Permalänk
Medlem

CNET verkar väldigt imponerade av deras hands on.

Han fick "chills"/gåshud när han kollade nya Avatar filmen i 3D på Vision pro ^^

Permalänk
Medlem

He, he, Apple evangelisterna kommer att lära sig vad "indentured servitude" betyder. 😁

Om de redan inte visste det. 🙂

Permalänk
Medlem

Det var ganska mycket prat om säkerheten och att det inte skulle läcka till appar/sidor vad man kollar/fokuserar på, men ljudet - hur fungerar det, det står att det är närliggande högtalare för omslutande ljud, kommer andra höra vad man lyssnar på då?

Såg på sidan deras att "The external battery supports up to 2 hours of use, and all‑day use when plugged in." vilket är bra om man sitter och vill se långfilm.

Permalänk
Medlem

Nope. Se på film i en sån är nog jäkligt häftigt, men det är också det enda jag känner att jag skulle använda den till. Och för 50 000 kan man få en maxad värstingdator - då tar jag nog hellre det.

Och btw: Det är en jävla cyklop! Jag tänkte hela tiden på scenen i Notting Hill där huvudpersonen inte hittar sina glasögon och får sitta och glo på bio i sin (slipade) cyklop, med öppen mun.

Permalänk
Medlem

Då så, nu var Apple med i VR-leken och har skapat något magnifikt. Är det nu alla andra kommer haka på igen och ska slåss om kunderna?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Fungerar apples 10% studentrabatt är det ett klipp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Apple has partnered with Zeiss to create special optical inserts that can be adjusted to match a user’s individual vision."

Extra kostnad för rätt så många. Löpande med om synen förändras. Jag får spontant en större lust att skaffa en Pacman-groda och matchande terrarie än att försöka dra nytta av dylikt på huvudet. (Relativt närsynt)

Det är också Apple vi pratar om.

Anpassade linser kommer förmodligen kosta $2499 extra.

Hursomhelst så är det nog tekniskt sett imponerande, men en sån niche produkt att den i princip kommer vara obefintlig för det priset.

Permalänk
Medlem

Utan handkontroller och utan kompatibilitet med steamvr. VR-utvecklare måste alltså utveckla spel specifikt till VR-plattformen. Då blir inte många spel sålda. De flesta VR-gamers har quest 2 och många av de kommer att uppgradera till quest 3.

Sammanfattningsvis. Några fantastiska AAA-titlar som
Half life: Alyx och Asgardh’s wrath dröjer det år innan vi får se på detta headset.

Är den bättre att se film på än min 8k-tv med Atmos-anläggning? Kommer arbetsplatser att köpa denna istället för dator till sina anställningar.

Jag kan se två användningsområden. Jag är själv frestad att köpa det för att visa att jag har råd och för att få skryträttigheter. Personer som tittar på filmer inspelade i källarlokaler där hälften av skådisarna samtycker till handlingen kanske också har nytta av produkten.

Nej, det blir nog inget köp trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Dude, it's just a product....

Jo men många av inläggen här är positiva till denna produkt, jag har besvarat specifika inlägg, jag kunde som du svara, "Dude, it's just a product..." som svar på alla, tycker dock inte att ett sådant svar tillför något över huvud taget till denna tråd som bara handlar om denna produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Utan handkontroller och utan kompatibilitet med steamvr. VR-utvecklare måste alltså utveckla spel specifikt till VR-plattformen. Då blir inte många spel sålda. De flesta VR-gamers har quest 2 och många av de kommer att uppgradera till quest 3.

Sammanfattningsvis. Några fantastiska AAA-titlar som
Half life: Alyx och Asgardh’s wrath dröjer det år innan vi får se på detta headset.

Är den bättre att se film på än min 8k-tv med Atmos-anläggning? Kommer arbetsplatser att köpa denna istället för dator till sina anställningar.

Jag kan se två användningsområden. Jag är själv frestad att köpa det för att visa att jag har råd och för att få skryträttigheter. Personer som tittar på filmer inspelade i källarlokaler där hälften av skådisarna samtycker till handlingen kanske också har nytta av produkten.

Nej, det blir nog inget köp trots allt.

Länge sedan jag kommenterade men jäklar vad du sitter på insider information! Du vet liksom redan när spel och sånt kommer till en helt ny produkt som inte ens är ett dygn gammal! Vi får se hur den här tas emot av spel/design/media industrin.

De spelar spel med handkontroll i filmen, samt att det går att använda glasögonen som skärm från en Mac-dator. Tror vi kommer få se väldigt mycket information innan den släpps nästa år

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Utan handkontroller och utan kompatibilitet med steamvr. VR-utvecklare måste alltså utveckla spel specifikt till VR-plattformen. Då blir inte många spel sålda. De flesta VR-gamers har quest 2 och många av de kommer att uppgradera till quest 3.

