare erfarenheter av Android-enheter är att tillverkarna avslutar supporten mycket tidigare.
Ser att iPhone 5s som släpptes 2014 faktiskt fick en uppdatering i januari i år också, men officiellt får den inte längre uppdateringar.

Men största anledningen till att jag kör iOS är av gammal vana. När det kommer till telefon så vill jag bara att den ska funka som jag är van vid. Jag vill helt enkelt inte pilla med den. Android är klart bättre för den som vill lägga ner tid på sin telefon, helt klart.

Det är dock en stor skillnad mellan iOS och Android när det gäller uppdatering och det är att många funktioner kan uppdateras utan att en uppdatering från tillverkaren kommer på Android då väldigt många systemappar uppdateras via Play Store samt helt nya funktioner via Google Play Tjänster. T.ex. funktionen att Android automatiskt tar bort behörigheter efter 3 månader har kommit till Android 9 och nyare utan att få en uppdatering från tillverkaren. På Apple sidan behöver Apple skicka ut en ny uppdatering för att uppdatera systemappar

Skrivet av ChristofferC:

Föredrar egentligen Android, men iPhone Mini är den enda telefonen med vettig storlek. Notifikationshanteringen i iOS är ett stort skämt.

Ja! Det är helt otroligt att Apple år efter år vägrar att fixa notifikationshanteringen. Android är verkligen mils före.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur dessa trådar börjar sakligt för att sedan vrida över till pajkastning "min är bäst, nej min är bäst och du är knas" 😁

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Apple år efter år vägrar att fixa notifikationshanteringen. Android är verkligen mils före.

Återkommande argument, kan du förklara vad som är så mycket bättre? Har personligen aldrig kommit överens med android trots att jag arbetat med unix/linux halva livet. Saknar inget runt notifieringar på ios så genuint nyfiken på vad det är för fantastiskt system av notifieringar jag missar?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Återkommande argument, kan du förklara vad som är så mycket bättre? Har personligen aldrig kommit överens med android trots att jag arbetat med unix/linux halva livet. Saknar inget runt notifieringar på ios så genuint nyfiken på vad det är för fantastiskt system av notifieringar jag missar?

Länkar till "Är Android-mobiler döende" tråden där jag skrev ett inlägg om det efter att en annan också undrade över det #20057496

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Länkar till "Är Android-mobiler döende" tråden där jag skrev ett inlägg om det efter att en annan också undrade över det #20057496

Tack! Hur en app ska notifiera kan jag välja i ios också, gruppera kan ju vara bra, men knappast anledning (för mig) att byta.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tack! Hur en app ska notifiera kan jag välja i ios också, gruppera kan ju vara bra, men knappast anledning (för mig) att byta.

Kan du verkligen välja individuellt så att vissa delar av appen notifierar dig, medans andra inte? Kan inte minnas att det går att göra på iOS. Det varit antingen på eller av med notiser

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan du verkligen välja individuellt så att vissa delar av appen notifierar dig, medans andra inte? Kan inte minnas att det går att göra på iOS. Det varit antingen på eller av med notiser

Känns som folk pratar om hur det var förr, har man verkligen gått igenom inställningarna för notiser helt och hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Känns som folk pratar om hur det var förr, har man verkligen gått igenom inställningarna för notiser helt och hållet?

Aha, då är det nog mer Aftonbladet appen som har lagt in det där stödet, ser det iallafall ut som då inställningen för notiserna är i appen. För de 2 sista bilderna är ifrån iOS inställningar och där är det på eller av bara iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Aha, då är det nog mer Aftonbladet appen som har lagt in det där stödet, ser det iallafall ut som då inställningen för notiserna är i appen. För de 2 sista bilderna är ifrån iOS inställningar och där är det på eller av bara iallafall

Ja och det är förmodligen Aftonbladet-appen som styr det på Android, eller hur skulle det automagiskt sortera ut saker och ting..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja och det är förmodligen Aftonbladet-appen som styr det på Android, eller hur skulle det automagiskt sortera ut saker och ting..?

Det finns aviseringskategorier i Android så Aftonbladet använder en systemfunktion på Android sidan. Alla appar får aviseringskategorier här. Btw, på din bild så kan du inte stänga av ljud och/eller vibration från t.ex. Nyheter, men få vibration/ljud för Sportnyheter va? Såg inte ut som det på din bild. Det går på Android sidan. Jag har t.ex. valt att Aftonbladet nyheter inte ger ifrån sig ljud eller vibration, men skulle kunna säga att sportnyheter ger vibration eller ljud medans nyheter inte ger ifrån sig vibration eller ljud

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det finns aviseringskategorier i Android så Aftonbladet använder en systemfunktion på Android sidan. Alla appar får aviseringskategorier här. Btw, på din bild så kan du inte stänga av ljud och/eller vibration från t.ex. Nyheter, men få vibration/ljud för Sportnyheter va? Såg inte ut som det på din bild. Det går på Android sidan. Jag har t.ex. valt att Aftonbladet nyheter inte ger ifrån sig ljud eller vibration, men skulle kunna säga att sportnyheter ger vibration eller ljud medans nyheter inte ger ifrån sig vibration eller ljud

Det har du helt rätt i! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Den här reklamfilmen (regisserad av Ridley Scott) är väl inte för iOS som tråden handlar om?

För MacOS är den lika relevant nu som då.

Den är högst relevant sett till vad äpplet har blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Återkommande argument, kan du förklara vad som är så mycket bättre? Har personligen aldrig kommit överens med android trots att jag arbetat med unix/linux halva livet. Saknar inget runt notifieringar på ios så genuint nyfiken på vad det är för fantastiskt system av notifieringar jag missar?

För mig är det flera problem.
Notifikationer från samma app och kanal verkar inte Apple fatta (bortsett typ egna sms appen) att klickar man på senaste meddelandet (som de grupperat) så behöver jag inte ha kvar de resterande 17 som jag nu manuellt måste swipa bort. Om man swipar bort den så kommer den tillbaka senare av någon anledning och helt plötsligt så har man notifikationer jag vet jag swipat för 4 timmar sen bredvid en nyare notifikation som jag inte tittat på.

Man kan inte heller svara eller mark as read utan man måste in i appen. Android i all dess splittring så fungerar det utmärkt, då kan jag inte förstå varför det inte fungerar på iOS.

Vet jag hade mer förr men märkt av själv jag blivit blind för jag var oerhört störd på notifikations förr men glömt bort vad det är. Man blir lite hemmablind.

Går lite hand i hand att jag använder notifikationer i ios mycket mindre än jag gjorde i android pga av att den är ganska useless.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14