Helgsnack: Vad jobbar du med?

Permalänk
Medlem

Infrastruktursarkitekt inom Nät.
40 år i branchen men har gått långa vägen via programmering och systemprogrammering.
Snart dags byta bort kalla vintrar mot sol och värme.

Permalänk

kör lastbil i Norge

Permalänk
Medlem

Ett fåtal år i vfx branschen som compare och projektkoordinator, gick sen till industrilackering och "nu" drifttekniker på vattenverk.

Trivs kalas, ingen stress, helt fritt arbete. Är inriktad på instrument/mätning/verifiering av processdata.

Kul att se det är såpass spridda skurar ändå på nördforum

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jobbar inom bevakning, riktigt drygt när politiker vill att man ska ta över polisens jobb med en bråkdel av utbildningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Egen företagare in IT, primärt Citrix men en hel del säkerhet och allmänt bös inom arbetsplatstjänster. ”Lön” 75 typ.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Sopgubbe bra tider hemma innan 12.

Vad tjänar en sopgubbe numera?

Permalänk
Medlem

Testledare
Testare
Testautomatiserare

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Robottekniker/automationsingenjör på stor firma.
Jobbat där i 9 år.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Amerikanskt företag så deras titel - jag ansvarar för ett par utvecklingsteam och deras produkter.

Blir mest:

  • Strategi och långsiktig problemlösning (Vad ska vi göra närmaste halvåret och vilka hinder behöver vi undanröja för att möjliggöra det? Behöver vi komplettera teamen med personal eller kompetens? Vad har vi för möjligheter budgetmässigt? etc )

  • Personalhantering (se till att anställda känner att de får jobba med utvecklande uppgifter, får det stöd de behöver och framförallt har en bra balans mellan arbets- och privatliv.)

  • Budget (ugh, sjukt tråkigt men kräver inte så mycket tid tack och lov)

  • Arkitektur (kopplat till strategi - möjliggör våra nuvarande lösningar det vi vill åstadkomma framöver eller behöver vi ändra något och i så fall vad och hur? Detta gillar jag!)

  • Stakeholder management (förhandla med olika stakeholders så man håller så många som möjligt så nöjda som möjligt när det kommer till vad som levereras när).

Jobbar hemifrån 3 dagar i veckan. Ibland lite mindre när det är fördelaktigt för vårt leadership-team att träffas på något av kontoren.

Låter som ett riktigt roligt jobb! Om man får fråga, hur såg din 'resa' ut, från utbildning till att börja jobba med det? Jag har nämligen 2 år kvar tills jag får en civ.ing examen i IT, och jag hade gärna haft ett liknande jobb till dig i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Arbetslös

Du är inte ensam!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Trafiklärare på stans bästa Trafikskola.

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk
Medlem

Varit på samma företag i närmare 8 år nu.
Vi tillhandahåller ett webbaserat journalsystem för privata sektorn.
Började som 2nd line, snubblade över massa annat ansvar och är nu sen 2 år tillbaka utvecklare (läst 3 kurspaket på högskolan distans i programmering).
Roligt jobb, roliga kollegor, lagom fritt

Permalänk
Medlem

” eller tillbringar du större delen av arbetstiden med att köra bil? Kvällstid eller dagsjobb?”

Ja och ja.
Provförare, dag och kvällsskift

Permalänk
Medlem

Svetsare sen 30 år tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Programansvarig för två forskningsprogram hos en av de stora statliga forskningsfinansierande myndigheterna. Jobbar med strategin bakom programmen, den operativa delen med sk. Utlysningar av forskningsmedel och resultatuppföljning.

Handlar om forskning inom transportsektorn, både med industri och akademi.

Permalänk
Medlem

Gick ifrån processoperatör inom tryckeri till personlig assistent för 10 år sedan...jösses vad tiden går.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Bildexpert

Filmarkivarie med praktisk inriktning sedan ca 5½ år. Dessförinnan brevbärare.

Permalänk
Medlem

Jobbar med IT på ett medelstort företag.
Automatisering, sätter upp system i olika miljöer, nätverk, underhåller, helpdesk, integrationer, adminjobb.

Blir ganska brett när företaget inte är superstort. Är väl ca 10 personer på it-avdelningen.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Studerar för stunden, börjar på tredje året som Elektroingenjör till hösten... Jobbar även periodvis på ett större företag inom samma område.

Jobbade tidigare som snickare, men kvaddade ryggen och ville byta bana.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jobbar på en cykelverkstad med reparation och service på både vanliga cyklar och el-cyklar. Firman är över 100år gammal med 5 heltidsanställda. Säkrare anställning får man leta efter.

Permalänk
Medlem

Jag är byggnadsingenjör och delägare av Arosproj Byggkonsulter AB. Mestadels ritar och räknar jag på prefabricerade hus.

Permalänk
Medlem

Fälttekniker inom mineralprospektering & vatten/miljö
Konsult

Mycket resande runtom Norden och nån sväng i Europa på diverse projekt .
Mätplaneringar i GIS
Sprängkort för när vi mäter seismik
Tolkar lite data för GPR och planer på att börja tolka seismik också.
Mycket lödning av kontakter o kablage som tar stryk ute i fält

Trevligt när det är bra väder, mindre kul när det är regn o kallt , speciellt vintern 😅
Lätt hänt att det blir mycket övertid då man hellre jobbar en timme eller två extra istället för att uggla på hotellet/boendet.
Tar ut all komp i ledighet så brukar bli en lång resa 5-6veckor bara på komp + 5v vanlig semester och långledigt över jul etc på komp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Vad tjänar en sopgubbe numera?

36000 brutto. Men blir mer än så jobbar ju 5 dagar i veckan alla dagar. Även röda. Bra ob då 😉

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

Egenföretagare inom transport. Startade bolaget med min pappa 2008. Vi eller mest jag tyckte att vår revisor var så dyr så gick en utbildning till redovisningskonsult vilket ledde till att jag nu sedan 2016 även driver en redovisningsfirma.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom kultur och bibliotek. På min fritid så jobbar jag (obetalt och ofrivilligt) som it-rådgivare åt familj och vänner. Det enda jag egentligen gör är att starta om saker.

Om man jobbar inom It måste man ha tålamod som en ängel som röker gräs, jag är innerst inne rädd att it avdelningar skulle kunna vara en grogrund för terrorism och skolskjutningar för det är något som bryter ner själen med att medla mellan människa och maskin på en viss nivå.

Permalänk
Medlem

Civilingenjör som jobbar med processdesign (med fokus på mekaniska delar samt lite reglering) på ett kärnkraftverk. 300% overengineering sade en gång en amerikan med 50 år i branschen 😅. Varierande arbetsuppgifter, jobbar dock mest i projektform. Ny teknik möter gammal teknik är en givande utmaning. Proven design kan betyda att man ibland måste jobba med 70/80-tals teknik. Jobbat 11 år i branschen nu. 50% hemarbete, styr mina egna tider i viss mån.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Krögare på två restauranger och krögare/köksmästare på en annan. Lönen är varierande.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem

Dietist i Stockholm Stad - Bromma Stadsdelsförvaltning.
Mycket varierande arbete, både patientnära och processutvecklande. Frihet under ansvar.
Givande arbete då man känner att man kan bidra med sina kunskaper och hjälpa många äldre.

Permalänk
Medlem

Spännande spridning!

Själv jobbar jag med att försöka få till stånd och beställa byggnation av Vård- och omsorgsboenden och skolor etc.

Permalänk
Skrivet av Schytheron:

Om du inte har något emot det, kan du berätta vad du tjänar som spelutvecklare?

Är själv utvecklare som hela mitt liv velat bli spelutvecklare men avstod pga antagandet att man får låg lön och att det dålig balans mellan arbete och fritid. Samt att det är dålig jobbsäkerhet pga hur volatil spelutveckling och industrin är.

(Och att man i vissa fall blir dåligt behandlad/utnyttjad men det har jag bara hört från Amerikanska spelutvecklingsföretag, vet inte hur svenska spelindustrin är)

Jag hoppas dock att jag har helt fel.

Kan tyvärr inte gå in på hur mycket jag tjänar då det är busenkelt att lista ut vem jag är Men kan säga som så att jag tjänar riktigt bra och är mer än nöjd för tillfället. Men då ska det tilläggas att jag har många års erfarenhet inom branschen vilket hjälp motivera kompensationen.

När det gäller Sverige så har vi en rätt stabil spelmarknad. Senaste rapporten från datorspelsbranschen vittnade om en stor brist på kompetens (spås saknas tusentals utvecklare.. kanske till och med tiotusentals om jag inte minns fel) de kommande åren. Men det finns definitivt volatilitet när man utvecklar just nöjesprodukter, om en produkt inte går i ekonomisk vinst kan det så klart gå rätt fort med nerskalning och nedläggning om det så vill sig.