Jag tror inte många gamers tittar på den pga priset... Så nä det kommer nog inte bli mycket specialdesignat för den.

MEN jag ser inte avancerad hand igenkänning som ett "problem" per se. Tvärtom, jag tror det är framtiden för VR även för PCVR. När det blir så pass högt upplöst och så bra att kameror i princip kan känna igen allt du gör med händerna och fingrarna, så kan dom ersätta kontrollers med bara plast dummies som kanske på sin höjd skickar coms för knappar. Men det kommer nog dröja många år. Om ingen annan släpper ett vettigt headset lär Quest 3 totalt dominera marknaden de kommande 5 åren och således också hur allt styrs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Dyrt absolut. Men inte så farligt med tanke på att hololens som nog är närmsta konkurrent kostar runt 40kkr och känns inte alls lika genomtänkt eller utvecklad som vision pro. Men upp till bevis 😊 hololens1 och 2 har man fått turen att leka med lite och den känns lite beta aktig än men har mer att erbjuda om den bara får lite mer kärlek i form utav mer mjukvara/appar/program.

Ja Hololens 2 har väl samma pris? Och då får man en Snapdragon 850 istället för M2 plus att Apples gränssnitt ser ut att ligga långt före.

Personligen är det ju för dyrt men om vi snackar t ex maskinstyrning så kommer priset inte ens märkas. Har bara testat en demo av Trimble's Hololens men det var tktigt fränt att få utsättningar och ett overlay på hur schakten ska se ut i ett AR gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara apple inte låser in allt i sitt egna API, räcker redan idag att det är rätt bökigt mellan SteamVR, webXR och meta.
Priset går ju att jämföra med ett top end Varjo headset + rätt så high end PC för 20k+

Men känns ändå mer riktat mot företag, vilket även Varjo är typ.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt kommentarerna...

Spontant hade jag förväntat mig en prislapp norr om $5000 - Denna är ju alltså bara 3 gånger dyrare än Valve Index, och då krävs en rejäl dator för att driva skiten också.

Såg verkligen intressant ut, och till skillnad från andra aktörer så vet man att sömlösheten och funktioner som representeras faktiskt fungerar i verkligheten...Återstår att se hur många som ger 50.000 SEK för att titta på fina bilder

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag tror inte många gamers tittar på den pga priset.

Men gamers köper ju istället ett Varjo Aero och rtx 4090 för samma peng.

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor del av optimismen kring headsetet som beror på Apple och hur mycket som beror på produkten i sig. Låt säga att Oppo eller Xiaomi hade presenterat exakt samma produkt, hade lovsången varit lika hög då?

Allt jag ser är en vansinnigt dyr produkt med några småcoola features. För 10k hade den varit relevant. Nu är den bara apple-relevant (och med det sagt lär den sälja som smör).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Länge sedan jag kommenterade men jäklar vad du sitter på insider information! Du vet liksom redan när spel och sånt kommer till en helt ny produkt som inte ens är ett dygn gammal! Vi får se hur den här tas emot av spel/design/media industrin.

De spelar spel med handkontroll i filmen, samt att det går att använda glasögonen som skärm från en Mac-dator. Tror vi kommer få se väldigt mycket information innan den släpps nästa år

Ja, spel från Apple Arcade. Jag vet hur spelutvecklare tänker och ett bra AAA-spel tar flera år att utveckla. Det tog nästan 5 år innan vi fick bra spel till PCVR. Om tio år kan någon uppföljare till detta headset bli en höjdare om spelutvecklarna satsat. Men de kommer prioritera de headsets som flest människor har. Frågan är om det går att använda glasögonen som skärm till en PC. Mac är ingen speldator.

Permalänk
Medlem

Den där prislappen, vad kan man säga? Väldigt Apple. Det bästa med det här är nog att VR/AR inte längre är en gimmick. Om Apple släpper ett headset så är det här för att stanna, och det blir nog det här som kommer ersätta smartphones runt år 2030.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag fattar inte riktigt kommentarerna...

Spontant hade jag förväntat mig en prislapp norr om $5000 - Denna är ju alltså bara 3 gånger dyrare än Valve Index, och då krävs en rejäl dator för att driva skiten också.

Jag håller med. Och alla kommentarer i stil med "...jag kan göra X bättre på min Y...", så sa man ju om mobiler också, och idag gör vi allt på våra mobiler, och dom flesta använder bara mobiler.

Absolut, den kan floppa, men vi kan också ha sett motsvarande Steve Jobs presentation av iPhone.

Skrivet av HappySatan:

Undrar hur stor del av optimismen kring headsetet som beror på Apple och hur mycket som beror på produkten i sig. Låt säga att Oppo eller Xiaomi hade presenterat exakt samma produkt, hade lovsången varit lika hög då?

Så kan man ju inte säga. Apple är produkten. Det går liksom inte blunda för det.

Permalänk
Medlem

Kommer jag kunna koppla denna till min gaming rig med 4090 och köra DCS i ännu högre upplösning än G2?

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Låt säga att Oppo eller Xiaomi hade presenterat exakt samma produkt, hade lovsången varit lika hög då?

Det hade troligen presenterat en produkt som hade väldigt liknande design. Om de hade någon som Apple att härma.
Inuti hade den varit byggd på off-the-shelf-komponenter, och finansieringsmodellen hade varit reklam baserad på vad användaren tittar på. Har jag missat något? 🙃

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag fattar inte riktigt kommentarerna...

Spontant hade jag förväntat mig en prislapp norr om $5000 - Denna är ju alltså bara 3 gånger dyrare än Valve Index, och då krävs en rejäl dator för att driva skiten också.

Såg verkligen intressant ut, och till skillnad från andra aktörer så vet man att sömlösheten och funktioner som representeras faktiskt fungerar i verkligheten...Återstår att se hur många som ger 50.000 SEK för att titta på fina bilder

Mmmm. Fast det är väl eätt få som inte har stationär sedan innan och köper en sådan bara för VR.
Och det är väl rätt få av de som köper VRheadsets som köper ett sådant för 15.000.
Vanligare är väl att man ändå har datorn - och lägger närmre 5000 spänn för ett VRtillbehör.
Och även på den nivån är kundslaran ganska liten.

Tio gånger dyrare... Jg har en misstanke att kundskaran blir ganska begränsad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det hade troligen presenterat en produkt som hade väldigt liknande design. Om de hade någon som Apple att härma.
Inuti hade den varit byggd på off-the-shelf-komponenter, och finansieringsmodellen hade varit reklam baserad på vad användaren tittar på. Har jag missat något? 🙃

Ja. Användningsområdet är lika obesvarat oavsett komponentval.
Det är såkklart fräckt vilken upplösning de fått till. Tech-spec wise glimmar det häe säkert som guld.
Men den viktiga frågan är om det blir en gimmickpryl som har lite roliga demon på sig.
Förhoppningarna om hur magnifikt det här är - ör det för att det är apple eller för att man ser reell användarpotential?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gud vad oväntat att batteri och kabel är proprietär. Verkar vara fast kabel i batteriet dessutom.

Permalänk
Medlem

Sjukt imponerande grej

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Gud vad oväntat att batteri och kabel är proprietär. Verkar vara fast kabel i batteriet dessutom.
https://www.apple.com/newsroom/images/media/Apple-WWCD23-Vision-Pro-with-battery-230605_big.jpg.large.jpg

Uj, det där ser riktigt klumpigt och begränsat ut. Hoppas de har vettiga kontakter och att batteriet har någon form av fäste (nyckelhål?) så man kan haka dit en klämma för bältet eller liknande.
Hoppas även de öppnar upp så det går att köpa till större extrabatterier. Två timmar är ärligt talat IG.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Sötast
Skrivet av HappySatan:

Undrar hur stor del av optimismen kring headsetet som beror på Apple och hur mycket som beror på produkten i sig. Låt säga att Oppo eller Xiaomi hade presenterat exakt samma produkt, hade lovsången varit lika hög då?

Allt jag ser är en vansinnigt dyr produkt med några småcoola features. För 10k hade den varit relevant. Nu är den bara apple-relevant (och med det sagt lär den sälja som smör).

Med Xiaomi så hade det varit en fristående produkt med ett nytt os, fåtal spel, fåtal appar och en chansning till 100%

Med Apple är den Den absolut största skillnaden är ju att du förlänger ditt ekosystem med en ny produkt som också låter dig att komma åt ditt ekosystem på ett helt nytt vis.

Du lär komma åt i princip mjukvara du redan har och uppleva den på ett annat vis.

Tråkigt nog så har ju apple valt att låsa ner sina gaminglaptops så att endast ett mikroskopiskt antal spel funkar because **reasons**.
Här finns enorm potential att fiska för ett mer öppet samarbete i framtiden, och likaså för VR-headsetet.

Men det lär väl inte ske because **reasons** vilket är extremt tråkigt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Det här kommer bli hur stort som helst. Nu har apple visat hur man gör och nu får microsoft och google ta efter och komma med egna produkter.

Microsoft har redan gjort två liknande produkter. Som vanligt så tar Apple ett koncept och slänger på att de minsann var först ut med att göra den.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Gissar att snubben som utvecklar Virtual Desktop redan gått igenom all information om headsetet för att ge stöd till det. Han brukar vara snabb.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |