Apple håller låda klockan 19:00 

Permalänk
Medlem

Bla, bla, blaaa.

Fram med headsetet nu.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

pro är när det kan köra alla pro applikationer... sen får du ta det som du vill, men ärligt talat, vad är viktigast, att din film/foto är tjustigt eller att din produkt är rätt konstruerad?

Jag har problem med att det inte kan köra program som en gammal skräp x86 kan.. då kan det inte klassas som en pro, eller hur?

apple vågar inte få dålig kritik från ingenjörer och dess bransch, därför de inte pushar å hjälper till. om de hade velat ha de stora företagen på sin plattform så hade de sträckt ut handen, eller hur?

Jag har en hel del embedded projekt som kräver Linux eller MacOS*, vissa fungerar dåligt på Windows/x86 andra inte alls. Diskvalificerar det inte då även Windows/x86 som "pro" system?

* Fungerar både på x86 och ARM64, både Arm och de som designade RISC-V har lärt sig från problemen att porta x86 till 80/90-tals RISC CPUerna. ARM64/RISC-V är explicit designad för att underlätta x86_64 kod att bara kunna kompileras om. Bara titta på hur snabbt inte bara Apples programvaror blev "ARM64 native", även 3:e parts applikationer har portats väldigt snabbt.

En av de största problemen historiskt har varit skillnad i endianness och hantering av minnesaccess utanför "natural alignment". Här kan man väl säga "Intel vann", historisk använde RISC "big-endian" samt krävde "natural alignment", medan x86 kör "little-endian" och implementerar komplexiteten att kunna läsa/skriva data oavsett alignment. ARM64/RISC-V accepterar att x86_64 är viktig, de implementerar exakt samma modell vilket eliminerar två av de mest tidsödande saker att fixa vid provning (endian problem ger fel resultat och alignment problemet gav krascher ).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ooooo one more thing...

Edit: väldigt minority report Blir säkert billigt detta

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hur länge tror du han övade?
<Uppladdad bildlänk>

Väldigt fint.

vem vet. han kanske är grym gitarrist

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

vem vet. han kanske är grym gitarrist

Inte för att det spelar minsta roll, men han kan faktiskt spela. I alla fall har han gjort det förr. Kanske varit fejk varenda gång. 😉

Permalänk
Medlem

Är riktigt imponerad av Vision Pro! Häftigt!

Permalänk
Medlem

3D-kameran med rumsljud ser nog riktigt ballt ut i verkligheten.
Produkten som sådan ser väl inte jätte-Apple:ig ut.

Permalänk

Apple Vision Pro verkar intresserat. Men jag vill ha en standardvariant, är det tanken som ska komma? Liksom det är få som köper proffsgrejer för sjukligt mycket pengar för att se på disney som de visade.
-Jag kan ha missat priset då jag gjorde annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Är riktigt imponerad av Vision Pro! Häftigt!

men 2h batteritid haha. Det går inte se hela Avatar II utan att ladda det mellan

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple Vision Pro verkar intresserat. Men jag vill ha en standardvariant, är det tanken som ska komma? Liksom det är få som köper proffsgrejer för sjukligt mycket pengar för att se på disney som de visade.
-Jag kan ha missat priset då jag gjorde annat.

Har inte sagt vad det går loss på ännu. Jag gissar på 1 lever och ditt förstfödda barn

Edit: here we go... 3499...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Och snart går ungar omkring med detta:

För övrigt så verkar Vision Pro riktigt coolt. Synd bara att det kommer kosta båda njurarna och en testikel!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dockland:

men 2h batteritid haha. Det går inte se hela Avatar II utan att ladda det mellan

Trist att den inte har USB C så man kan köra men en större powerbank osv

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Trist att den inte har USB C så man kan köra men en större powerbank osv

Kanske kan ladda deras batteri från en powerbank?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

3499$ för Apple Vision Pro. Visst den är grym, men detta pris så är det otroligt få som har råd med den, speciellt när det är ett litet osäkert kort.
Jag hoppas på att VR kan slå igenom och folk kan säkert i framtiden betala dessa priser för ett VR om VR har blivit så bra så det är vad folk upplever ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

3499$ för Apple Vision Pro. Visst den är grym, men detta pris så är det otroligt få som har råd med den, speciellt när det är ett litet osäkert kort.
Jag hoppas på att VR kan slå igenom och folk kan säkert i framtiden betala dessa priser för ett VR om VR har blivit så bra så det är vad folk upplever ett måste.

Verkar ligga på samma pris som MS Hololens 2. Men ja, hade varit trevligt med ett pris runt säg 10000kr
Microsoft’s HoloLens 2: a $3,500 mixed reality headset for the factory, not the living room

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

3499$ för Apple Vision Pro. Visst den är grym, men detta pris så är det otroligt få som har råd med den, speciellt när det är ett litet osäkert kort.
Jag hoppas på att VR kan slå igenom och folk kan säkert i framtiden betala dessa priser för ett VR om VR har blivit så bra så det är vad folk upplever ett måste.

Ge det fem år så ska Birgitta med hundprofilbild ut i Metaverse istället för på Facebook för att särskriva, då kommer försäljningen ta fart.

Permalänk
Medlem

Min jobbdator är ju nära Apple Vison Pro-priset, får motivera till chefen att detta är framtiden när man behöver ny jobbdator.

Permalänk
Geeks Gaming

På tiden att de visar framtiden som nu alla andra stora bolag kan kopiera och sälja till lägre pris för just det ändamålet jag vill ha det till och inte allt möjligt som Apples klarade av. Också galet med olika linser för att hantera synfel, kanske inte perfekt men ändå fett!

Kanske något man kan köpa runt 2027-2028 eller så som vanlig dödlig om nu denna släpps för 3500$ 2024.
Visar också på hur rätt meta är med VR till alla med 499$ ish priset. Inte mega men helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Visar också på hur rätt meta är med VR till alla med 499$ ish priset. Inte mega men helt okej.

Ja, de har verkligen hittat bullseye.

https://techcrunch.com/2023/02/03/metas-reality-labs-lost-13-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Trist att den inte har USB C så man kan köra men en större powerbank osv

Kanske själva laddarklumpen har stöd för extern laddning.

Njae, priset är sekundärt för mig men det är inte tillräckligt spännande känner jag och erbjuder inget mervärde för egen del.

Den stora fördelen för mig vore om det gick att se en hel långfilm eller två utan att behöva ladda x antal timmar mitt i. Då kan en ligga i soffan och kika, eller i sängläge.

Om 5-10 år kanske detta är en grej, men denna "prototyp" tror jag inte på. Förstår inte målgruppen riktigt heller.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple Vision Pro verkar intresserat. Men jag vill ha en standardvariant, är det tanken som ska komma? Liksom det är få som köper proffsgrejer för sjukligt mycket pengar för att se på disney som de visade.
-Jag kan ha missat priset då jag gjorde annat.

Det rytkas att Vision Pro ska ersättas ganska snabbt, samtidigt som det sker ska en ytterligare en billigare också släppas.
Men nu i början är det en dyr produkt som kanske folk vill ha men inte vill/har råd att köpa.

Meta har ett långsiktigt mål. Räknar inte med vinst fören 2030-talet på Reality labs området.
Vi ska vara tacksamma att ett företag vill bränna så mycket pengar, det bäddar för framtiden och för fler aktörer.
Hade vi sett Apple idag med ett XR headset om Oculus mm inte "drog igång allt" igen för ca 10år sen? knappast.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det rytkas att Vision Pro ska ersättas ganska snabbt, samtidigt som det sker ska en ytterligare en billigare också släppas.
Men nu i början är det en dyr produkt som kanske folk vill ha men inte vill/har råd att köpa.

Meta har ett långsiktigt mål. Räknar inte med vinst fören 2030-talet på Reality labs området.
Vi ska vara tacksamma att ett företag vill bränna så mycket pengar, det bäddar för framtiden och för fler aktörer.
Hade vi sett Apple idag med ett XR headset om Oculus mm inte "drog igång allt" igen för ca 10år sen? knappast.

Ja, det är ju ett sätt att hålla aktieägarna lugna.

Permalänk

15" Macbook Air var bättre prissatt än vad jag trodde den skulle vara. Svenska kronans värde lär väl göra priset värdelöst här ändå tyvärr. iOS och iPadOS 17 kändes väldigt anemiskt.

VR headsetet känns meh personligen men ändå det mest förfinade VR/AR headsetet/mjukvaran hittills.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

pro är när det kan köra alla pro applikationer... sen får du ta det som du vill, men ärligt talat, vad är viktigast, att din film/foto är tjustigt eller att din produkt är rätt konstruerad?

Jag har problem med att det inte kan köra program som en gammal skräp x86 kan.. då kan det inte klassas som en pro, eller hur?

apple vågar inte få dålig kritik från ingenjörer och dess bransch, därför de inte pushar å hjälper till. om de hade velat ha de stora företagen på sin plattform så hade de sträckt ut handen, eller hur?

Pro hit och pro dit, herregud, du pratar i nattmössan. Bara för att du inte kan köra vissa program som du vill så är datorn inte en ”pro”?
Äh jag orkar inte ens fortsätta, inte värt det.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vision verkar riktigt lovade. De visade precis de användningsområden jag tänkte mig innan. Men inväntar faktiska intryck.

Men det här lirar rätt bra med vad jag vill ha ett headset till. Förutom spelutbud då, som alltid med Apple.

Bra att tunga batteriet inte sitter i headsetet.

Skärmen verkar grym men hur räknar de fram 23Mpix? 3.4×3.4×2?

Liten besvikelse att de inte fick med processorer baserade på TSMC N3 (oklart vad R1 är för djur iofs). Men desto mer förbättrinfsutrymme till efterföljare Pro och icke-Pro.

De kan skippa front-skärmen dock. Hade räckt med en lampa, röd=ser dig inte, grön=ser dig. Nuvarande lösning känns lite dyr för att åstadkomma samma sak... AR/VR är per definition en icke-social grej, försök inte att få det till nått annat.

Kommer inte bli vanlig när folk packar sina väskor dock... Och att man har headsetet på sig då man har "moments" med barnen är meme-worthy så det räcker och blir över.

Och ja, givetvis för dyr men det viktiga är att nån gör ett, tillsynes, seriöst jobb att jobba fram en rejäl helhetslösning. Priserna kommer bli lägre vad det luder (men aldrig låga).

Edit: Vilka äckliga presentationer det är nu för tiden förresten. Saknar Jobs som står rätt upp på scen och är små-dryg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Pro hit och pro dit, herregud, du pratar i nattmössan. Bara för att du inte kan köra vissa program som du vill så är datorn inte en ”pro”?
Äh jag orkar inte ens fortsätta, inte värt det.

du behöver inte orka men du orkade det ändå

Återigen hur kan maskinen vara för den professionella marknaden när den största branschen utesluts då det inte går att köra programmen ens. Ingenjörer/caddare å dylikt är en gigantiska sektor trots allt, eller hur.

du kan koda på en typ alla enheter, du kan redigera film/foto på typ alla enheter men när det gäller den massiva industriella verksamheten så är det x86/windows som gäller. Visst ändringar kostar pengar och tid, men apple har varit där och försökt få kodare/photo/film redigera över till sin plattform men vågar inte för ingenjörerna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

du behöver inte orka men du orkade det ändå

Återigen hur kan maskinen vara för den professionella marknaden när den största branschen utesluts då det inte går att köra programmen ens. Ingenjörer/caddare å dylikt är en gigantiska sektor trots allt, eller hur.

Hur menar du att den största branchen är CAD? Det är en väldigt nischad del av både samhället och databranschen. Det finns garanterat fler personer som är professionella i alla möjliga branscher än som just använder CAD-programvara.

Men ditt resonemang haltar på många nivåer eftersom ingen dator löser allt för alla.
Så isåfall kan ingen vara "pro", vilket då inte stämmer.

Ta detta forum som exempel, det är säkerligen fler som jobbar inom utveckling eller systemadministration än som använder CAD-verktyg till vardags. Men detta är bara en killgissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hur menar du att den största branchen är CAD? Det är en väldigt nischad del av både samhället och databranschen. Det finns garanterat fler personer som är professionella i alla möjliga branscher än som just använder CAD-programvara.

Men ditt resonemang haltar på många nivåer eftersom ingen dator löser allt för alla.
Så isåfall kan ingen vara "pro", vilket då inte stämmer.

Ta detta forum som exempel, det är säkerligen fler som jobbar inom utveckling eller systemadministration än som använder CAD-verktyg till vardags. Men detta är bara en killgissning.

e ju gör många i sverige bla som utbildar sig till caddare/ingenjörer. Har ju varit så sen jag gått i gymnasiet och är fortfarande trots programmerings programmen stora idag.

Det är en stor bransch, men det är ju dyrt och ska funka. Mac stödet släpptes tot för några år sen då det inte funkade tillräckligt bra/inte stort genomslag som med win/x86. Branchen är ju ganska seg då de kör på det som funkar och drar sig från att uppdatera till nyaste å obeprövade sakerna.

Apple gjorde ju mycket för att dra till sig foto/fim redigerare men tvivlar på att den sektorn som jobbar med det är lika stor som just ingenjörerna/caddarna. Kodare är ju stora nu men man kan koda på all möjligt.

som sagt, kan inte kalla en maskin för pro om det inte kan köra alla program som en sleten x86 maskin från 20 år sen

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

e ju gör många i sverige bla som utbildar sig till caddare/ingenjörer. Har ju varit så sen jag gått i gymnasiet och är fortfarande trots programmerings programmen stora idag.

Det är en stor bransch, men det är ju dyrt och ska funka. Mac stödet släpptes tot för några år sen då det inte funkade tillräckligt bra/inte stort genomslag som med win/x86. Branchen är ju ganska seg då de kör på det som funkar och drar sig från att uppdatera till nyaste å obeprövade sakerna.

Apple gjorde ju mycket för att dra till sig foto/fim redigerare men tvivlar på att den sektorn som jobbar med det är lika stor som just ingenjörerna/caddarna. Kodare är ju stora nu men man kan koda på all möjligt.

Men Windows är inte ett *nix-system och kan inte köra några standardiserade *nix-verktyg.
Alltså är Windows sjukt olämpligt och "oprofessionellt" med samma logik som du använder.
Istället tvingas "man" köra virtuella maskiner (WSL)på windows för att öht få normala verktyg på systemet där man blir oerhört begränsad av just att det är en virtuell maskin. Är det något system jag tycker verkligen inte lämpar sig för datorarbete är det Windows tyvärr. Därför är Apples datorer en professionell arbetsstation för mig.

Det är också därför så bra att det finns andra operativsystem för oss som vill kunna utföra professionellt arbete.
MacOS, *BSD, GNU/Linux etc eftersom Windows inte är lämpligt för vissa av oss.

Traditionellt inom datorvärlden har det funnits flera olika typer av professionella workstations där den stora marknaden var UNIX-workstations. Och i den marknaden arbetar fortfarande Apple. Däremot har IBM och SUN (RIP!) lämnat. Jag tror faktiskt du själv vet att det finns en enormt mycket större marknad än just CAD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Men Windows är inte ett *nix-system och kan inte köra några standardiserade *nix-verktyg.
Alltså är Windows sjukt olämpligt och "oprofessionellt" med samma logik som du använder.
Istället tvingas "man" köra virtuella maskiner (WSL)på windows för att öht få normala verktyg på systemet där man blir oerhört begränsad av just att det är en virtuell maskin. Är det något system jag tycker verkligen inte lämpar sig för datorarbete är det Windows tyvärr. Därför är Apples datorer en professionell arbetsstation för mig.

Det är också därför så bra att det finns andra operativsystem för oss som vill kunna utföra professionellt arbete.
MacOS, *BSD, GNU/Linux etc eftersom Windows inte är lämpligt för vissa av oss.

Traditionellt inom datorvärlden har det funnits flera olika typer av professionella workstations där den stora marknaden var UNIX-workstations. Och i den marknaden arbetar fortfarande Apple. Däremot har IBM och SUN (RIP!) lämnat.
Jag tror faktiskt du själv vet att det finns en enormt mycket större marknad än just CAD.

jo visst, men kärnan i min kritik är just att en maskin som heter PRO och är för den professinalla marknaden inte kan köra professionalla program som jag kör på volvo/saab/vw m.m. betyder ju att den eg inte är så "pro". Apple var eg mer pro för bara några år sen än de är nu med sina arm cpuer. Kommer så klart att ändras i framtiden men nu är det ju eg en överprisad burk jämfört med en sleten x86 maskin jag kan plocka ihop själv eller en hp/dell worsksataion maskin som har all den dyra supporten så fort nåt knepigt händer.

Glöm inte att win är bara på just klient sidan och att unix/linux används på server sidan då den inte kan gå ner till skillnad för min arbetsstation med win som faktiskt kraschar då å då, men med mac så verkar det ha varit ännu värre då satsningen var sämre.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx