Snabbkoll: Föredrar du Android eller IOS?

Permalänk
Medlem

iOS.

Fått väldigt dålig avsmak efter senaste upplevelsen via deras support. Med uppdatering till iOS 16.5 så brickades min ipad pro 11 tum från 2019 och att fabriksåterställa löste inte problemet trots att datorn inklusive apple’s genius bar inte fick felmeddelanden. De kunde inte göra något då det var utanför garantin och deras argument mot att det var uppdateringen som sänkte den var att enligt de så står de i användaravtalet att en uppdatering kan paja ens enhet, sker de utanför garantin har de inga skyldigheter att hjälpa en.

Kommer så småningom försöka bryta mig loss från appleträsket här hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Du kan ju byta tangentbordet utan problem med iOS. Däremot vid vissa lösenordspromptar så litar inte Apple på tangentbordstillverkarna, eftersom dom i princip kan användas som keylogger, så där får man upp iOS tangentbord temporärt, för att informationen man skriver in ska stanna i telefonen. Det är inte 100% säker om man kör ett annat tangentbord än det inbyggda i iOS, för apptillverkaren kan som sagt enkelt använda det som en keylogger.
Med det sagt, så kör jag med Microsofts tangentbord på min iPhone. Sjukt nöjd, även om jag också gillar iOS inbyggda. Den har jag också ibland att tillgå då dom senaste emojis dyker upp där först, innan andra tangentbords-tillverkare bemödas att lägga in dom.

Har läst att det inte fungerat hela tiden. Samt att jag vill ha samma tangentbord även när jag skriver lösenord.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BMac:

Båda är lika usla.

Gillade Windows Phone på jobbmobilen. Det bara fungerade. Min Slammsug ändrar volymen precis när den själv vill och om den ger ljud ifrån sig när det anländer ett email är ett rent lotteri.

Något du måste vara relativt själv om?
Samsung är ju inte rent Android heller.

Kör Samsung privat just nu, har haft Oneplus. Min arbetslur är en iPhone SE 2nd gen som funkar helt OK typ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SkynetBuilder:

Däremot står det i flera mail jag får: "Sent from my iPhone"

Det är ganska meme, fast på riktigt.

Samsung försökte med något liknande tidigare, "Sent from my Galaxy" eller liknande, vet inte om det är kvar. Men det är ju hyfsat vanligt att försöka få in lite reklam där. Outlook-appen lägger väl in något om att pröva Outlook exempelvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Känner dina jobbkollegor till Focus i iOS?
https://techwiser.com/tips-use-focus-mode-iphone/
https://support.apple.com/en-us/HT212608

Annars är det väl MDM som gäller för arbetsmobiler, där antagligen många arbetsplatser lämnar en del att önska. Numera går det fint att köra eSIM tillsammans med fysiska SIM-kort i iPhone. Alltid något!

Är själv väldigt dåligt insatt i dessa delar, då jag alltid kört med min privata mobil i jobbet (eller jobbmobil privat) beroende på hur man ser det.

Själv önskar jag att även vanliga dödliga kunnat ha flera användarkonton i iOS & PadOS. Idag verkar det vara främst gjort för skolverksamhet:
https://developer.apple.com/education/shared-ipad/

Focus är väl bra men det är inte alls samma sak. Jag separerar också jobb och privatliv på olika telefoner så jag har inte full koll riktigt. Men jag har appar låsta till en arbetsprofil som jobbet har viss kontroll över, och mina egna grejer separat på jobbtelefonen. Så två Chrome exempelvis där en är för jobbet, öppnar länkar från Teams exempelvis men jag kan också komma åt resurser som jag inte kan komma åt från mina egna enheter eller den "öppna" browsern. Jag kan också styra så att dess appar inaktiveras efter ett visst klockslag eller så. Och det är ett separat lås för dem, eller det är väl samma lås men jag måste låsa upp igen för att komma åt jobbgrejerna.

Permalänk
Medlem

Kört båda igenom åren, kör en android just nu. Föredrar dock Iphone allt känns rappare och fräschare bara. För genomsnittspersonen spelar Android eller Ios ingen roll.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Helt oviktigt för mig om de är android eller apple. Båda fungerar lika bra till allt jag gör.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Jag är helt rotad i Apples ekosystem. Hårdvara- och mjukvara sedan november 2020 och har inte tittat tillbaka.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Tycker iOS är bättre, men inte tillräckligt mycket bättre för att motivera priset längre. Samma med MacOS, hade gärna kört det men finns ingen stationär för mig och laptopsen är på tok för dyra för vad jag hade använt den till.
Däremot blir det nog att slanta upp för en iPad inom en inte allt för avlägsen framtid, min 2017 pro är visserligen snabb nog men batteriet börjar ge upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickosaurus:

Jag har aldrig köpt en Apple-produkt och kommer inte att göra det under min livstid.

Jag har både Apple android produkter och förstår inte varför folk är så religöst bitna i en produkt.

Den absolut största fördelen med Apple är integritet skyddet tycker jag. Och man kan välja att inte bli spårad av appar tex. Har android jobbmobil och en kvinna på jobbet sa att hon funderade på att köpa en Apple som privat person, då var det en sån där extrem märkesbunden person som nästan blev tok arg och började ösa ur sig argument för varför inte man skulle köpa Apple, då sa hon nu förstår jag varför jag ska köpa en Apple mobil😂 Kanske du är rädd att jag skulle gilla den bättre. Den grabben var lika extremt märkes bunden mot Samsung, galet skoj när en person köpte en LG OLED tv 🤣😂

Klart man måste prova allt och utvärdera innan man förkastar något. Dom som är mest extrema mot något märke är mest rädda för att eventuellt bemöta sanningen att något annat skulle vara bättre än det dom själv knutit sig till

Permalänk
Avstängd

En sak jag gillar starkt med apples ekosystem är hur smidigt det är att flytta hörlurar mellan Mobil, IPad, Dator och AppleTv inget krångel med bluetooth parkoppling.

Har ett par Sony lurar som jag inte kunde koppla upp mot min tv för dom var parkopplade mot en annan enhet som jag glömt bort, tog en halvtimme innan jag kunde koppla in dom på min tv igen.

Sedan Spatial Audio med AirPods och Apple TV gör det hela grymt svårslaget. Tyvärr så är det plus integritetsskyddande funktioner svårslaget vilket gör det svårt för mig att vilja byta tillbaka till android som saknar både dessa samt egna starka funktioner som saknas hos Apple.

Men visst vissa bryr sig inte om att mobilen lyssnar på allt du säger och föreslår sökningar i Google efter det eller visar reklam baserat på vad man pratat om under dagen. Upp till var o en.

Edit. Måste nog tillägga att jag gillar ICloud också, rätt prisvärt och väldigt smidigt att ha tillgång till sina grejer överallt. Tröttnade på min gamla slöa NAS som stod o brummade och var komplicerad att konfa så man kunde nå den externt. Kostnaden för den med extra raid disk blev bra mycket dyrare än vad jag betalar för icloud. Tror nog att om jag inte köpt min nas så hade jag kunnat köpt icloud 10 år för samma pengar och sluppit allt krångel. 😅😂

Permalänk
Medlem

Använde Android under en längre tid fram till för ca 1 år sen då jag bytte och kör numera iOS. Ogillar båda operativsystemen egentligen och hade det funnits ett annat, mer öppet, alternativ så hade jag nog hoppat på det.

Det är lite beroende på utformingen av själva mobilen också då jag ofta är ute efter så kompakt mobil som möjligt.

Permalänk
Medlem

Android.

Varför vara inlåst?

Lite kul att apple har blivit vad de en gång positionerade sig själva mot...

Permalänk
Medlem

Android hela vägen! Friheten att kunna installera appar från en annan appbutik än Big Tech-företagets, och att till exempel kunna njuta av ett enklare gränssnitt som du faktiskt kan ändra till just ditt personliga tycke, är en helt underbar känsla. Sen tar uppdateringarna inte alls lång tid att installera.

Apple är världskända för och till exempel ha sjukt långsamma uppdateringar. Jag fick en MacBook Pro av brorsan för X antalet år sen, och jag vägrar uppdatera skiten numera. Anledning: en enda liten uppdatering tar flera timmar att installera!

Sen har Apple såklart schysta funktioner, som till exempel NameDrop. Dock kör jag inte med sånt i Android (om det systemet ens har den funktionen, alltså, QR-kod... hallå?), så den skulle bara vara onödig för min del. Plus, du kan endast överföra kontaktuppgifterna från en iPhone till en iPhone eller en Apple Watch, vilket känns rätt sämst. Apple och deras centrala ekosystem...

Nä, tacka vetja Android Mer frihet och fler valmöjligheter. Och du är som sagt inte bunden till Google över huvud taget, som vad du är till Apple, om du använder deras produkter.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Provat IOS några gånger, men det är alltid likadant att så många funktioner saknas och möjlighet till att ändra i systemet som man vill jämfört med Android.

Alternativen i hårdvara som använder Android, från enklaste enkla till premium är också en enorm fördel, som gör det naturligt för så många att välja Andriod

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Android.

Varför vara inlåst?

Lite kul att apple har blivit vad de en gång positionerade sig själva mot...

https://www.youtube.com/watch?v=2zfqw8nhUwA

På vilket sätt är du mindre inlåst i android? Jag har både android och Apple och känner mig låst i båda ekosystem ?

Och vad tycker du om att Google ser o Hör allt du gör vis microfonen tex. Är det värt att vara ständigt avlyssnad och få reklam från allt du surfar på , tycker Apples integritet är grym

Permalänk
Medlem

Har inte använt Iphone sedan 3Gs, så kan väl egentligen inte uttala mig med någon slags auktoritet alls, men Android fann jag passade mig bättre runt 2010(?), och sedan dess har jag varit kvar där då jag inte sett någon anledning att byta. Nu när jag börjar nytt jobb om en vecka så har jag dock beställt en Iphone som jobbmobil för att känna efter lite. Sedan börjar det eventuellt bli dags att byta den privata vad det lider, så det får bli lite av en prövotid innan jag bestämmer mig för vad det blir härnäst.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

Har inte använt Iphone sedan 3Gs, så kan väl egentligen inte uttala mig med någon slags auktoritet alls, men Android fann jag passade mig bättre runt 2010(?), och sedan dess har jag varit kvar där då jag inte sett någon anledning att byta. Nu när jag börjar nytt jobb om en vecka så har jag dock beställt en Iphone som jobbmobil för att känna efter lite. Sedan börjar det eventuellt bli dags att byta den privata vad det lider, så det får bli lite av en prövotid innan jag bestämmer mig för vad det blir härnäst.

Då rekommenderar jag dig att köpa en AppleTv och AirPods ifall du har råd, för det är en ringt bra och oslagbar kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Är det värt att vara ständigt avlyssnad och få reklam från allt du surfar på ,

Det går att stänga av personliga/riktade annonser hos Google, något jag gjort för länge, länge sedan. Att folk inte vet om att det går att göra...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Det går att stänga av personliga/riktade annonser hos Google, något jag gjort för länge, länge sedan. Att folk inte vet om att det går att göra...

Nja inte fullt ut som med Apple tyvärr. Och mobilen lyssnar ändå på allt du pratar om. Och man kan inte heller skapa anonyma email, nyss på Apple eventet så sa dom att Apple stärker anonymiteten ytterligare i deras web browser också. Har aldrig hört att android/Google skulle göra något sådant då dom lever på reklam och avlyssning tyvärr

Permalänk
Medlem

Sist jag körde Ios var iphone 4, är inget jag skulle köra igen. Ungarna å frugan kör nya iphones men jag tycker det är en kass miljö.
Många kollegor, vänner å släkt kör iphone och nästan alltid har dom med sig en batteri bank, låst till big company butiken och att allt kostar (appar)?
Sedan kan jag tycka att det bästa är att testa lite olika mobiltillverkare och inte snöa in på ett märke.
Men vill du bra kontroll så skulle jag kolla på PinePhone, pro1-x eller Purism Librem glömde nästan Nokia 3310.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Den enda apple maskinen jag ägt var en ipod då mp3 spelare var hett.

Jag fann det dock mycket smidigare att föra in musik på min nästa mp3 spelare som var mer som att plugga in ett usb minne än att tvingas använda apple music och adda min musik från hårddisken och sedan skicka in till ipoden.

Gällande mobiler så har jag samma känsla. Det kanske är en grej som känns mer logiskt om man även har en apple dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Då rekommenderar jag dig att köpa en AppleTv och AirPods ifall du har råd, för det är en ringt bra och oslagbar kombination.

Har en Shield som duger mer än väl och använder aldrig hörlurar, så jag ser inte vad endera skulle tillföra.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Android, eller Samsung's android rättare sagt. Samsung har många funktioner jag inte kan tänka mig att vara utan, som 100 volume steps, bakåtknappen på höger sida, one handed operation plus.

Permalänk
Medlem

Kört Android sista 15 åren och ser få saker som skulle kunna få mig att byta till iOS. Mycket av hävd och gammal vana men även för att jag föredrar mångfalden Android erbjuder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlanBean:

Nja inte fullt ut som med Apple tyvärr. Och mobilen lyssnar ändå på allt du pratar om. Och man kan inte heller skapa anonyma email, nyss på Apple eventet så sa dom att Apple stärker anonymiteten ytterligare i deras web browser också. Har aldrig hört att android/Google skulle göra något sådant då dom lever på reklam och avlyssning tyvärr

Du upprepar detta ganska många gånger i denna tråd, men så är det ju inte. En Android lyssnar inte på dig konstant och Apple är inte de enda som framhåller sina integritetsstärkande funktioner i marknadsföringen av deras produkter.

Allt snack om Apples "RDF" känns bara fånigt i mina ögon, men med vissa personer vet jag inte alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Nja inte fullt ut som med Apple tyvärr. Och mobilen lyssnar ändå på allt du pratar om. Och man kan inte heller skapa anonyma email, nyss på Apple eventet så sa dom att Apple stärker anonymiteten ytterligare i deras web browser också. Har aldrig hört att android/Google skulle göra något sådant då dom lever på reklam och avlyssning tyvärr

Och hur vet du att mobilen lyssnar på allt jag pratar om. Det känner jag inte att min telefon gör. Sedan finns det i Android 12 och nyare inställningar för Mic/kamera/plats åtkomst och den visar också när en app använder någon av dessa tre funktioner, precis på samma sätt som Apple. Du får gärna ge en trovärdig källa till dina påstående! I Android kan man stänga av reklam-id bland annat det har jag också gjort utöver att stänga av personliga annonser på Google kontot, det är 2 olika inställningar

Skrivet av snajk:

Du upprepar detta ganska många gånger i denna tråd, men så är det ju inte. En Android lyssnar inte på dig konstant och Apple är inte de enda som framhåller sina integritetsstärkande funktioner i marknadsföringen av deras produkter.

Allt snack om Apples "RDF" känns bara fånigt i mina ögon, men med vissa personer vet jag inte alltså...

Ja, jag börjar också tröttna på folk som inte kan acceptera att det finns mycket inställningar även i Android gällande reklam.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Svarar inte på "gröna" SMS längre!

Är sms grönmarkerade på iPhone om de kommer från en android eller en icke smartphone?

Jag har bara haft en apple airpod surfplatta på jobbet som jag använt några gånger. Annars har jag ingen erfarenhet av apples produkter alls.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

Är sms grönmarkerade på iPhone om de kommer från en android eller en icke smartphone?

Jag har bara haft en apple airpod surfplatta på jobbet som jag använt några gånger. Annars har jag ingen erfarenhet av apples produkter alls.

Meddelanden via iMessage (som bara finns på Apple-produkter) får en blå bubbla, alla vanliga sms får en grön.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlanBean:

På vilket sätt är du mindre inlåst i android? Jag har både android och Apple och känner mig låst i båda ekosystem ?

Och vad tycker du om att Google ser o Hör allt du gör vis microfonen tex. Är det värt att vara ständigt avlyssnad och få reklam från allt du surfar på , tycker Apples integritet är grym

Du tänker inte att det hade påverkat batteritiden en liten aning, om det var sant att telefonen skickade allt du sa till google? Eller resulterat i en mätbar mängd datatrafik?

Siri, google, alla röstassistenter fungerar på samma sätt - en simpel algoritm har tränats på ditt sätt att säga "hey google" eller "hey siri", det är därför du får öva på att säga det när du aktiverar tjänsten. Om inkommande ljud matchar det som är lagrat väcker den resten av telefonen och skickar det du sa till apple/google för analys.

Att du tror dig få reklam baserat på avlyssnade konversationer handlar om https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion